Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
muistaakseni:
Klien - noh, ehkä. Ei kokemusta huipulta - ei podiumeja.
Fisi - nähtiin suhteessa Kimiin viime kaudella.
Heidi - ok, toki ei Kimin vertainen.
Coulthard - sopii jo paremmin hotellinpitäjäksi ikänsäkin puolesta.
Wurz - ok, testikokemusta on toki mutta esim vain yksi kisan nopein kierros. Tasainen ja tarkkakin - ei nopea. Kisoista 3-4 vuotta.
Paffet - ei GP-kokemusta.
Nakajima - kuten Klien.
Karthikeyan - viimeksi 2005 F1 ratissa, muuten kuten edellinen.
Jacques "comeback huipulle ensi kaudella" Villeneuve saattaisi ajaa testit ilmaiseksikin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei välttämättä samassa luokassa, mutta riittävällä tasolla olevia taatusti. Suurin osa noista kuljettajista pystyisi ajamaan Pirellille riittävän hyvät (=se taso, mitä parempia ei monopolitilanteessa ole mitään järkeä tehdä) renkaat. Miksi Pirellin omistajat suostuisivat siihen, että yhtiö polttaa heidän rahojaan kalliimpaan testikuljettajaan kuin olisi tarvis? No siksi, että Räikkösen muita kuskeja paremmalla PR-arvolla ylimääräisellä rahalle saadaan vastinetta. Räikkösen muita paremmilla testitaidoilla ylimääräiselle rahalle ei saada vastinetta, koska riittävät hyvät renkaat saadaan halvemmallakin suharilla aikaiseksi. Kimi-uskonnon puolelle menee se argumentti, että Kimi olisi niin ylivoimainen testikuljettaja, että testikustannukset alenisivat hänen ansiostaan merkittävästi.
Muuten ihan samaa mieltä, mutten näe Kimistä testaajana olevan hirveän paljon enemmän PR-hyötyä. Rengastesteistä kirjoitetaan suurin piirtein saman verran riippumatta kuskista. Testien alkaessa tietysti tulisi jonkun verran enemmän mediajulkisuutta, kun revitettäisiin lööpeissä Kimin olevan taas F1'sen ohjaimissa. Voitaisiinhan tietysti pari julistetta tehdä, mutta tuskin Kimi innoissaan PR-kekkereissä testajanakaan juoksisi.

Se sitten on ihan arviointikysymys olisiko Kimin tuottama lisäjulkisuus hintansa väärti.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
No voi herranjumala, jos oot todella noin huolissaan siitä, ettei Pirelli tuhlaa rahojansa Räikköseen, niin lähetä nuo argumenttisi Pirellille sähköpostilla...
Ei minun tarvitse, koska Pirelillä on taatusti enemmän järkeä päässä kuin Kimi-uskonnon sokaisemilla fanaatikoilla (joka on siis eri asia kuin Kimi-fanius) eikä pohjusta investointilaskelmiaan Kimin ylivoimaisten testaustaitojen tuomiin kustannussäästöihin ja superlaadukkaisiin renkaisiin. Renkaiden osalta yksityyppiluokassa riittää juuri ja juuri rittävän hyvät renkaat, kaikki muun on rahan tuhlausta.

Pirelli ei siis todellakaan tuhlaisi rahojaan, jos Räikkösen palkkaisi. PR-arvo on sitä luokkaa, että Kimi olisi taatusti hintansa väärti. Bonuksena saataisiin myös hyvä testaaja. Mutta se Kimin suurempi palkkanauha oltaisiin valmiita maksamaan juuri sen PR-arvon vuoksi, ei muita paremmin testikyvyn vuoksi. Siinäpä se nyt viimeistä kertaa rautalangasta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sitten pitää vielä mainita tämä FIAn rengasvalmistajalle antama kummallinen vaatimus ja dilema. Renkaat eivät saa olla liian hyviä?! Enpä tiedä tarkalleen missä haarukassa tuota toteutetaan, mutta voin kuvitella, että jos vaikka Fisi pääsee jollakin rengasseoksella suht lujaa ja rengas kestää - niin kuinka lujaa Kimi pääseekään. Ja ensi vuonna muut mestarit. Renkaista kun on tullut melkoinen tekijä kisaan ja tämän tupladiffun poiston myötä se edelleen korostuu ( mekaaninen pito ).
Voe mahoton. Renkailla on aina erittäin suuri merkitys, aina rengas sopii paremmin toisen ajotyylille kuin toisen. Autoa säätämällä sitten renkaan toiminta yritetään sopeuttaa kuskille, joskus se onnistuu paremmin, joskus huonommin. Sitten yksi oleellinen asia on kuinka paljon ja nopeasti renkaasta saadaan paras irti ja toisaalta miten se hidastuu kun sillä on ajettu joku tovi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Voe mahoton. Renkailla on aina erittäin suuri merkitys, aina rengas sopii paremmin toisen ajotyylille kuin toisen. Autoa säätämällä sitten renkaan toiminta yritetään sopeuttaa kuskille, joskus se onnistuu paremmin, joskus huonommin. Sitten yksi oleellinen asia on kuinka paljon ja nopeasti renkaasta saadaan paras irti ja toisaalta miten se hidastuu kun sillä on ajettu joku tovi.
No voi mahoton, näinhän se on. Juurihan sanoin, että mekaaninen pito korostuu edelleen.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Ei minun tarvitse, koska Pirelillä on taatusti enemmän järkeä päässä kuin Kimi-uskonnon sokaisemilla fanaatikoilla (joka on siis eri asia kuin Kimi-fanius) eikä pohjusta investointilaskelmiaan Kimin ylivoimaisten testaustaitojen tuomiin kustannussäästöihin ja superlaadukkaisiin renkaisiin. Renkaiden osalta yksityyppiluokassa riittää juuri ja juuri rittävän hyvät renkaat, kaikki muun on rahan tuhlausta.

Pirelli ei siis todellakaan tuhlaisi rahojaan, jos Räikkösen palkkaisi. PR-arvo on sitä luokkaa, että Kimi olisi taatusti hintansa väärti. Bonuksena saataisiin myös hyvä testaaja. Mutta se Kimin suurempi palkkanauha oltaisiin valmiita maksamaan juuri sen PR-arvon vuoksi, ei muita paremmin testikyvyn vuoksi. Siinäpä se nyt viimeistä kertaa rautalangasta.
Kovasti tunnut olevan huolissaan, ettei vaan Räikkönen mene Pirellille testaajaksi, kun olet siitä jo jaapannut keskiverto romaanin verran tekstiä...
Kyllä sun varmaan kannattais valistaa Pirellin porukkaa samanlailla kuin fanaattisia foorumisteja, sehän voi olla, että ne ei tiedä siellä mitä tekevät...
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Huomaatko, siinä pyöriessäsi tuo rautalanka on kiertynyt kaulaasi.
Ei, vaan huomaan että täällä muutama sisälukutaidoton Kimi-uskontoon hurahtanut jankuttaa Kimin ylivoimaisia testitaitoja ensisijaiseksi syyksi sille, miksi Kimi pitäisi palkata rengastestaajaksi, mutta ei vielä ole kertaakaan vaivautunut argumentoimaan sitä, miksi varmastikin muita vaihtoehtoja kalliimpi Kimi pitäisi palkata renkaita kehittämään, kun rajahyöty on mitätön. Mutta kuten kaikissa uskonnoissa, kysehän ei olekaan faktoista ja logiikasta, vaan uskosta. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Kovasti tunnut olevan huolissaan, ettei vaan Räikkönen mene Pirellille testaajaksi, kun olet siitä jo jaapannut keskiverto romaanin verran tekstiä...
Kyllä sun varmaan kannattais valistaa Pirellin porukkaa samanlailla kuin fanaattisia foorumisteja, sehän voi olla, että ne ei tiedä siellä mitä tekevät...
Herrajumala kun maailmassa voikin olla yksilöitä, jotka eivät ymmärrä lukemaansa. :jaska: Tippaakaan en ole huolissani siitä, että Kimi tekisi keikkahomman Pirrelille, sillä Kimi-faninahan suorastaan toivon sitä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Jacques "comeback huipulle ensi kaudella" Villeneuve saattaisi ajaa testit ilmaiseksikin.
Ja Jacques "vuoden foorumisti 2009" ajaisi myös varmasti halvalla. Jos ei sada.

Onhan Kimi tarjolla olevista vaihtoehdoista ehdottomasti houkuttelevin kokonaispaketti. Ja tuskin Kimi ainoa testikuski olisi. Todennäköisempää olisi se, että jos Kimi moiseen lähtisi mukaan palkattaisiin wurz ja/tai klien lisäksi kilometrejä grindaamaan.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Ei, vaan huomaan että täällä muutama sisälukutaidoton Kimi-uskontoon hurahtanut jankuttaa Kimin ylivoimaisia testitaitoja ensisijaiseksi syyksi sille, miksi Kimi pitäisi palkata rengastestaajaksi, mutta ei vielä ole kertaakaan vaivautunut argumentoimaan sitä, miksi varmastikin muita vaihtoehtoja kalliimpi Kimi pitäisi palkata renkaita kehittämään, kun rajahyöty on mitätön. Mutta kuten kaikissa uskonnoissa, kysehän ei olekaan faktoista ja logiikasta, vaan uskosta. :rolleyes:
Kyllä ne faktat ja logiikat on sinulla hukassa, jos et tajua, että Räikkönen olisi paras vaihtoehto Pirellille.

Faktat:
-Kimi nopeimpia ja tasaisimpia F1 kuljettajia kautta aikojen
-F1-sarjan ulkopuolella ei ole saatavilla yhtä hyvää kuskia
-PR merkitys valtava, alkaa rengaskauppa käymään monessa maassa aivan eri tahtiin=lisää rahaa pirellille
-Eli saisivat samassa paketissa todella hyvää mainosarvoa (tienaisivat enemmän) ja F1-sarjan ulkopuolelta parhaan mahdollisen kuljettajan.

Siinäpä sulle faktoja nieleskeltäväksi, palataan illalla asiaan, köyhän pitää lähtä töihin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Michelin oli edellinen rengasvalmistaja, joka tuli ykkösiin (on siis jo sen jälkeen lähtenytkin), ja heidän rengastestaaja taisi olla Jörg Müller, jolla ei ole kilpailukokemusta ykkösellä. Eikä se nyt tuntunut paljon haittaavan.

Tarjolla olevista kuskeista pitäisin Wurzia tai Davidsonia parhaimpana tehtävään. Molemmat tunnetaan pätevinä testikuskeina, eivätkä myöskään ole tällä hetkellä sidoksissa mihinkään talliin.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Kyllä ne faktat ja logiikat on sinulla hukassa, jos et tajua, että Räikkönen olisi paras vaihtoehto Pirellille.

Faktat:
-Kimi nopeimpia ja tasaisimpia F1 kuljettajia kautta aikojen
-F1-sarjan ulkopuolella ei ole saatavilla yhtä hyvää kuskia
-PR merkitys valtava, alkaa rengaskauppa käymään monessa maassa aivan eri tahtiin=lisää rahaa pirellille
-Eli saisivat samassa paketissa todella hyvää mainosarvoa (tienaisivat enemmän) ja F1-sarjan ulkopuolelta parhaan mahdollisen kuljettajan.

Siinäpä sulle faktoja nieleskeltäväksi, palataan illalla asiaan, köyhän pitää lähtä töihin.
En ole missään vaiheessa kiistänyt, etteikö Kimi olisi Pirellille hyvä vaihtoehto. Parhaudesta on paha mennä sanomaan, koska kaikki on oikeastaan kiinni siitä, millä hinnalla Kimi mukaan lähtisi ja kuinka paljon rahassa mitaten tästä PR-arvoa saataisiin. Eli olisiko tulos suurempi kuin panos.

Olen faktoistasi täysin samaa mieltä. Pitää kuitenkin ottaa huomioon se, että Pirelli ei tarvitse rengastesteihin parasta mahdollista F1-sarjan ulkopuolista kuljettajaa. Vähempikin riittää, kuten Bleun Michelin-esimerkki hyvin osoittaa (eikä Michelin olleet tällöin sarjan ainoa rengastaja, toisin kuin Pirelli nyt). Joten kuten jo ensimmäisessä aihetta käsittelevässä viestissäni mainitsin:
Eiköhän Pirellin vaakakupissa paina Kimin markkinarvo hieman testaustaitoja enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Michelin oli edellinen rengasvalmistaja, joka tuli ykkösiin (on siis jo sen jälkeen lähtenytkin), ja heidän rengastestaaja taisi olla Jörg Müller, jolla ei ole kilpailukokemusta ykkösellä. Eikä se nyt tuntunut paljon haittaavan.

Tarjolla olevista kuskeista pitäisin Wurzia tai Davidsonia parhaimpana tehtävään. Molemmat tunnetaan pätevinä testikuskeina, eivätkä myöskään ole tällä hetkellä sidoksissa mihinkään talliin.
Paha tuohon aikaan on verrata, kun varsinaista testikieltoa ei ollut. Jokainen talli hinkkasi renkaita rengasvalmistajan lisäksi sen kuin kerkesi eli rengasvalmistajan testaajan rooli oli ihan toinen kuin nyt olisi. Renkaat vieläpä räärälöitiin autoille ja talleille. Misukan kokemus myös muista formulaluokista oli mittava. Iso syy varmasti Pirellin näkemykseen mahd. hyvästä testaajasta.

Nyt pitäisi tehdä kaksia kovuuksia jokaiselle radalle ihan erilaisin tavoittein eli yleisrenkaat ja saman tien "kaikille" sopivat. Talven testijaksolla ei enää ehditä.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Vaikkei testikieltoa ollutkaan, niin eivät F1 tiimit voineet noin vain olla sidottuna Bridgestone soppariin ja samalla testailla kilpailevalle valmistajalle. Michelinin testit hoidettiin hyvin pitkälti wanhalla Williams FW21B autolla, joka oli käytännössä samanlainen jolla BMW hoiti moottori testinsä (hyödyntäen myöskin tätä samaa kuljettajaa).

Toki sitten kauden päätyttyä kaikki mikeliinin kanssa sopparin tehneet päääsivät testaamaan, mutta samoinhan tulee menemään nyttenkin vaikka virallisia testipäiviä vähemmän onkin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pointti oli se, että rengasta kehitettiin koko ajan ja usean kuskin toimesta. Nyt lyhyellä talvitestikaudella ei enää renkaita paljoa muutella ja seuraavan kilpakauden renkaat pitää olla ns valmiina. Kyllä siinä on pirun iso ero.

Silloin renkaita kehitettiin koko ajan parin kisan päähän ja tuotiinkin merkittävää kilpailuetua toisinaan - voimasuhteet muuttui parissa kisassa mitä renkaisiin tulee. Nyt koko vuotta raavitaan kasaan ennakkoon eikä talvikauden testit suuremmin niitä muuta kilpakaudesta puhumattakaan.

Williams FW21B autolla ajettiin ikään kuin rengastyyppi sisään ja loppu kehitys tapahtui tallien testikuskien ja kilpakuskien toimesta.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Sisälukutaito, jep jos eräs moisen opettelisi, eikä vääntäisi rautalangasta eri suuntaan väkisin, niin saattaisi joillekin olla elämäkin helpompaa(ilmeisesti minulle?). :D

Mut joo, jatkakaa toki aiheesta kuka on paras mihinkäkin hommaan. Minun pointti oli alunperin tämä:

Misa1 sanoi:
Puhuu muuten taas omaa kieltään tuo, että ammatti-ihmiset näkevät Kimin erinomaisena vaihtoehtona testihommiin. Kun taas media kirjoittelee ympäripyöreätä p*skaa
Johon kommentti oli tämä:

Trone sanoi:
Eiköhän Pirellin vaakakupissa paina Kimin markkinarvo hieman testaustaitoja enemmän. Sarjan ainoana rengastoimittajana Pirellin renkaat pystyisi testaamaan joku tuntematon suharikin, mutta Kimillä saadaan hitosti näkyvyyttä. Jo pelkästään sillä, että miehen nimiä heitellään ilmaan á la Pirelli, Renault, Toyota.
Johon vastaus oli tämä:

Misa1 sanoi:
Hieman olen erimieltä. Toki Kimin markkina-arvosta olisi hyötyä. Varsinkin ku myös rallipuolella kyseisen merkin kumeilla vedetään. Joten sinne vaan peltojen viereen kuvia Kimistä huristelemassa jollain pari vuotta vanhalla kärryllä ja Pirellin kumeilla

Kuitenkin enemmän tässä kohtaa taatusti haetaan sellaista kuskia testihommiin jonka palaute tiedetään asian mukaiseksi. Tuntematon suhari ei välttämättä osaa antaa riittävää palautetta tai omaa riittävää kokemusta juuri näistä viime aikoijen kärryistä.
Jos tuosta ymmärtää lukemansa, niin pääsee jo pitkälle, eikä menetä yö uniaan. :eek: Mut jos sisälukutaito on haussa, niin eipä siinä. Voidaan lopettaa homman vääntö vaikka siihen, että Trone on eri mieltä kuin minä, vaikkakin samasta asiasta olemmekin aika pitkälti samaa mieltä. Toki minä Kimi-uskonnon kannattajana olen asian suhteen fanaattinen ja joku pelkkä Kimi-fani osaa suhteuttaa kaiken juuri oikein myös yrityksien näkökulmasta esim. tutustumalla sellaiseen käsitteeseen kuin ROI :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllähän sitä voi mieltä olla ja hakea syitä siihen, ettei Kimi olisi paras vaihtoehto - vaikka sitten hotellipitäjästä tai misukoiden historiasta tai vielä kauempaa ( kuten joku näyttää tekevänkin ). Turhaksi jarnaksi meni taas. Voi olla ihan mitä mieltä vaan kunhan ei ole sitä toisten puolesta.

Palataan taas seuraavassa aiheessa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös