kurski
Oisko minkä tyyppistä ?
- Liittynyt
- 6.10.2009
- Viestit
- 18438
Tietenkin saa olla.Kai saan olla edes vähän vahingoniloinen, vaikka se ei luonteeseni oikein sovikaan?
Tietenkin saa olla.Kai saan olla edes vähän vahingoniloinen, vaikka se ei luonteeseni oikein sovikaan?
Alonso on loistava kuljettaja - yksi parhaista tällä hetkellä -, vaikka en hänestä ihmisenä pidäkkään - en ainakaan siitä kuvasta joka välittyy tänne Suomeen asti. Nyt kun Kimin voittoennätys Ferrarin tuloskaudella säilyi eikä Alonso pystynyt Kimin tavoin voittamaan mestaruutta ensimmäisellä kaudella Ferrarilla niin minun puolestani Alonso saa voittaa ihan niin monta mestaruutta Ferrarilla kuin pystyy. Toki minulla henkilökohtaisesti on parikin muuta suosikkia nykyisten kuljettajien joukossa mutta ketutus Alonson voittaessa ei ole niin kova (jos voitto tulee hyvällä ajolla ja puhtailla keinoilla). Kimillä ei ollut todellista mahdollisuutta voittaa mestaruutta kuin kahdella kaudella, joista toinen meni mönkään kauden puolivälissä loistavasta alusta huolimatta. 2009 mestaruuteen ei ollut realistista mahdollisuutta, joten vertailua kahta kautta pitempään on turha tehdä. Myös nuo vertailut Massa vs. Kimi ja Massa vs. Alonso voi jättää omaan arvoonsa sillä kaudella 2008 Massa taisteli mestaruudesta ja paremmalla onnella olisi voinut thedä sen jo kaudella 2007. 2010 Massa ei ole ollut lähelläkään mestaruustaistelua. Toki jos Alonson hyvä vauhti johtuu vain hänen mukanaan tuomasta 0,6 s:stä niin sitten toki...Kai saan olla edes vähän vahingoniloinen, vaikka se ei luonteeseni oikein sovikaan?
Hieman radiokeskustelun vaiheita.Alonso neuvoi tiimiään: Ottakaa Felipe sisään
Italialainen Corriere della Sera -lehti on julkaissut otteita Ferrari-tallin ja Fernando Alonson välisistä radiokeskusteluista F1-mestaruuden ratkaisseessa Abu Dhabin GP:ssä.
Kierroksella yhdeksän Alonso sai kisainsinööriltään Andrea Stellalta tietoa erosta takanaan ajaneeseen Mark Webberiin.
- Olet kasvattanut eroa Webberiin kolmella kymmenyksellä. Myös Felipe (Massa) lähestyy häntä, Stella kertoi.
Kolme kierrosta myöhemmin Webber tuli varikolle renkaanvaihtoon. Ferrari-talli piti siinä vaiheessa Webberiä päävastustajanaan, vaikka toinen Red Bull -kuski Sebastian Vettel johti kilpailua. Lewis Hamilton oli toisena, Jenson Button kolmantena ja Alonso neljäntenä.
- Webber pysähtyi ja Vettel menettää aikaa Hamiltoniin verrattuna, Stella ohjeisti.
- Jos katsotte että Felipe pystyy ohittamaan hänet (varikolla), kutsukaa hänet sisään kierroksen päästä, Alonso ohjeisti.
- Mietimme sitä. Keskity sinä Buttoniin, Stella vastasi.
Ferrari ottikin Massan sisään, mutta brasilialaiskuljettaja ei ehtinyt takaisin radalle Webberin eteen. 14. kierroksella Alonso otti jälleen yhteyttä talliinsa.
- Miten Felipen kävi? espanjalaiskuski kysyi.
- Hän jäi Webberin taakse, Stella vastasi.
Kierrosta myöhemmin Ferrarin kisataktikko Chris Dyer teki kohtalokkaan päätöksen Alonson kutsumisesta renkaanvaihtoon.
- Ok, tule varikolle nyt, Stella ohjeisti.
- Ok, Alonso kuittasi.
- Tulet radalle lähelle Webberiä, mutta hänen eteensä, Stella lisäsi.
Näin kävikin. Vaikutti kuitenkin siltä, että ainakaan Alonso ei tiennyt Vitali Petrovin ja Nico Rosbergin tehneen jo pakolliset varikkokäyntinsä.
- Mikä tilanne on? Alonso kysyi.
- Meidän on ohitettava edessämme oleva Renault-auto, joka ei tule enää varikolle. Sitten on vielä Rosberg, Stella vastasi.
Viisi kierrosta myöhemmin epätoivo Ferrari-tallissa kasvoi, kun Alonso juuttui Petrovin taakse eikä päässyt edes ohitusetäisyydelle, sillä Renault-auto kulki suorilla kovempaa.
- Tiedän että teet kaikkesi, mutta on välttämätöntä päästä Petrovista ohi, Stella painotti.
Siinä Alonso ei kuitenkaan onnistunut ja näin ollen kohtalokas taktiikkavirhe maksoi Ferrarille mestaruuden.
MTV3
Mä luotan intuitioon, en telematriaan. Siksipä olen yleensä väärässä, mutta: Fernandon karman tuntien kyseessä oli jässikän virhe tai katala pikku temppu. Ei se DC muuten vaahtoaisi noin. Kyllä se pojat (ja itsensä) tuntee.10m jarrutuspaikkavirhe 320km/h vauhdissa ei liene mitenkään tavatonta. 0.11 sekunnin ajoitusvirhe, joka ei välttämättä edes ole virhe jos ajolinja on epäoptimaalinen. DC itse sössi homman ja unohti jarruttaa ajoissa imusta.
Onhan se outoa että Fernando vetelee noinkin reilusti langoista siellä.Hieman radiokeskustelun vaiheita.
Fernando onkin näköjään oikea taktiikkaguru.Onhan se outoa että Fernando vetelee noinkin reilusti langoista siellä.
Milloin on tallissa yksi kuljettaja ollut samassa määrin vallassa, saa valita tallikaverin taktiikat ja muutenkin "koskematon" tekee mitä tahansa?
No, hieno homma Fernandolle vissiin, mutta sääliksi käy Ferrarifanina
Vielä kun saataisiin squmi takaisin varikkomuurille vaihdattamaan kuivalle radalle sadekelin pyöriä niin muilla tiimeillä ei olisi enää mitään hätää.Fernando onkin näköjään oikea taktiikkaguru.
Joo, mutta ei tietenkään Singaporessa 2008.Fernando onkin näköjään oikea taktiikkaguru.
Luulis Alonson taktiikkanerona tajunneen, että sieltä tulee aiemmin stopanneet takaa ohi, kun samalla lailla voitti itse Singaboressa.Hieman radiokeskustelun vaiheita.
Mutta se Singapore on Alonsolle aika hankala - ei muista siitä oikein mitään. Juristien neuvosta.Luulis Alonson taktiikkanerona tajunneen, että sieltä tulee aiemmin stopanneet takaa ohi, kun samalla lailla voitti itse Singaboressa.
Luulis Alonson taktiikkanerona tajunneen, että sieltä tulee aiemmin stopanneet takaa ohi, kun samalla lailla voitti itse Singaboressa.
Onhan tuossa olemassa sellainenkin vaihtoehto, ettei Massa suostunutkaan ajamaan turva-auton aiheuttamaa mälliä, vaikka niin oli suunniteltu.Mutta se Singapore on Alonsolle aika hankala - ei muista siitä oikein mitään. Juristien neuvosta.
Abu Dhabissa ei olekkaan niin helppo saada turva-autoa radalle yksinään (ok, jos joku haluaisi niin kyllähän sen saisi, mutta sen näyttäminen vahingolta olisikin vaikeampaa)Onhan tuossa olemassa sellainenkin vaihtoehto, ettei Massa suostunutkaan ajamaan turva-auton aiheuttamaa mälliä, vaikka niin oli suunniteltu.
Eiköhän ne sponsorit tulleet Petrovin mukana. Tuo parantunut vauhti vaikuttaa sitten tulevien kausien sponsseihin.Mutta silti, Renaultin onneksi autokin on paljon parempi kuin viime vuonna, joten sponsoreitakin saatiin lisää.
Kyllähän se on totta, mutta tarkoitin näitä mitä tuli alkukauden kisoissaEiköhän ne sponsorit tulleet Petrovin mukana. Tuo parantunut vauhti vaikuttaa sitten tulevien kausien sponsseihin.
Tuskinpa Alonso normaalisti pystyy Massan tekemisiin vaikuttamaan. Tässä kisassa vaan oli selvää, että jos Felipe pystyy jotenkin auttamaan, se tehdään. Sen ei pitäisi olla enää uutinen, että Alonso osallistuu taktiikan valintaan enemmän kuin keskivertokuski. Minusta Alonso on tässä useammin onnistunut kuin epäonnistunut. Sitä voi toki miettiä, onko noin hanakasti taktikointiin osallistuva kuljettaja ollut tietoinen kaikista taktisista nyansseista eräässäkin varsin kyseenalaisella taktiikalla valloitetussa kilpailussa.Onhan se outoa että Fernando vetelee noinkin reilusti langoista siellä.
Milloin on tallissa yksi kuljettaja ollut samassa määrin vallassa, saa valita tallikaverin taktiikat ja muutenkin "koskematon" tekee mitä tahansa?
No, hieno homma Fernandolle vissiin, mutta sääliksi käy Ferrarifanina
Mielestäni tässä vain ei ole mitään järkeä.Tuskinpa Alonso normaalisti pystyy Massan tekemisiin vaikuttamaan. Tässä kisassa vaan oli selvää, että jos Felipe pystyy jotenkin auttamaan, se tehdään. Sen ei pitäisi olla enää uutinen, että Alonso osallistuu taktiikan valintaan enemmän kuin keskivertokuski. Minusta Alonso on tässä useammin onnistunut kuin epäonnistunut. Sitä voi toki miettiä, onko noin hanakasti taktikointiin osallistuva kuljettaja ollut tietoinen kaikista taktisista nyansseista eräässäkin varsin kyseenalaisella taktiikalla valloitetussa kilpailussa.