kouvotsvoni
Banjottu
Avaimen kääntäminen, vaihdehepin heilutus, jarru pois ja hanaa.
Heilutatko heppiä ihan tottumuksesta?
Hätiköin ja vaihdoin jo tänään, kun piti ajella... Kummasti oli hävinny talven aikana paineet, näinköhän venttiilit falskais. Kolhasin muuten kotimatkalla takarenkaan kaistanjakajan kanttikiveen. :frank: En katellu minkälaista jälkeä tuli.Katellaan jos vappuna vaihtais.
Ladasta irtosi rengas kesken ajon: "Näkyi vain kipinöitä"
Julkaistu: 25.04.2012 22:58
Ladan rengas lähti omille teilleen kesken ajon Kouvolassa keskiviikkona.
Vesa Alanko ajoi keskiviikkona iltapäivällä Kouvolassa lähellä Tommolankatua, kun viereisellä kaistalla alkoi tapahtua kummia.
- Lada oli toisella kaistalla vasemmalla puolellani, noin kymmenen metriä edelläni. Auto oli kääntymässä vasemmalle risteyksestä, kun yhtäkkiä alkoi näkyä kipinöitä, Alanko kuvailee.
- Katsoin vain, että mitä hittoa nyt tapahtuu. Lada tipahti siihen ja vauhti loppui saman tien. Mutta rengas lähtikin jatkamaan matkaa.
- Rengas lähti oikealle puolelle, vastakkaiselle puolelle tietä. Se meni kohti K-Rautaa, jossa oli jokin esittelytilaisuus pihalla. Rengas vieri sellaista polkupyörän vauhtia.
Tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.
- Rengas törmäsi mainostauluun parkkipaikalle ja pysähtyi siihen. Onneksi ketään ei sattunut hollille. Siinä tiellä ei ollut silloin onneksi ketään.
Tapahtumaketju sai hupaisia vivahteita ulkopuolisen silmin. Kuski löytyi tien viereltä pultteja poimimassa.
- Kuski taisi olla vähän paniikissa. Nuorella miehellä oli yksi pultti kourassa ja hän näytti hätääntyneeltä. Sanoin vain, ettei tässä ole mitään hätää. Etsi vielä toinen pultti, niin pääset varikolle. Se oli lopulta hupaisa tilanne.
Kuski noukki renkaan pultteja alueelta, jotta voisi jatkaa matkaa.
- Löysin lopulta itsekin yhden. Olisiko siinä oltu renkaanvaihtohommissa ja kiristyksessä ollut jotain.
Emma Grünn
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ladasta-irtosi-rengas-kesken-ajon-nakyi-vain-kipinoita---kuva/art-1288464767590.html
Täällähän, ainakin siellä missä minä vaihdatan renkaat, lyövät laskuun aina leiman, jossa lukee, että pultit tarttee jälkikiristää 50 km:n jälkeen. Idea on tietysti tuolla tavalla varmistaa, että mahdollinen ironnut rengas ei mene heidän piikkiinsä, paitti jos irtoaa ensimmäisen 50 kilometrin aikanaMuistetaan sitten se jälkikiristys, niin ei käy kuin Laatokka-kuskille.
Juu, harvemminpa nuo enää löystyy pidemmänkään ajon jälkeen, jos on alun alkaen kiristetty suositeltuun momenttiin. Itte oon ruukannut aina momenttiavaimen kanssa käydä vielä pultit läpi kun on joku pidempi matka ajeltu.Täällähän, ainakin siellä missä minä vaihdatan renkaat, lyövät laskuun aina leiman, jossa lukee, että pultit tarttee jälkikiristää 50 km:n jälkeen. Idea on tietysti tuolla tavalla varmistaa, että mahdollinen ironnut rengas ei mene heidän piikkiinsä, paitti jos irtoaa ensimmäisen 50 kilometrin aikana
Aika usein tuo jälkikiristys/tarkistus kyllä unohtuu, mutta kaikkina niinä kertoina jolloin sen olen tehnyt, ei ole pultit inahtaneet milliäkään ja usienmitenhän tuon kiristyksen muistan vasta muutaman sadan ajetun kilometrin jälkeen, tuon jälkeen tuskin enää paljoa löystyvät. Väittävät, että erityisesti kevytmetalivanteissa oti jälkikiristys olis tärkeeää. Mulla on semmoset sekä kesä- että talvirenkaissa enkä voi tuotakaan allekirjoittaa, mutta toisaalta eihän tuohon montaa minuuttia mene, joten tietysti ne pultit kannattais varmuuden vuoksi tsekata, jos vaan muistaa.
Tilanne voi tietysti olla hieman toinen, jos ne pultit on alunperinkin kiristetty mahdollisesti varsin olemattomin lihasvoimin eikä paineilmalla.
Juu ei tuosta missään tapauksessa haittaakaan ole, itte tosin tarkistan aina vaan sillä auton vakiovarusteena tulevalla avaimella, mutta kyllä kai sekin riittää totamaan, että onko pultti löysällä vai ei.Juu, harvemminpa nuo enää löystyy pidemmänkään ajon jälkeen, jos on alun alkaen kiristetty suositeltuun momenttiin. Itte oon ruukannut aina momenttiavaimen kanssa käydä vielä pultit läpi kun on joku pidempi matka ajeltu.
Itse en kyllä ole kertaakaan joutunut maksamaan renkaiden vaihtamisesta :eek!:Vihdoinkin vaihdettu. Reissu kesti melkein kaksi tuntia, kun oli aikataulut vähän myöhässä. Sitten tuli vielä paljon aikaa vieviä asiakkaita väliin, kun itse odotin vain avaimia ja laskua. Auto oli seissyt pihalla jo puoli tuntia. *huoh* Kysyi luonnetta. Vaihdon hinta putosi 25 eurosta 15 euroksi.
Olet sinä onnen pekka. Itse joudun maksamaan kaksi kertaa vuodessa kaikkien firman autojen renkaiden vaihdon. Ja niitä autoja on monta :frown:Itse en kyllä ole kertaakaan joutunut maksamaan renkaiden vaihtamisesta :eek!:
Sinä olet niin mies ja niin taitava! :thumbup:Itse en kyllä ole kertaakaan joutunut maksamaan renkaiden vaihtamisesta :eek!:
Kysy vielä onko sillä paineilmapyssy vai kiertääkö se pelkällä manuaalisella pulttiavaimella hikinen kroppa lihakset pullistellen noi pultit aukiSinä olet niin mies ja niin taitava! :thumbup:
Itse ainakin sain hyppiä tasajalkaa ristikkoavaimen päällä että sain pultit Skodasta ja Auriksesta.Kysy vielä onko sillä paineilmapyssy vai kiertääkö se pelkällä manuaalisella pulttiavaimella hikinen kroppa lihakset pullistellen noi pultit auki
Niin, avataanko pultit vai mutterit?Kysy vielä onko sillä paineilmapyssy vai kiertääkö se pelkällä manuaalisella pulttiavaimella hikinen kroppa lihakset pullistellen noi pultit auki