70-luvun suurajot

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8241
Ulf Grönholm vauhdissa öisellä metsätaipaleella vuonna 1979 tietenkin:

 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8241
Samana vuonna vauhdissa Lasse Lampi ja tumma kaunotar, eli Escort RS:

 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
lampi 1979

Tässä sama Lammen musta kaunotar. Nro 23 oli kans samanlainen musta Excort, Esa Saarenpää. Kumpikin oli ryhmän 2 pelejä.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
makka sanoi:
Tässä sama Lammen musta kaunotar. Nro 23 oli kans samanlainen musta Excort, Esa Saarenpää. Kumpikin oli ryhmän 2 pelejä.
Kylläkin numero 23 vuoden 1979 Suurajoissa oli
Mynämäen UA:n Esa Sillanpää.

Sillanpää, Esa
Stenroos, Jyrki
Ford Escort RS 2000 Ryhmä 2
Mynamaen Maanrakennus Oy

Esa Saarenpää aloitti Rallin ajamisen yleisessä luokassa vasta 1980-luvun puolella, ainakin jos Juha Nylundin kirjaa "Suomen Rallihistoria" on uskominen.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Väärä Esa

160581 sanoi:
Kylläkin numero 23 vuoden 1979 Suurajoissa oli
Mynämäen UA:n Esa Sillanpää.
Joo, olet oikeassa, meni Esat sekaisin! Kiitos korjauksesta.

Ohessa kuva siitä
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8241
Nakke Valtaharju kippaa Escorttinsa Valkolassa vuonna -79 - ulkoilusta huolimatta tuloksena oli yleiskilpailun 11. sija:

 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Nuuttilan suku

1971 oli Suurajoissa Eero Nuuttila (ilmeisesti isä) ja pojat Esko ja Esa Nuuttila. Kuvassa Esko rutatulla Asconallaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
1971 oli Suurajoissa Eero Nuuttila (ilmeisesti isä) ja pojat Esko ja Esa Nuuttila. Kuvassa Esko rutatulla Asconallaan.
Ei vaan se menee näin, Siihen Aikaan kun Opel Kadett B 1900 Rallye ja Ascona mallit hallitsivat Suomen Rallipolkuja 1970-luvun alussa. Oikeastaan kaikki Viritystoiminta keskittyi Kotkaan Kotkan Autotuonti OY:n tiloihin jossa toimi autokaupan ohessa, myös Opel Mobil Rallye Teamin "virityspaja". Suomen GM-myyjäyhdistys oli kanavoinut kaiken kilpatoiminnan epävirallisesti kyseiseen yritykseen, jonka omistaja perhe Nuuttilat olivat jo 1960-luvun alusta alkaen olleet kiinnostuneita moottoriurheilusta.
veljekset Esko, Olli ja Eero Nuuttila kaikki kilpailivat ainakin jossain muodossa. Myöhemmin myös Eskon poika Esa innostui ajamaan itse rallia.

Kotkassa Kotkan Autotuonti Oy:n tiloissa rakennettiin lähes tulkoon kaikki Suomen nopeimmat Opelin ralliautot, joitakin harvoja yksilöitä tehtiin myös Porissa Armas Palinin Opel/Vauxhall Autolikkeen tiloissa ja Varkaudessa Unto Halosen autoliikkeessä. Kotkan Autotuonti Oy:ssä suoritti muuan
Tuupovaarasta lähtöisin ollut Autoteknikko nimeltä Ari Pieti Uolevi Vatanen korjaamoharjoittelunsa opiskellessaan Kotkan teknilisessä oppilaitoksessa. Luonnolista siis että, Arin ensinmäinen kilpa-auto oli Opel Kadett Rallye Rek:no SMP-10 joka oli rakennettu Nuuttiloiden pajalla Matti Hiltusen käyttöön.

Esa Nuuttila taas on Esko Nuuttilan Ralliautoilun Suomen mestaruudenkin 2-ryhmässä Opel Ascona A rek nro :RD-3 voittanut poika. RD-3:n tarinahan soraränneissä jatkui sitten 2000-luvun alussa, kun Haminalainen Vesa-Matti Virtanen entisöi sen Histroic-rallisarjaan voittaen mestaruuden. Myöhemmistä vaiheista en sitten tiedä enempää.



Armas Palinin pojan Hannun osaksi tuli olla se Opel-kuski jonka auto vuoden 1971 alussa osoittautui sääntöjen vastaiseksi ryhmään 1. Siis auton etuaisoja oli ryhmän sääntöjen vastaisesti vahvistettu.

Kun GM-piirimyyjä yhdistys lopetti Kotkan Autotuonti Oy:n kanavoiman kilpailutoiminnan tukemisen Opelin valta ryhmässä 1 murtui, vasta kun Espoossa Blominmäessä Opel-spesialisti Christer Ekegren (Erikoisrengas C.Ekegren Ky) ja lankomies Ulf Grönholm saivat aikaan merkittäviä tuloksia vuonna 1977 ja 1978 palasi Opel takaisin terävimälle huipulle. Ensin tuli kultaa 4-Ryhmän Opel Kadett GTE:llä ja seuraavana vuonna Uffe talutti viivalle samanlaisen kakkosryhmäläisen voittaen SM-kultaa ryhmässä 2.

Christer Ekegrenin maine kiiri monen korviin nimen omaan Asconan osaajana. Miehen käsialaa olivat myöhemmin Timo Kuivisen, Marcus Grönholmin ja Sebastian Lindholmin nopeaksi opettamat Opel Asconat. "Bosse" Grönholm ja Timo Kuivinen molemmat ajoivat Ekegrenin parantelemat Asconat junioreiden Suomen mestaruuteen vuosina 1986 ja 1988. Tosin Kuivisen peliä Ekegren vain hieman paranteli, kun taas Grönholmin keltainen Opel Ascona B oli kokonaisuudessaan Christer Ekegrenin käsialaa.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lipes kyl osin jo ohi 70-luvun mutta 160581:ltä hieno tiivistelmä Opelista Suomen rallipoluilla. Tosin mun on sit pakko ympätä mukaan Mikael Sundström ja mahtava veto 1983 Jyskälässä i2000-Asconalla MM-merkkipisteille, Mikko teki vähintään Ekegrenin veroisesti Asconaa A-ryhmään.

Ekegrenille pystyi myös menemään luontevasti hakemaan palikkaa katukäyttö-Mantaan, mukava mies ja hinnoittelukin kohtuullista (laatu ei koskaan ollut silloinkaan halpaa).
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kiitos Nuuttila- tiedoista!

Kiitti tosi paljon Nuuttila + Opel- tietoudesta. Nämä faktat on aina mukava lukee ja tallentaa, koska meikäläinenkin joskus vaan arvailee tai luulee tietävänsä!!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
outoja juttuja 1971, osa 1

1. R Altenhaimer oli ilmoittautunut Porsche 911 S:llä n.0 16, mutta ei tilastojen mukaan startannut, mutta Keskisuomalaisen mukaan joutui heittämään leikin eka lenkillä kesken...kumpikohan on totta?

2. EK 29 oli nimeltää Tuckur, missähän lienee sekin paikka??

3. Jyväskyläläinen Pekka Routti ajoi Sumbeam 900:lla 13 sekunnin pohjat Mikkolan RS:ään nähden Ehikissä. Olikohan tuttu tie vaiko kellovirhe?? Blomqvist jäi yli 30 sek.
 

Titama

Well-known member
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
48
Tuupovaarasta lähtöisin ollut Autoteknikko nimeltä Ari Pieti Uolevi Vatanen korjaamoharjoittelunsa opiskellessaan Kotkan teknilisessä oppilaitoksessa.
Ari valmistui autoteknikoksi Mikkelin teknillisestä oppilaitoksesta.

Esa Nuuttila taas on Esko Nuuttilan Ralliautoilun Suomen mestaruudenkin 2-ryhmässä Opel Ascona A rek nro :RD-3 voittanut poika. RD-3:n tarinahan soraränneissä jatkui sitten 2000-luvun alussa, kun Haminalainen Vesa-Matti Virtanen entisöi sen Histroic-rallisarjaan voittaen mestaruuden. Myöhemmistä vaiheista en sitten tiedä enempää.
Esa eikä Esko Nuuttila voittaneet koskaan 2-ryhmän mestaruutta, Esa sen sijaan 1-ryhmän -72. RD-3:lla ajoi Tapio Rainio 2-ryhmän mestaruuteen -72. Sen palautti takaisin rallipoluille historiciin Kari Kivenne. V-M Virtanen ajoi RD-1:sellä, joka taas oli Esan ja Eskon käytössä aikoinaan.

Armas Palinin pojan Hannun osaksi tuli olla se Opel-kuski jonka auto vuoden 1971 alussa osoittautui sääntöjen vastaiseksi ryhmään 1. Siis auton etuaisoja oli ryhmän sääntöjen vastaisesti vahvistettu.
- Tapio Rainio oli armeijassa, ja sai kisan ajaksi lomaa. Hän oli vieläpä vapautunut kilpailukiellosta juuri ennen kisaa, herää kysymys mistähän se kielto on tullut. Veikkaan muuten salaharjoitelua, se tuntui olevan noihin aikoihin hyvin yleinen vitsaus...
Samasta syystä kuin Hannu Palin sai kilpailukieltoa Teekkarirallyen -70 jälkitarkastuksen jälkeen (etuakselipalkin vahvistaminen, ei aisojen) sai myös Tapio Rainio huilata vuoden rallitouhuista, mutta palasi sitten kesken kauden -71 ja kruunattiin vuoden lopussa 2-ryhmän mestariksi. Opel-talli antoi Hannulta kilpailukiellon takia vapautuneen auton Markku Alenille ajettavaksi ja Tapion auton sai käyttöön Ulf Grönholm.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Outoja juttuja 1971, osa 2

4. Kisaan osallistui yksi kuski, jolla oli sama sukunimi, kuin talvisodassa Raatteessa tuhotun venäläisen 44. divisioonan komentajalla, eli kuski oli Tarja Sahari-Winogradow!! Liekö sukua?

5. Juhani Rouhunkoski (ihan outo mulle) ajoi numerolla 101 volvo 142:lla, ja oli pätkillä 6..10 useasti kympin sakissa ja EK11 Vekunassa jopa kolmantena!!

6. Leksa Kinnunen ei ollut mukana, syynä ilmeisesti se, että samaan aiukaan ajettiin Keimolan ajot, ja Leksa ajoikin Interserie- sarjan paalupaikalle Porschellaan. Ihme että samaan viikonloppuun oli pantu kaksi isoa kisaa...

7. Volvo-kuski Eero Soutulahti ajoi ilmeisesti elämänsä pätkän pk 10 Avusjärvellä, koska toiseksi tullut Mikkola jäi 39 sekuntia, ja esim. Blomqvist 49 sekuntia ja samanlaisella Volvolla ajanut Alen tasan minuutin, 14 km:n pätkällä. Tää soutulahti oli muutenkin aika lyhyt tähdenlento Suomen rallitaivaalla, ajoi suurajoissa 1967-1973 ja aina Volvolla, ja sen jälkeen ilmeisesti lopetti. Nuoren näköinen kaveri 1971 lehtikuvan mukaan...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
MG-3??

Hei te Opel-asiantuntijat. Kuvassa 1973 MG-3, jonka olen merkannut Ulf Grönholmiksi, mutta en ole varma kun ei numerokaan näy. Uffen numero oli 38, mutta auto voisi olla myös esim. Antti Ojanen n:eek: 30, tai Esko Nuuttila n:eek: 46...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
4. Kisaan osallistui yksi kuski, jolla oli sama sukunimi, kuin talvisodassa Raatteessa tuhotun venäläisen 44. divisioonan komentajalla, eli kuski oli Tarja Sahari-Winogradow!! Liekö sukua?

7. Tää soutulahti oli muutenkin aika lyhyt tähdenlento Suomen rallitaivaalla, ajoi suurajoissa 1967-1973 ja aina Volvolla, ja sen jälkeen ilmeisesti lopetti. Nuoren näköinen kaveri 1971 lehtikuvan mukaan...
Sahari on sitä perhettä jolla oli autokoulu Helsingissä.

Soutulahti on Nukari-Rantakulma-tien varrelta (ajettu se EK monesti Hyvinkään/Nurmijärven seudun ralleissa ja Hankirallissa ennen oikaisuja ja asvaltointia), ajoi tosiaan suht lyhyen uran ja oli toukokuussa Lahden Historictapahtumassa verestämässä vanhoja muistoja, veti siellä näytösajossa 142:lla.
 
Ylös