Mietin minne pistää tämä mutta tämä voisi olla oikea paikka?
Jos Ferrari olisi Red Bullin tilalla
Published by Leo Turrini Sun, 30.05.2010 - 18:09
Kiitos taas Turrineista. ja vähän vastinetta...
No niin. Montezemolo jätti FIATissa puheenjohtajan paikan pysyen toki hallituksessa, mutta keskittyessä urheiluautoiluun ja Ferrarin luotsaamiseen. Välttämättä aloite ei tullut Montelta koska hänen paikkansa otti Angelli-suvun johtajaksi kasvatettu vesa. Santanderin sponsorointipanos olikin varmasti merkittävä helpotus Montelle tässä asemassa kun FIATin yhä sitkeästi pakkasen puolella oleva talous ei ole varmistamassa F1-puolen menestystä ja tietenkin sarjan yleiset kulukatotkin pakottavat miettimään menopuolta ja toimintatapoja. Sanottakoon, että FIAT on toki uuden toimitusjohtajansa Sergio Marchionnen myötä kääntänyt kurssinsa terveeseen nousuun ja pahin näyttää siltä osin olevan takana. Ferrarin automyynti myös näyttää selvinneen lamasta hyvin, mutta on taloudellisena nappulana melko pieni. Imagon rakentajana ei kuitenkaan.
Monte myi paketin johon siis kuului myös Alonso, pakettina joka parantaa team-työtä, johtajuutta ja perhe-henkeä tallissa ja joka sitä kautta tuo myös menestystä. Perustelut oli haettu myös siltä pohjalta, että voitiin perustella Ferrari-maailmanmestari Räikkösen irtisanominen ja siihen käytetyt miljoonat. Olikohan käyty pieni aivoriihi Monten kesken, jossa mietittiin mitä heikkouksia Räikkösellä on joita tässä yhteydessä voitaisiin käyttää. Löydettiin vain vähäpuheisuus. Etenkin kun Kimi läksiäisekseen oli ainoa lenkki joka piti Ferrarin kunniaa pystyssä 09 vuoden loppupuolella. No - tämä paketti oli julkisuutta varten. FIATIN kabineteissä paketti myytiin varmasti Santanderin miljoonilla. Markkina-alueilla ( mm etelä-eurooppa ja brasilia ) sekä sillä, että Felibeä kohtaan voidaan olla vain armollisia nykytilanteessa julkisuuskuvan siitä karsimättä.
Alonson ja Santanderin kanssa paketti sidottiin ihan erilaiseen kääreeseen. Ensinnäkin monivuotiseen. Markkina-aluekeskustelut varmasti esillä ( ennen kreikan-tautia ), mutta myös Alonson keulakuva ja tulevien mestaruuksien merkitys. Kimi pois tieltä, joilloin Alonso saa kaipaamansa täyden huomion. Kimi jopa mielellään maksettiin ulos koko sarjasta - niin paljon työrauhaa tarvittiin. Pelkästään siis poisto Ferrarimestarien galleriasta ei riittänyt. Varmasti mainittiin sekin, että loukkaantuneen Massan sopimus on katkolla 2010 jälkeen ja Alonsoakin kuunnellaan, jotta “ajotyyliltään” sopiva talli- tai siis ( selli )kaveri löytyisi mestarin oppiin ( ja sellivaimoksi ). Vanhat toimitavat ja "perinteet" siis edelleen tiukassa - tulihan niillä menestystä.
Mutta vaikka tämä uuden tulemisen airut hakattiin kiveen - jossa siis on Montezemolon ja Alonson nimet. Monte tulee huomaamaan italialaisen marmorin monet kasvot. Se on kaunis kivi myös haudalle pystytettäväksi - nimetkin valmiina.
Nyt Alonson lukuisten hermoilujen vuoksi ja Ferrarin kilpailukyvyttömyyden vuoksi kaunis paketti alkaa rakoilla. Alonso on marmorilaatan käyttökohteen muutossovittelulta vielä säästänyt ja syynä on Massankin varsin synkkä alavire. Ferrari on kuitenkin sen tosiasian edessä, että vaikka kaikki uskoisivat tähän tähtikulttiin, niin se ei poistakaan Ferrarin organisaation epäkohtia. Kaikki suutelo ja auvoinen perhe-henki ei rakenna kilpailukykyistä kilpuria eikä sopeuta tallia muuttuviin nykysääntöihin. Niin mukavalta metodilta kun se tuntuikin. Ja maistui hyvältä Giantin kanssa nieltynä. Jälkimakukin miellytti. Savuinen tanniininen vivahde, eikä kukaan halunnut maistaa palaneen käryä ilmassa.
Nyt ei riitä muutama työnarkomaani jotka kiertävät rataa tuhansia kertoja, joille räätälöidään renkaat ja hieman säännötkin ja jotka silkalla kierrosmäärällä löytävät toimivat ratkaisut. Nyt pitää suunnitella, analysoida ja tehdä innovaatioita jotka täytyy teoriassa huolitella niin pitkälle, että niiden säätäminen onnistuu yhden kipailuviikonlopun aikana. Ja jonkun täytyy pitää ohjia jotta oriista saadaan oikea teho oikeaan aikaan. Tähän yhtälöön ei mitenkään auvoisesti sovi hieman toipilas kuski ja varsinainen mutta itseriittoinen toivo - jolle kuitenkin auto ja toimintatavat ovat hänellekin oudot. Ne ohjakset lepattavat valtoimenaan. Huolimatta, että hän olisi hyvä kuski. Superkyky hän ei kuitenkaan pysty olemaan vaikka se paketin päällä luki. Ferrari huomaa, että heidän täytyy itse rakentaa se auto, itse uudistaa organisaatio, itse löytää ne tekijät jotka tähän pystyvät. Perheen täytyy adoptoida osaamista ja muuttaa käsitys siitä, kuinka pysyvää ja kiveen hakattua jäsenyys perheessä voi olla.
Pakko vielä palata Kimiin. Joo, tiedän - se kyllästyttää varmasti jo monia. Mutta se johtuu Ferrarijohdosta itsestään, että Kimiin tämä aina takaisin kiertää. Monte ja kaverinsa Dome tekivät Kimistä tämän viimevuotisten epäonnistumisten kasvot ja tarkoitushakuisesti käänsivät katseet pois tallin päättäjistä. Alonso pakettikin myytiin Kimillä. Ja oliko epäonnistumisia edes siinä määrin, että niitä siksi piti mainita. Nimittäin Kimin aikana tuli useampikin mestaruus 09 -vuoden mahalaskusta huolimatta. Silloinkin oli Kimi ainoa joka kesti sen selkä suorana.
Entä jos Ferrari olisi myöntänyt, että vaikutin nykyiseen siirtoon on erittäin houkutteleva yhteistyö rahoitusjätti Santanderin kanssa. Seikka jota Ferrari ei etenkään nykyisen taloudellisen suhdanteen aikana voi sivuuttaa. Santander toivoo jotta saisi markkinointivastineena kuskiksi Alonsoa ja Ferrari on tilanteen edessä jossa se valitsee kahden kallispalkkaisen kuskin eli Kimin ja Fernandon väliltä. Lojaalin Kimin kanssa on sovittu, että hän saa vuoden korvauksen kun väistyy Ferrarilta, mutta on aina kunniapaikalla Maranellon sydämessä. Alonso puolestaan tarvitsee kaikkien tifosojen tuen, jotta voi nöyränä täyttää Kimin jättämän valtavan aukon. Tuplamestarina hänellä on kuitenkin edellytyksiä kasvaa tehtäväänsä ja Massasta hän saa haastavan mittarin vauhdilleen kunhan Massa täysin parantuu.
Minkälaisella pohjalla tai odotuksilla Ferrari olisi nyt liikkeellä jos sen johtajat ja kuski olisivat siis - miten sen sanoisi. Tai no sanotaan suoraan - olisi rehellisiä. Menestys olisi edelleen huonoa, sehän ei kaiketi olisi muuttunut - mutta sitä voisi tarkastella.
No, silloin Montezemolo ei olisi ilmeisesti hän. Ei myöskään pystyisi pitämään hallituksessa paikkaansa. Ja Alonso rehellisenä ajaisi edelleen McLarenilla Dennisen sydänkaverina ja lähtöruudukossa olisi myös muuan Piquet.
Ja lehdistö ei tietäisi miten tähän suhtautua - kirjoittaa jotakin tylsää ja totta. Myisikö se edes?