Kimi Räikkönen - Aikansa paras?

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Eniten näissä Kimi nimellä ratsastamisissa ja Kimin julkisissa mollaamisissa v...tuttaa se, ettei Kimi koskaan tule korjailemaan näitä lausuntoja jälkikäteen. Kimi on helppo kohde tälläiseen BB-julkisuuden hakuun. Okei, siinä se Kimin cooleus juuri onkin mutta joskus olisi hyvä jos Kimi täräyttäisi takaisin oikein kunnolla.
Tätä juuri itsekin sanoin. Joku helvetin Renault yrittää levittää maailmalle käsitystä, että he pesevät Kimin tukalla varikkonsa lattiaa kuin mopilla sillä aikaa kun miettivät, pitäisivätkö surkeasti suoriutuvan Vitali Petrovin vai antaisivatko legendaariselle Kimille armosta vihaamansa lajin häntäpään tallista paikan.

Toivottavasti Kimi laittaa vielä joku päivä takaisin. Ei se sinne kuitenkaan mene :(
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Niinhän se yleensä on, että työnantaja päättää kenet palkkaa. Vai ottaako sen, joka tuo rahaa että saa tehdä töitä.
Juu mutta älä nyt esitä ettet tiedä mitä tarkoitan.

Kimi sen päättää meneekö Renaultille vai ei. Jos hän haluaa, hänet otetaan sinne. Jos hän ei halua, hän ei mene, mutta silloin Renault kääntää sen niin, että HE eivät halua Kimiä, koska hänellä ei ole motivaatiota. HUPAISAA!! Tällä tavalla Kimi myös vähän downgreidaa omaa ylpeysarvoaan, kun voisi todeta julkisuudessa ettei mua vaan kiinnostanu se talli.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Juu mutta älä nyt esitä ettet tiedä mitä tarkoitan.

Kimi sen päättää meneekö Renaultille vai ei. Jos hän haluaa, hänet otetaan sinne. Jos hän ei halua, hän ei mene, mutta silloin Renault kääntää sen niin, että HE eivät halua Kimiä, koska hänellä ei ole motivaatiota. HUPAISAA!! Tällä tavalla Kimi myös vähän downgreidaa omaa ylpeysarvoaan, kun voisi todeta julkisuudessa ettei mua vaan kiinnostanu se talli.
No tällä ei Kimin kannalta ole merkitystä, koska ne piirit joille Kimin menemisillä on merkitystä tietävät asian todellisen laidan. Eli Renaultin motivaatiot ( ja Kimin ) - sekä taidot. Näin ollen Kimin oikaiseva lausunto lämmittäisi vain esim tälläisen chatin kirjoittajaa ja jatkaisi epäterveellistä vuoropuhelua mediassa ja Kimin tapansa mukaan pidättyy siitä. Sen sijaan hän on jo saattanut naureskella Boulierin sponsorienlypsykampanjaa esim Haugille, Domensicalille, Whitmarshille ja kenen kanssa nyt silloin tällöin soitteleekin. Yhdessä Robertsonien kanssa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Juu mutta älä nyt esitä ettet tiedä mitä tarkoitan.

Kimi sen päättää meneekö Renaultille vai ei. Jos hän haluaa, hänet otetaan sinne. Jos hän ei halua, hän ei mene, mutta silloin Renault kääntää sen niin, että HE eivät halua Kimiä, koska hänellä ei ole motivaatiota. HUPAISAA!! Tällä tavalla Kimi myös vähän downgreidaa omaa ylpeysarvoaan, kun voisi todeta julkisuudessa ettei mua vaan kiinnostanu se talli.
En usko tilanteen olevan tuo. Renaultilla pähkäillään Petrovin tuomia rahoja vs. Räikkösen aiheuttamia lisäkuluja. Kyllä mun mielestä vaikuttaa siltä, että rahoituskuvioiden takia eivät ole edes aloittaneet varsinaisia neuvotteluja Räikkösen kanssa. Ihan matemaattisesti ajatellen Jos esimerkiksi Petrovin kautta tulee 15 m ja Räikkösen palkkaaminen maksasi 7 miljoonaa. Niin Räikkösen pitäisi menestymisellään ja korvaavat sponssit houkutellakseen tuottaa 22 miljoonaa jotta tilanne olisi taloudellisesti sama (siis ilman diskonttauksia ja muita vastaavia).
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ei päätä. Renault voi päätyä Petroviin vaikka Kimi tosissaan haluaisi Renaultille. Esim. rahatekijöiden takia.
Ellei sitten Kimi päätä ajaa ilmaiseksi. Kyllä hän varmasti Petrovia paremmin menestyisi ja siten saisi sponsorit (ei ehkä venäläisiä) kiinnostumaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ellei sitten Kimi päätä ajaa ilmaiseksi. Kyllä hän varmasti Petrovia paremmin menestyisi ja siten saisi sponsorit (ei ehkä venäläisiä) kiinnostumaan.
Renault voi silti päätyä Petroviin. Kimi voi seistä vaikka päällään, mutta päätös siitä kuka ajaa on Renaultin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tässä unohdetaan usein myös se, että kapeat renkaat teoriassa lisäävät ohjauksen tarkkuutta. Pinta-ala ja mekaaninen pito toki vähenee, mutta aerodynaaminen voima välittyy pienemmälle alueelle. Hieman tyyliin kapean talvirenkaan etu verrattuna leveään. Tähän pienempään pinta-alaan liittyy myös etu jos osaa renkaitaan säästää - koska kuluttava paine kohdistuu pienemmälle alueelle. No sitten yhtälöön kulunee vielä mm akselitasapaino diffuusoreineen, siipien muutokset renkaiden ominaisuuksista puhumattakaan jne - mutta yksiselitteisesti eturenkaiden kapeneminen ei tuo aliohjattavuutta. Eikä näin ollen olisi erityisemmin Kimiä vastaan. Ja kun katsoo esim Schumia ja Massaa - niin aliohjauksen kanssa toimeen tulevat ovat nyt ilman etuaan rengaslämpöjen tavoittelussa.
Jos eturenkaita kavennetaan, tilanne täytyy aina kompensoida jollain tavalla kadotetun tasapainon saavuttamiseksi. Talvirengasvertauksesi on sikäli hullunkurinen, että siinä pätevät kitkan suhteen täysin toisenlaiset lainalaisuudet. Nastarengas saa lumella ja jäällä lisäpitoa pintapaineen kasvaessa, koska rengas nastoineen uppoaa verraten pehmeään alustaan helposti.

Kestopäällysteellä ja kumirenkailla kyse on enemmässä määrin adheesiosta (renkaan pintakumi tunkeutuu pienenpieniin tienpinnan koloihin ja lisää näin kitkapinta-alaa), jonka takia asfaltilla pyritään pääsääntöisesti käyttämään leveämpiä renkaita.
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Renault voi silti päätyä Petroviin. Kimi voi seistä vaikka päällään, mutta päätös siitä kuka ajaa on Renaultin.
Ei kai vähemmistöosakas tallin kuskivalintoja sanele? :eek:

Jos nyt vähän asiaakin haastaisin, ei Kimi ole Renault'lle menossa (eikä häntä sinne olla ottamassa). Ei sillä, että huudellaan lehdille miten "imarreltuja" ollaan Räikkösen kiinnostuksesta, ole mitään tekemistä normaalin sopimusneuvottelun kanssa. Kunhan pitävät Renault'ta otsikoissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei kai vähemmistöosakas tallin kuskivalintoja sanele? :eek:
Ei täällä Red Bullistakaan puhuttaessa yleensä tarkoiteta energiajuomaa tai sitä valmistavaa tehdasta, vaan F1-tallia. Näin myös Renaultin kohdalla.
Jos nyt vähän asiaakin haastaisin, ei Kimi ole Renault'lle menossa (eikä häntä sinne olla ottamassa). Ei sillä, että huudellaan lehdille miten "imarreltuja" ollaan Räikkösen kiinnostuksesta, ole mitään tekemistä normaalin sopimusneuvottelun kanssa. Kunhan pitävät Renault'ta otsikoissa.
Eihän nuo itse mitään lehdille huutele, vaan lehdet kyselevät ja niiden kysymyksiin vastataan. Että sikäli tuo otsikoissa pitämisajatus on ihan höpöä.

Boullier on nyt ladellut samat litaniat jo niin monta kertaa, että tämä on selvästi hänen vakiovastauksensa, kun Kimi-asiasta häneltä kysytään. Jokainen kyselijä vain jaksaa aina tehdä siitä uuden uutisen. :eek:

-Edit- Jos median valokeilassa haluaa pysytellä, niin raflaavampaa on keksiä jatkuvasti jotain uutta, eikä toistaa samaa juttua aina uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ei täällä Red Bullistakaan puhuttaessa yleensä tarkoiteta energiajuomaa tai sitä valmistavaa tehdasta, vaan F1-tallia. Näin myös Renaultin kohdalla.
Tämä olikin lähinnä kommentti edeltävään jankkaukseen. Toki Renault'lla usein tarkoitetaan myös moottorinvalmistajaa, joka tekee pannut Renault F1:lle ja Red Bull Racingille, ja Red Bullilla sitä tahoa, joka maksaa kahden F1-tallin ja Kimi Räikkösen metsäretkien laskut.

Eihän nuo itse mitään lehdille huutele, vaan lehdet kyselevät ja niiden kysymyksiin vastataan. Että sikäli tuo otsikoissa pitämisajatus on ihan höpöä.

Boullier on nyt ladellut samat litaniat jo niin monta kertaa, että tämä on selvästi hänen vakiovastauksensa, kun Kimi-asiasta häneltä kysytään. Jokainen kyselijä vain jaksaa aina tehdä siitä uuden uutisen. :eek:
Luulen, että Boullierin kommentit Räikkös-neuvotteluista olisivat aivan toisenlaisia, jos sopimusta vakavissaan oltaisiin hiomassa. Olet oikeassa siinä, että media on asiassa aktiivinen (riippuu tietysti siitä, kuka Autosportille alkuaan yhteydestä kertoi), mutta Räikkös-yhteyden pysyminen julkisuudessa ei liene huono asia. Totta kai tällainen julkisuus on tiimin kannalta positiivista.

-Edit- Jos median valokeilassa haluaa pysytellä, niin raflaavampaa on keksiä jatkuvasti jotain uutta, eikä toistaa samaa juttua aina uudelleen.
Niin, eihän tälläkään päässyt (formula1.com:sta) kuin Autosportin sivuille.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luulen, että Boullierin kommentit Räikkös-neuvotteluista olisivat aivan toisenlaisia, jos sopimusta vakavissaan oltaisiin hiomassa.
Epäilemättä. Nythän asia ei tunnu edenneen Robertsonien yhteydenotosta mihinkään. Boullier haluaisi Kimin tavata ja on sen kertonut, mutta mitään ei tapahdu. Siinä valossa on varsin ymmärrettävääkin, että jutut ovat samoja, kun uuttakaan kerrottavaa ei ole.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos eturenkaita kavennetaan, tilanne täytyy aina kompensoida jollain tavalla kadotetun tasapainon saavuttamiseksi. Talvirengasvertauksesi on sikäli hullunkurinen...
tarkoitinkin lähinnä sitä, että eturenkaiden kapeneminen siirtää saman d.force paineen pienemmälle pinta-alalle eli vaikuttaa juurikin ohjattavuuteen. Tietenkin mekaaninen pito kasvaa renkaiden leveyden kasvaessa mutta ohjaustuntuma merkitsee jo silloinkin, kun ei olla vielä pidon rajalla. Asia joka tulee eteen pikkuautoluokissakin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
tarkoitinkin lähinnä sitä, että eturenkaiden kapeneminen siirtää saman d.force paineen pienemmälle pinta-alalle eli vaikuttaa juurikin ohjattavuuteen. Tietenkin mekaaninen pito kasvaa renkaiden leveyden kasvaessa mutta ohjaustuntuma merkitsee jo silloinkin, kun ei olla vielä pidon rajalla. Asia joka tulee eteen pikkuautoluokissakin.
Luulin että tarkoitit, ettei eturenkaiden kaventaminen yksiselitteisesti tuo aliohjautuvuutta. Ohjaustuntuma ei paljoa palkitse, jos auton kääntymistä mutkaan saa odotella sekuntitolkulla.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Luulin että tarkoitit, ettei eturenkaiden kaventaminen yksiselitteisesti tuo aliohjautuvuutta. Ohjaustuntuma ei paljoa palkitse, jos auton kääntymistä mutkaan saa odotella sekuntitolkulla.
Kääntäen ja teoriaa karrikoiden: leveänä rengas voi olla niin leveä, ettei alas päin vakuttava d.force riitä kunnolliseen mekaaniseen pitoon. Ja kevyissä formuloissa ja hitaissa kurveissa tämä ns korostuu. Ja siellä usein kuskeilla on ne ohjaustuntuman ongelmat. Ts leveä rengas voi tuottaa aliohjattavuutta pidon keventyessä vaikka mekaanisen pidon pinta-ala kasvaisikin.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kääntäen ja teoriaa karrikoiden: leveänä rengas voi olla niin leveä, ettei alas päin vakuttava d.force riitä kunnolliseen mekaaniseen pitoon. Ja kevyissä formuloissa ja hitaissa kurveissa tämä ns korostuu. Ja siellä usein kuskeilla on ne ohjaustuntuman ongelmat. Ts leveä rengas voi tuottaa aliohjattavuutta pidon keventyessä vaikka mekaanisen pidon pinta-ala kasvaisikin.
Nyt fysiikan opus esiin. Ei Formuloilla edelleenkään ajeta lumihangessa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Eipä tuossa Kimin "purkauksessa" mitään kummalista ole. Lindström on Kimin mentori rallissa, samalla tavalla kyrsiintynyt teini-ikäinen poika tiuskisi faijalleen tienposkessa. Tässä tapauksessa vain poika on kuski ja isä kartanlukija.

Kiva nähdä yleensä sliipatulta Kimiltä myös voimakkaita primitiivireaktioita.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Nyt fysiikan opus esiin. Ei Formuloilla edelleenkään ajeta lumihangessa.
Joo, joo. Tiedän: pito on suhteessa pinta-alaan - joskaan ei yksi yhteen. Mutta tilanne muuttuu kun rata ei ole puhdas, riittävää pintapainetta ei saada jotta renkaat lämpiäisivat ja ripustuksen säätövarat leveämmillä renkailla vähenevät. Mutta en kyllä muista lukemaani juttua niin, että voisin kumota 1. väittämän.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Turun Sanomat [url]http://www.ts.fi/f1/uutiset/164335.html[/url] sanoi:
Hiljaisuudestaan tunnetun Kimi Räikkösen mitta täyttyi viimein, kun Renault jatkaa viikosta toiseen spekuloimalla median välityksellä suomalaistähden mahdollisesta siirtymisestä takaisin F1-tasolle ranskalaistiimin riveissä.

– Olen hyvin pettynyt tapaan, miten he ovat käyttäneet nimeäni hyväkseen omaan markkinointiinsa. En ole missään vaiheessa vakavissani edes harkinnut ajamista Renaultilla ja voin vakuuttaa olevan sataprosenttisen varmaa, etten aja Renaultilla ensi vuonna, Räikkönen ilmoittaa suorasukaisesti.

– Managerini olivat viikkoja sitten kerran yhteydessä Renaultin tallipäällikköön. Siinä kaikki, Räikkönen kuittasi tapahtumat omalta osaltaan.
Noniin tulihan se mitta täyteen. Jatkoa odotellessa :)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös