70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Laajavuori1985

Joo, Mikkola meni leveäksi siinä vasurissa kun se iso ylämäki alkaa. Kävelin siinä kanssa tänä keväänä, ja ajattelin että pitää olla kyllä aika väkevä ralliauto, että siinä edes pääsee sladissa niinkin ulkoreunaan...ei olis onnistunut 1- ryhmän pelillä eikä kakkosenkaan...

Mä olin 1985 just siinä s- mutkassa kun rata alkaa laskeen alas hypyrimäeltä. Siitä on mulla videookin (vhs:llä).

Sä joka kyselit 70- luvun videoita, niin mulla on avi- tiedostona 1973 englantilaisten tekemä hieno kooste. Ja Saabin tekemä 1976 vastaavanlainen, mutta kuvanlaatu huonompi. Muista vuosista ei ole, mutta iloinen olisin jos olis...

Semmosen kuvan meinasin käydä Urrian loikasta ottamassa, että parkkeeraan autoni 70 m:n päähän hypystä, ja kuvaan sen ylhäältä. Saa perspektiiviä minne asti se venäjäläinen Mosse 1972 oikein lensi...

Samoin aion käydä kameran kanssa Humalamäen Paloaukealla. Leksa Kinnnen on puhunut paljon jostain kolmois-hypystä, josta se jätti jonkun väliin eli lensi suoraan yli...Onkohan se vielä siellä vai onko tietä tasoitettu. Yks työkaveri asuu just siinä Paloaukeen alussa, täytyy kysyä siltä...
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Tässä muutama vuosi sitten kun Humalamäen pätkää ajettiin talvella Jkylän aluerallissa niin se "paloaukea" oli ainakin loiventunut huimasti.. Oli siinä muutama loivempi nyppy, mutta ei enää takavuosien legendaarisia hyppyreitä :(
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Äänistä

Muistan kyllä elävästi vieläkin Lancia S4:n jolla Markku Alén ajoi, se piti niin hienoa ääntä ja oli todella upea pienen pojan mielestä, vaikka nyt vanhemmiten on mieli kauneimman ralliauton suhteen kallistunut tuohon Lancia 037 malliin...
037 oli tyhjäkäynnillä ihan ku mopo...
S4 piti ihmeellistä kihinää ja nahinaa...
Audi Quatro A1 vikisi ja paukkui, Sport S2 sitten kirkui

Saab 96 piti kovaa ääntä, Ford Escort samoin mutta paljon raaempaa...
Fiat 131 oli kanssa kierroskone, ja kovaääninen

Porschet oli oma lukunsa, metallinen melko matala murina

Noita kaikkia on kyllä aina rallien aikana ikävä, niin tylsiä nää nykyautot on. samoin mua aina 70- luvulla jännitti, vaikka tiesi että nyt tulee Mäkinen fordilla, niin jännitti että minkähän värinen ja mitähän mainoksia siinä on...nyt nekin tiedetään pilkulleen etukäteen...tylsää...!

Tossa yks hauska löytö, 1971 Rainion toiseksi tullut Opel, mutta pelikorttina
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
väri

Ammattikatsoja sanoi:
Paitsi meidän Escortin väri / sponsorit F-cupin kisoissa :D
Joo, luulenkin että pitäs mennä noita kisoja kattoon, että pääsis tunnelmaan...

Semmonenkin yksityiskohta mua kiinnostas, että kuinka ja miten ralliautojen teippaukset, mainokset sun muut 70- luvulla hoidettiin. Oon nähnyt kuvia, missä kuski itte on liimailemassa tarroja...Joskus jossainkuvissa näkee, että ei paljoo oo mietitty mihin niitä pantais...Kuka teippas vaikka Vatasen fordin 75? Mää muistan kun velipojan kanssa leikkailtiin lehdistä tupakkamainoksia yms. ja liimailtiin niitä polkupyöriimme...Kovia sanoja oli mm. Nortti, Colt, Upo, Teboil.

Nyt kun oon noita 70- luvun VM- lehtiä hankkinut, niin näkee vielä tupakkamainoksiakin. Ne näyttää kyllä jotenkin jopa huvittavilta. Pitäskö niitäkin alkaa skannailemaan tänne foorumiin??
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Tuli tässä mieleen että multa löytyy myös tietokoneelta tuo brittiläisten tekemä Suurajot 1973 klippi, kuten myös se SAABin tekemä "Pelin Henki" video... Niin ja 1968 Castrolin tekemä Suurajojuttu (Castrol Flying Finns), missä on mm. tämä "kuuluisa" Amazonin kaato Ouninpohjalta. Samaisessa klipissä on myös vertailtu Mäkisen ja Mikkolan ajotapoja Minillä ja Escortilla...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
makka sanoi:
Semmonenkin yksityiskohta mua kiinnostas, että kuinka ja miten ralliautojen teippaukset, mainokset sun muut 70- luvulla hoidettiin. Oon nähnyt kuvia, missä kuski itte on liimailemassa tarroja...Joskus jossainkuvissa näkee, että ei paljoo oo mietitty mihin niitä pantais...Kuka teippas vaikka Vatasen fordin 75? Mää muistan kun velipojan kanssa leikkailtiin lehdistä tupakkamainoksia yms. ja liimailtiin niitä polkupyöriimme...Kovia sano
Samaa olen itsekin miettinyt, 70-luvun ralliautoihin tarrat on lätkitty vähän miten sattuu ja minne nyt sattuu mahtumaan, varsinaisia tiimin väreihin teippauksia alkoi vasta näkymään 80-luvun alussa. Kun katsoo kuvaa esim. Eklundin rutatusta oranssista Saabista niin kyllä mainospinnat on käytetty aika tehokkaasti...Sama dilemma on meillä käsillä kun teippaamme oman Saabimme 77-suurajojen malliin mutta kun ei viitsisi tarroja vaan lätkiä miten sattuu kuten oli aikanaan tehty.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
makka sanoi:
Kiitos tarkennuksesta! Onko tietoa että olisiko Saab missään vaiheessa suunnitellut nelivetoa? Tai takavetoautoa? Olihan 96 ja 99 kuitenkin ainoat etuvetoautot, joilla pärjättiin ihan kansaivälisestikkin. Vai muistaako kukaan muuta etuvetoautoa, jolla oltas voitettu RAC, Suurajot, Ruotsi,... Lancia Fulcia taisi olla yksi vahva kanssa tossa sarjassa...
Eräältä 99 Turboa kuskanneelta olen kuullut että Saabilla oli 99 nelivetomallin piirrustukset olemassa hän oli itse kyseiset suunnitelmat nähnyt mutta koskaan ne eivät tuotantoon tai edes testivaiheeseen asti tulleet. Se olisi ollutkin mielenkiintoinen laite 99 Turbo 4wd....
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ammattikatsoja sanoi:
Tuli tässä mieleen että multa löytyy myös tietokoneelta tuo brittiläisten tekemä Suurajot 1973 klippi, kuten myös se SAABin tekemä "Pelin Henki" video... Niin ja 1968 Castrolin tekemä Suurajojuttu (Castrol Flying Finns), missä on mm. tämä "kuuluisa" Amazonin kaato Ouninpohjalta. Samaisessa klipissä on myös vertailtu Mäkisen ja Mikkolan ajotapoja Minillä ja Escortilla...
Mulla on just noi samat. Onkohan olemassakaan muita? Oon nähnyt lyhyitä otoksia jokun Ford- videon sisällä vuoden 1977 Laajavuoresta (mm. Vatanen ja Hämäläinen). Samassa vilahtaa myös Alen ja Eklund...
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
makka sanoi:
Mulla on just noi samat. Onkohan olemassakaan muita? Oon nähnyt lyhyitä otoksia jokun Ford- videon sisällä vuoden 1977 Laajavuoresta (mm. Vatanen ja Hämäläinen). Samassa vilahtaa myös Alen ja Eklund...
YLE:n arkistoissa on varmaan TV-lähetykset 70-luvun loppupuolelta, mutta taitaa maksaa maltaita että ne sais itselleen... 1982 vuodesta lähtien mulla löytyy koosteet kyllä, mutta 70-luvun puolisko kiinnostaa myös!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Airikkala

Pentti Airikkala ei koskaan voittanut Suurajoja, mutta oli mukana kärkitaistossa usein. Tässä kuvassa Pena lennättää Chevetteä Humalamäessä kisan alussa 1978, jolloin hän sijoittui kolmanneksi Kahden Fiatin jälkeen. Vauxhall Chevette oli raju peli, 245 hv 2,3 litran koneessa.

Kuvassa on hienosti taltioituneena Jyskälän tunnelma, kosteaa, ja vauhtia...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Airikkala 5 vuotta aiemmin

1973 Airikkala ajoi auto-Airikkalan ilmoittamalla Opel Kadetilla, joka ei ollut se kuuluisa ralli- kadetti, vaan ihan Sedan- malli. Pena ajoi useita pätkiä kympin sakkiin ennen kuin joutui keskeyttämään.

Airikkala ajoi jo 1967 ja 1968 Isuzulla ihan kärkivauhtia, mutta piti sitten usean vuoden ajotauon, ja oli samalla Opelin suomen tallin päällikkönäkin. Ajatti mm. Aleenia 1970.

Airikkala ajoi suurajoissa myös Renaultia, Fordia (2. 1976), ja Lancia Rallyakin 1983.

Kuvassa Kadetti 1973 Urriassa.
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
makka sanoi:
Kuvassa on hienosti taltioituneena Jyskälän tunnelma, kosteaa, ja vauhtia...

Nykyään ehkä vähän ottaa päähänkin tuo että Neste Rally ajetaan niin "aikaisessa" vaiheessa eikä syyssateet ole vielä alkaneet...

Tosiaan oli entisinä Jyskäläaikoina enemmän sääntö kuin poikkeus että satoi vettä. Itse toivon enemmän vesikelejä kisan ajaksi, pysyypähän viinaturisteista sitten suurin osa kotonaan ja muutenkin penkalla törmää silloin vain enemmän "tuttuihin" :)

Tälle vuodelle siis vesisadetta siihen heinä-elokuun vaihteeseen pirusti! :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ulf Grönholmin katkera kaato

Ulf Grönholm ajoi harvakseltaan suurajoja, vaikka muuten kilpaili aktiivisesti Suomen kisoissa. Ohessa tarina mitä Uffelle tapahtui 1978...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Uffen kaadosta vielä

Tässä yksi kuva siitä, mitä Vaherissa Opelista jäi jäljelle.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
datsun 160 J

Datsun 160 J oli kova rallipeli 70- luvun alussa. 1975 Suomen Datsunin maahantuoja ajatti kolmea autoa, Alen, Salonen ja Hannu Valtaharju. Alen johtikin kisaa ennen ulosajoaan. Autossa oli jotain 230 hv, joka oli siihen aikaan aika hyvin. Muistan Alenin Ehikistä 1975, kova oli vauhti ja se ääni! salosella oli samanlainen auto, mutta puna-musta. Valtaharjun autosta ei oo tietoa, koska keskeytti jo Urriassa.

Kuvassa Alen 1975
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
makka sanoi:
Datsun 160 J oli kova rallipeli 70- luvun alussa. 1975 Suomen Datsunin maahantuoja ajatti kolmea autoa, Alen, Salonen ja Hannu Valtaharju. Alen johtikin kisaa ennen ulosajoaan. Autossa oli jotain 230 hv, joka oli siihen aikaan aika hyvin. Muistan Alenin Ehikistä 1975, kova oli vauhti ja se ääni! salosella oli samanlainen auto, mutta puna-musta. Valtaharjun autosta ei oo tietoa, koska keskeytti jo Urriassa.

Kuvassa Alen 1975
"Nakella" oli alla samanlainen Valkoinen tehtaan Datsun Violet 160 J kuin Markku Alénillakin Jyskälässä 1975, molemmat autot löytyivät aikanaan Lissabonista Portugalin Rallin 1975 jälkeen. Juhani "Jussi" Toivonen joka luki aikanaan Markulle nuottia Jyskälässä 1969-73 oli aikanaan hakemassa niistä toista, nimenomaan Lissabonista Markulle tullutta autoa. Uffe Grönholm ajoi vuoden 1974 kisassa, Jussin kanssa Datsunia. Tosin se kisa jäi kesken aika alussa. Tää J-linja oli kisa käytössä vuoteen 1978. Jolloin Datsun Violetin korimalliksi ja Mallinimeksi muuttui Datsun 160 J kisakäytössä muuttui neliovinen sedan-kori, sen jälkeen 1981 tuli Datsun Violet GT. Ja sitten 1982 Timo Salonen ajoi Jyskälässä autolla Datsun Violet GTS eli kotoisammin Nissan Silvia Turbo.
Datsunin kisahistoria päättyi Violet GT:hen sen jälkeen tulleet autot olivat Nissaneja. Viimeisenä 2/4 nelosryhmän autona luokiteltiin Nissan 240 RS. Joka joutui kuitenkin siirtymään B-ryhmään vaikkei siinä ollut yhtään B-ryhmän mukaista osaa.
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
makka sanoi:
Datsun 160 J oli kova rallipeli 70- luvun alussa. 1975 Suomen Datsunin maahantuoja ajatti kolmea autoa, Alen, Salonen ja Hannu Valtaharju. Alen johtikin kisaa ennen ulosajoaan. Autossa oli jotain 230 hv, joka oli siihen aikaan aika hyvin. Muistan Alenin Ehikistä 1975, kova oli vauhti ja se ääni! salosella oli samanlainen auto, mutta puna-musta. Valtaharjun autosta ei oo tietoa, koska keskeytti jo Urriassa.

Kuvassa Alen 1975
Onpas tutun näköisiä hahmoja tuolla takana katsomassa :D
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Micael sanoi:
Onpas tutun näköisiä hahmoja tuolla takana katsomassa :D
Hei jos on tuttuja kuvassa katsomossa, niin kysyppä mikä pätkä toi oli!! ;) Mulla on siitä paljoin kuvia.
 
Ylös