Jääkö Kimi siis historiaan legendana, koska muutama tifoso on sitä mieltä.? Vähän myös aikaista sanoa, jääkö Fernando Alonso historiaan Ferrarin legendana, kun kaverilla on vasta ensimmäinen kausi takana. Se, että sillä ensimmäisellä kaudella ei mestaruutta tullut ei vaikuta siihen mitenkään. Ensimmäisen kauden mestaruus ei myöskään Kimistä mitään elämää suurempaa legendaa tehnyt.Ferrari lynkattiin polvilleen katalan suunnitelmansa tähden aivan taivaan porteilla, ja jätettiin siihen häpeään rypemään. Vettel, Kimin sulkapallokaveri kosti Kimille tehdyn petoksen, ja tämä hetki muistetaan aina Alonson karvaana tappiona. Kimi jää historiaan Ferrarin legendana, Alonso ei, tämä vaikka järjen tunteisiin hylänneet tifosot eivät Kimistä pidäkään, niitä salaisesti Kimiä fanittavia muutamia lukuunottamatta.
Kumpaakaan vaan ei kesken kauden ollut mahdollisuutta värvätä, kun sattuivat ajelemaan toisessa tiimissä. Neweyn ostaminen hinnalla millä hyvänsä on vähän niin ja näin. Kyllähän kaveri autoja osaa suunnitella, mutta toisaalta eivät kaikki hänen suunnittelemansa autot mitään ylivoimaisia voittajia ole olleet. Varsin kilpailukykyisen menopelin Ferrari sai aikaan tälle kaudelle ilman Neweyn värväämistäkin.Itse olisin Ferrarin pomona koittanut värvätä Massan loukkaannuttua joko Nicon tai Hamiltonin korvaamaan, ja olisin ilman muuta pitänyt Kimin. Olisin myös ostanut Neweyn hinnalla millä hyvänsä. Siinä olisi takuu voittajatiimi tuleville vuosille, eikä siitä voisi kukaan laittaa paremmaksi.
Kobayashi olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Ferrarin ratissa, mutta en usko, että miehen näytöt vielä siihen riittävät. Massa tosin ainakin kauden tai pari vielä Ferraria ajaa, ja jos Koba jatkaa vakuuttavia näyttöjä, niin saattaahan hän ollakin varteenotettava vaihtoehto siinä vaiheessa kun Massan seuraajaa etsitään.Nyt näkisin omasta puolestani vaikkapa Kobayashin Massan tilalla, mutta veikkailen Hamiltonia korvaajaksi ensi vuoden jälkeen, jolloin Vettel siirtyy McLarenille. Hamiltonin näkisin mielelläni Ferrarilla; tiimeistä legendaarisimmassa, jonka kuskiksi Lewis ansaitsee päästä.
Samaa mieltä. Ja jos Alonso vaikka sattuisi viettämään muutaman seuraavan vuoden Ferrarilla, niin enpä usko, että Hamiltonilla olisi mitään halua sinne mennä.Hamilton tuskin edes harkitsee siirtymistä Ferrarille. Hän ajaa tällä hetkellä siinä itselleen kenties legendaarisimmassa tallissa, jossa lisäksi myös suurin idolinsa Senna aikanaan ajoi.
Samaa mieltä tästäkin. Melko erikoinen oletus tuo siirtyminen. Vettel ei taida olla etsimässä uutta autoa, kun viimeiset pari kautta on menestystä tullut Red Bullilla ihan hyvin, ja tuskinpa McLarenillakaan on tällä hetkellä tarvetta etsiä korvaajia kummallekaan nykykuljettajalleen. Mielestäni siellä on tällä hetkellä parhaiten toimiva kaksikko pitkään aikaan.En myöskään Vettelin siirtymistä McLarenille näe erityisen todennäköisenä. Kaveri viihtyy hyvin Red Bullilla ja tallia rakennetaan hänen ympärilleen. Ainoastaan, jos tallin suorituskyky sattuisi putoamaan dramaattisesti, niin Vettel saattaisi alkaa katselemaan muiden tallejen suuntaan jossain vaiheessa.
Samaa mieltä. Varmaan Hamilton on se joka siellä voi mestaruudesta tapella nopeampana, mutta Button on myös tosi hyvä tuomaan paljon merkkipisteitä tiimipuolelle....tuskinpa McLarenillakaan on tällä hetkellä tarvetta etsiä korvaajia kummallekaan nykykuljettajalleen. Mielestäni siellä on tällä hetkellä parhaiten toimiva kaksikko pitkään aikaan.
Miksei olisi voinut? DC oli tasan Alonson linjalla, koska yritti hyötyä imusta. Vasemmalla oli reilusti tilaa, Alonson jarrutus vaan yllätti.
10m jarrutuspaikkavirhe 320km/h vauhdissa ei liene mitenkään tavatonta. 0.11 sekunnin ajoitusvirhe, joka ei välttämättä edes ole virhe jos ajolinja on epäoptimaalinen. DC itse sössi homman ja unohti jarruttaa ajoissa imusta.Sanoin vain, että tuo tilanne näytti miinoittamiselta. Onhan mahdollista, että Alonso vain teki paineen alla kaksi virhettä: linjavalinta ja aikainen jarrutus.
Mikäli ajetaan muuta kuin puhdasta ihannelinjaa, on luonnollista, että jarrutuskin tehdään hieman aikaisemmin.Sanoin vain, että tuo tilanne näytti miinoittamiselta. Onhan mahdollista, että Alonso vain teki paineen alla kaksi virhettä: linjavalinta ja aikainen jarrutus.
10m jarrutuspaikkavirhe 320km/h vauhdissa ei liene mitenkään tavatonta. 0.11 sekunnin ajoitusvirhe, joka ei välttämättä edes ole virhe jos ajolinja on epäoptimaalinen. DC itse sössi homman ja unohti jarruttaa ajoissa imusta.
Kylkyl. Aika harvoin vaan nuo kaverit noita tilanteita noin pelaavat. Ja liian aikaisin jarruttaminen on aika outo tapa puolustaa sijoitustaan.Mikäli ajetaan muuta kuin puhdasta ihannelinjaa, on luonnollista, että jarrutuskin tehdään hieman aikaisemmin.
Ei saakeli... Edellä ajava saa valita linjansa, joten oudolta kuulostaa.Alonso ajaa radan keskikohdan oikealla puolella, ei siis keskellä eikä myöskään normaalia ajolinjaa, joka kulkee radan oikeassa laidassa. Se nyt on selvää, että DC yrittää tuossa paikassa hyötyä imusta, mutta Alonson ajolinja kaartaa kohti radan oikeaa laitaa normaalia hitaammin.
Jos Alonso olisi ajanut oikeassa laidassa ja tehnyt tuon yllätysjarrutuksensa, niin silloin häntä seurannut DC olisi varmasti väistänyt vasemmalle ja - todennäköisesti - ohittanut. Nyt linjavalinta yhdistettynä aikaiseen jarrutukseen loi tilanteen, jossa DC:n oli luonnollista väistää oikealle, koska siellä oli näennäisesti tilaa, joskaan ei riittävästi.
Sanoin vain, että tuo tilanne näytti miinoittamiselta. Onhan mahdollista, että Alonso vain teki paineen alla kaksi virhettä: linjavalinta ja aikainen jarrutus.
Kylläpäs. Tuota analysoitiin silloin pian tapahtuman jälkeen, Bobbis jo telemetrian mainitsikin. Lisäksi Alonso antoi heti kisan jälkeen haastattelun, jossa asiasta kysyttäessä kaveri leukaili (heh Cuti) siihen malliin, että teki ns. brake testin Cutille tahallaan. Tämä brake testing on vanha kilpa-ajon jippo jolla pyritään horjuttamaan takaa tulevan ohittajan uskallusta lähteä yrittämään. Schumi teki näitä jo ennen F1:stä ja teki myös F1:ssä. Itse asiassa Alonso teki tämän tempun myös Schumille, muistaakseni tuossa samassa Nyrren kisassa viimeisen kierroksen lopussa (tämän osalta muisti pätkii jonkin verran, Cutin tapauksen muistan edelleen oikein hyvin ilman youtubeakin).Mites tuo DC:n ulosajoa, ei kait tuosta Alonsoa voi syyttää?
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Esim. ei ole sallittua leikata toisen eteen niin että siitä aiheutuu kolari. Brake testing on saman tyyppinen tilanne, jossa edellä ajava ajaa siten, että kolari on hyvin mahdollinen.Ei saakeli... Edellä ajava saa valita linjansa, joten oudolta kuulostaa.
"Can you explain to me, or tell me where I can find, the meaning of the "Brake Test" action? Juan"
When a driver does a brake test, he brakes in an unexpected area when another driver is driving closely behind him. This is usually done either by braking earlier and often harder than usual before entering a corner or in some cases in a position where braking is absolutely not necessary. There can basically be two reasons for brake testing another driver. The first is the most practical: to make a driver back off from a position in which he is an overtaking risk. An example of this is Michael Schumacher's much discussed brake test of the field behind the safety car at Monza in 2000, which caught Jenson Button off guard. The second is the more common one: irritation over an earlier incident.
Ei saakeli... Edellä ajava saa valita linjansa, joten oudolta kuulostaa.
Tuossa yllä Calvin antoikin jo tyhjentävän vastauksen, että miksi se ei ole aivan niin yksinkertaista tässä(kään) tilanteessa. Ilman tuota poikkeavaa ajolinjaa tuo braketesting ei olisi ollut niin kriittistä, koska DC:n luonnollinen väistösuunta olisi ollut vasemmalle, jossa tilaa oli. Nythän tilaa oikealla oli vain näennäisesti, koska auton joutui jarruttamaan poikittain.Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Esim. ei ole sallittua leikata toisen eteen niin että siitä aiheutuu kolari. Brake testing on saman tyyppinen tilanne, jossa edellä ajava ajaa siten, että kolari on hyvin mahdollinen.
Briatore pahoillaan ex-suojattinsa puolesta ja kritisoi rataa.Briatore päivitteli Ferrarin erehdystä
Turun Sanomat 17.11 2010 22:58:07
Fernando Alonson entinen manageri Flavio Briatore jyrähti suojattinsa puolesta La Repubblica -lehdessä. Briatoren mukaan Ferrari teki suurimman virheensä kaikkein helpoimmassa kisassa Abu Dhabin MM-finaalissa.
– Ferrari erehtyi laskuissa ja laskelmoinnissa. Fernandon olisi pitänyt pystyä ajamaan täysin erilainen kisa. Ferrarin ei olisi pitänyt edes ajatella Mark Webberiä, koska Fernando oli niin nopea.
Miten tuollainen erehdys sitten oli mahdollinen?
– Vaikea sanoa. Ehkä he vaan tulkitsivat muurilla väärin Webberin sisääntulon niin aikaisin. Mark ei tullut varikolle turvautuakseen käänteentekevään taktiikkaan, vaan koska oli osunut suojamuuriin. Ferrarilla sitä ei huomattu, vaan lähdettiin miesvartiointiin ja menivät siten ansaan, Briatore kuittasi.
Kova kritiikki
myös radasta
Olisiko Alonso nyt maailmanmestari, jos Briatore olisi johtanut Ferrarin varikkomuuria?
– Ei ole korrektia kysyä sellaista tällä hetkellä. Päivä kisan jälkeen ollaan viisaampia. Päivää ennen ja kisapäivänä on vaikeinta, kun ratkaisut täytyy tehdä sekunnissa ja joka kierroksella on riski erehtyä.
Briatore kritisoi voimakkaasti ratkaisukisan ajattamista Abu Dhabin kaltaisella radalla, missä ohittaminen on vaikeaa.
– On typerä skandaali tuoda näin ratkaiseva kisa radalle, missä ei voi tehdä yhtään ohitusta. Jossain Monacossa on ahdasta, mutta Abu Dhabissa rata on tehty keskelle aavikkoa, jonne olisi voitu rakentaa pitkät suorat ja leveät mutkat. Nyt siellä ei voi ohittaa, vaikka istuttaisiin kamelien selässä.
– Olen niin pahoillani Fernandon puolesta. Hän on ilmiömäinen kuski, joka ajoi loistavan kauden. Sääli, että sitä kaikkea nyt vaan vähätellään.
Kai saan olla edes vähän vahingoniloinen, vaikka se ei luonteeseni oikein sovikaan?Briatore pahoillaan ex-suojattinsa puolesta ja kritisoi rataa.