70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lampisen 99 Hyvinkää-rallissa 1977

M_RS pyysi laittamaan tämän kuvan foorumille. Se on Simo Lampisen 99 Hyvinkää-rallin aattona, on siinä huoltoautokin. Saabissa on jo levikkeet paikoillaan.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
M_RS pyysi laittamaan tämän kuvan foorumille. Se on Simo Lampisen 99 Hyvinkää-rallin aattona, on siinä huoltoautokin. Saabissa on jo levikkeet paikoillaan.
Sijoitukset Suurajojen kenraaliharjoituksessa varsin vaatimattomat: Lampinen 14 ja Rainio 17.

Mä kuitenkin kallistuisin tuohon Tuulilasiin, 70-luvun VM:t on tullut useampaankin kertaan luettua ja kaikki Saab jutut bongattua enkä kyllä tuollaista muista.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saabin maskista

Yksi kysymys liittyen 96 Saabeihin. Miksi kisa-autoissa oli erilainen maski mitä tuotantoautoissa?

Kuvassa Simo L 1973.
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
valot

Moro
Pitkäiskuinen kone oli amerikan vientimallissa vakiona ja se oli luokiteltu luokkarilla nro 1608. Samalla ko. luokitellussa autossa oli amerikan vientiin tarkoitettu maski.
Amerikan vientimallin maski mahdollisti samalla leveämmän jäähdyttäjän käytön. Amerikkaan ei saanut viedä suorakaiteen muotisilla lampuilla varustettuja autoja aikanaan?
t.hopo
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rallitunelmaa 74

Tämmösen kuvan löysin jostain ulkomaiselta foorumilta, Erkki Pahkinen parinaan Jarmo Toivonen, ykkösryhmän Opel. Takana näkyy joku Bemari.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maskista

Moro
Pitkäiskuinen kone oli amerikan vientimallissa vakiona ja se oli luokiteltu luokkarilla nro 1608. Samalla ko. luokitellussa autossa oli amerikan vientiin tarkoitettu maski.
Amerikan vientimallin maski mahdollisti samalla leveämmän jäähdyttäjän käytön. Amerikkaan ei saanut viedä suorakaiteen muotisilla lampuilla varustettuja autoja aikanaan?
t.hopo
Kuullostaa ihan OK selitykseltä.Tunturirallissa 1974 ruotsalaiset ajoi suorakaide-lamppumaskilla varustettuilla autoilla. En ole koskaan liikenteessä nähnyt tuota rallimaskia käytettävän, mutta kait niitäkin oli saatavilla.

Mun velipojalla oli 70-luvun puolessavälissä sinivalkoinen entinen rallisaab autonaan. Se oli kuitenkin sitä vanhempaa vuosimallia, jotain 1968, siinä oli pyöreet valot. Sen auton rekkari oli HL-670 ja kerran löysin kuvan jostain kirjasta, kun sillä joku rallia ajoi. Vähänkö olin ylpee kun pääsin sinivalkoisen kyytiin. Yhden kerran liimasin lupaa kysymättä jollain maitoliimalla sen nokkaan Cibie- tarroja ja jotain Norttia, ja jouduin jollain iuottimella irrottelemaan ne sittemmin.

Kuvassa malli siitä vuosimallista
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Myös ralli 99:ssä oli amerikanmallin nelivalot, tähän en syytä tiedä miksi näin on. Nelivalot itseasiassa on leveämmät kuin vakiot ja maski on pienempi, jäähdytyksen kannalta se ei ainakaan ole parempi juttu. Vrt. Rainion kuva ylempänä ja Lampisen Saab alempana, jossa vielä vakiovalot. Hommasin meille kanssa jenkeistä samanlaiset.
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8260
Näköjään elävään arkistoon lisätty muutama Suurajo-video, ainakaan en oo noita aikasemmin bongannu.
Reportaasia vuoden 1972 kisasta - "Simo Lampiselle suurajokultaa 1972" :p
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=88&t=679&a=5836

Miltäs pätkältä toi nyt sitten on toi paikka missä mennään alikulkusillan läpi tossa -72 videossa?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Näköjään elävään arkistoon lisätty muutama Suurajo-video, ainakaan en oo noita aikasemmin bongannu.
Reportaasia vuoden 1972 kisasta - "Simo Lampiselle suurajokultaa 1972" :p
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=88&t=679&a=5836

Miltäs pätkältä toi nyt sitten on toi paikka missä mennään alikulkusillan läpi tossa -72 videossa?
Hienoja pätkiä, paikka näytti samalta. Oli hienoa Incariakin vuodelta -66 noissa muissa videoissa. Näkyi setänikin olevan liikkeellä Toivosen Palin kanssa Gordinilla mutta keskeyttivät ulosajoon, ihme että ei käynyt kuinkaan kun katsoo auton kuntoa, ei ollut paljon turvakaaria tuohon aikaan.

 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ylen arkisto

Prklele, kun mun koneessa ei täällä mökkiolosuhteissa toimi youtube, mutta kiitos hienosta linkistä Ylen arkistoon. Ylestä oon itekkin ajatellut kysellä josko niillä olis filminpätkää joka vuodelta. Lainaiskohan ne niitä??

makka
 

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
tankki

Moro
Milloin turvatankkeja alettiin käyttää ralliautoissa jyskälässä ?

Minkä merkkisiä kilpaistuimia käytettiin tehdasautoissa 70-luvulla - recaron lisäksi ?

hopo
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
KSML:n ralliliite

Tänään tuli Keskisuomalaisen ralliliite. Siinä oli taas, kuten ennenkin, vanhojen hyvien aikojen muistelua ja kuvia. Ensi vuoden numeroon lupaan tarjota oman muistelureferaattini. Tän vuoden jutussa oli mm. Alenin Fiatista paljon kuvia, ja muitakin kuvia, mm. Mikkola 1968.

Tänään tultiin mökiltä takas Jyväskylään, oltiinkin 1,5 kk putkeen. Huomenna täytyy mennä haisteleen Paviljonkiin rallitunnelmaa. Siellä on Rauno Aaltonen aiheena siinä näyttelyssä, muttei siinä meikäläisen mielestä paljoo katseltavaa ole, ajoi viimeksi Suurajoissa 1965. Safarissahan se oli aika haka, muttei missään missä piti ajaa kovaakin...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11218
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
-edit- ei toi kännykkänetteily oikein vörkkinyt.... Muuten hyvä mutta quote ja teksti ei tullu läpi, hymiö vain...

Rauno Aaltonen aiheena siinä näyttelyssä, muttei siinä meikäläisen mielestä paljoo katseltavaa ole, ajoi viimeksi Suurajoissa 1965. Safarissahan se oli aika haka, muttei missään missä piti ajaa kovaakin...
Eli jarna-ansa havaittu ja makka - harvinaista sinänsä - väärässä...

:wink:
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Rallikuvia Parnellsissa

Uusimmassa Suur-Jyväskylän lehdessä oli juttua, että Gummeruksenkadun Pub Parnellsissa on valokuvaaja Aaro Laineen vanhoja rallikuvia näytillä vuosilta 53-74.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvia

Uusimmassa Suur-Jyväskylän lehdessä oli juttua, että Gummeruksenkadun Pub Parnellsissa on valokuvaaja Aaro Laineen vanhoja rallikuvia näytillä vuosilta 53-74.
Joo, sinne pubiin on nyt kyllä mentävä, sano vaimo mitä tahansa. Täytyy koittaa saada myös kontakti tähän Aaro Laineeseen, koska kaikkein eniten multa puuttuu juuri 1971-1972 vuosilta kuvia.

KOhta lähden pojan kanssa Paviljonkiin, enkä mää tarkottanut eilen ettei Rauno Aaltonen olis ansainnut arvoansa, mutta meikän silmissä se ei niin ihmeellinen ole...Voittihan se 60- luvulla paljonkin, mutta kuka tietää miksei ajanut suurajoissa 1960- luvun puolenvälin jälkeen ollenkaan, vaikka ajoi mm. RAC:ssa 70-luvulla monestikkin. Mm. Fiat 124 Abarthilla, Datsun 240 Z:lla ja Opel asconalla ja GT/E:llä?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11218
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
ettei Rauno Aaltonen olis ansainnut arvoansa, mutta meikän silmissä se ei niin ihmeellinen ole...Voittihan se 60- luvulla paljonkin, mutta kuka tietää miksei ajanut suurajoissa 1960- luvun puolenvälin jälkeen ollenkaan, vaikka ajoi mm. RAC:ssa 70-luvulla monestikkin. Mm. Fiat 124 Abarthilla, Datsun 240 Z:lla ja Opel asconalla ja GT/E:llä?
Hmm, etenkin Elämää Suuremmalla Vaihteella -kirjassa on asiaa siloiteltu paljon, hieman vähemmän Ralliteiden Suomalaiset Sankarit -kirjassa. Mutta joskus 1966 Rauno riitautui silloisen AKK:n kanssa ja päätti ettei kilpaile enää Suomessa. Sitten kun oli lauhtunut eivät tallit häntä täällä ajattaneet eikä kuitenkaan itse rahaa likoon laittanut. Itse muistan ainoana poikeuksena kun tuli Mini Tonnien juhlakisaan Artukaisiin, tuloksena voitto ja toinen sija (Seppo Leväsen uran upein voitto:wink:).
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Parnellsin kuvat

Uusimmassa Suur-Jyväskylän lehdessä oli juttua, että Gummeruksenkadun Pub Parnellsissa on valokuvaaja Aaro Laineen vanhoja rallikuvia näytillä vuosilta 53-74.
Jep, kävin tsekkaamassa kuvat, ne oli hienoja. Monta sellaista jota en ollut nähnyt, mutta myös tuttuja otoksia. Kuvia oli aina vuoteen 1978 saakka...

Tutuista on mainittava Urrian hypyn monet kuvat, mm. se kiertoradalle singonnut Mosse 1972...Raikuun Kynsilehdon autohtuhohyppykuvakin oli näemmä tän Aaro Laineen käsialaa...

Sitten otoksia joita en ole nähnyt:

- Raikuun hypyssä Erkki Temmes #17 ruotsalaissaabillaan 1975
- Urriasta huikeita hyppykuvia, mm. Kurunkimäki Saabilla 1973, on yli metrin korkeudella...
- Seppo Jämsä samana vuonna lentää siinä MInillään...

Täytyy kaivaa tuo hra Laine käsiini...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urria-kuume nousee

Tässä odotellessa huomista päivää ja pääsyä Urrian hyppyyn, laitan parii otosta ikään kuin alkupaloiksi. Samanlaiset Volvot, kuskeina Alen ja Mikkola, vuosi 1973. Toinen lentää ja toinen ei lennä niin paljoo...

Iltakin on ehtinyt pimetä siinä välissä
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urrian herrasmies

Törmäsin muutama vuosi sitten Urrian hyppyrillä Historic-kisan aikaan herrasmieheen joka oli ottanut mm. kuvan siitä Mossesta joka lähti maata kiertävälle radalla. Ko. herrasmies oli ollut kuvaamassa siinä samassa paikassa aina kun siinä oli ajettu. Ja jos ei ajettu niin jossain muualla. Eli kyllä niitä kuvia on ne on vain "väärissä" paikoissa....:ahem
Tää Urrian herrasmies oli siis Aaro Laine...ja näyti siltä että se on kuvannut joka ikisen auton, koska kuvia oli ihan loppupään Saabistakin nro 117.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Hmm, etenkin Elämää Suuremmalla Vaihteella -kirjassa on asiaa siloiteltu paljon, hieman vähemmän Ralliteiden Suomalaiset Sankarit -kirjassa. Mutta joskus 1966 Rauno riitautui silloisen AKK:n kanssa ja päätti ettei kilpaile enää Suomessa. Sitten kun oli lauhtunut eivät tallit häntä täällä ajattaneet eikä kuitenkaan itse rahaa likoon laittanut. Itse muistan ainoana poikeuksena kun tuli Mini Tonnien juhlakisaan Artukaisiin, tuloksena voitto ja toinen sija (Seppo Leväsen uran upein voitto:wink:).
Kyseinen tapaus selittää hiukan pojan suhtautumista 90-luvulla...

Yksi rangaistus kilpailukolarista ja poika päätti lopettaa kilpailemisen... :D
 
Ylös