70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ari Vatasen huima urakehitys 1975

Kuten jo aiemmin on tullut kerrottua, Vatanen sai 1975 Suurajoihin Mäkisen edellisvuoden RS1600- auton. Oheisessa kuvassa Teboil-rallissa myöhemmin samana syksynä hän ajoikin jo sitten Timon uudella RS1800- autolla, samalla jolla Timo tuli kolmanneksi suurajoissa. Huomioikaa oudon iso lähtönumero...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
ettelbruck sanoi:
No johan pomppas, hra Aabyhan on ajanut varsin mittavan uran, ja oli mm. Jyskälässä 1981!! En tiennyt!

Näistä vähemmän tunnetuista Escort-kuskeista kuvassa englannin Paul Faulkner, joka ajoi täysiverisellä RS1600:lla 1973, mutta ei pärjännyt ja keskeytti. Tuona vuonna oli muuten tosi monta paria Iso-Britanniasta mukana, ja se filmikin joka siitä vuodesta on, on tultu tekeen vähän siinä hengessä että kuinka engelsmannit pärjää Suomessa. No, ei pärjänyt, eikä ole oikeen koskaan pärjänneet...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Puolan (!) rallin voittaja

Achim Warmbolt tuli Suurajoihin 1973 jälki-ilmottautuneena mukaan Fiat 124 Spiderilla, ja hänestä jopa kohistiin hiukan, koska oli juuri ennen Jyskälää voittanut Puolan MM-rallin (en oo varma oliko se MM). No, kattelin tossa tilastoja, Puolassa tuli sitä vuonna maaliin kolme autoa, ja toiseksi tuli moninkertainen Suurajokävijä Egon Culmbacher Wartburgilla! Kolmanneksi ja viimeiseksi tuli POlski-fiat.

No, Suurajojen jälkeen Achim kyllä sitten voitti heti Itävallan alppirallin BMW:llä päihittäen monta Alpinea ja nimimiestä.

Nii ja tossa Fiatissa istuu pelkääjän paikalla Jean Todt!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ohjelma 1972

Onnistuin ostamaan huutonetistä aidon v. 1972 Suurajojen ohjelmalehtisen, jossa on reitti, lähtöluettelo yms..Siinä on myös jonkin verran mainoksia, joista yksi oli tosi huvittava:

Radiotukku Oy mainostaa markkinoiden ainaa PAINONÄPPÄIN-TV:tä!
Samoin Saloran autoradiopuhelin- mainos huvitti, kuvassa pukumies istuu jossain Taunuksessa, ja puhuu luuriin, joka näyttää ihan tavalliselta kiekkovalintapuhelimen luurilta 'kiharajohtoineen'...

'Oi niitä aikoja...'
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Muistan lukeneeni joskus jostain lehtijutusta noista datsuneista ja siitä jäi mieleen hauskana yksityiskohtana että Timo välillä "unohti" ajavansa väärältä puolelta ja kartturia jännitti kun Löysä ohjasi vaistomaisesti repsikan puolta ojaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Salonen 1976

Kuten edellä totesin, ajoi Timo 1976 Datsun 160 J:llä, ja sijoittui sijalle 6. Mulla on vielä kesken sen vuoden pikataivalanalyysi, mutta ei timo ihan kärkivauhtiin ehtinyt.

Noissa Datsuneissa näyttää olevan muuten pop-niittikiinnitteiset tee se itse- levitykset lokasuojissa :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Salosen läpilyönti

mutta 1977 Salonen räjäytti pankin. Sai alleen Autonovon sinisen Fiatin ja ajoi sijalle 2. Muistan hyvin ton auton mm. 1977 Mänttärallista, se oli piristävä näkönen kun oli kirkkaan sininen. Salonen muuten voitti vielä samana vuonna 1977 Kanadan MM- rallin.
 
Viimeksi muokattu:

JJL

New member
Liittynyt
25.6.2008
Viestit
4
Porsche

Mahtaisko jollain olla kuvia tost porschesta millä Leo Kinnunen, Antti Aarnio-Wihuri, Pauli Toivonen ja -72 se "tilastokummajainen" Seppo Niemi on kilpailleet? Rekkari oli BNG-10. Ja muutenki tietoa siitä autosta olis kiva saada. Ketä on kilpaillut ja missä...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
BNG-10

JJL sanoi:
Mahtaisko jollain olla kuvia tost porschesta millä Leo Kinnunen, Antti Aarnio-Wihuri, Pauli Toivonen ja -72 se "tilastokummajainen" Seppo Niemi on kilpailleet? Rekkari oli BNG-10. Ja muutenki tietoa siitä autosta olis kiva saada. Ketä on kilpaillut ja missä...
Onko sulla tietoa, että se Niemen auto olis ollut juuri tuo BNG-10? Mulla on tässä yksi kuva siitä v. 1967, kun sillä ajoi Suurajoissa itse Aarnio-Wihuri. Muuten ko. auton historiasta en tiedä. paitsi tällä palstalla ollut kuva kun Pauli Toivonen ajoi sillä Hankirallissa 69.
 

JJL

New member
Liittynyt
25.6.2008
Viestit
4
BNG-10

makka sanoi:
Onko sulla tietoa, että se Niemen auto olis ollut juuri tuo BNG-10? Mulla on tässä yksi kuva siitä v. 1967, kun sillä ajoi Suurajoissa itse Aarnio-Wihuri. Muuten ko. auton historiasta en tiedä. paitsi tällä palstalla ollut kuva kun Pauli Toivonen ajoi sillä Hankirallissa 69.
On varmaa tietoa! Porsche on nyt Sepon pojan pihalla seisomassa. Odottaa et aikaa liikenis laittaa se alkuperäiskuntoon.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Seppo Niemi

JJL sanoi:
On varmaa tietoa! Porsche on nyt Sepon pojan pihalla seisomassa. Odottaa et aikaa liikenis laittaa se alkuperäiskuntoon.
Hienoa kun taas löytyy faktatietoa ja ihmisiä, jotka tuntee kuskeja. Tää Seppo Niemi ei ole kovin tuttu ainakaan mulle, ja oonkin ihmetellyt miten hän ajoi 5. ryhmän Porsche 911 S:llä!! Onko sulla tietoa, mikä teki autosta silloin 5. ryhmäläisen. JOko painoa oli pudotettu riisumalla tai/ ja konetta viritetty normaalia enemmän...

Sitten yksi lisäkysymys, onko auto vihreä?? Mun velipoika muistelee nähneensä Toivosen Hankirallissa 1969, ja vannoo että auto oli vihreä ja mää väitin että punanen...

Laita ihmeessä kuvia autosta nykyisellään vaikka mulle sähköpostilla, niin vois laittaa tänne foorumiinkin...

Mä muuten tunnen yhden Porsche- entisöijän Korpilahdelta, jolta voisi saada faktatietoa tekniikasta sun muusta. Hän on tuunannut 1972- mallisen perusporssen niin, että ulkoa näyttää turbolta, koneessa 360 hv...Hänellä oli paljon kirjallisuutta aiheesta...JOs kiinnostaa kysy!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuka muistaa tämän auton???

Henkka Toivonen sai 1978 alleen Porsche Carrera RSR:n, jossa oli yli 300 hv. Autosta ei ole yrityksestä huolimatta löytynyt yhtään kunnon kuvaa. Oheinen videoklippi on mun ainut, eikä siitäkään paljoo saa selvää. Kuva on analyysini perusteella otettu Humalamäessä, mutta luulis että oikeita kamerakuviakin olis liikkeellä...

Siis pyydän, etsikää... :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
virralla Warren...

DDR:n Warrejoukkuen oli mukana koko 70- luvun alkupuolen, ja kisaili kovasti Trabanteja vastaan. Kuvassa G. Gries 1971 kauniilla autollaan kauniissa maalaismaisemassa, vauhtia ei kai ollut...Mutta lokarit oli levitetyt en ajan muodin mukaan...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kankkusen eka suurajo

1979 muuan Juha Kankkunen osallistui eka kertaa kisaan, ja ajoikin 1. ryhmän kakkoseksi ja yleiskisassakin hyvin. Auto oli kaunis Gold- maalauksellinen RS2000 vinolla maskilla, jota Juha vielä vähän itse lisämuotoili. Mitähän tuo Gold muuten edusti,oliko se Teboilin brandi? Auto oli sama, jolla Lasse Lampi voitti 1. ryhmän 1978, eli HHO-111
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
makka sanoi:
1979 muuan Juha Kankkunen osallistui eka kertaa kisaan, ja ajoikin 1. ryhmän kakkoseksi ja yleiskisassakin hyvin. Auto oli kaunis Gold- maalauksellinen RS2000 vinolla maskilla, jota Juha vielä vähän itse lisämuotoili. Mitähän tuo Gold muuten edusti,oliko se Teboilin brandi? Auto oli sama, jolla Lasse Lampi voitti 1. ryhmän 1978, eli HHO-111
Oli Teboil toi markkinoille kesällä 1979 sinikeltaisessa astiassa myydyn öljyn jonka nimi oli Teboil Gold, siihen kuului sekin että Juha Kankkusen Jyväskylän auto maalattiin punavalkoisen värityksen sijaan sini-keltaiseksi jotta uusi öljy saisi sopivasti lisää mainosta.
 

JJL

New member
Liittynyt
25.6.2008
Viestit
4
Väri

makka sanoi:
Hienoa kun taas löytyy faktatietoa ja ihmisiä, jotka tuntee kuskeja. Tää Seppo Niemi ei ole kovin tuttu ainakaan mulle, ja oonkin ihmetellyt miten hän ajoi 5. ryhmän Porsche 911 S:llä!! Onko sulla tietoa, mikä teki autosta silloin 5. ryhmäläisen. JOko painoa oli pudotettu riisumalla tai/ ja konetta viritetty normaalia enemmän...

Sitten yksi lisäkysymys, onko auto vihreä?? Mun velipoika muistelee nähneensä Toivosen Hankirallissa 1969, ja vannoo että auto oli vihreä ja mää väitin että punanen...

Laita ihmeessä kuvia autosta nykyisellään vaikka mulle sähköpostilla, niin vois laittaa tänne foorumiinkin...

Mä muuten tunnen yhden Porsche- entisöijän Korpilahdelta, jolta voisi saada faktatietoa tekniikasta sun muusta. Hän on tuunannut 1972- mallisen perusporssen niin, että ulkoa näyttää turbolta, koneessa 360 hv...Hänellä oli paljon kirjallisuutta aiheesta...JOs kiinnostaa kysy!
Kyllä velipoika oikeassa! Auto oli vihreä. Tietoa ei ole miksi 5.ryhmäläisenä. Täytyy kysellä ku vaan muistaisin! Sellainen muistikuva olis et siin oli jotain 250 hevosta. Mut voin sen myös tarkistaa! Kuvia voin laittaa siit ku käyn vaan auton luona!
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
makka sanoi:
DDR:n Warrejoukkuen oli mukana koko 70- luvun alkupuolen, ja kisaili kovasti Trabanteja vastaan. Kuvassa G. Gries 1971 kauniilla autollaan kauniissa maalaismaisemassa, vauhtia ei kai ollut...Mutta lokarit oli levitetyt en ajan muodin mukaan...
Tämä muistelo menee 80-luvun alkupuolelle mutta liittyy aiheeseen. Pikkupoikana Kortepohjassa asuessa Suurajot olivat kesän kohokohta. Tuohon aikaanhan tallit tulivat jo kuukautta ennen paikalle harjoittelemaan, ajankohta oli aina suurinpiirtein tiedossa ja kyttäsimme Laajavuoren Esson pihassa josko tallien autot ajaisivat kohti Laajavuorta. Ensimmäisten autojen näkyessä alkoi kilvanajo Laajavuoren pihaan ja taistelu, kuka pääsee pyytämään ekat tarrat. Siinä sitten käsi ojossa hoettiin "stiköös, stiköös, merken merken....." Kesäpäivät vietettiin päivystäen Laajavuoren pihassa ja tallien touhuja seuraten, välillä maltettiin käydä syömässä kotona kun kuskit olivat treenaamassa ja sitten äkkiä sotkettiin takaisin paikanpäälle. Jakohan meni niin että viralliset kisatallit asuivat Laajavuoressa, yksityiskuskit asuntovaunuissa Kortepohjan ostarin pihassa ja Warre ja Trabanttikuskit taas ylioppilaskylässä kesähotellissa ja autot sijaitsivat taas ylioppilaskylän parkkipaikalla. Asiaan liittyvä juttu oli se, että jaksoimme aina ihmetellä itäsaksan tovereiden kuljetuskalustoa, en tiedä muistaako kukaan miltä ne näyttivät mutta autojen kuljetuslavetit olivat warren nokalla varustettuja ja peräpää oli kiinteä, trailerin tapainen viritys. Ohessa linkki yhteen sellaiseen
http://kprt.pic.fi/kuvat/Rally/Jyv%E4skyl%E4n%20Suurajot%201979/jyskala279.jpg Voi olla ollut pitkä matka ajaa Helsingistä...

Oma rallifanituksen huippuhetkeni oli vuonna 1984, kun setäni oli hommanut meille kyydit Laajavuoresta Myllyjärvelle johonkin rotarytapahtumaan. Laajavuoren pihassa iskettiin 9-vuotias Alenin kyytiin Lancia 037:n ja tulomatkalla sama homma takaisin Vatasen kyydissä pösö 205:llä, oli siinä pikkupoika huuli pyöreänä....
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
makka sanoi:
1979 muuan Juha Kankkunen osallistui eka kertaa kisaan, ja ajoikin 1. ryhmän kakkoseksi ja yleiskisassakin hyvin. Auto oli kaunis Gold- maalauksellinen RS2000 vinolla maskilla, jota Juha vielä vähän itse lisämuotoili. Mitähän tuo Gold muuten edusti,oliko se Teboilin brandi? Auto oli sama, jolla Lasse Lampi voitti 1. ryhmän 1978, eli HHO-111
Teboil Goldhan se oli siihen aikaan.

Eka tapamiseni Juhan kanssa oli vuonna -75 ollessani armeijassa ja siihen aikaan Tikkakoskella palvelemassa ilmavoimien autokuskina. Minulla oli siihen aikaan Escort Mexico ja välillä käytiin kavereiden kanssa ajelemassa 4 -tien toissapuolen niitä Lankamaan ja Vehniän pätkiä. Kuulin silloin, että eräs ison talon poika ajeli Escolla, sillä vanhakoppasella, niitä teitä, ja että mulla ei olis ollu kuulemma asiaa lähtee ajamaan sen kanssa kilpaa.

No niinhän siinä kävi, että erään kerran satuttiin samalla pätkälle erään soramontun reunaan, polteltiin tupakit, kateltiin autoja (toistemme) ja Juha siinä tokaisi, että aikas mageen näkönen Esco, "lähteeks poika viivalle"?:D

Minähän siihen, että mikä ettei, juniori kun olet (mua Jussi 4 vuotta nuorempi), eikä siihen aikaan Juhalla vielä ajokorttia vaan salaa ajeli niitä metsäautoteitä. Tottakai sitä lähettiin kun kerran nuorempi haastoi.

Niin sitä sitten mentiin ja täytyy vaan myöntää, että aika pirun lujaa ajoi, mutta ei ihan vielä 1600 Mexicolle pärjännyt :eek: . Hieman mua kyllä vitutti, kun se tuli niin lujaa (se junnu sillä vanhakoppasella), mutta sanoin, että mikäs siinä kun tuntee tiet.:D

Sen jälkeen muutaman vuoden kuluttua ajoikin aikas hyvin, ja sittemmin 4 -kertainen MM ja sitä rataa. Mutta yhteinen tuttumme, Timo Mäkinen, antoi aika paljon nostetta Juhankin siihen aikaan vielä tulevalle ralliuralle. Timo oli siihen aikaan monenkin nuoren silmissä vielä se Suuri ja Mahtava ralliurheilusta haaveilevan esimerkki, kuten myös minun

Omat rahat mulla loppui kesken ja iskä kun oli tiukkana niiden omien sen aikasten autourheilujuttujen suhteen, niin siihen se sitten jäikin, vaikka Timo Mäkinen olikin perhetuttujamme, ja sitä kautta myös monet, monet muutkin vielä nykyäänkin vaikuttavat alan legendat.

Sellasta se vaan on. Haaveet oli, ja meni, mutta hyviä ystäviä siellä on edelleen jotka ajaa kilpaa minunkin puolesta.:thumbup:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuljetuswarret

Asiaan liittyvä juttu oli se, että jaksoimme aina ihmetellä itäsaksan tovereiden kuljetuskalustoa, en tiedä muistaako kukaan miltä ne näyttivät mutta autojen kuljetuslavetit olivat warren nokalla varustettuja ja peräpää oli kiinteä, trailerin tapainen viritys.
Joo, mää kanssa muistan kun Kortepohjan ostarilla päivystin ja näin noita kuljetuswarreja. Ne oli mun mielestä ihan samoja autoja, niihin oli vaan tehty jatkot...

Trabanteista muistan mahtavat pakoputken 'paisuntassäiliöt' vai mitä ne on 2- tahtisissa semmoset kartiot...

Hienoa että pääsit 037:n kyytiin. Se oli kyllä yksi kaikkien aikojen hienoimmista ralliautoista. Muistan ikäni kun Alen tuli Urriassa nypyn takaa sillä 1982, ja ajoi muuten pohjat.

Muuten tässä ollaan mökillä, ja ei millään malta asettua koneen ääreen ja alkaa taas tilastoida noita pätkäaikoja, mulla on valmiina 1971-1975 kaikki aineisto...
 
Ylös