Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Koska Kimi tarvitsi niissä apua. Paljonko arvostaisit Hamiltonin mestaruutta, jos 19 pisteen johdossa ollut Kimi olisi kahdessa viimeisessä kisassa keskeyttänyt teknisiin ongelmiin ja päälle päätteeksi Heikki lahjoittaa Lewisille ratkaisevat viimeiset pisteet? Arvelen, että tuskin yhtä paljon kuin Kimin viime vuoden mestaruutta arvostat.

Interlagos on Massan hyviä ratoja, joten ei ole mitenkään poissuljettua, että tarvitsi. Oikeastaan se on kuitenkin samantekevää, koska tarvitsi tai ei, Massa auttoi Kimiä, joten kysymys on akateeminen.
Kilpailujen järjestyksellä ei ole mitään merkitystä, se pitää sisäistää ensimmäisenä.

Kimi on kärsinyt ja keskeyttänyt tälläkin kaudella itsestään johtumattomiin ongelmiin useasti.
McLaren on Heikin menestyksen kustannuksella panostanut koko kauden ykkösnyrkkiinsä, tällä priorisoinnilla McLaren on tunnustetusti saanut Elvikselle paremmat asemat mm-taistelussa verrattuna keskenään kilpaileviin Ferrari pilotteihin. Kovalaisen menettämät pisteet, kukaan ei voi tietää. Joka tapauksessa Elviksen saama teammate apu on moninkertainen kuvittelemaasi Ferrarin 2007 tallimääräykseen verrattuna.

Joten jos tulevan Mestarin arvostus on mielipiteidesi mukaan näistä tapahtumista riippuvainen, niin kovinkaan korkealle sitä ei voi rankata.


Webslave. Oletko sitä mieltä, ettei Kimin ohitus 2007 Interlagosissa olisi ollut mahdollista ilman tallimääräystä?
 

Jasseri

Active member
Liittynyt
12.9.2008
Viestit
26
Koska se mahdollisti Kimin mestaruuden pistetilanteessa, jossa sitä pidettiin menetettynä. Se on erilainen, koska senhetkinen tilanne on erilainen.
Samalla tapaahan alkukaudesta tapahtunut keskeytys mahdollistaa kilpakumppanin mestaruuden. Ja eihän sillä ole mitään merkitystä, mitä yleisesti ajateltiin Kimin sen hetkisitä mestaruusmahdollisuuksista. Teoreettinen mahdollisuus oli edelleen olemassa. Tilanne on toki erilainen alkukaudesta ja loppukaudesta (tuntuipa tyhmältä kirjoittaa tuo), mutta 10 pistettä voitosta saa kauden viimeisessäkin kisassa. Itse en näe miksi olisi väliä, mistä kisoista ne pisteet kerää.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Jos F1 mestaruus ratkottaisiin semifinaalin jälkeen ylimääräisellä osakilpaillulla ja siellä toinen keskeyttäisi, siinä tapauksessa kauden viimeinen keskeytys olisi merkittävämpi ja voitaisiin puhua huonosta ja hyvästä tuurista.

Puhutut kuljettajasta riippumattomat keskeytykset ei katso aika, paikkaa eikä muutakaan tiedostettua. Miten kauden viimeisessä osakilpailussa keskeyttänyt voisikaan olla huono-onnisempi kuin kauden ensimmäisessä kisassa keskeyttänyt kilpakumppaninsa? Tai päinvastoin. Tä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Webslave. Oletko sitä mieltä, ettei Kimin ohitus 2007 Interlagosissa olisi ollut mahdollista ilman tallimääräystä?
Ehkä olisi, ehkä ei. Muistikuvani mukaan kisa oli Massan hallinnassa, mutta koska en ole vielä ehtinyt katsoa sitä nauhalta (kun en ole löytänyt sitä nauhaa), en sano tämän enempää tuosta. Joka tapauksessa Massa sanoo auttaneensa Kimiä ja Domenicalin kommentit Kimin roolista jatkossa antavat ymmärtää, ettei se ole mitenkään epänormaalia siinä tallissa. Joten sitä auttamista on paha epäilläkään. Siinä mielessä kysymys on irrelevantti.

Olisin kiitollinen, jos tuo toistuva nimimerkin toistaminen jätettäisiin pois ja vain lainattaisiin. Argumenttien kirjoittajat ovat epäolennaista, sisältö on olennainen.

-Edit- Tuosta loppukauden kisojen erilaisesta merkityksestä vielä. Pitkin kautta kuskit saavat ajaa vapaasti kilpaa keskenään, mutta pistetilanteen niin vaatiessa tallit alkavat kohdella kuskejaan eri tavalla. Taktisessa mielessä ja lopulta myös tallimääräyksin. Esim. viime kaudella Massaa käytettiin koekaniinina jo Kiinassa vaihtamalla hänelle renkaat aikaisemmin, jotta tiedettiin niiden toimivuus.

Domenicali: speaking about the teamwork, today basically, we put Felipe first on the dry tyres, just to be sure and check how was that tyre in those conditions.
http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=33107
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ehkä olisi, ehkä ei. Muistikuvani mukaan kisa oli Massan hallinnassa, mutta koska en ole vielä ehtinyt katsoa sitä nauhalta (kun en ole löytänyt sitä nauhaa), en sano tämän enempää tuosta. Joka tapauksessa Massa sanoo auttaneensa Kimiä ja Domenicalin kommentit Kimin roolista jatkossa antavat ymmärtää, ettei se ole mitenkään epänormaalia siinä tallissa. Joten sitä auttamista on paha epäilläkään. Siinä mielessä kysymys on irrelevantti.

Olisin kiitollinen, jos tuo toistuva nimimerkin toistaminen jätettäisiin pois ja vain lainattaisiin. Argumenttien kirjoittajat ovat epäolennaista, sisältö on olennainen.
Massa meni varikolle, Kimi ajoi kevyellä autolla nopeita kierroksia ja jäi varikkokäynnin jälkeenkin edelle. Ei mitään salaliittoteorioita. Massa myös ymmärsi olla hyökkäämättä lopussa eikä vaarantanut tallikaverinsa maailmanmestaruutta. Tallimääräys tai ei, niin tuohon se mestaruus ei kyllä ratkennut. Hamilton ihan itse sössi mahdollisuutensa räpläämällä vääriä nappuloita ratista.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuo on todistettu vääräksi niin monta kertaa, etten jaksa enää. Etsi vanhoista ketjuista, jos kiinnostaa.
Ei kiinnosta. Totuus on kuitenkin se että kyllä Kimi ihan omin avuin sen mestaruuden vei. Alonso oli Brasiliassa hidas ja ajoi Fujissa(?) ulos. Hamilton liukasteli myös Kiinassa pihalle ja Interlagosin lopputulos on tiedossa. Oli se sitten hänen oma vikansa tai ei.

Mun mielestä koko keskustelu siitä miten mestaruus voitetaan on turhaa. Niin kauan kuin pysytään sääntöjen rajoissa, niin eniten pisteitä haalinut ansaitsee olla mestari.
 

osku

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
75
Jopas täällä on kova väittely käynnissä. Ehkä olisi parempi olla hiljaa, mutta pakko hieman puolustaa Webslavea, vaikka arvostankin Kimin mestaruutta ihan yhtä lailla kuin Häkkisenkin tai Alonson.

Vaikka kausi pitää nähdä kokonaisuutena ja vaikka joka kisasta saa yhtä paljon pisteitä niin onhan loppukausi luonteeltaan ihan erilainen kuin alkukausi. Alkukaudesta ajetaan enemmän voitoista ja yritetään kerätä mahdollisimman paljon pisteitä, MM-taistelu on siellä taka-alalla. Loppukautta kohden sama filosofia on edelleen taustalla, mutta selvästi aletaan keskittyä enemmän vielä MM-taistelussa mukana olevien päihittämiseen. Riskejä otetaan vähemmän, jos ollaan johdossa ja vastaavasti enemmän, jos yritetään kiriä. Veikkaan ettei Kimi olisi ajanut seinään Spassa, jos kausi olisi ollut vasta alussa.

Näin ollen kyllä Lyii selvästi tyri McLarenin kanssa mestaruutensa viime vuonna. Oli tyhmyyttä McLarenilta antaa Lyiin rimpuilla radalla liian pitkään, kun voitto ei ollut välttämätön. Ja oli tyhmyyttä/kokemattomuutta Lyiiltä ajaa ulos varikolle mentäessä. Ts. mestaruus ratkesi enemmän Lyiin/McLarenin hölmöilyyn kuin Kimin hyvyyteen, koska hiemankin kokeneempi kaveri olisi körötellyt maaliin 3-4. ja voittanut mestaruuden. Silti se ei himmennä Kimin suoritusta minusta mitenkään, koska Kimi voitti enemmän kisoja kuin muut ja piti pään kylmänä esim. Fujissa, jossa oli suuret mahdollisuudet tyriä MM.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä koko keskustelu siitä miten mestaruus voitetaan on turhaa. Niin kauan kuin pysytään sääntöjen rajoissa, niin eniten pisteitä haalinut ansaitsee olla mestari.
En ole missään vaiheessa väittänyt etteikö Kimi olisi mestaruuttaan ansainnut. Olisi ansainnut sen jo aikaisemmin, jos minulta kysytään, mutta vehkeet eivät kestäneet.

Kaikesta voidaan keskustella, sitä vartenhan tällaiset keskustelupalstat on olemassa, että vaihdetaan ajatuksia. Eri mieltäkin saa olla. Mutta olisihan se ollut mukavampaa, ettei Massa olisi päässyt sanomaan, että autoin Kimiä.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Oli tyhmyyttä McLarenilta antaa Lyiin rimpuilla radalla liian pitkään, kun voitto ei ollut välttämätön. Ja oli tyhmyyttä/kokemattomuutta Lyiiltä ajaa ulos varikolle mentäessä. Ts. mestaruus ratkesi enemmän Lyiin/McLarenin hölmöilyyn kuin Kimin hyvyyteen
Tuo oli kyllä yksi formulahistorian uskomattomimpia asioita, että kuski pysyi radalla vaikka renkaan joku vahvistuskangas näkyy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo oli kyllä yksi formulahistorian uskomattomimpia asioita, että kuski pysyi radalla vaikka renkaan joku vahvistuskangas näkyy.
Sitä ei välttämättä peilistä näe (käyttäytymisen toki huomaa), joten enempi menee tallin piikkiin. Joka tapauksessa aivan käsittämätön juttu kaiken kaikkiaan, kun kuski ja kotisohvatkin olivat sitä mieltä, että mies pitäisi ottaa renkaanvaihtoon, niin talli kertoo, että pysy radalla.

-Edit- Menee kyllä aika kauas otsikosta.
 
Viimeksi muokattu:

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Nyt ois Kimiltä ässä veto tykittää loppukisoissa voittovauhtia ja päästää sitten Massa ohi ennen maaliviivaa, joka kisassa.

Sen jälkeen ihmiset taas puhuisi samaan sävyyn kuin Kimin mestaruudesta: Kimi oli nopeampi kuin Massa, lahjamestaruus.

Totuushan on se, että kausi on pitkä. Se voittaa kuka tasaisemmin ottaa pisteitä kauden aikana. Ei se, joka hallitsee jonkin tietyn periodin.

- Koo
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Näkemyksensä kullakin mutta nyt menee niin väärillä linjoilla jo muutamilla, että huhhuh.

Eihän täällä puhuta enää mitään faktoihin pohjautuvaa vaan perustellaan omia näkökantoja ihan täydellä huuhaalla.

Kaudessa on vuodesta riippuen noin 16 kisaa, joista kuskeille sattuu virheitä osassa ja osassa keskeytyksiä. Osassa he saavat "tuurilla" parit extra pisteet, osassa menettävät samaisesta syystä. Sillä ei ole mitään merkitystä tapahtuuko nämä menetykset tai extra pistesaavutukset ensimmäisessä, keskimmäisessä vai viimeisessä kisassa.

Huhuu, liikkuuko päässä mitään? :rolleyes:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin kuin usein, on varsinkin nyt Formulat melkoista mielikuvaviihdettä. Pieni sanaharkka tuossa edellä on sekin paljolti mielikuvien vauhdittamaa. Suomalaisena on melko helppo sympatiseerata Kimiä, kun Hamilton pilaa julkikuvaansa ylimielisillä ja narsistisilla lausunnoilla ja Massan on puolestaan vaikea päästä 2-miehen leimastaan.

Aika-ajojen tuomat hyvät asetelmat ovat paremminkin Massan identiteettiä kuin taistelevan ja kilpailullisen kuskin maine. Tottakai Massa on pisteensä ansainnut, mutta kokoajan häntä arvioidessa arvostusta varjostaa Kimin kohtaamat ja tallinkin myöntämät ajettavuusongelmat. On helppo epäillä Massan kykyjä kovan paikan edessä ratkaisevissa kilpailutilanteissa - jos hän vain niihin joutuu. Tosin mestaruuteen voi ajella paalupaikaltakin ohittamatta ketään. Eikä Massan arvostusta täällä lisää yhtään kaveruus Schumin kanssa. Entisen mestarin liputus avoimesti toisen Ferrarikuskin puolesta tuo esille tallin kahtiajaon ja ilman muuta sympatiapisteitä Räikköselle. Myöskään selittelyissä ei Masa ole aina pysynyt suoraselkäisenä. Kimin itseään korostamaton esimerkki on kuitenkin hieman tarttunut jo Massaankin, eikä hänen ole tarvinnut entiseen tapaan päteä median sivuilla.

Eipä saa Hamiltonkaan myötätuntoa sikäli, että koko saarivaltakunta ja keltainen lehdistönsä on niin valmis ylisuitsuttamaan maanmiestään. Bernien kekkulia myöten. Tilannetta korostaa vielä, että Hamilton on luetun perusteella varsin herkkä uskomaan itsekin näihin hypetyksiin. Itsestään pitämisessä lyhyen muistin mukaan hänelle vetänee vertoja vain jo aiemmin mainittu Massan saksalaiskaveri. Vaatimattomuus tai itseään korostamattomuus loistaa siis selkeällä poissaolollaan. Hamiltonia puoltaa puolestaan rohkea asenne ajamisen suhteen ja pelkäämätön taisto pisteiden kartuttamiseksi. Toki koiruuksien rajoille, mutta ei vielä mitään erityisen räikeää piittaamattomuutta kuitenkaan. Paremminkin hieman tyhmiä ratkaisuja jotka on helpompi antaa anteeksi kuin tahalliset piittaamattomuudet. Näihinkin voi tietenkin tarttua, koska mies ei tunnu oppivan vaan paremminkin näyttää vievän niitä kisa kisalta vaarallisempaan suuntaan.

Kovalaisesta sen sijaan on vaikea määrittää mitä ajattelisi. Selvästi tossun rooliin jäänyt Kovalainen saa tätä menoa melko pehmeän imagon - eikä hyvässä. Alistunut ilme ja itseään säästävä kilpailuote ei kyllä edesauta odotusarvojen suuria kuvitelmia. Osin kovista odotuksista johtuen pettymyksen tunnekin on melkoinen. Selvästi kun tallikin asettaa jo kauden alusta asti katseensa Hamiltoniin on Kovalaiselle käymässä kuin Massalle - urheilullinen ja kilpailullinen imago menee ja kakkosmiehen rooli taittuu esiin. Sliksien käynnistyvän kauden tulee tarjota Kovalaiselle jotakin ihan muuta jotta nyt syntynyt mielikuva muuttuu.

Kimi on jo näyttänyt moneen kertaan taistelevan luonteensa - muutoin renkaiden ja jarrujen kanssa painiva hallitseva mestarikin muuttaisi imagoaan selvästi huonompaan suuntaan. Koska Kimi ei koskaan ole ketään syytellyt, eikä selitellyt - onkin nyt melko helppo tätä taustaa vasten uskoa kaluston olevan se ongelmavyyhti joka estää häntä suoriutumasta parhaalla tavalla. Varsinkin kun tallikin ongelmat myöntää ja nopeiden kierrosten taulukko asiaa alleviivaa. Mutta vähänkään lyhyemmällä muistilla varustettu, esim se italian keltainen lehdistö, on helposti ymmällään niin ailahtelevien suoritusten edessä. On helppo vierittää suuri osa viasta myös kuskin kontolle. Aiempien suoritusten edessä lojaalit kuitenkin muistuttavat itselleen, miten Kimi on autoaan ja kilpailuja tähän asti vienyt. Käsittämätöntä silti miten Ferrari on suunnitellut autonsa moiseen umpikujaan.

Mielikuvat sikseen, mutta paljonko aiemmat suunnittelun kulmakivet sitten Ferrarilla vielä vaikuttavat ja ovatko ne olleet Kimiä vastaan. Kun kerran Massa on autoonsa paljon mieltyneempi ja jo aikoinaan opetteli Schumin tavoille on helppo uskoa näillä asioilla olevan merkitystä. Eikä skeptisyyttä vähennä yhtään Schumin rooli varikolla tai Massan managerin taustat. Pelkät Kimin kelloon lyömät faktat eivät aina ole välttämättä riittäneet kehityssuunnan osoittamiseksi. Toisaalta Kimikin on paikoitellen ollut autoon hyvin tyytyväinen joten myös rengaspuolen kehityksellä on varmasti ollut osansa huonoon lopputulokseen. Tiedossa kuitenkin on, että vaikka Kimi haluaa tarkan ohjauksen ja hieman yliohjaavan auton - hän silti ajaa sitä siten, että tyyli säästää renkaita. Toisin oli Schumin ja nyt Massan laita. Kun rengasvalmistajakin haluaa säästää renkaitaan melko kestävillä seoksilla ollaankin nyt kenties pisteessä, että niitä säästyy Ferrarilla, varsinkin Kimin ajamana niin, ettei rengaslämpöjä saavuteta joissakin kisoissa lainkaan. Eikä Kimin aika-ajoissa sen koommin. Aerodynamiikan ja alustasäätöjen lisäksi ongelmavyyhteä sekoittaa jarrut - jotka eivät aina pääse lämpenemään. Kylmillä jarruilla jarrutusmatkat pitenevät eikä rengaslämpöjä saavuteta tästäkään syystä. Saati jos jarrupalat lasittuvat. Tämän lisäksi Ferrarilla oli ja on aikajakso jolloin Massalla kulki erittäin hyvin - paalupaikkojen edestä. Toki silloin on helppo uskoa auton olevan kunnossa ja edellyttää Kimiä muuttamaan omia säätöjään ja tapaansa ajaa. Haettiin kenties korjausta vain Kimin ja hänen säätöjensä suhteen ei auton alustaan tai sen perusteisiin.

Kimin uusi sopimus, Ferrarin herääminen kylmien sateisten kisojen suhteen ja selvästikin joidenkin aivan korkeimpien Ferrarin johtajien luottamus Kimin tekemisiin antaa kuitenkin uskoa muutokseen. Onhan sliksit muutenkin muuttava autoa keskeisesti juuri näiltä kriittisiltä osin. Tämä kausi on toki siltä osin paketissa ja tietenkin Ferrarille kelpaa tallimestaruuden lisäksi Massan mestaruus joten kiharainen varmasti on loppukauden asetelma. Selvää kuitenkin on, että Kimi mielellään ajaa melkoisella osuudella erilaista autoa kuin Massa ja tämä on viimeistään nyt selvää Ferrarillekin. Ferrari kuitenkin ilmaisi luottonsa Räikköseen joten miten talli lienee asian ratkaiseva ja kumpi kuskeista joutuu tulemaan vastaan. Etenkin, jos Ferrarilla on kaksi mestaria tallissaan.

Mielikuvapuolella, sinne taas mennäkseni - helpointa olisikin, jos Kubica nappaisi tämänvuotisen mestaruuden. Suht vähän julkisuudessa ollut kuski ei sen koommin ole itseään ryvettänyt ja BMW korkean profiilin merkkinä olisi myös piristys mestaruustaulukoissa. Sopiva ja useille tervetullut näpäytys myös McLarenin ja Ferrarin ylivallan suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kaudessa on vuodesta riippuen noin 16 kisaa, joista kuskeille sattuu virheitä osassa ja osassa keskeytyksiä. Osassa he saavat "tuurilla" parit extra pisteet, osassa menettävät samaisesta syystä. Sillä ei ole mitään merkitystä tapahtuuko nämä menetykset tai extra pistesaavutukset ensimmäisessä, keskimmäisessä vai viimeisessä kisassa.

Huhuu, liikkuuko päässä mitään? :rolleyes:
Kyse on mikaelin paria postia ylempänä mainitsemasta mielikuvapuolesta. Vaikea niitä on faktoilla perustella.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
No sehän olisi aivan tylsää jos keskustelun pitäisi perustua pelkästään faktoihin :D
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Kaudessa on vuodesta riippuen noin 16 kisaa, joista kuskeille sattuu virheitä osassa ja osassa keskeytyksiä. Osassa he saavat "tuurilla" parit extra pisteet, osassa menettävät samaisesta syystä. Sillä ei ole mitään merkitystä tapahtuuko nämä menetykset tai extra pistesaavutukset ensimmäisessä, keskimmäisessä vai viimeisessä kisassa.

Huhuu, liikkuuko päässä mitään? :rolleyes:
Faktaa: Pisteet kauden lopussa määrää mestarin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No ei kai tarvise, mutta onhan tuo Mikaelin kirjoitus naurettava. Milloin on vika renkaissa, milloin missäkin, mutta ikinä ei ole Kimissä...
Tottahan näissä asioissa on aina monelaista näkökantaa. Ja siis niitäkin jotka palavat halusta pudottaa varsinkin hallitsevaa ja suomalaista mestaria jalustaltaan. Omanlainen tyydytys sekin. Ilman muuta Kimillä on oma osansa siihen, ettei auto sovi hänen käteensä.

Se taas, että hän olisi asiassa suurin vastuunkantaja on ristiriidassa niiden tosiseikkojen kanssa, että autoa Ferrarin toimesta yritetään muuttaa - nyt pikkukiireelläkin. Ja sen kanssa, että Kimi on ollut jo yhdeksässäkös se oli - kisassa radan nopein kuski. Samaten sen historian kanssa mitä peräänantamattomuutta hän on osoittanut ennen, samaten lahjakkuutta. Ja etenkin sen kanssa, että Ferrarin tallin asioista parhaiten informoidut vastuunkantajat palkkasivat hänet useaksikin vuodeksi eteenpäin.

Mutta kuten sanottu, kivittäjiä on aina löytynyt ja osa suorastaan nauttii tästä roolista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös