Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Alonso on kyllä nopea. Mutta aivan uskomaton vitun diiva ja vielä uskomattomampi itkupilli :nope::nope::nope:
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Ferrari lynkattiin polvilleen katalan suunnitelmansa tähden aivan taivaan porteilla, ja jätettiin siihen häpeään rypemään. Vettel, Kimin sulkapallokaveri kosti Kimille tehdyn petoksen, ja tämä hetki muistetaan aina Alonson karvaana tappiona. Kimi jää historiaan Ferrarin legendana, Alonso ei, tämä vaikka järjen tunteisiin hylänneet tifosot eivät Kimistä pidäkään, niitä salaisesti Kimiä fanittavia muutamia lukuunottamatta.

Itse olisin Ferrarin pomona koittanut värvätä Massan loukkaannuttua joko Nicon tai Hamiltonin korvaamaan, ja olisin ilman muuta pitänyt Kimin. Olisin myös ostanut Neweyn hinnalla millä hyvänsä. Siinä olisi takuu voittajatiimi tuleville vuosille, eikä siitä voisi kukaan laittaa paremmaksi.

Nyt näkisin omasta puolestani vaikkapa Kobayashin Massan tilalla, mutta veikkailen Hamiltonia korvaajaksi ensi vuoden jälkeen, jolloin Vettel siirtyy McLarenille. Hamiltonin näkisin mielelläni Ferrarilla; tiimeistä legendaarisimmassa, jonka kuskiksi Lewis ansaitsee päästä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ferrari lynkattiin polvilleen katalan suunnitelmansa tähden aivan taivaan porteilla, ja jätettiin siihen häpeään rypemään. Vettel, Kimin sulkapallokaveri kosti Kimille tehdyn petoksen, ja tämä hetki muistetaan aina Alonson karvaana tappiona. Kimi jää historiaan Ferrarin legendana, Alonso ei, tämä vaikka järjen tunteisiin hylänneet tifosot eivät Kimistä pidäkään, niitä salaisesti Kimiä fanittavia muutamia lukuunottamatta.
Jääkö Kimi siis historiaan legendana, koska muutama tifoso on sitä mieltä.? Vähän myös aikaista sanoa, jääkö Fernando Alonso historiaan Ferrarin legendana, kun kaverilla on vasta ensimmäinen kausi takana. Se, että sillä ensimmäisellä kaudella ei mestaruutta tullut ei vaikuta siihen mitenkään. Ensimmäisen kauden mestaruus ei myöskään Kimistä mitään elämää suurempaa legendaa tehnyt.

Kimille ei myöskään tehty petosta, vaan hänen sopimuksensa purettiin. Mitään vääryyttä ei tapahtunut, vaan sopimuksissa on pykäliä varta vasten tämmöitä varten. Sopimuksen purkaminen ei formuloissa edes ole kovinkaan epätavallista.

Petos olisi vaatinut jonkinlaisen huijauksen tai vastaavan, mutta sellaista ei tilanteessa tapahtunut.
Itse olisin Ferrarin pomona koittanut värvätä Massan loukkaannuttua joko Nicon tai Hamiltonin korvaamaan, ja olisin ilman muuta pitänyt Kimin. Olisin myös ostanut Neweyn hinnalla millä hyvänsä. Siinä olisi takuu voittajatiimi tuleville vuosille, eikä siitä voisi kukaan laittaa paremmaksi.
Kumpaakaan vaan ei kesken kauden ollut mahdollisuutta värvätä, kun sattuivat ajelemaan toisessa tiimissä. Neweyn ostaminen hinnalla millä hyvänsä on vähän niin ja näin. Kyllähän kaveri autoja osaa suunnitella, mutta toisaalta eivät kaikki hänen suunnittelemansa autot mitään ylivoimaisia voittajia ole olleet. Varsin kilpailukykyisen menopelin Ferrari sai aikaan tälle kaudelle ilman Neweyn värväämistäkin.

Nyt näkisin omasta puolestani vaikkapa Kobayashin Massan tilalla, mutta veikkailen Hamiltonia korvaajaksi ensi vuoden jälkeen, jolloin Vettel siirtyy McLarenille. Hamiltonin näkisin mielelläni Ferrarilla; tiimeistä legendaarisimmassa, jonka kuskiksi Lewis ansaitsee päästä.
Kobayashi olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Ferrarin ratissa, mutta en usko, että miehen näytöt vielä siihen riittävät. Massa tosin ainakin kauden tai pari vielä Ferraria ajaa, ja jos Koba jatkaa vakuuttavia näyttöjä, niin saattaahan hän ollakin varteenotettava vaihtoehto siinä vaiheessa kun Massan seuraajaa etsitään.

Hamilton tuskin edes harkitsee siirtymistä Ferrarille. Hän ajaa tällä hetkellä siinä itselleen kenties legendaarisimmassa tallissa, jossa lisäksi myös suurin idolinsa Senna aikanaan ajoi.

En myöskään Vettelin siirtymistä McLarenille näe erityisen todennäköisenä. Kaveri viihtyy hyvin Red Bullilla ja tallia rakennetaan hänen ympärilleen. Ainoastaan, jos tallin suorituskyky sattuisi putoamaan dramaattisesti, niin Vettel saattaisi alkaa katselemaan muiden tallejen suuntaan jossain vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Hamilton tuskin edes harkitsee siirtymistä Ferrarille. Hän ajaa tällä hetkellä siinä itselleen kenties legendaarisimmassa tallissa, jossa lisäksi myös suurin idolinsa Senna aikanaan ajoi.
Samaa mieltä. Ja jos Alonso vaikka sattuisi viettämään muutaman seuraavan vuoden Ferrarilla, niin enpä usko, että Hamiltonilla olisi mitään halua sinne mennä.

En myöskään Vettelin siirtymistä McLarenille näe erityisen todennäköisenä. Kaveri viihtyy hyvin Red Bullilla ja tallia rakennetaan hänen ympärilleen. Ainoastaan, jos tallin suorituskyky sattuisi putoamaan dramaattisesti, niin Vettel saattaisi alkaa katselemaan muiden tallejen suuntaan jossain vaiheessa.
Samaa mieltä tästäkin. Melko erikoinen oletus tuo siirtyminen. Vettel ei taida olla etsimässä uutta autoa, kun viimeiset pari kautta on menestystä tullut Red Bullilla ihan hyvin, ja tuskinpa McLarenillakaan on tällä hetkellä tarvetta etsiä korvaajia kummallekaan nykykuljettajalleen. Mielestäni siellä on tällä hetkellä parhaiten toimiva kaksikko pitkään aikaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
...tuskinpa McLarenillakaan on tällä hetkellä tarvetta etsiä korvaajia kummallekaan nykykuljettajalleen. Mielestäni siellä on tällä hetkellä parhaiten toimiva kaksikko pitkään aikaan.
Samaa mieltä. Varmaan Hamilton on se joka siellä voi mestaruudesta tapella nopeampana, mutta Button on myös tosi hyvä tuomaan paljon merkkipisteitä tiimipuolelle.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Miksei olisi voinut? DC oli tasan Alonson linjalla, koska yritti hyötyä imusta. Vasemmalla oli reilusti tilaa, Alonson jarrutus vaan yllätti.

Alonso ajaa radan keskikohdan oikealla puolella, ei siis keskellä eikä myöskään normaalia ajolinjaa, joka kulkee radan oikeassa laidassa. Se nyt on selvää, että DC yrittää tuossa paikassa hyötyä imusta, mutta Alonson ajolinja kaartaa kohti radan oikeaa laitaa normaalia hitaammin.

Jos Alonso olisi ajanut oikeassa laidassa ja tehnyt tuon yllätysjarrutuksensa, niin silloin häntä seurannut DC olisi varmasti väistänyt vasemmalle ja - todennäköisesti - ohittanut. Nyt linjavalinta yhdistettynä aikaiseen jarrutukseen loi tilanteen, jossa DC:n oli luonnollista väistää oikealle, koska siellä oli näennäisesti tilaa, joskaan ei riittävästi.

Sanoin vain, että tuo tilanne näytti miinoittamiselta. Onhan mahdollista, että Alonso vain teki paineen alla kaksi virhettä: linjavalinta ja aikainen jarrutus.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sanoin vain, että tuo tilanne näytti miinoittamiselta. Onhan mahdollista, että Alonso vain teki paineen alla kaksi virhettä: linjavalinta ja aikainen jarrutus.
10m jarrutuspaikkavirhe 320km/h vauhdissa ei liene mitenkään tavatonta. 0.11 sekunnin ajoitusvirhe, joka ei välttämättä edes ole virhe jos ajolinja on epäoptimaalinen. DC itse sössi homman ja unohti jarruttaa ajoissa imusta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sanoin vain, että tuo tilanne näytti miinoittamiselta. Onhan mahdollista, että Alonso vain teki paineen alla kaksi virhettä: linjavalinta ja aikainen jarrutus.
Mikäli ajetaan muuta kuin puhdasta ihannelinjaa, on luonnollista, että jarrutuskin tehdään hieman aikaisemmin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
10m jarrutuspaikkavirhe 320km/h vauhdissa ei liene mitenkään tavatonta. 0.11 sekunnin ajoitusvirhe, joka ei välttämättä edes ole virhe jos ajolinja on epäoptimaalinen. DC itse sössi homman ja unohti jarruttaa ajoissa imusta.
Mikäli ajetaan muuta kuin puhdasta ihannelinjaa, on luonnollista, että jarrutuskin tehdään hieman aikaisemmin.
Kylkyl. Aika harvoin vaan nuo kaverit noita tilanteita noin pelaavat. Ja liian aikaisin jarruttaminen on aika outo tapa puolustaa sijoitustaan.

Kuten sanoin, siltä se minusta näytti, joten ymmärrän DC:n protestit. Siitä huolimatta en väitä sen minltä tilanne minusta näytti ja DC:n tulkinnan olevan totuus tässä. Mutta olihan tuo varsin harvinainen tilanne tuolla tasolla.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Alonso ajaa radan keskikohdan oikealla puolella, ei siis keskellä eikä myöskään normaalia ajolinjaa, joka kulkee radan oikeassa laidassa. Se nyt on selvää, että DC yrittää tuossa paikassa hyötyä imusta, mutta Alonson ajolinja kaartaa kohti radan oikeaa laitaa normaalia hitaammin.

Jos Alonso olisi ajanut oikeassa laidassa ja tehnyt tuon yllätysjarrutuksensa, niin silloin häntä seurannut DC olisi varmasti väistänyt vasemmalle ja - todennäköisesti - ohittanut. Nyt linjavalinta yhdistettynä aikaiseen jarrutukseen loi tilanteen, jossa DC:n oli luonnollista väistää oikealle, koska siellä oli näennäisesti tilaa, joskaan ei riittävästi.

Sanoin vain, että tuo tilanne näytti miinoittamiselta. Onhan mahdollista, että Alonso vain teki paineen alla kaksi virhettä: linjavalinta ja aikainen jarrutus.
Ei saakeli... Edellä ajava saa valita linjansa, joten oudolta kuulostaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mites tuo DC:n ulosajoa, ei kait tuosta Alonsoa voi syyttää?
Kylläpäs. Tuota analysoitiin silloin pian tapahtuman jälkeen, Bobbis jo telemetrian mainitsikin. Lisäksi Alonso antoi heti kisan jälkeen haastattelun, jossa asiasta kysyttäessä kaveri leukaili (heh Cuti) siihen malliin, että teki ns. brake testin Cutille tahallaan. Tämä brake testing on vanha kilpa-ajon jippo jolla pyritään horjuttamaan takaa tulevan ohittajan uskallusta lähteä yrittämään. Schumi teki näitä jo ennen F1:stä ja teki myös F1:ssä. Itse asiassa Alonso teki tämän tempun myös Schumille, muistaakseni tuossa samassa Nyrren kisassa viimeisen kierroksen lopussa (tämän osalta muisti pätkii jonkin verran, Cutin tapauksen muistan edelleen oikein hyvin ilman youtubeakin).

Alonso on kyllä tehnyt rumia temppuja radalla uransa varrella, kuuluu ns. dirty driver -kastiin kuten Schumi ja Hamiltonkin.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei saakeli... Edellä ajava saa valita linjansa, joten oudolta kuulostaa.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Esim. ei ole sallittua leikata toisen eteen niin että siitä aiheutuu kolari. Brake testing on saman tyyppinen tilanne, jossa edellä ajava ajaa siten, että kolari on hyvin mahdollinen.

Googlettamalla, lisää löytyy jos viitsii kaivella
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/3030542.stm
http://forums.autosport.com/lofiversion/index.php/t58610.html

Tuolta autosportin foorumilta:

"Enkei
Jun 29 2003, 18:12
I don't see the poll
Anyway, my view on it is quite clear. Fernando ignored yellow flags in Brazil, causing mayhem and the race to be redflagged. Now he starts braketesting people at impossible places, well before the braking zone (DC mentioned he did not even started braking and telemetry showed it too). Then the other two braketests on the final corner with MS and DC, they both almost hit Fernando and could have caused an accident. What does Fernando do after the race? He laughed about it! How on earth could he laugh about something like that, it could have ended much worse with possible drivers hurt. Just as he admitted to ignoring yellow flags in Brazil. I think it's quite simple that he will have to be punished. Give him a raceban or put him 10 places down on the grid on Renault's homerace in France"

Tämä oli hyvä:
http://www.atlasf1.com/2002/jan02/faq.html

"Can you explain to me, or tell me where I can find, the meaning of the "Brake Test" action? Juan"

When a driver does a brake test, he brakes in an unexpected area when another driver is driving closely behind him. This is usually done either by braking earlier and often harder than usual before entering a corner or in some cases in a position where braking is absolutely not necessary. There can basically be two reasons for brake testing another driver. The first is the most practical: to make a driver back off from a position in which he is an overtaking risk. An example of this is Michael Schumacher's much discussed brake test of the field behind the safety car at Monza in 2000, which caught Jenson Button off guard. The second is the more common one: irritation over an earlier incident.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Ei saakeli... Edellä ajava saa valita linjansa, joten oudolta kuulostaa.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Esim. ei ole sallittua leikata toisen eteen niin että siitä aiheutuu kolari. Brake testing on saman tyyppinen tilanne, jossa edellä ajava ajaa siten, että kolari on hyvin mahdollinen.
Tuossa yllä Calvin antoikin jo tyhjentävän vastauksen, että miksi se ei ole aivan niin yksinkertaista tässä(kään) tilanteessa. Ilman tuota poikkeavaa ajolinjaa tuo braketesting ei olisi ollut niin kriittistä, koska DC:n luonnollinen väistösuunta olisi ollut vasemmalle, jossa tilaa oli. Nythän tilaa oikealla oli vain näennäisesti, koska auton joutui jarruttamaan poikittain.

Kaiken kaikkiaan breaktesting on aika helvetin tyhmää toimintaa ja osoittaa kunniotuksen puutetta kilpailua ja muita kilpailijoita kohtaan. Asiasta naureskeleminen jälkikäteen meneekin jo sitten helvetin tyhmän ohi ja suoraan Fernando-kansioon.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ikivanhanan Ferrarifanina on ollut inhottavaa nähdä vanhan ja tyylikkään tallin alentuneen tuon Alonson mielistelyyn. Toivottavasti Alonso saa Montezemololta sapiskaa surkeasta viimeisestä kisastaan, mutta epäilen suuresti. Eihän Alonso tee koskaan mitään huonosti Ferrarilla... Hohhoijaa:thumbdown

Molemman kuskit vaihtoon ja nuorta verta Ferrarille.

Alonso voisi mennä takaisin vaikka Rellulle.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Briatore päivitteli Ferrarin erehdystä

Turun Sanomat 17.11 2010 22:58:07

Fernando Alonson entinen manageri Flavio Briatore jyrähti suojattinsa puolesta La Repubblica -lehdessä. Briatoren mukaan Ferrari teki suurimman virheensä kaikkein helpoimmassa kisassa Abu Dhabin MM-finaalissa.

– Ferrari erehtyi laskuissa ja laskelmoinnissa. Fernandon olisi pitänyt pystyä ajamaan täysin erilainen kisa. Ferrarin ei olisi pitänyt edes ajatella Mark Webberiä, koska Fernando oli niin nopea.

Miten tuollainen erehdys sitten oli mahdollinen?

– Vaikea sanoa. Ehkä he vaan tulkitsivat muurilla väärin Webberin sisääntulon niin aikaisin. Mark ei tullut varikolle turvautuakseen käänteentekevään taktiikkaan, vaan koska oli osunut suojamuuriin. Ferrarilla sitä ei huomattu, vaan lähdettiin miesvartiointiin ja menivät siten ansaan, Briatore kuittasi.

Kova kritiikki
myös radasta


Olisiko Alonso nyt maailmanmestari, jos Briatore olisi johtanut Ferrarin varikkomuuria?

– Ei ole korrektia kysyä sellaista tällä hetkellä. Päivä kisan jälkeen ollaan viisaampia. Päivää ennen ja kisapäivänä on vaikeinta, kun ratkaisut täytyy tehdä sekunnissa ja joka kierroksella on riski erehtyä.

Briatore kritisoi voimakkaasti ratkaisukisan ajattamista Abu Dhabin kaltaisella radalla, missä ohittaminen on vaikeaa.

– On typerä skandaali tuoda näin ratkaiseva kisa radalle, missä ei voi tehdä yhtään ohitusta. Jossain Monacossa on ahdasta, mutta Abu Dhabissa rata on tehty keskelle aavikkoa, jonne olisi voitu rakentaa pitkät suorat ja leveät mutkat. Nyt siellä ei voi ohittaa, vaikka istuttaisiin kamelien selässä.

– Olen niin pahoillani Fernandon puolesta. Hän on ilmiömäinen kuski, joka ajoi loistavan kauden. Sääli, että sitä kaikkea nyt vaan vähätellään.
Briatore pahoillaan ex-suojattinsa puolesta ja kritisoi rataa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös