Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Whitmarsh hehkuttaa Kimiä taas:

http://www.ts.fi/f1/uutiset/79096.html

Kimi ajoi jälleen Japanin Grand Prix -kisassa erittäin hienosti. Hänellä ei ole kilpailukykyisintä autoa, mutta varsinkin Suzukan radan vaativalla keskisektorilla hän oli ihan tyrmäävä, Whitmarsh totesi.
http://www.ts.fi/f1/uutiset/79099.html

Me koimme ne samat paineet kuin Jenson nyt. Kimi Räikkönen oli aivan loistava kauden 2007 viimeisissä kisoissa ja tuli takaa ohitsemme. Viime vuosi oli meille vieläkin hikisempi loppuvaiheiltaan, mutta selviydyimme voittajana.
Kyllä minusta tuntuu, että Kimin Mäkki diili on vain viimeistelyä vaille (eli viimeisiä pykäliä ja allekirjoituksia). Ei näitä kommentteja anneta sellaisesta kuskista joka nähdään vihollisena, esim. jos olisi Alonso tai Massa Kimin paikalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Kyllä minusta tuntuu, että Kimin Mäkki diili on vain viimeistelyä vaille (eli viimeisiä pykäliä ja allekirjoituksia). Ei näitä kommentteja anneta sellaisesta kuskista joka nähdään vihollisena, esim. jos olisi Alonso tai Massa Kimin paikalla.
Toivon että olet oikeassa. Sitten saa moni Kimifani oikeasti jännittää, miten oikeasti käy Lewis-Kimi -taistossa samassa tallissa. Minua ei niinkään koska tykkään vain seurata tapahtumia.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24274
Sijainti
lappeen Ranta
Toivon että olet oikeassa. Sitten saa moni Kimifani oikeasti jännittää, miten oikeasti käy Lewis-Kimi -taistossa samassa tallissa. Minua ei niinkään koska tykkään vain seurata tapahtumia.
Se hiukan helpottaa tilannetta, että aina voi heittää huomion, että Hamiltonille on tutumpi talli viime ajoilta ja jos taas Alonso pärjää hyvin Massalle voi muistuttaa tämän kauden vieteriepisodista (Massa ei ihan entisellään). Ihan jännää olisi kyllä seurata miten McLarenilla ajot menisi Kimillä ja Lewisillä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13753
Se hiukan helpottaa tilannetta, että aina voi heittää huomion, että Hamiltonille on tutumpi talli viime ajoilta ja jos taas Alonso pärjää hyvin Massalle voi muistuttaa tämän kauden vieteriepisodista (Massa ei ihan entisellään). Ihan jännää olisi kyllä seurata miten McLarenilla ajot menisi Kimillä ja Lewisillä.
Jep. Tiimikaverille häviäminen olisi Hamiltonille varmaan paljon vaikeampi paikka, kuin Kimille. Sikäli olisi sekin ihan kiva kyllä nähdä :)
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Kyllä, henkinen yliote on Kimillä kuitenkin jo ennen ensimmäistä starttia.
Se olisi jotakin mahtavaa nähdä, heidät kaksi samassa tallissa. Anthony-isältä ei ole tainnut tulla yhtäkään Kimiin liittyvää lausuntoa vai onko? Tuntuu että Hamiltonit ovat vähän hermostuneita kun ei kuulu mitään?

Mistä on peräisin sellainen huhu että Hamiltoneilla olisi joku veto-oikeus sopparissa missä voisivat estää jonkun kuskin palkkaamista? Näitä villejä huhuja taas vai onko niille mitään perustaa?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Whitmarsh käyttää enemmän aikaa nykyään Kimin kuin omien kuskiensa kehumiseen. Tai Heikistähän hän ei juuri enää edes puhu.
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Kiitoksia Nicolelle taas, mukava lueskella, mitä mieltä Italiassa aika pitkälti ollaan mieltä.

Omaa mieltä lämmitti Marc Genén sanat Kimin lähdöstä.
Lämmitti, olen samaa mieltä ja ajattelin ihan samaa... miltä tuntuisi jos Kimi ei olisi mukana ensi vuonna? Kai siihen tottuisi mutta kyllä se veisi jonkun aikaa
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Whitmarsh käyttää enemmän aikaa nykyään Kimin kuin omien kuskiensa kehumiseen. Tai Heikistähän hän ei juuri enää edes puhu.
Aivan tyhmä kysymys taas mutta kysyn ihan tosissani!!

Brawn GP - onko autossa potentiaalia vai ei? Mietin vain sitä että Button tuntuu vain ajelevan autolla joka alussa oli loistava mutta saisiko Kimi esim. enemmän siitä irti - näin teoriassa?
 

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
Se olisi jotakin mahtavaa nähdä, heidät kaksi samassa tallissa. Anthony-isältä ei ole tainnut tulla yhtäkään Kimiin liittyvää lausuntoa vai onko? Tuntuu että Hamiltonit ovat vähän hermostuneita kun ei kuulu mitään?

Mistä on peräisin sellainen huhu että Hamiltoneilla olisi joku veto-oikeus sopparissa missä voisivat estää jonkun kuskin palkkaamista? Näitä villejä huhuja taas vai onko niille mitään perustaa?
Eiköhän Lewiksellä itsetunto huitele jo ihan omissa sfääreissään tällä hetkellä. Ihan varmasti valmis haastamaan kenet tahansa, vaikka itse Pontson toiseen kertaan. Ainoastaan Anthonya saattaa hermostuttaa (kenen muun manageri seisoo vahtimassa mekaanikkoja joka ainoassa kisassa?).

Olisi hienoa nähdä miehet ottamassa yhteen samassa tallissa. Kimin henkinen kantti voi olla musertava, mutta en osaa sanoa kumpi olisi radalla nopeampi, vaikka Kimiä vähän fanitankin.

Ehkä Mäcci odottaa saavansa Kimin melkein ilmaiseksi kipurahojen takia, mutta Kimi ei tahdo näyttää epätoivoiselta (heikkouden osoitus nyt voisi olla uran loppu).
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Aivan tyhmä kysymys taas mutta kysyn ihan tosissani!!

Brawn GP - onko autossa potentiaalia vai ei? Mietin vain sitä että Button tuntuu vain ajelevan autolla joka alussa oli loistava mutta saisiko Kimi esim. enemmän siitä irti - näin teoriassa?
Puhdasta mutua, mutta jossain vaiheessa on ollut puhetta siitä, että Brawnin auto on liian "hellä" renkaille ja Jenson kärsisi tästä Rubensia enemmän pehmeämmän ajotyylinsä vuoksi. Kimillä on ollut hiukan vastaavia ongelmia koko ferrarilla olon aikana, mutta luulen että Kimi olisi kuitenkin pärjännyt Buttonia paremmin jo kovemman perustasonsa ansiosta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aivan tyhmä kysymys taas mutta kysyn ihan tosissani!!

Brawn GP - onko autossa potentiaalia vai ei? Mietin vain sitä että Button tuntuu vain ajelevan autolla joka alussa oli loistava mutta saisiko Kimi esim. enemmän siitä irti - näin teoriassa?
Vaikea kysymys teoreettisestikin, koska nuo britzojen sekundarenkaat tekevät kisoista autokuntakohtaisesti melkoista lottoa ja Brawnilla juuri lämpöjen saavuttaminen on ongelmallista - hieman kuin Kimillä viime vuonna. Selvää on, että RedBull on aerodynaamisesti selkeästi parhain auto. Brawn porskutti lähinnä tupladiffun voimalla jonka ympärille auto myös oli suunniteltu. Silti Neweyn auto oli lähes yhtä hyvä ja diffuusorin porsaanreikää hyödyntämällä on sitä suhteessa muihin edelleen. Brawnin etu on kuitenkin kantava koska auto on alunperin suunniteltu tupladiffulle muiden joutuessa modifioimaan autonsa alkuvuoden konseptiaan - ja Ferrari esim jätti senkin vain alkumetreille. Brawnin mersut ei ole rasitteeksi nekään.

Sen sijaan voi helposti todeta Ferrarin olevan autona Brawnia huonompi ja silloin voi verrata esim Buttonin ja Räikkösen sijoituksia. Samalla kalustolla Kimi olisi saavuttanut Brawneja ( jompaa kumpaa ) enemmän pisteitä ja nyt Ferrarillakin Kimin pistesaalistus on silti hämmästyttävällä tasolla.

Ferrarin kers ja polttoainesäiliö olivat tupladiffun tiellä ja aerodynaaminen diffuusorin hyödyntäminen jäi puolitiehen. Kers on vain laastari tälle vahingolle kun katsoo vaikkapa RedBullin lentoa.

Juuri kukaan tallien kuskeja seuraavasta väestä ei noteeraa Buttonia tai Barrichelloa keskitason kuskia kummemmiksi. Ja lähes kaikki noteeraavat Kimin ihan kärkeen.

Itse en epäilisi yhtään, että jos kauden puolesta välistä Button olisi vaihtunut Räikköseen tämä teoreettinen kuski olisi jo nyt mestari.
 
Viimeksi muokattu:

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Vaikea kysymys teoreettisestikin, koska nuo britzojen sekundarenkaat tekevät kisoista autokuntakohtaisesti melkoista lottoa ja Brawnilla juuri lämpöjen saavuttaminen on ongelmallista - hieman kuin Kimillä viime vuonna. Selvää on, että RedBull on aerodynaamisesti selkeästi parhain auto. Brawn porskutti lähinnä tupladiffun voimalla jonka ympärille auto myös oli suunniteltu. Silti Neweyn auto oli lähes yhtä hyvä ja diffuusorin porsaanreikää hyödyntämällä on sitä suhteessa muihin edelleen. Brawnin etu on kuitenkin kantava koska auto on alunperin suunniteltu tupladiffulle muiden joutuessa modifioimaan autonsa alkuvuoden konseptiaan - ja Ferrari esim jätti senkin vain alkumetreille. Brawnin mersut ei ole rasitteeksi nekään.

Sen sijaan voi helposti todeta Ferrarin olevan autona Brawnia huonompi ja silloin voi verrata esim Buttonin ja Räikkösen sijoituksia. Samalla kalustolla Kimi olisi saavuttanut Brawneja ( jompaa kumpaa ) enemmän pisteitä ja nyt Ferrarillakin Kimin pistesaalistus on silti hämmästyttävällä tasolla.

Ferrarin kers ja polttoainesäiliö olivat tupladiffun tiellä ja aerodynaaminen diffuusorin hyödyntäminen jäi puolitiehen. Kers on vain laastari tälle vahingolle kun katsoo vaikkapa RedBullin lentoa.

Juuri kukaan tallien kuskeja seuraavasta väestä ei noteeraa Buttonia tai Barrichelloa keskitason kuskia kummemmiksi. Ja lähes kaikki noteeraavat Kimin ihan kärkeen.
Kiitos Tomacu ja Mikael :thumbup:

Eli siinä mielessä Brawn voisi olla ihan ok vaihtoehto. Kaikki jotenkin sokaistuivat Buttonin menestyksestä (hän itse mukaanlukien) mutta sitten Barrichello alkoi saada häntä kiinni. Luin VM'stä Rubensin haastattelun missä hän sanoi Jensonin kopioineen häneltä kaikki säädöt ja myös sen että Rubens sai tietää omasta pestistään vain pari viikkoa ennen Australiaa kun taas Button oli tiennyt omasta pestistään jo pitkään ja juuri näiden säätöjen kopioimisen ja autoon tutustumisen takia Button oli nopeampi kuin Rubens.

Siksi en oikein näe Buttonissa mitään 'mestariainesta' koska hänhän alkoi selvästi valittamaan tiimiradiossa kun auto ei enää kulkenut kuin unelma.

Siksi kyselen näitä kun en tiedä onko itse auto mennyt niin takapakkia vai onko syynä se että kuskit eivät saa siitä kaikkea irti ja vie sitä sillä eteenpäin.

Ross Brawn ja Kimi - unelmapari strategioiden takia ;)

Mutta olisi jännä nähdä Lewis ja Kimi vastaan Alonso ja Massa.

Sapettaa kun Alonso-fanit mollaavat Kimiä siitä miten hän sai selkäänsä Massalta viime vuonna ja tyystin unohtavat että niin sai Alonsokin selkäänsä Lewikselta. Olisi tasavertaisempi kamppailu kun nämä neljä lähtisivät samalta viivalta ;)
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
Eiköhän Lewiksellä itsetunto huitele jo ihan omissa sfääreissään tällä hetkellä. Ihan varmasti valmis haastamaan kenet tahansa, vaikka itse Pontson toiseen kertaan. Ainoastaan Anthonya saattaa hermostuttaa (kenen muun manageri seisoo vahtimassa mekaanikkoja joka ainoassa kisassa?).

Olisi hienoa nähdä miehet ottamassa yhteen samassa tallissa. Kimin henkinen kantti voi olla musertava, mutta en osaa sanoa kumpi olisi radalla nopeampi, vaikka Kimiä vähän fanitankin.

Ehkä Mäcci odottaa saavansa Kimin melkein ilmaiseksi kipurahojen takia, mutta Kimi ei tahdo näyttää epätoivoiselta (heikkouden osoitus nyt voisi olla uran loppu).
Olen samaa mieltä, Anthony tässä taitaa enemmän olla Kimiä vastaan kuin Lewis.

Nyt on vaan pakko odottaa se 2-3 viikkoa. Ihan mahdollista on sekin että sopparit on jo allekirjoitettu ja kaikki valmiina kun nyt niin tyynenä vastailevat kysymyksiin.

Steve ja David Robertsonilta voisi juuri odottaa jotakin tällaista toimintaa - pääsevät nyt vuorostaan sekoittamaan toisia kun Kimiin kohdistuneet potkuhuhut on nyt ohi.

No, toivotaan parasta ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ferrarin kers ja polttoainesäiliö olivat tupladiffun tiellä ja aerodynaaminen diffuusorin hyödyntäminen jäi puolitiehen. Kers on vain laastari tälle vahingolle kun katsoo vaikkapa RedBullin lentoa.
Hyvin vaikea uskoa polttoainesäiliön olevan diffuusorin tiellä, se kun sijaitsee kuskin ja moottorin välissä. Vaihdelaatikko (ja ilmeisesti muukin voimansiirto) sitä vastoin olisi pitänyt suunnitella alusta alkaen sellaiseksi, että diffuusorin mahtuu kunnolla toteuttamaan ja tästä Ferrari samoin kuin jotkut muutkin tallit ovat koko vuoden kärsineet.

Itse en epäilisi yhtään, että jos kauden puolesta välistä Button olisi vaihtunut Räikköseen tämä teoreettinen kuski olisi jo nyt mestari.
Minä epäilisin. Buttonin ongelma on kuitenkin ollut juuri sama kuin Kimillä - eturenkaat eivät lämpene. Joku toinen kuski ehkä olisi onnistunut, mutta Kimi tuskin, kun tuo on hänenkin heikkoudekseen jo paljastunut.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No niin muistan lukeneeni, että kersin komponetteja sijoitettiin aivan pohjaa vasten painojakauman takia ja sen nostamiseksi mm polttoainesäiliö jouduttiin miettimään uudelleen ( oli noston tiellä ). Siksi myös uudistus kesti eikä kunnollista tullut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kimi was asked about the suzuka circuit and if its dangerous.

"suzuka is old school. The new circuits have huge runoff areas, so when you make a mistake there, nothing happens, because most of the time you just drive back on track. Here you hit the wall. And so it should be. You need to get punished when you do a mistake. That makes the driving more fun/thrilling and it forces you to be more precise."
Kimi on täysin oikeassa:cool:
Kimi ei olekaan mikään paskahousu joka pelkää ajaa miesten lailla kilpaa.

Nykyradat suosivat niitä itkupillejä jotka vinkuvat milloin mistäkin pikkuseikasta. Heti on masis päällä kun joutuu ajamaan radalla jotta ei osu seinään. Oumaigaad!

Rata-autoilussa on perimmiltään kyse siitä, että pyritään ajamaan rataa pitkin nopeammin kuin muut. Ei tarmaccihelvettiä pitkin, kun rukkanen ei riitä pitämään kiesiä radalla.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kimin lausunto Suzukan radasta ja nykyisestä ratasuunnittelun kehityksestä on erittäin, erittäin positiivista ja miellyttävää luettavaa.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Kimi ei olekaan mikään paskahousu joka pelkää ajaa miesten lailla kilpaa.

Nykyradat suosivat niitä itkupillejä jotka vinkuvat milloin mistäkin pikkuseikasta. Heti on masis päällä kun joutuu ajamaan radalla jotta ei osu seinään. Oumaigaad!

Rata-autoilussa on perimmiltään kyse siitä, että pyritään ajamaan rataa pitkin nopeammin kuin muut. Ei tarmaccihelvettiä pitkin, kun rukkanen ei riitä pitämään kiesiä radalla.
näimpä, muutenkin Kimiä nakertaa ne ketkä itkee kokoajan turvallisuudesta, vähä sataa niin ei mielellää mentäs radalle yms... Kimi taasen kommentoinu jos pelkää niin parempi vaihtaa työpaikkaa. :thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös