Heikki repi kaulaa Kimiin ensimmäiset viisi kierrosta. Sen jälkeen Kimi hilasi eroa pienemmäksi 0,2 sek. kierrosvauhtia, muttei päässyt kuin sekunnin päähän kierrokseen 8 mennessä, jolloin Kubica jonkin ongelman takia tupsahti eteen ja kasasi kolmikon (ja pian vähän isommankin poppoon) kasaan. Siitä eteenpäin Massan stoppiin asti kierrosaikoja ei enää voi analysoida jonossa-ajelun vuoksi (eli silloin voidaan jo puhua tulppa-efektistä).
Ensimmäisen 7 kierroksen aikana Kimi oli hävinnyt Massalle 9,8 sekuntia olematta alkukierrosta lukuunottamatta kertaakaan sekunnin etäisyyttä lähempänä Kovalaista.
Eipä tuo Kovalainen Räikköseen mitään merkittävää eroa kiskonut.
Ero Kovalaisen ja Räikkösen välillä kierroksittain.
Kierros/Ero
2/0,972s.
3/1,183s.
4/1,101s.
5/1,454s.
6/1,276s.
7/1,083s. (Kimin ero Massaan 9,851s.)
Kubica sai Kovalaisen ja Räikkösen kierroksen seitsemän loppuvaiheilla peräänsä ja kierroksella yhdeksän alkoi taas kiskomaan eroa Kovalaiseen, eli ei hidastellut edessä kuin kaksi kierrosta, eikä kerännyt peräänsä suurempaa porukkaa.
Erot kärkeen oli kierroksen yhdeksän alussa:
Kubica 12,041
Kovalainen 13,096
Räikkönen 13,678
Vettel 15,658
Kierroksella 11
Kubica 14,555
Kovalainen 16,146
Räikkönen 16,914
Vettel 18,876
Kierroksella 12
Kubica 15,125
Kovalainen 17,362
Räikkönen 17,846
Vettel 19,980
Meno jatkui samanlaisena kierroksen 16 alkuun, jolloin Massa tuli varikolta Räikkösen eteen.
Kieroksella 21 Kimin ero Kovalaiseen n. seitsemän sekuntia ja sama homma kierroksella 26, eli aikalailla samaa vauhtia ajelivat Suomi Poijjaat Valenciassa.
Mielestäni tämä kilpailu oli Kimille ensimmäinen tällä kaudella, jossa oli kilpailuvauhdissakin selvästi hitaampi, kuin tallikaveri, jopa hitaampi kuin Toyotat, tiedä sitten oliko Ferrarista tiputettu tehoja konerikon pelossa, joka kuitenkin tapahtui..?
Normaalisti on kuitenkin tuollaisessa tilanteessa ajanut edellä menevät kiinni, sekä tehnyt kilpailun nopeimman kierroksen, toivottavasti johtui moottorista tuo kilpailuvauhdin putoaminen, kuten ainakin itse toivon, sekä
luulisin, ettei Kimillä ole muita ongelmia, kuin auton säätöjen saaminen siihen tilaan, että saa renkaat pelaamaan ja onnistuu saamaan aika-ajoissa sen yhden nopean kierroksen, kilpailuvauhdin uskon olevan kohdallaan.
Toivottavasti ensi kauden sääntömuutokset tekevät ohittamisen helpommaksi, kohta sama kuin menisi VR:n radan varteen tuijottamaan, että ohittaakohan tuo ravintolavaunu veturia...