Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Joo, jos kerran tilanne o selvä, niin eikö siinä silloin ole jo kaikki selvää ja paperit allekirjoitettu. Ei kai niitä sitten enää sopimuksia kirjoitella mitään, jos sanotaan, että selvä, menen Laarenille töihin.

Alusta asti siis Laaren kiikarissa. Palkasta on kai ollut vääntöä, vaikka voiskohan Kimi tarvittaessa vaikka ostaa puolet laarenin osakkeista...
En edelleenkään usko, että se palkka on väännön kohde. Eiköhän se ole jo ollut pidemmän aikaa selvää kuka sanelee ja mitä sanelee palkkojen ja osin paikkojenkin osalta kun Santander tuli Ferrarille ja yllättäen jatkoi myös McLarenilla.

Se vääntö jota saatetaan edelleenkin käydä, vaikka Kimi sanookin, että McLaren on ainut vaihtoehto. On luultavasti juuri niissä muissa pykälissä. Kuten se, ettei Kimi Heikin tyyliin suostu Lewisin ovimatoksi. Lisäksi Kimiä ei kiinnosta PR-hommat ja ralliakin täytyy välillä päästä ajamaan. Siihen kun lisätään vielä nuo omat sponssit mitä McLaren ei Ronin aikaan katsonut suopeasti.

Luultavaa on, että Kimi on se joka noissa enemmän joutuu joustamaan jos haluaa McLarenilla ajaa.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Joo, jos kerran tilanne o selvä, niin eikö siinä silloin ole jo kaikki selvää ja paperit allekirjoitettu. Ei kai niitä sitten enää sopimuksia kirjoitella mitään, jos sanotaan, että selvä, menen Laarenille töihin.

Alusta asti siis Laaren kiikarissa. Palkasta on kai ollut vääntöä, vaikka voiskohan Kimi tarvittaessa vaikka ostaa puolet laarenin osakkeista...
Kyllä tälläisen lausunnon jälkeen olisi vaikea nähdä että Kimi ei Mäkillä ajaisi. Jos oli selvin päin lausuntoa antaessa niin tuskin sanoisi tälläistä jos asia olisi vielä oikeasti epäselvä. Asiaa voitaneen pitää selvänä. :ahem:
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Itsekin katsoin, että aikamoista mielipiteiden vääntöä täällä, mutta en ole jaksanut ottaa asioihin kantaan millään lailla... varsinkaan, kun joku sankari sanoo tuolla, että halusi vain sohia muurahaispesää. Mitä järkeä edes yrittää perustella näkemyksiään tuossa tilanteessa.

Sinällään ymmärrän tuon kannan, että Kimi olisi voinut tehdä jotain toisin saadakseen paremman tuen Ferrarilla taakseen. Toisaalta ei tiedetä, miten kovasti Kimi sitä yritti. Mutta siitä olen varma, että Massa ainakin pelasi kokoajan omaan pussiinsa. Sen kyllä ymmärtää, että jos Kimi olisi ainoa kuljettaja tallissa, mutta Massalla taitoi olla vaan sen verran kova tuki tallissa, että Kimin oli mahdotonta saada samanlaista erikoistukea taakseen kuin esimerkiksi Schumi tai Alonso.
Ensinnäkin perustelin pointtini melko selvästi. Tietyillä kirjoittajilla on näkemys, että Kimi Räikkönen on sarjan paras kuljettaja jonka suoritustaso on riippuvainen vain ja ainoastaan auton toiminnasta. Tätä uskomusta ei saa loukata millään tavalla, koska Kimi on pyhä. Piste!

Itse näkisin asian niin, että Räikkösen suoritustaso on vaihdellut siinä missä kalustonkin taso. Toinen seikka on se, että Massan ja Räikkösen suorituksissa ei ole ollut keskimäärin merkittävää eroa kolmen viimeisen kauden aikana. Kenties se ero nähdään sitten myöhemmin historiankirjoissa; Räikkönen on mestari ja Massa ei (ainakaan vielä).

Otan innokkaasti vastaan kaiken näytön, mikä puhuu sen puolesta, että Kimi on selvästi Massaa ja myös muita kuljettajia parempi. Koska en halua perustaa tätä keskustelua pelkkiin mielipiteisiin, olen koittanut vertailla esimerkiksi miesten välisiä tilastoja mm-pisteissä ja aika-ajoissa jne. Valitettavsti nämä perustelut eivät kelpaa kaikille, mutta vastakkaistakaan näyttöä ei ole juurikaan tarjottu.

En koe tätä aihetta sen arvoiseksi, että kenenkään pitäisi suuttua keskustelun kulusta. Ne ovat vain aikuisia miehiä jotka ajavat ympyrää hirveällä palkalla ja joita tämä löpinä ei kiinnosta hyttysen pierun vertaa. :thumbup:

Jatketaan...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Kyllä tälläisen lausunnon jälkeen olisi vaikea nähdä että Kimi ei Mäkillä ajaisi. Jos oli selvin päin lausuntoa antaessa niin tuskin sanoisi tälläistä jos asia olisi vielä oikeasti epäselvä. Asiaa voitaneen pitää selvänä. :ahem:
Olen taipuvainen ajattelemaan samoin. Ei tallin nimeä sanottaisi ääneen, varsinkaan Kimi, ellei homma olisi varma.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Uskotteko, että Räikkönen saisi tasa-arvoisen kohtelun?
Varmasti lähtökohtaisesti. Mutta nyt palataankin sitten taas tuohon tilanteeseen Ferrarilla. Nyt Mäkilläkin on kunnon egosentrinen omaan pussiin pelaaja ja tiukka politikoija Hamilton, millaisia Coulthard ja Montoya eivät tosiaan olleet. Saa nähdä, ettei käy taas niin, että toinen kuski tekee kulissien takana niska limassa töitä, jotta omat näkemykset olisivat ne, joiden mukaan autoa kehitetään ja Kimi sitten vastaavasti viis veisaisi moisesta ja hups heijaa kohta auto onkin sopivampi Hamiltonille. En sano, että näin käy mutta näen riskin. Hamilton on ihan erilailla määrätietoinen ja ovela kuin Kimin aiemmat McLaren-tallikaverit. Mutta ehkä Mäkin johto on sitten pätevämpää ja hoitaa tilanteen paremmin kuin Ferrari... Mielenkiintoista yhtä kaikki.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Useimmat lajia pidempään seuranneet tuntuvat olevan aika yksimielisiä siitä, että kuljettajien tason vaihtelut ovat varsin marginaalisessa osassa selittämään tulostason vaihtelua.
Totta, mutta näkemys saattaa olla virheellinen. Onhan muissakin urheilulajeissa aikamoisia vaihteluita suorituksissa. F1:ssä toki kuskin rooli on esim. 10%, joten jos kuskin taso vaihtelee vaikka jopa 30%, vaikuttaa se "vain" 3% kokonaisuuteen. Toisaalta kun kyse on sekunnin osista, on tuokin paljon. Mutta siltikin suurin osa vaihtelusta menee loogisesti tallin ja auton piikkiin, koska ne ovat se 90% suorituksesta. (Prosenttiosuudet siis hatusta vedettyjä, mutta lienevät kuitenkin suuntaa antavia.)

Kimi hävisi ensimmäisellä kaudellaan McLarenilla Coulthardille, mutta voitti kuution selvästi kausilla 2003 ja 2004. Vuoden 2002 tappio on yleisesti tulkittu nuoren kuljettajan oppirahojen piikkiin.
Eiköhän aika moni jo 2002 pitänyt Kimiä kuitenkin parempana kuskina. Kimillä oli kuitenkin paremmat tulokset silloin kun pääsi maaliin kisoissa ja keskeytykset olivat kaikki teknisistä syistä johtuvia. Hockenheimin ulosajo lienee ainoa jossa kuskilla saattoi olla osuutta, mutta sekin tapahtui rengasrikon jälkeen eikä auto välttämättä enää ollut tuolloin täysin kunnossa, mikä saattoi johtaa ulosajoon myöhemmin.

Toki sulla on hyviä pointteja enkä halua niitä vähätellä. Nämä kohdat vain halusin tuoda esille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Uskotteko, että Räikkönen saisi tasa-arvoisen kohtelun?
En usko että Kimi apukuskiksi on menossa, muuten se olisi aika sama ajaa jollain Tojotallakin. Pääasia että nähdään Räkä ajamassa kilpaa voitoista. Ja jos Hamilton jotain peliä yrittää jäämieheen se on turhaa...
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Itsekin näin juuri sen riskin kuin Revolt.
Kimi on oma itsensä ja ei piittaa muiden tekemisistä ja ajaa vain autoa. Samaan aikaan Hamiltonin klaani pitää yksityisiä kokouksia Withmarsin ja kumppaneiden kanssa. Autoa lähdetään kehittämään, Hamiltonin faija kykkii naama vittuuntuneena poika sylissään ja kaskas.
Melbournen aika-ajot ajettu. Hamilton P1, Kimi 5-8.
Kimi "-Ei vaan saada renkaita lämpenemään tarpeeks nopeesti"
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En kyllä usko, että raha on ollut neuvottelun vääntönä - paitsi jos se on viilattava oikeudenmukaiseksi Hamiltoniin nähden. Eiköhän tuo edustuspuoli ole puhuttanut ja etenkin Kimin halut harrastaa autojen kaatoa keskisuomessa sun muuta. Ja sitten voihan olla, että vääntöä onkin käyty Hamiltonien kanssa siitä, että Kimi on tulossa samalle viivalle samoilla eväillä ja piruuun isolla palkalla.

eli veikkaan: oheistoiminnat, vapaa-aika ja suhde Hamilton.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Itsekin näin juuri sen riskin kuin Revolt.
Kimi on oma itsensä ja ei piittaa muiden tekemisistä ja ajaa vain autoa. Samaan aikaan Hamiltonin klaani pitää yksityisiä kokouksia Withmarsin ja kumppaneiden kanssa. Autoa lähdetään kehittämään, Hamiltonin faija kykkii naama vittuuntuneena poika sylissään ja kaskas.
Melbournen aika-ajot ajettu. Hamilton P1, Kimi 5-8.
Kimi "-Ei vaan saada renkaita lämpenemään tarpeeks nopeesti"
no meillä kaikilla on omat pelkotilamme :wink:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Totta, mutta näkemys saattaa olla virheellinen. Onhan muissakin urheilulajeissa aikamoisia vaihteluita suorituksissa.
Toisaalta taas muissakin lajeissa syyt ovat hyvin usein todellisuudessa kiinni jostakin muusta, kuin siitä, että "tänään ei vaan kulkenu".

Jos lähdetään tuloksen taakse, melkein lajissa kuin lajissa on tasonvaihtelujen takana useimmiten jokin muu syy kuin "kilpailuhermon pettäminen" tai "motivaation puute", joita usein syiksi tarjotaan.

Hyvällä urheilijalla huonon päivän suoritus ei useimmiten ole kaukana normipäivästä, ja "voittamaan valmistautumisella" haetaan sitä huippusuoritusta juuri siksi tärkeimmäksi päiväksi.

Eiköhän aika moni jo 2002 pitänyt Kimiä kuitenkin parempana kuskina.
Varmasti lähes kaikki pitivät Kimiä parempana kuljettajana jo 2002, mutta David pystyi varsin hyvin maksimoimaan tulokset nopeuteensa suhteutettuna tuolla kaudella, kun taas Kimi onnistui siinä kunnolla vasta 2003.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
mtv3.fi sanoi:
- Jos ajan joitakin ralleja, en usko, että se millään lailla häiritsisi minun F1-ajamisia, vaikka jotkut niin luulevatkin, Räikkönen totesi torstaina.

Ensi kauden 13 MM-rallista peräti yhdeksän osuu samalle viikonlopulle F1-kisan kanssa.

- Sitä kuinka laajasta rallin ajamisesta olisi kysymys, en osaa vielä sanoa, Kimi toteaa.
Siinä se sopparia hiertävä asia varmasti on.
 

-Sentteri-

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
466
Noh, jäitä hattuun vielä. Ei ole julkaistu mitään sopimusta, joten odotellaan rauhassa. Muuten saattaa vituttaa entistä enemmän, mikäli McLaren ilmoittaa tehneensä sopimuksen Heidfeldin kanssa. Eiköhän se McLaren-kuski julkaista kilpailun jälkeen tai sitten maanantaina.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Voisin kuitenkin kuvitella - ihan jo Kimin kehonkielestä - että Schumi lukeutui tähän Kimin oppositioporukkaan. Ja Todtin lähdön myötä tilanne ei ainakaan jämäköitynyt. Kimi olisi tarvinnut oman miehen organisaatioon. Voi olla, että Kimi Montesta tai jostakusta muusta sitä luulikin, mutta riittävää tämä tuki ei ole selvästikään ollut. Enkä nyt tarkoita, että tämä olisi pitänyt olla Massalta poissa vaikka Schumi & co tuntuvat hänen takanaan olevankin. Mutta kun johto italotyyliin haihattelee mitä sattuu, olisi Kimi ehkä tarvinnut asiainhoitajansa tallin sisälle. No - Kimi itse ei voi johtajia talliinsa nimittää joten oman miehen saaminen tilanteiden muuttuessa voi olla hypoteetista.
Nämäkin ovat hyviä pointteja. Nyt vasta itsekin huomasin, että sehän on näissä jutuissa ollut OLETUKSENA että tallin väki on jotain persoonattomia robotteja joita kuskien sitten pitää manipuloida mielensä mukaan, ja näin siis tehdään tulosta. Tällöin olisikin reilua verrata suoraan kuskin kykyä ajaa asioita tallissa. Vaan eihän se niin ole. Tallin väki (johto ja insinöörit) ovat ihmisiä joilla on omat mielipiteensä ja kaverit tallissa. Se että Schumi tai Massa ovat tulleet paremmin toimeen tallin ihmisten kanssa - tai ainakin osan kanssa - ei tarkoita mitään muuta kuin että tallissa oli heidän kannaltaan sopivia ihmisiä töissä. Tilanne olisi voinut ihan yhtä hyvin olla toisenlainen ja Schumilla ja Massalla suuria vaikeuksia, kun taas Kimillä asiat olisivat rullanneet kuin itsestään. Ehkä näin olisikin ollut vaikkapa McLarenilla. No joka tapauksessa, pointti on siinä, että voi olla että Ferrarilla on sellaisia työntekijöitä että on aivan sama mitä Kimi sanoo tai tekee, se ei vaikuta riittävästi. Kun taas samat sanat ja teot voivat riittää mainiosti jonkun Schumin tai Massan kohdalla. Näin siis puhtaasti persoonallisuuksien/henkilökemioiden vuoksi. Tämä siis on mahdollista, en väitä että näin välttämättä olisi ollut. Huomautuksena vain, että näissä jutuissa on piileviä oletuksia taustalla - jotka saattavatkin olla aivan vääriä.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Noh, jäitä hattuun vielä. Ei ole julkaistu mitään sopimusta, joten odotellaan rauhassa. Muuten saattaa vituttaa entistä enemmän, mikäli McLaren ilmoittaa tehneensä sopimuksen Heidfeldin kanssa. Eiköhän se McLaren-kuski julkaista kilpailun jälkeen tai sitten maanantaina.
Olishan Kimi voinut sanoa vaikka jo nyt, jos ei jatka f1:ssä, mutta pari päivä sisällä antaa ymmärtää taas sopimuksen julkistamisesta.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Itsekin näin juuri sen riskin kuin Revolt.
Kimi on oma itsensä ja ei piittaa muiden tekemisistä ja ajaa vain autoa. Samaan aikaan Hamiltonin klaani pitää yksityisiä kokouksia Withmarsin ja kumppaneiden kanssa. Autoa lähdetään kehittämään, Hamiltonin faija kykkii naama vittuuntuneena poika sylissään ja kaskas.
Melbournen aika-ajot ajettu. Hamilton P1, Kimi 5-8.
Kimi "-Ei vaan saada renkaita lämpenemään tarpeeks nopeesti"
Tuo riski on olemassa. Se ¤%&"#:n pappa Hamiltonin naamasta näkee että se on kiero kun savolainen. Ei se auliisti alistu tilanteeseen. Kimin pitäisi managereineen ja muine neuvonantajineen tehdä suunnitelma kuinka tuo kulissien takainen politikointi torjutaan ja varmistetaan tasaväkiset lähtökohdat ensi kauteen. Ehkä niitä on jo kirjattu sopimukseen mutta ei se välttämättä auta.

Osa Heikille tapahtuneista taktiikka-/ rengasvalinnoista tällä kaudella on olleet niin käsittämättömiä että ne ei voi olla sattumaa. Kovat renkaat kun muilla on pehmeät tai paljon enemmän bensaa kuin muilla yms.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onkohan missään tietoa, että osallistuuko Kimi Ferrarin perinteiseen kauden päätöstilaisuuteen Mugellossa? Eli loppuuko Ferrari -velvollisuudet siihen, kun riisuu ajohaalarinsa Abu Dhabin GP:n jälkeen sunnuntaina.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös