Ammattikatsoja
Well-known member
- Liittynyt
- 17.3.2004
- Viestit
- 77
Nii juu Urmon suorituksen unohdin...
037 oli tyhjäkäynnillä ihan ku mopo...Muistan kyllä elävästi vieläkin Lancia S4:n jolla Markku Alén ajoi, se piti niin hienoa ääntä ja oli todella upea pienen pojan mielestä, vaikka nyt vanhemmiten on mieli kauneimman ralliauton suhteen kallistunut tuohon Lancia 037 malliin...
makka sanoi:samoin mua aina 70- luvulla jännitti, vaikka tiesi että nyt tulee Mäkinen fordilla, niin jännitti että minkähän värinen ja mitähän mainoksia siinä on...nyt nekin tiedetään pilkulleen etukäteen...tylsää...!
Joo, luulenkin että pitäs mennä noita kisoja kattoon, että pääsis tunnelmaan...Ammattikatsoja sanoi:Paitsi meidän Escortin väri / sponsorit F-cupin kisoissa
Samaa olen itsekin miettinyt, 70-luvun ralliautoihin tarrat on lätkitty vähän miten sattuu ja minne nyt sattuu mahtumaan, varsinaisia tiimin väreihin teippauksia alkoi vasta näkymään 80-luvun alussa. Kun katsoo kuvaa esim. Eklundin rutatusta oranssista Saabista niin kyllä mainospinnat on käytetty aika tehokkaasti...Sama dilemma on meillä käsillä kun teippaamme oman Saabimme 77-suurajojen malliin mutta kun ei viitsisi tarroja vaan lätkiä miten sattuu kuten oli aikanaan tehty.makka sanoi:Semmonenkin yksityiskohta mua kiinnostas, että kuinka ja miten ralliautojen teippaukset, mainokset sun muut 70- luvulla hoidettiin. Oon nähnyt kuvia, missä kuski itte on liimailemassa tarroja...Joskus jossainkuvissa näkee, että ei paljoo oo mietitty mihin niitä pantais...Kuka teippas vaikka Vatasen fordin 75? Mää muistan kun velipojan kanssa leikkailtiin lehdistä tupakkamainoksia yms. ja liimailtiin niitä polkupyöriimme...Kovia sano
Eräältä 99 Turboa kuskanneelta olen kuullut että Saabilla oli 99 nelivetomallin piirrustukset olemassa hän oli itse kyseiset suunnitelmat nähnyt mutta koskaan ne eivät tuotantoon tai edes testivaiheeseen asti tulleet. Se olisi ollutkin mielenkiintoinen laite 99 Turbo 4wd....makka sanoi:Kiitos tarkennuksesta! Onko tietoa että olisiko Saab missään vaiheessa suunnitellut nelivetoa? Tai takavetoautoa? Olihan 96 ja 99 kuitenkin ainoat etuvetoautot, joilla pärjättiin ihan kansaivälisestikkin. Vai muistaako kukaan muuta etuvetoautoa, jolla oltas voitettu RAC, Suurajot, Ruotsi,... Lancia Fulcia taisi olla yksi vahva kanssa tossa sarjassa...
Mulla on just noi samat. Onkohan olemassakaan muita? Oon nähnyt lyhyitä otoksia jokun Ford- videon sisällä vuoden 1977 Laajavuoresta (mm. Vatanen ja Hämäläinen). Samassa vilahtaa myös Alen ja Eklund...Ammattikatsoja sanoi:Tuli tässä mieleen että multa löytyy myös tietokoneelta tuo brittiläisten tekemä Suurajot 1973 klippi, kuten myös se SAABin tekemä "Pelin Henki" video... Niin ja 1968 Castrolin tekemä Suurajojuttu (Castrol Flying Finns), missä on mm. tämä "kuuluisa" Amazonin kaato Ouninpohjalta. Samaisessa klipissä on myös vertailtu Mäkisen ja Mikkolan ajotapoja Minillä ja Escortilla...
YLE:n arkistoissa on varmaan TV-lähetykset 70-luvun loppupuolelta, mutta taitaa maksaa maltaita että ne sais itselleen... 1982 vuodesta lähtien mulla löytyy koosteet kyllä, mutta 70-luvun puolisko kiinnostaa myös!makka sanoi:Mulla on just noi samat. Onkohan olemassakaan muita? Oon nähnyt lyhyitä otoksia jokun Ford- videon sisällä vuoden 1977 Laajavuoresta (mm. Vatanen ja Hämäläinen). Samassa vilahtaa myös Alen ja Eklund...
makka sanoi:Kuvassa on hienosti taltioituneena Jyskälän tunnelma, kosteaa, ja vauhtia...
"Nakella" oli alla samanlainen Valkoinen tehtaan Datsun Violet 160 J kuin Markku Alénillakin Jyskälässä 1975, molemmat autot löytyivät aikanaan Lissabonista Portugalin Rallin 1975 jälkeen. Juhani "Jussi" Toivonen joka luki aikanaan Markulle nuottia Jyskälässä 1969-73 oli aikanaan hakemassa niistä toista, nimenomaan Lissabonista Markulle tullutta autoa. Uffe Grönholm ajoi vuoden 1974 kisassa, Jussin kanssa Datsunia. Tosin se kisa jäi kesken aika alussa. Tää J-linja oli kisa käytössä vuoteen 1978. Jolloin Datsun Violetin korimalliksi ja Mallinimeksi muuttui Datsun 160 J kisakäytössä muuttui neliovinen sedan-kori, sen jälkeen 1981 tuli Datsun Violet GT. Ja sitten 1982 Timo Salonen ajoi Jyskälässä autolla Datsun Violet GTS eli kotoisammin Nissan Silvia Turbo.makka sanoi:Datsun 160 J oli kova rallipeli 70- luvun alussa. 1975 Suomen Datsunin maahantuoja ajatti kolmea autoa, Alen, Salonen ja Hannu Valtaharju. Alen johtikin kisaa ennen ulosajoaan. Autossa oli jotain 230 hv, joka oli siihen aikaan aika hyvin. Muistan Alenin Ehikistä 1975, kova oli vauhti ja se ääni! salosella oli samanlainen auto, mutta puna-musta. Valtaharjun autosta ei oo tietoa, koska keskeytti jo Urriassa.
Kuvassa Alen 1975
Onpas tutun näköisiä hahmoja tuolla takana katsomassamakka sanoi:Datsun 160 J oli kova rallipeli 70- luvun alussa. 1975 Suomen Datsunin maahantuoja ajatti kolmea autoa, Alen, Salonen ja Hannu Valtaharju. Alen johtikin kisaa ennen ulosajoaan. Autossa oli jotain 230 hv, joka oli siihen aikaan aika hyvin. Muistan Alenin Ehikistä 1975, kova oli vauhti ja se ääni! salosella oli samanlainen auto, mutta puna-musta. Valtaharjun autosta ei oo tietoa, koska keskeytti jo Urriassa.
Kuvassa Alen 1975
Hei jos on tuttuja kuvassa katsomossa, niin kysyppä mikä pätkä toi oli!! Mulla on siitä paljoin kuvia.Micael sanoi:Onpas tutun näköisiä hahmoja tuolla takana katsomassa