Niin kuin usein, on varsinkin nyt Formulat melkoista mielikuvaviihdettä. Pieni sanaharkka tuossa edellä on sekin paljolti mielikuvien vauhdittamaa. Suomalaisena on melko helppo sympatiseerata Kimiä, kun Hamilton pilaa julkikuvaansa ylimielisillä ja narsistisilla lausunnoilla ja Massan on puolestaan vaikea päästä 2-miehen leimastaan.
Aika-ajojen tuomat hyvät asetelmat ovat paremminkin Massan identiteettiä kuin taistelevan ja kilpailullisen kuskin maine. Tottakai Massa on pisteensä ansainnut, mutta kokoajan häntä arvioidessa arvostusta varjostaa Kimin kohtaamat ja tallinkin myöntämät ajettavuusongelmat. On helppo epäillä Massan kykyjä kovan paikan edessä ratkaisevissa kilpailutilanteissa - jos hän vain niihin joutuu. Tosin mestaruuteen voi ajella paalupaikaltakin ohittamatta ketään. Eikä Massan arvostusta täällä lisää yhtään kaveruus Schumin kanssa. Entisen mestarin liputus avoimesti toisen Ferrarikuskin puolesta tuo esille tallin kahtiajaon ja ilman muuta sympatiapisteitä Räikköselle. Myöskään selittelyissä ei Masa ole aina pysynyt suoraselkäisenä. Kimin itseään korostamaton esimerkki on kuitenkin hieman tarttunut jo Massaankin, eikä hänen ole tarvinnut entiseen tapaan päteä median sivuilla.
Eipä saa Hamiltonkaan myötätuntoa sikäli, että koko saarivaltakunta ja keltainen lehdistönsä on niin valmis ylisuitsuttamaan maanmiestään. Bernien kekkulia myöten. Tilannetta korostaa vielä, että Hamilton on luetun perusteella varsin herkkä uskomaan itsekin näihin hypetyksiin. Itsestään pitämisessä lyhyen muistin mukaan hänelle vetänee vertoja vain jo aiemmin mainittu Massan saksalaiskaveri. Vaatimattomuus tai itseään korostamattomuus loistaa siis selkeällä poissaolollaan. Hamiltonia puoltaa puolestaan rohkea asenne ajamisen suhteen ja pelkäämätön taisto pisteiden kartuttamiseksi. Toki koiruuksien rajoille, mutta ei vielä mitään erityisen räikeää piittaamattomuutta kuitenkaan. Paremminkin hieman tyhmiä ratkaisuja jotka on helpompi antaa anteeksi kuin tahalliset piittaamattomuudet. Näihinkin voi tietenkin tarttua, koska mies ei tunnu oppivan vaan paremminkin näyttää vievän niitä kisa kisalta vaarallisempaan suuntaan.
Kovalaisesta sen sijaan on vaikea määrittää mitä ajattelisi. Selvästi tossun rooliin jäänyt Kovalainen saa tätä menoa melko pehmeän imagon - eikä hyvässä. Alistunut ilme ja itseään säästävä kilpailuote ei kyllä edesauta odotusarvojen suuria kuvitelmia. Osin kovista odotuksista johtuen pettymyksen tunnekin on melkoinen. Selvästi kun tallikin asettaa jo kauden alusta asti katseensa Hamiltoniin on Kovalaiselle käymässä kuin Massalle - urheilullinen ja kilpailullinen imago menee ja kakkosmiehen rooli taittuu esiin. Sliksien käynnistyvän kauden tulee tarjota Kovalaiselle jotakin ihan muuta jotta nyt syntynyt mielikuva muuttuu.
Kimi on jo näyttänyt moneen kertaan taistelevan luonteensa - muutoin renkaiden ja jarrujen kanssa painiva hallitseva mestarikin muuttaisi imagoaan selvästi huonompaan suuntaan. Koska Kimi ei koskaan ole ketään syytellyt, eikä selitellyt - onkin nyt melko helppo tätä taustaa vasten uskoa kaluston olevan se ongelmavyyhti joka estää häntä suoriutumasta parhaalla tavalla. Varsinkin kun tallikin ongelmat myöntää ja nopeiden kierrosten taulukko asiaa alleviivaa. Mutta vähänkään lyhyemmällä muistilla varustettu, esim se italian keltainen lehdistö, on helposti ymmällään niin ailahtelevien suoritusten edessä. On helppo vierittää suuri osa viasta myös kuskin kontolle. Aiempien suoritusten edessä lojaalit kuitenkin muistuttavat itselleen, miten Kimi on autoaan ja kilpailuja tähän asti vienyt. Käsittämätöntä silti miten Ferrari on suunnitellut autonsa moiseen umpikujaan.
Mielikuvat sikseen, mutta paljonko aiemmat suunnittelun kulmakivet sitten Ferrarilla vielä vaikuttavat ja ovatko ne olleet Kimiä vastaan. Kun kerran Massa on autoonsa paljon mieltyneempi ja jo aikoinaan opetteli Schumin tavoille on helppo uskoa näillä asioilla olevan merkitystä. Eikä skeptisyyttä vähennä yhtään Schumin rooli varikolla tai Massan managerin taustat. Pelkät Kimin kelloon lyömät faktat eivät aina ole välttämättä riittäneet kehityssuunnan osoittamiseksi. Toisaalta Kimikin on paikoitellen ollut autoon hyvin tyytyväinen joten myös rengaspuolen kehityksellä on varmasti ollut osansa huonoon lopputulokseen. Tiedossa kuitenkin on, että vaikka Kimi haluaa tarkan ohjauksen ja hieman yliohjaavan auton - hän silti ajaa sitä siten, että tyyli säästää renkaita. Toisin oli Schumin ja nyt Massan laita. Kun rengasvalmistajakin haluaa säästää renkaitaan melko kestävillä seoksilla ollaankin nyt kenties pisteessä, että niitä säästyy Ferrarilla, varsinkin Kimin ajamana niin, ettei rengaslämpöjä saavuteta joissakin kisoissa lainkaan. Eikä Kimin aika-ajoissa sen koommin. Aerodynamiikan ja alustasäätöjen lisäksi ongelmavyyhteä sekoittaa jarrut - jotka eivät aina pääse lämpenemään. Kylmillä jarruilla jarrutusmatkat pitenevät eikä rengaslämpöjä saavuteta tästäkään syystä. Saati jos jarrupalat lasittuvat. Tämän lisäksi Ferrarilla oli ja on aikajakso jolloin Massalla kulki erittäin hyvin - paalupaikkojen edestä. Toki silloin on helppo uskoa auton olevan kunnossa ja edellyttää Kimiä muuttamaan omia säätöjään ja tapaansa ajaa. Haettiin kenties korjausta vain Kimin ja hänen säätöjensä suhteen ei auton alustaan tai sen perusteisiin.
Kimin uusi sopimus, Ferrarin herääminen kylmien sateisten kisojen suhteen ja selvästikin joidenkin aivan korkeimpien Ferrarin johtajien luottamus Kimin tekemisiin antaa kuitenkin uskoa muutokseen. Onhan sliksit muutenkin muuttava autoa keskeisesti juuri näiltä kriittisiltä osin. Tämä kausi on toki siltä osin paketissa ja tietenkin Ferrarille kelpaa tallimestaruuden lisäksi Massan mestaruus joten kiharainen varmasti on loppukauden asetelma. Selvää kuitenkin on, että Kimi mielellään ajaa melkoisella osuudella erilaista autoa kuin Massa ja tämä on viimeistään nyt selvää Ferrarillekin. Ferrari kuitenkin ilmaisi luottonsa Räikköseen joten miten talli lienee asian ratkaiseva ja kumpi kuskeista joutuu tulemaan vastaan. Etenkin, jos Ferrarilla on kaksi mestaria tallissaan.
Mielikuvapuolella, sinne taas mennäkseni - helpointa olisikin, jos Kubica nappaisi tämänvuotisen mestaruuden. Suht vähän julkisuudessa ollut kuski ei sen koommin ole itseään ryvettänyt ja BMW korkean profiilin merkkinä olisi myös piristys mestaruustaulukoissa. Sopiva ja useille tervetullut näpäytys myös McLarenin ja Ferrarin ylivallan suhteen.