70-luvun suurajot

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
kuvia

>>Noita 99 EMSejähän talli teki suomessa kaksi kappaletta,
>>toinen niistä on Espoon automuseossa,
>>Robi Gröndahl teki kuitenkin 78-79 Antero Laineelle yhden 99 Turbon
>>jolla myös Stigu ajoi Hankirallin -80, tämän jälkeen auto meni ruotsiin
>>Kalle Grundelille josta se tuli takaisin suomeen -83.
>>Auto on tällä hetkellä Laukaassa.

Mulla on noista peleistä pari lehdistökuvaa

mä skannaan ne illlalla ja laitan linkin täältää

nymmä meen uimaan.....
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Mulla on noista peleistä pari lehdistökuvaa

mä skannaan ne illlalla ja laitan linkin täältää

nymmä meen uimaan.....
Laita ihmeessä näytille, mulla taitaa olla tuosta meidän Saabista tasan kolme kuvaa. Kumma juttu että en ole törmännyt noihin Saab 99 kuviin, kai niitä luulisi olevan koska esim. -77 Suurajoissa kyseessä oli kuitenkin tehtaan uudesta automallista. Ohessa yksi ruotsalaiselta kuvaajalta ostamani kuva Rainiosta 1977.

Olen miettinyt mistä voisi kysyä kuvia vanhoista Suurajoista, koska jokuhan on toiminut aina "virallisena" kuvaajana lähdössä ja maalilavalla, kuskeille on annettu aina kisan jälkeen ko. tapahtumista kuvia. Kaikki autot on kuvattu aina ja osa myös pätkilläkin.

 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Olen miettinyt mistä voisi kysyä kuvia vanhoista Suurajoista, koska jokuhan on toiminut aina "virallisena" kuvaajana lähdössä ja maalilavalla, kuskeille on annettu aina kisan jälkeen ko. tapahtumista kuvia. Kaikki autot on kuvattu aina ja osa myös pätkilläkin.
Tätä samaa mäkin pohdin. Niitä kuvia TÄYTYY olla jossain, mutta mista sais selville. Jyväskylän MInimanissa on semmonen pieni valokuvaliike, ja se ukko sano kerran että se on kuvannut Laajavuoressa 1975 lähtien. Silä on kaikki negat jossain vintillä, mutta oli ainakin keväällä NIIN työlääntyneen oloinen kun arasti niitä kyselin. Anto ymmärtää että kuvien kanssa saa pelehtiä töissäkin ihan tarpeeksi. Sanoi että jossain varastoissa ne negat on, eikä kuulemma niillä mitään tee...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Jyväskylän MInimanissa on semmonen pieni valokuvaliike, ja se ukko sano kerran että se on kuvannut Laajavuoressa 1975 lähtien. Silä on kaikki negat jossain vintillä, mutta oli ainakin keväällä NIIN työlääntyneen oloinen kun arasti niitä kyselin. Anto ymmärtää että kuvien kanssa saa pelehtiä töissäkin ihan tarpeeksi. Sanoi että jossain varastoissa ne negat on, eikä kuulemma niillä mitään tee...
Kävin joskus ko. putiikissa ja huomasin silloin että seinillä oli vanhoja rallikuvia, täytynee varmaan "pehmittää" uudestaan. Joidenkin vanhojen kuvien takana taas lukee Villenkuva ja varmaan eniten rallikuvaa löytyy legendaariselta Holger Eklundilta en vaan tiedä onko hän enää tässä ajassa kuvaamassa....

edit. tekee Minimanin kaverin kanssa diilin että teettää mielenkiintoiset kuvat hänellä paperi / digikuviksi....
 
Viimeksi muokattu:

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
Saabismit

Tuolla olisi nyt parit saapin kuvat

http://kuvablogi.com/blog/16646/1/

Mä muistelen että ainanakin Villen Kuva on kuvannut ja sitten taisi olla Kuva Tawast. joilla olisi kuvat lähes kaikista osallistujista (mutta ne tietävät kuvien arvon).
Törmäsin muutama vuosi sitten Urrian hyppyrillä Historic-kisan aikaan herrasmieheen joka oli ottanut mm. kuvan siitä Mossesta joka lähti maata kiertävälle radalla. Ko. herrasmies oli ollut kuvaamassa siinä samassa paikassa aina kun siinä oli ajettu. Ja jos ei ajettu niin jossain muualla. Eli kyllä niitä kuvia on ne on vain "väärissä" paikoissa....:ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Minimanin mies

tekee Minimanin kaverin kanssa diilin että teettää mielenkiintoiset kuvat hänellä paperi / digikuviksi....[/QUOTE sanoi:
Vois kyllä kokeilla. Jos se olis rentoutunut kesälomilla sen verran...Sillä on tosiaan esillä hienoja kuvia 80-luvulta.

Mennään tässä joskus porukalla sen juttusille ja ja tehdään tarjous josta ei voi kieltäytyä ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
EMS

Tuossa Lampisen Saab nykykunnossaan Espoon automuseossa ja lentämässä Mänttä 200 Ajoissa 1977. Tuo musta 99 Turbo on se TNN-359 joka on Laukaassa tällä hetkellä.



MIksiköhän ne laittoi noihin EMS:iin suurajoihin 1977 semmoset lokasuojien levitykset?? Olikohan se pelkkä ulkonäköseikka? On näemmä sittemmin riisuttu pois.

Kuvassa Simo L tulla junkoaa saabillaan Humalamäessä.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
MIksiköhän ne laittoi noihin EMS:iin suurajoihin 1977 semmoset lokasuojien levitykset?? Olikohan se pelkkä ulkonäköseikka? On näemmä sittemmin riisuttu pois.
Lokareiden alta rälläköitiin kaarta isommaksi ja siihen päälle laitettiin nuo levikkeet, tiedä sitten onko joskus ollut tarkoitus käyttää leveämpää raideleveyttä vai mitä, uskoisin kuitenkin että kyse on ollut sporttisemman ulkonäön saamisesta samoin kuin EMSissähän on vakionakin etuspoileri. Jostain vanhasta autolehdestä olen lukenut että sillä oli oikein vaikutusta bensankulutukseenkin, tiedä sitten pitääkö paikkansa. Meillä on kanssa hyllyssä tuollaiset levikkeet, laitetaan paikalle kunhan saadaan auto maalattua. Noita samoja levikkeitä käytetään ratasarjan Saabeissa.

Muistin että mun serkku on töissä Villen Kuvassa, täytyykin kysäistä noista vanhoista kuvista häneltä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Missä kuvat on otettu?

Yksi tän kuvien keräilyn sivujuonne mulla on, että yritän selvittää mistä ne on otettu. Joku Urria tai Paloaukea on helppoja paloja, mutta pikkuhiljaa ne muutkin alkaa selvitä.

Tässä Hannu Mikkola Celicalla 1977, luulisin että Laajavuoren ekassa mäessä. Takana suurajoja noin 100 metriä, sisässä varmaan pitkä kolmonen...Tästä mäestä on monta tarinaa, 60- luvulla joutui monen, mm. Trabantit ottaan kytkimellä liu'uttamalla lisää kierroksia, että pääsee ylös. Olin tossa kohtaa 1986 testiek:lla, ja voin kertoa että Delta S4:ssä oli sisässä jo ainakin viides vaihde tossa kohtaa...

Samassa kohtaa olin kattomassa kun Mika Myllylä 2000 veti sitä ylös ollessaan kuin ajokoira, täyteen doupattu...Ei yhtään lyönti hellittänyt, vaikka takana oli jo 25 km...
 
Viimeksi muokattu:

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Kävin joskus ko. putiikissa ja huomasin silloin että seinillä oli vanhoja rallikuvia, täytynee varmaan "pehmittää" uudestaan. Joidenkin vanhojen kuvien takana taas lukee Villenkuva ja varmaan eniten rallikuvaa löytyy legendaariselta Holger Eklundilta en vaan tiedä onko hän enää tässä ajassa kuvaamassa....

Hoge siirtyi ajasta ikuisuuteen jo jokunen vuosi sitten.Hänen arkistoissaan on satavarmasti kuvia myös tosta Saabista, mutta missä arkistot on nykyään...? VM:ssa haettiin silloin henkilöä joka tsekkaisi ja lajittelisi kaikki Hogen arkistot, kuvien ja negojen lisäks siellä oli satamärin kisojen lähtöluetteloja jne. Eli oisko menny Urheilumuseon holveihin, enpä osaa sanoa.
Itellä on yks mustavalkokuva kun se 99 on Sandströmin omistuksessa, yks jostaan parkkipaikalta Hyvinkäärallista, siin näkyy se vihreä 99cc huoltoauto vieressä.Molemmat kuvat on laadullisesti surkeita, mutta jos san aikaseksi,voin koittaa saada myös mustavalkokuvan liikkeelle,se parkkikuva on jo koneella. Eli sama pulma kuin noilla ammattilaisilla, vanhat kuvat on negoina ja peperikuvina,ei ole enää laitteita millä tekis niistä edes paperisia jne.

edit. tekee Minimanin kaverin kanssa diilin että teettää mielenkiintoiset kuvat hänellä paperi / digikuviksi....
:jaska:
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
No eiks vaan olekkin. Muistin (ehdotin) sillon heti sitä Sirkkaharjua sen takia, että se oli ainut paikka -77 kisassa jossa huolto ehti nähdä sen kilpurin myös pätkällä. Olin ekaa kertaa sillon jyskälän huollossa, ihan kloppihan mä olin mutta yksityiskuskin huollossa riitti kyl hommia juoksupojallekin mm. lasin pesua, renkaiden/vanteidne putsaamista ja kaikkee roudausta.Oltiin sillon -77 meossa sen ek:n jälkeseen huoltoon ja ajettiin sitä asvalttia kun huomattiin et siinä ehtis just nähdä kilpurin.Äkkiä farkkuGranada johonkin penkalle, muutama auto nähtiin ja "oman" auton mentyä lähdettiinkevyttä ravia takas autolle ja siitä taas pätkän maaliin. Sehän oli varsinkin yöllä ihan oma "rallinsa" huoltoautoilla vaikka meilläkin oli 2 autoa.Pienikin ruuhka jossaan pikkutiellä ja homma kusi jo........Sillonhan huolto liikkui joka rallissa ja nyt kun sitä miettii niin varsinkin pitkissä ralleissa se oli ihan hullua hommaa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kaksintaistelu 1976

1976 on ollut aika vähän tapetilla täällä. Pentti Airikkala sai Team Avon Tyresin tukemana tehdas-Escortin ja oli lähellä ajaa voittoon. Alenhan sitten voitti mutta ei se ollut ihan selvää loppua kohti...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
ensimmäinen 131 Abarth Suomessa

eli alen sai tehtaan Fiatin 1976, ja ajoi voittoon, vaikka yhdestä tulpasta irtosi kärki ja auto kävi viimeisen yön välillä vain kolmella pytyllä. Autoa kaukodiagnosoitiin kännykän avulla Italiaan saakka ja käyntiäänen perusteella sieltä annettiin ohjeita mitä tehdä. Ohjeet toimi ja auto kesti maaliin saakka. Markku kertoo jossain jutussan, että auto kävi vaan kolmella, mutta hän päätti vielä kokeilla mitä tulee ajoi täysillä, ja kas kummaa, ajoi pohjat. Siitä hän sai uskoa että se kestää maaliin saakka kun vähän passailee...etumatka riitti aika selväänkin voittoon. Auto oli kaunis kuin pieni nauris.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kolmas 1976

Mikkola ajoi kolmanneksi uudella Celicalla. ei oikein missään vaiheessa ehtinyt kahdelle edelliselle.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Sehän oli varsinkin yöllä ihan oma "rallinsa" huoltoautoilla vaikka meilläkin oli 2 autoa.Pienikin ruuhka jossaan pikkutiellä ja homma kusi jo........Sillonhan huolto liikkui joka rallissa ja nyt kun sitä miettii niin varsinkin pitkissä ralleissa se oli ihan hullua hommaa.
juu, sehän meni niin ennen vanhaan että oli kaksi eri kisaa, virallinen ja huoltojoukkojen....

Kävin Jyväskylän kirjastosta hakemassa 1975 vuoden vuosikerran Tuulilasista, mutta se Saabin huoltotarina ei ainakaan siinä ollut. 76 ja 77 vuosikertaa ei löytynyt, täytyypi käydä Yliopiston kirjastolla niin sieltä ainakin löytyy. Mutta tällaiset "rallihenkiset" mainokset löytyi, nyt joka jampalle viimesenpäälle viileät kuteet. Varsinkin tuo "Kiva T-paita uutuus, solmio. Paidassa on painettuna iloinen solmio ja rintatasku, jossa tietenkin Colt-aski"









 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8242
Noista asusteista tuli mieleen tämä kuva - Vatanen ja järkyttävän tyylikäs Mallu-neule joskus 70-luvulla (ei välttämättä Suurajoista):


:p
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Mikkola ajoi kolmanneksi uudella Celicalla. ei oikein missään vaiheessa ehtinyt kahdelle edelliselle.
Hannuhan oli voittoisan 1975 kisan jälkeen tehnyt sopimuksen Toyotan tehtaan kanssa. Hänele oli muka vakuutettu "Corolla-Malliin tulee 2000cc moottori ensivuodeksi" Hyvin nopeasti kävi kuitenkin toteen se tosiasia ettei herra S.Toyoda eli Herra Toyota-San hyväksynyt Corolla-malilla kilpailua. Ja vaati Celicalle lisää julkisuutta, Celicalla Hannu sitten 1976 lopulta ajoi. Celican rakentaminen oli vaikeaa puuhaa jossa keskeytyksiä sattui erittäin tiheästi. Silloin kun auto kesti sen vauhti ei ihan voittoihin riittänyt mutta palkinnoille kuitenkin, kahden vuoden rakentamisen jälkeen 1977 Hannu ja Arne melkein voittivat RAC:rallin päätyen kakkoseksi.

Näihin aikoihin Hannu Olavi Mikkola teki myös elämäänsä vaikuttaneen tärkeän päätöksen, hän laittoi korkin pysyvästi kiinni. 34-vuotiaana, hänelle oli jo alkanut tulla todellinen ongelma alkoholista. Raittiuden lisäksi Hannu aloitti myös liikkumisen. Kymmenen kilometrin juoksulenkeillä hän saavutti sen kunnon että ylsi vuonna 1983 41 vuotiaana maailmanmestaruuteen. Kaikkien aikojen Vanhimpana kuljettajana, Karttureista vanhin on Seppo Harjanne (49-vuotiaana, 1997 Tommi Mäkisen kanssa.) Jossain julkaisuissa on joskus väitetty Harjanteen olleen mestaruuden aikaan jo 50-vuotias, mutta tosiasiassa Seppo on samaa ikäluokkaa kuin isäni eli 1948 syntynyt.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saabin huoltotarinasta

Musta tuntuu, että se huoltotarina on VM:ssä. Mulla ei sitä oo, mutta semmonen mielikuva on, että jossain VM:ssä heti eka sivuilla semmonen on. Siinä on kuva siitä kuljetustrailerista jne...

Noi mainospaidat oli järkyttäviä. Nyt niillä toisaalta olis varmaan jo jonkinmoinen keräilyarvokin.
 
Ylös