70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suurajomallia 1972

Heikki Majander rysäyttää Asconansa hypystä alas niin että kipinää vaan iskee...

Kuva on Holger Eklundin kuva Tuulilasista 9/1972
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hannu Valtaharjun lipat 1972

Hannu Valtaharju kaatoi Asconansa 1972 viimeisellä pätkällä Ruuhimäessä. Auto meni monta volttia ja jälki on sen mukaista...
Kuva on Holger Eklundin kuva Tuulilasista 9/1972
Kiinnittäkää huomiota sen aikaiseen muotiin...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Outo rallivuosi 1971

1971 on eka vuosi kun olin katsomassa Jyskälää 7- vuotiaana. Tää vuosi on jotenkin vaisu, lähtölistalta puutuivat mm. Lampinen, Mäkinen, Kinnunen, P Toivonen jne...ja kaikki kovat ulkolaiset...

Rallissa tuli TOISEKSI Tapio Rainio Opel Kadett Ralleyllä, joka oli korkeintaan 2- ryhmäläinen jos sitäkään. Blomqvist voitti, ja Alen tuli Volvolla kolmanneksi.

Kuvasaa Rainio sinänsä kauniilla ajokillaan...Itse en paljoo muista ko. vuodesta, oltiin aamuyöstä Kekkonen- nimisellä pätkällä. Sen muistan, että lähdössä kateltiin joitain autoja, ja näitä Ralli-Kadetteja oli paljon. Velipoika muistelee, että samaisessa lähdössä Renault 8:t lähti niin äreesti, että etupyörät nousi ilmaan... Uskoiskohan?? Soralla...?
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tietoa vuodesta 1971

Kävin tossa kirjastossa tutkimassa tämän hiljaisen suurajovuoden 1971 Keskisuomalaisen kirjoitelua. Kyllä sinäkin vuonna tapahtumia silti riitti, tässä joitain, näistä myöhemmin tarkemmin...

- Kisa alkoi Harjulta, johon Blunkka tempaisi heti pohjat. Hannu Mikkola myöhästyi startista pari sekkaa, veti ekassa U-käännöksessä pitkäksi ja joutui peruutelemaan...Hannu silti oli ylivoimainen aina ulosajoonsa saakka. Semmonenkin rallisuuruus kuin Seppo Utriainen (jyväskyläläinen lääkäri) ajoi sinivalkoisella Saabilla ja oli ihan kärkivauhdissa. Aika tuntematon rallisuuruus, ainakin mun mielestä...

- Tapio Rainio oli armeijassa, ja sai kisan ajaksi lomaa. Hän oli vieläpä vapautunut kilpailukiellosta juuri ennen kisaa, herää kysymys mistähän se kielto on tullut. Veikkaan muuten salaharjoitelua, se tuntui olevan noihin aikoihin hyvin yleinen vitsaus...

- Markku Alen ajoi kolmanneksi Volvolla
- Stigu voitti, mutta ei kyllä mitenkään häikäissyt, oli mm. Hannun keskeyttäessä vasta jossain sijalla 6...

Suurajolauantaina Lievestuoreella ajoi joku Austinin koppero junan alle ja 4 nuorta kuoli...ja Hyvinkäällä 2 liftarityttöä löytyi tapettuna. Ja sorsastus alkoi...nämä kaikki samana päivänä...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11194
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
makka sanoi:
Semmonenkin rallisuuruus kuin Seppo Utriainen (jyväskyläläinen lääkäri) ajoi sinivalkoisella Saabilla ja oli ihan kärkivauhdissa. Aika tuntematon rallisuuruus, ainakin mun mielestä...
...ja Hyvinkäällä 2 liftarityttöä löytyi tapettuna. ...
Ton 1971 vuoden VM:t mulla onkin kaikki.

Vieläkin muistan kuinka Blomqvistin voitto harmitti mua ja enoani suunnattomasti.

Kyllähän Utriainen ajoi vuosia hyvin rallia, varsinkin kun muistaa että kyse oli harrastuksesta aikaavievän työn ohessa. Vaimonsa usein kartturina, näin muistelen. Poikansa ajoi kartingia ja oli 90-luvun alkupuolella Jyskälässä Celicalla.

Noista liftaritytöistä muistan liiankin paljon mutta eipä tähän.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tiedon kaivamista..

tosiaan kun tolla kirjastolla mikrofilmeiltä ettii eri vuosien ralliliitteitä tai kirjoitteluja suurajoista, huomaa samalla mitä maailmalla muuten on tapahtunut tai mistä on kirjoitettu. Täytyykin, JOS, sen kirjanjoskus saan aikaiseksi, laittaakin aina aikakauden uutisleikkaus. MItä sanottiin ulkomaansivuilla, mitä muta urheilussa oli jne... Tossa 1971 oliainakin yleisurheilun EM- kisat Helsingissä...

Tänään olin yhteydessä yhteen entiseen maailmanmestariin ja Suurajovoittajaan, ja eikä hän antanut kovin optimistisia odotuksia sille,e ttä vanhat kuskit sais tänne palstalle tai mihinkään muistelemaan menneitä...toisaalta antoi kyllä kannustusta...

Onhan se tietysti niinkin, että joku Jyskälä 1974 oli kuskin vinkkelistä vain yksi kisa, jota ennen ja jonka jälkeen oli tuhat muuta. Ei kai ne asiat niin jää mieleenkään... Onneksi on kirjoja ja lehtiä jotka on kirjoittaneet. Kyllä niistäkin koostamalla saa aika hyvän paketin.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Täytyy kyllä makka antaa sulle iso peukku! :thumbup:
Mahtavaa omistautumista asialle.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kiitos kannustuksesta!

Mukava lukea kannustusta! Mulla on semmoinen onni puolellani, että päivätyöni sallii näin kesäaikaan (yliopettaja amk:ssa) aika hyvin tämmösen 'tutkimustyön'. Tosin yksi ammatillinen kirjakin olisi kirjoituslistalla, mutta se kyllä häviää 100- 0 tälle hankkeelle ;).

Mutta on tästä tullu kotijoukoilta palautetta siihenkin suuntaan, että jotain yleishyödyllisempää voisit tehdä...Lisäksi kotona saa taistella koneajasta 14- vuotiaan tyttären kanssa, joka viettää koneella 10 tuntia päivässä...

Mutta nämä eivät ole esteitä, vaan hidasteita
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Taas tulee tarinaa, pitäkää hatustanne kiinni!!

Mennään vuoteen 1977, joka on oma henk. koht suosikkivuoteni. Leksa Kinnunenhan tuli kisaan AAv-911 Porschellaan, kartturina TV- Pulkkinen. Eräs paikalla ollut toisen kuskin huoltomies kertoi, että kovin heppoiselta näytti F1- kuskin kisaan valmistautuminen. huoltoautona joku vanha kuppanen paku, jossa muutama vararengas, ei juurikaan osia tms. Huoltomiehiä ei juuri näkynyt,ei ainakaan niitä lehdistössä mainittuja saksalaisia Porsse-insinöörejä... Kuulopuheiden mukaan kypärätkin oli jäänyt Turkuun, joten ne piti ostaman paikallisesta kaupasta. No, tällä palstalla aiemmin on jo kerrottu, että ei se itse kisakaan putkeen mennyt, kaasuvaijeri poikki jo Humalamäessä. Oon monesti funtsinut, että jos tosiaan oli Saksasta huoltomiehet, niin eikö sitä vaijeria voinut muka korjata?? Kuplaan sen teki 35 asteen pakkasessakin...

No, kuvassa Leksan auto ja huolto ennen kisaa Kortepohjan ostarin pihalla, joka muuten oliihan legendaarinen paikka kisojen alla...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Fordin kova panos 1978

1978 Fordin tehdas talli ajatti kolmea identtistä excortia suurajoissa. Kuvassa Hannu Mikkola ja ari Vatanen Humalamäessä. Fordin kisa meni kuitenkin hyvin pieleen, koska Hämäläinen veti ihan kärkivaudista Ouninpohjassa 13 minuutiksi ulos, Hannu keskeytti johtoasemasta virranjakajan saadessa Hassin pitkässä hypyssä tarpeekseen, ja Arilta meni öljyputki, ja taas johtoasemasta... Ite olin pk15:llä, ja muistan kun Köpi meni aika paljon myöhässä ruttusella escortilla ja kovaa...
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Vähän OT, sorry...

makka sanoi:
tosiaan kun tolla kirjastolla mikrofilmeiltä ettii eri vuosien ralliliitteitä tai kirjoitteluja suurajoista, huomaa samalla mitä maailmalla muuten on tapahtunut tai mistä on kirjoitettu. Täytyykin, JOS, sen kirjanjoskus saan aikaiseksi, laittaakin aina aikakauden uutisleikkaus. MItä sanottiin ulkomaansivuilla, mitä muta urheilussa oli jne... Tossa 1971 oliainakin yleisurheilun EM- kisat Helsingissä...
Tää on kyllä totta ja muutenkin mielenkiintoista nähdä miten kirjoittaminen on muuttunut. Joskus vuosi-pari sitten kävin tutkimassa Eltsun historiaa mikrofilmeiltä (juurikin Jyväskylän kirjastossa) ja 50-60 lukujen Keskisuomalaisissa ollut kieli oli erilaista nykysuomeen verrattuna. Ikimuistoisin otsikko taisi olla 'Neekereitä kuljettanut laiva upposi ....' tai jotain tuon suuntaista. Uutisen luonteesta huolimatta kävi hymyilyttämään, kuinkahan suuri haloo nousisi jos vastaava olisi isolla Iltalehden lööpeissä :D


Mielenkiintoista juttua edelleen, jatka samaan malliin :thumbup:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Happy Pepple- Porsche 1978

Edelliseen kuvaan liittyen Per Eklund kanssa koettaa mennä Humalamäkeä Porschellaan. Sponssina oli Happy People- tuotemerkki, joka ei edustanut mitään. Idea oli keksiä tuote mainostamisen jälkeen. Enpä tiedä syntyikö sitä koskaan. Porsche kulki yllättävän hyvin, muistan hyvin sen matalan murinan.

Saab- kauden loputtua Eklund jäi vähän tuuliajolle, kokeili Triumphia, ajoi Toyotallakin juuri ennen kuin se auto alkoi pärjätä jne...

Huomaatteko kun edellä näkyy Hämäläisen Fordin askelmerkit hypyssä..?
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
5. ryhmän kupla 1972

Matti Johansson osallistui 1972 kisaan VW1302 S:llä, joka oli rakennettu tähän kuuluisaan 5. ryhmään. Autossa oli 2- litran kone ja yli 140 hv!! Uskomatonta... mäkin näin sen auton Väärinmajan pätkällä...muttamutta, Keskisuomalainen kertoi ralliliitteessään, että hirmukoneesta oli katkennut jokin jousi (!) torstai-iltana kun kisa alkoi perjantaina. Tästä syystä Matti joutui vaihtaan kuplaan takasi normaali 2-ryhmän 100 hv:n koneen...En siis nähnytkään sitä oikeesti!! Sijoitus heillä aika vaatimaton 21.

Tää sama kaveri ajoi 1971 Porsche 911T:llä, ja silloin sijoitus oli vielä huonompi eli40. Kai siinä oli jotain 160 hv.

Ite mulla on ollu kupla, jossa oli vajaat 80 hv, ja on sanottava, että ajo-ominaisuudet ei tue semmostakaan määrää, saati
sitten 140 hv!!

Kuva on löytynyt netistä, mutta originelli on kyllä ollu suomalaisessa rallikirjassa... :(
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
5. ryhmästä

Tässä vähä alustavaa tietoa 1972 kokeillusta 5. ryhmästä. Sehän oli vain kokeilu, ja jäi ainutkertaiseksi. Sitä vastustettiin sekä järjestäjien että ajajien keskuudessa. Mm. Timo Mäkinen sanoi, että ei ole mitään järkeä rakentaa autoa vain yhtä kisaa varten...

Mäkisen Ford oli rakennettu Englannissa, ja sinä oli mm. alumiiniset lokasuojat ja konepellit. Konettakin oli kiristetty ja se oli 2000 cm3. Eli suorituskykyä nostettiin sekä moottoritehoa lisäämällä ja painoa alentamalla, eli vaikutus oli kaksinkertainen. Tehoa moottorista otettiin huimat 230 hv, kun aiemmin oltiin oltu jossain 170 hv:n tienoilla. Ei ihme että Mäkinen ei oikein ollu varma onko koko ryhmässä järkeä...

Lampisen ja Blonmqvistin Saabeissa oli muoviset lokasuojat ja etu ja takapelti. Sisältä oli riisuttu kaikki ylimääräinen, mm. ikkunannostimet oli korvattu remmeillä...Ikkuna korvattiin plekseillä. saabeista puristettiin jotain 165 hv entisen 150:n sijaan

Hannu Mikkolalle rakennettiin Volvo, jota kevennettiin 150 kg riisumalla kaikki mahdollinen puskureita myöden pois. Konettakin kai vähä kiristettiin.

Sitten yksi tilastokummajainen, joku Seppo Niemi ajoi 5. ryhmän Porsche 911 S:llä numerolla 84. ei mitään tietoa kuka se oli ja miten pärjäsi, muuta kun että keskeytti. Semmonen Porsche oli kai aika raju peli kanssa...Jos se oli ryhmää 5, siinä oli pitkästi yli 200 heppaa...Mun tietojeni mukaan vain yksi muu 911S on Jyskälässä ollut ja se oli tietty Leksan AAV-911. 1971 oli joku saksalainen ilmottautunut 911S:llä, mutta ei koskaan startannut.

Pentti Airikkalan Renault 12 oli kanssa ryhmässä 5, mutta ei viritys kummonen ollut, takapenkki ulos ja sillee... :)
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Huikean tiukka aloitus 1975

1975 oli monella tapaa erikoinen vuosi. Alen ja Mikkola lähti kisaan muulla autolla kun oli suunniteltu, kummankin piti alkujaa tulla joko Fiat 124 tai Lancia stratoksella. Alen sitten ajoikin Datsun 160:lla ja Mikkola Toyota Corollalla. Mäkinen ajoi uudella Escortilla ja Vatanen hänen edellisvuoden vanhalla mallilla.

Kisan alku oli ennätystasainen, ohessa graaffi kuudesta ekasta pätkästä. Ouninpohjan pitkää pätkää ei nyt ajettu johtuen edellisvuoden kuolemantapauksesta.

Lyhyt analyysi:

- Vatanen oli huikeassa vauhdissa ajatellen, että eka kisa oikeella ralliautolla.
- Mikkola ajoi yllättävän kovaa 2- ryhmäläisellä
- Alen samoin oudolla autolla, jossa tosin oli 230 hv.
- Blomqvist oli taas omalla tasollaan kuten 1973
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
suurajojen reitillä

Tänään ajeltiin perheen kanssa Jyväskylästä Jämsän kautta Hämeenlinnaan, ja matkalla näkyi useita Suurajoista tuttuja tienviittoja, kuten esm. Saakoski, Hassi, Torittu, ...

Yksi muistelukokemus voisi olla ottaa vaikka vuoden 1974 reittikartta, ja ajaa se läpi pätkä pätkältä. Mitenkähän sen voisi dokumentoida muille? Kas siinäpä pohtimista.

Oon usein käyny ajelemassa Humalamäen, Urrian ja Ouninpohjankin, mutta noita muita ei ole tullut ajettua, mutta otampa tavoitteeksi. Käytiin velipojan kanssa ajamassa tässä yks pyhä semmonen vanha Suurajolegenda kuin Ylä-kolkki, tuolla Pohjois-Hämeessä. Velipoika oli ollu siellä 1969-1974 kattomassa, se ajettiin aina aamuyöstä kun alkoi jo valkenemaan. Siinä on semmone parin kilsan mahtava osuus, jossa on hyppyä ja mutkaa melkein kuin Ouninpohjassa.

Ouninpohjaa suosittelen kaikille, jos ikinä on menoa sinne suunnalle. Siinä on semmonen legenda, että kylä riittää...Varsinkin kun se ajaa niin päin kun ne sen ajoi ennen vanhaan eli Jämsästä Länkipohjaan. Hämepohjan järvenlahtiristeys on viimenen kruunu. Siinä mää olin 1974, 1983, 1984 ja 1985.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
makka sanoi:
Tänään ajeltiin perheen kanssa Jyväskylästä Jämsän kautta Hämeenlinnaan, ja matkalla näkyi useita Suurajoista tuttuja tienviittoja, kuten esm. Saakoski, Hassi, Torittu, ...

Yksi muistelukokemus voisi olla ottaa vaikka vuoden 1974 reittikartta, ja ajaa se läpi pätkä pätkältä. Mitenkähän sen voisi dokumentoida muille? Kas siinäpä pohtimista.

Oon usein käyny ajelemassa Humalamäen, Urrian ja Ouninpohjankin, mutta noita muita ei ole tullut ajettua, mutta otampa tavoitteeksi. Käytiin velipojan kanssa ajamassa tässä yks pyhä semmonen vanha Suurajolegenda kuin Ylä-kolkki, tuolla Pohjois-Hämeessä. Velipoika oli ollu siellä 1969-1974 kattomassa, se ajettiin aina aamuyöstä kun alkoi jo valkenemaan. Siinä on semmone parin kilsan mahtava osuus, jossa on hyppyä ja mutkaa melkein kuin Ouninpohjassa.

Ouninpohjaa suosittelen kaikille, jos ikinä on menoa sinne suunnalle. Siinä on semmonen legenda, että kylä riittää...Varsinkin kun se ajaa niin päin kun ne sen ajoi ennen vanhaan eli Jämsästä Länkipohjaan. Hämepohjan järvenlahtiristeys on viimenen kruunu. Siinä mää olin 1974, 1983, 1984 ja 1985.
Ouni ja Urria on tullut joskus siviiliquattrolla ajettua.

Kannattaa ajaa myös vanha kunnon legenda, Myhinpää, niin saa tuntumaa myös siitä, mitä Alen tarkoitti aikoinaan sanoessaan joitain pätkiä huimisteluksi. Myhin puolivälissä on kyllä melkoista huimistelua ajaa väärinpäin kallistettuja kapeita mutkia ja mutkan kohdalla tiessä on vielä maakivi lisäämässä AHAA -elämyksiä. Maisematkin ovat henkeäsalpaavan upeita, mutta ei niitä ehdi katsella edes viidenkympin nopeudella ajaessa.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Ouninpohja on itseltä vielä kokematta mutta Urria ja Humalamäki on tullut ajeltua useampaankin kertaan, Humalamäen "hyppysuora" on ollut varmaan aika mielenkiintoinen ajaa kun auto on melkein enemmän ilmassa kuin maassa samoin Urrian iso hyppyri kun vauhtia vielä kelataan kaartuvasta alamäestä niin saa olla tarkkana vauhdin kanssa ja vielä kun alkupätkä tullaan melkein nilkka suorana niin voi vauhtisokeus helposti yllättää. Aikanaan Urrian hypystä sedältäni kysyessäni sanoi, että 70-luvun kalustolla hyppyriin ajonopeus piti olla 80-90 kmh niin pysyi vehkeet vielä kasassa hypyn jälkeenkin. Kävin myös eilen koiran kanssa "fiilistely" lenkillä kävelemässä Laajavuoren pätkän läpi, en muistanutkaan kuinka huima on s-alamäki kun aletaan laskeutua Laajavuoren päältä alaspäin, oliko Mikkolan paikka kun ajoi ulos Audillaan juuri tuon alamäkimutkan jälkeen?
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Saab_99_rallye sanoi:
Kävin myös eilen koiran kanssa "fiilistely" lenkillä kävelemässä Laajavuoren pätkän läpi, en muistanutkaan kuinka huima on s-alamäki kun aletaan laskeutua Laajavuoren päältä alaspäin, oliko Mikkolan paikka kun ajoi ulos Audillaan juuri tuon alamäkimutkan jälkeen?

Mikkolan ´85 vuoden paikka on siinä kun lähdetään kapuaan ylös vuorelle niin olikohan nyt sitten hyppyrimäen "alituksen" jälkeen toinen vasen. Siitä on kuitenkin hakattu ne kaikki puut pois mihin Audi silloin rysähti kontti edellä.
Eli siis se paikka on kuitenkin siinä nousuosuudella...

Kyseisessä paikassa muuten Grönholm vetäs aika miehekkäällä linjalla viime vuoden NORF shakedownissa!


Niin ja ihan topicin aiheeseen liittyen:
Omat varhaisimmat muistoni Suurajoista ajoittuu vasta 80-luvun puolelle ja B-ryhmän aikaan. Olin 4 vuotias kun katselin kotitalon ikkunasta yöllisiä huoltotoimia kun tehdaskuskien autoja huollettiin ihan melkein meidän kotipihassa (voi olla että joku auto oli pihassakin, mutta muistikuvat on aika hatarat)... Ensimmäistä kertaa olin katsomassa kunnon kilvanajoa vuonna 1986 b-ryhmän viimeisenä vuotena. Muistan kyllä elävästi vieläkin Lancia S4:n jolla Markku Alén ajoi, se piti niin hienoa ääntä ja oli todella upea pienen pojan mielestä, vaikka nyt vanhemmiten on mieli kauneimman ralliauton suhteen kallistunut tuohon Lancia 037 malliin...

Löytyykös muuten joltain Suurajonauhoja 70-luvun puolelta tai oikeastaan ennen vuotta 1983? Kun multa löytyy YLE:n TV-lähetyksinä 1983-2006. DVD muodossakin on jo nuo vuodet 83-85.
 
Ylös