70-luvun suurajot

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Hei te Opel-asiantuntijat. Kuvassa 1973 MG-3, jonka olen merkannut Ulf Grönholmiksi, mutta en ole varma kun ei numerokaan näy. Uffen numero oli 38, mutta auto voisi olla myös esim. Antti Ojanen n:eek: 30, tai Esko Nuuttila n:eek: 46...
Ojasen Antti se on numerolla 30.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Soutulahti on Nukari-Rantakulma-tien varrelta (ajettu se EK monesti Hyvinkään/Nurmijärven seudun ralleissa ja Hankirallissa ennen oikaisuja ja asvaltointia), ajoi tosiaan suht lyhyen uran ja oli toukokuussa Lahden Historictapahtumassa verestämässä vanhoja muistoja, veti siellä näytösajossa 142:lla.
Eero on ollut mukana ihan nykyrallitouhuissakin A.Alenin taustajoukoissa ajokoulutuspuolella, ilmeisesti isä-poika systeemiä paremmin toimiva kombinaatio.:D
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tilanne 1971 juuri ennen Mikkolan ulosajoa

Excelini temppuilee, en saa piirrettyä graafia, mutta tässä tilanne PK13 jälkeen, eli juuri ennen Viitapohjaa, jossa Mikkola veti ulos.

1. Mikkola
2. Utriainen + 1min 13 sek
3. Alen + 1 min 39 sek
4. Rainio + 1 min 41 sek
5. Blomqvist + 1 min 52 sek

Lehtitietojen mukaan Mikkola luuli johtavansa vain muutamalla sekunnilla, ja siksi yritti Viitapohjassa liikaa tunnetuin seurauksin. Blomqvist oli kyllä ihan jäässä ekan lenkin, tosin toisella lenkillä se sitten ajoikin pelkkiä pohja-aikoja...

Joo, ja se toinen lenkki kävi Pohjanmaalla, ,Seinäjoella oli tauko, ja lähellä Vaasaakin pätkiä...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Otos 1977

välillä 1977 lähtötunnelmia team Toyotan leiristä. Kuvassa Markku Saariston Corolla (lopputuloksissa 4. ) ja Mikkolan Celica (keskeytti jo ek 4:n jälkeen).
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1971 tilannekehitys Pk15 Kekkoseen saakka

Noniin, nyt Excel suostui toiminaan. Ohessa rallin kehitys PK 15 Kekkoseen saakka ja tässä 'analyysi':

Ihan alussa Blomqvist oli muutaman sekunnin Mikkolaa edellä, johtuen lähinä siitä, että Hannu menetti niitä useita Harjun startissa ja eka mutkassa.

Muuten oli yllättävänkin tasaista, paitsi että Mikkola alkoi hitaasti vetämään eroa. Stigu hiipui kakkossijalta jo kuudenneksi saakka ekalla lenkillä. soutulahden haamuaika PK9:llä näkyy hyvin. Voi olla että oli kellovirhekin...

Utriainen oli selkeästi kakkosena, ja jopa vähän saavutti Mikkolaa ennen kuin Hannu sitten PK 14 Viitapohjassa kaatoi. Rainio keikkui ihan Alenin kannassa koko ajan Rallikadetillaan. Opel-kuskit Majander ja Nuuttila ilmaantuivat kuvioon, mutta aika reilusti jääneenä...Eklundilla on ollut jotain isoja vaikeuksia, koska oli pimennossa pitkän aikaa...

Miten tästä eteenpäin, se selviää seuraavassa 'lähetyksessä'...
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Yksi outo detaili on, että 1977 pakotettiin kaikki tehdasmerkit mainostamaan 'kilpailijaansa'. Kuvasta näkee, miten salosenkin Fiatin katto on täynnä Ladaa...Tämä aiheutti kuulemma jonkin verran närää...Tosin tuskin Fiat nyt koki Ladaa kilpailijaksi missään muodossa, mutta kai se oli periaatteellinen kysymys... MIstähän lie puusta kuva on otettu?
Osa tehdastalleista maksoi pois nuo järjestäjän mainokset, se oli melko yleistäkin tuohon aikaan, mutta Fiat/Ladan yhteityön takia Autonovo ei kai niitä lähtenyt poistamaan.
Ovinumeroista mainoksia ei kuitenkaan saanut pois edes maksamalla.
Luulen että kuva on semmoselta pätkältä joka meni isomman tien alta, kapeasta tunnelista.Siihen tultiin alamäkeen ja jyrkkään oikeaan josta mentiin tunneliin ja sen valta/kantatien alta, Sirkkaharju muistaakseni oli tuon pätkän nimi.Alenista on -79VM:ssa iso värikuva samasta paikkaa, tais olla jopa kannessa.
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
1979 muuan Juha Kankkunen osallistui eka kertaa kisaan, ja ajoikin 1. ryhmän kakkoseksi ja yleiskisassakin hyvin. Auto oli kaunis Gold- maalauksellinen RS2000 vinolla maskilla, jota Juha vielä vähän itse lisämuotoili. Mitähän tuo Gold muuten edusti,oliko se Teboilin brandi? Auto oli sama, jolla Lasse Lampi voitti 1. ryhmän 1978, eli HHO-111
Ei kun tuo oli muistakseni Kyösti Hämäläisen vanha auto ja sen takia jo valmiiksi punasinisissä TB racing teamin väreissä. Lassen Escort oli TMM-111 ja Lassen edellinen , MK I oli TJU-111 vuoden -77 jyväskylässä
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Luulen että kuva on semmoselta pätkältä joka meni isomman tien alta, kapeasta tunnelista.Siihen tultiin alamäkeen ja jyrkkään oikeaan josta mentiin tunneliin ja sen valta/kantatien alta, Sirkkaharju muistaakseni oli tuon pätkän nimi.Alenista on -79VM:ssa iso värikuva samasta paikkaa, tais olla jopa kannessa.
Ei tainnut olla Sirkkaharju, ellen ihan väärin muista.

Pätkä alitti 9-tien jossain Hankasalmen - Lievestuoreen paikkeilla ja tais olla edellinen ennen Ruuhimäkeä. Pätkän nimeä en muista, vai oliskohan ollut Niemisjärvi tai jotain sinnepäin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
TMM-111

Ei kun tuo oli muistakseni Kyösti Hämäläisen vanha auto ja sen takia jo valmiiksi punasinisissä TB racing teamin väreissä. Lassen Escort oli TMM-111 ja Lassen edellinen , MK I oli TJU-111 vuoden -77 jyväskylässä
Joo, olin väärässä, numerot 111 hämäsi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Järjestäjän mainokset

Osa tehdastalleista maksoi pois nuo järjestäjän mainokset, se oli melko yleistäkin tuohon aikaan, mutta Fiat/Ladan yhteityön takia Autonovo ei kai niitä lähtenyt poistamaan..
Joo, luin just 1978 VM:stä, että sinäkin vuonna oli joku episodi näistä mainoksista. Joo, tallit pysty maksamalla välttämään noi järjestäjän mainokset. Muistelinkin että esim. Lancia 037 tai Pösö205:ssä ei koskaan näkyny mitään Rank Xeroksia tai Rantasipejä kyljissä...

Tosta ylävinkkelistä otetusta kuvasta on ollut puhetta, Sirkkaharjua on veikattu. Kattelin eilen yhtä videoo 1977 vuodelta, ja siinä Salonen just menee ko. sillan alle, ja toi kuvakin on varmaan siitä...
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Tosta ylävinkkelistä otetusta kuvasta on ollut puhetta, Sirkkaharjua on veikattu. Kattelin eilen yhtä videoo 1977 vuodelta, ja siinä Salonen just menee ko. sillan alle, ja toi kuvakin on varmaan siitä...
Olen ollut katsomassa tuolla pätkällä silloin siinä alikulun lähellä ja muistelisin, että olis mennyt 9-tien alta jossain kohtaa. Sellainen mielikuva on, että siinä lähellä olis siihen aikaan ollut joku motocrossrata tai vastaavaa, jossa olisi ollut jonkunlainen yleisöpyöritys, ja sen jälkeen pätkä olis jatkunut juurikin sen 9-tien ylittävän sillan alitse.

Hitto kun en muista pätkän nimeä mutta mun mielikuvan mukaan se olis ollut jossain Hankasalmen-Niemisjärven-Lievestuoreen paikkeilla.

Sirkkaharjuhan on lähellä Konnevettä, samoin kuin Sirkkamäkikin, ja joskushan on Konnevedentien varrella ajettu myös Leskelän pätkä.

Ihan 100 -varma en nyt ole, mutta tällaisia muistikuvia tuolta ajalta on.

Harmi kun ei ole tullut vanhoja reittikarttojakaan säästettyä. Nyt niistä olis apua.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Joo, luin just 1978 VM:stä, että sinäkin vuonna oli joku episodi näistä mainoksista. Joo, tallit pysty maksamalla välttämään noi järjestäjän mainokset.
1990-Jyskälä historiikissa on vuodelta 1978 maininta että useat ulkomaalaiskuskit kapinoivat siitä että konepelti oli varattu järjestäjän mainoksille, ja lopulta voittivat.

Kaikki mainokset saattoi jättää pois maksamalla ilmoittautumismaksun 2,5-kertaisena.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Viimeinen Lotus Cortina Suurajoissa??

Tämmönen kuva tuli vastaan, Roger Hancock Englannista oli 1974 mukana Lotuksella, ja teippaa juuri nummeroa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
suurajokuva 1974

Yksi löytö englantilaisen sanomalehden sivuilta skannattuna, Leksa Kinnunen kahva edellä 1974. Toi 124 Abarth oli kyllä tosi pitkäperäinen auto.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Yksi löytö englantilaisen sanomalehden sivuilta skannattuna, Leksa Kinnunen kahva edellä 1974. Toi 124 Abarth oli kyllä tosi pitkäperäinen auto.
Markku Alénin mukaan samainen auto oli tosi inhottava ajaa "Se oli vaikea auto ajaa, Kangella tehty 70-luvun urheiluauto, nuorelle miehelle 124 oli huima peli vetää, istuit taka-akselin päällä ja malli oli Coupé. Autoa kehitettiin paljon mutta, se ei koskaan istunut kunnolla Jyväskylään." 124:lla Fiat oikeastaan etsi oikeaa moottorivaihtoehtoa parivuotta myöhemmin esiteltyyn Fiat 131 Mirafiori Abarthiin. Mirafiorin myötä Alenin ura oikeastaan lähti ylös kohti taivasta "rakettikuntoon", "Luotettavalla Ralliratsulla" mies voitti kahdeksan MM-rallia viiden vuoden aikana. Suurajot ja Portugalin neljä kertaa. Lisäksi Lancia Stratoksella Pirellin yksityistallin väreissä tuli voitto San Remosta 1978. Stratostahan Markku ajoi myös usein 70-80 luvun taitteessa RAC:ssa johon Fiat harvemmin Mirafioria lähetti.

124:llahan Markku voitti vuoden 1975 Portugalin rallin. Ja tallikaveri Mikkolan Hannu oli toinen. Miehet ottivat sen jälkeen monesti yhteen Portugalin rallissa, ja useimmiten erot olivat pieniä näiden kahden lauttasaarelaisen välillä. Hannu sanaili vuosia myöhemmin eräässä haastattelussa.
"Mä kuulin Markusta ensikerran Autotalon Primulassa joskus 1965."
"Kuulin kavereilta että on tulossa Isä Eero Alénin joka oli hyvä kuljettaja.
"Lisäksi vielä toinenkin Alén joka vasta onkin kova kuski, ja niinhän sieltä sitten muutaman vuoden päästä tulikin."
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Olen ollut katsomassa tuolla pätkällä silloin siinä alikulun lähellä ja muistelisin, että olis mennyt 9-tien alta jossain kohtaa. Sellainen mielikuva on, että siinä lähellä olis siihen aikaan ollut joku motocrossrata tai vastaavaa, jossa olisi ollut jonkunlainen yleisöpyöritys, ja sen jälkeen pätkä olis jatkunut juurikin sen 9-tien ylittävän sillan alitse.

Hitto kun en muista pätkän nimeä mutta mun mielikuvan mukaan se olis ollut jossain Hankasalmen-Niemisjärven-Lievestuoreen paikkeilla.

Sirkkaharjuhan on lähellä Konnevettä, samoin kuin Sirkkamäkikin, ja joskushan on Konnevedentien varrella ajettu myös Leskelän pätkä.

Ihan 100 -varma en nyt ole, mutta tällaisia muistikuvia tuolta ajalta on.

Harmi kun ei ole tullut vanhoja reittikarttojakaan säästettyä. Nyt niistä olis apua.
Joo, kyllä vanhan muistikuvat eivät enää ole niin tarkkoja. Kyseessähän on siis mitä todennäköisimmin juuri se Sirkkaharjun pätkä Suolahden kupeessa.

1977 ajettiin sunnuntaina reittiä Sydänmaa - Ryyhtölä - Ruuhilampi - Mäkrä - Myhinpää - Sirkkamäki - Jouhtikylä - Sirkkaharju - Koivistonkylä - Kuukanpää - Seppälänkangas.

Tuo Sirkkaharjun pätkä siis Suolahden kupeessa ja pituudeltaan noin 2,00 km, ja siinä tosiaankin on 69 -tien alitus. Pätkän lähtö Niskalan kohdalta ja maali ennen Äänekosken 6452 -tietä.

Jokohan osui kohdalleen? :eek:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Sirkkaharjun tunneli

Joo, tässä yksi hyvä otos siitä Suolahden tien alituksesta. Antero Laine sai David Suttonin Escortin 1978 (samoin kuin Heikki Enomaa), ja juuttui sillä siihen tunneliin...

Tän kuvan lähettäjä oli aika varma, että ne yläviistokuvat Salosesta ja Aleenista (VM:n kannessa 1979) on tästä samasta paikasta.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Faktaa ja fiktiota aamuyöstä Viitapohjassa 1971

Tämmösen kirjoitin, suurelta osin perustuu faktaan, mutta seassa vähän fiktiota ja omaakin kokemusta. Kommentteja!
 
Ylös