70-luvun suurajot

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
makka sanoi:
Nyt haluan kaikilta lukijoilta kommentteja, että mitä mieltä olette suunnittelemani Suurajokirjan sisällöstä, jos se olis vuositasolla jotain tällaista:

- vuoden reitti ja lähtöluettelo+ muuta yleistä muutosta/kehitystä yms. tautatietoa...

- kuski- ja autoesittelyt, mikä auto, mikä 'talli', auton titedot, tehot jne...Taustoja kuinka ko.kaveri auton sai, mitkä ovat ennakkoodotukset jne...kuvia, haastatteluja,...

- kisan kulku, kuvia, eo. tilannekehityksiä, faktoja ja yksityiskohtia, kaatoja, ulosajoja ja muuta erityistä, mikä on johonkin lehteen/kirjaan painettu...Näitä pitäs täydentää kuskien haastatteluilla ja TÄMÄN palstan muisteluilla...

- lopputulokset ja jälkipuinnit...

Mitä muute TE odottaisitte, jos saisitte tällaisen suurajopaketin käsiinne? Mitä muuta asiaa/tietoa haluaisitte, että kaivan esiin...?

Kari 'makka' Mäki
Kyllähän tuollainen tietoteos tulisi ilman muuta hankittua.

Mulla on "Suomen Moottoriurheilu" -niminen tietoteos vuodelta 1979, kaksiosainen.

1. osassa on tietoa ja taustaa suomalaisesta moottoriurheilusta, vaikuttajista ja menestyksestä aina alkuajoista lähtien, suomalaisten "tienraivaajien" kuvia kera kilpavälineidensä ja kommentteja vuosikymmenien ajalta, sekä pintapuolinen katsaus eri lajeihin, joita suomalaiset ovat harrastaneet aina veneilystä ralleihin ja ratakisoihin saakka, moottoripyöriäkään unohtamatta.

2. osassa on kuvin ja sanoin esitelty suomalaisen moottoriurheilun vaikuttajat ja hieman juttua heidän taustoistaan ja kerhoistaan. Myös allekirjoittanut on päässyt tuohon teokseen mukaan. Sieltä löytyy lähes kaikki siihen saakka tavalla tai toisella moottoriurheilussa mukana olleet.

Jyväskylän Suurajot -teos tulee varmaankin sitten aikanaan täydentämään moottoriurheilusta kertovien teosten sarjaa.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Kuvia 99 Emsistä 1977

Laitetaan nyt yleiseenkin kyselyyn, Makkalta sainkin jo muutaman kuvan, eli sattuisiko joltain löytymään otoksia vuoden 1977 Suurajoista Rainion tai Lampisen ajamasta Saab 99:stä. Meillä on tuo Rainion auto maalia ja teippauksia vaille valmis historiciin ja mallikuvia tarrojen osalta olisimme vailla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Uusia kuvia!!

Tämän harrastuksen huippuhetket ovat taas käsillä. eräs foorumimme jäsen toimitti mulle kartturi Erkki Salosen kuva-albumin, jonka parhaimmistoa tässä:

Tässä kuvassa Leksa Kinnunen ja Erkki Salonen lentävät Porschella Urrian hypyssä 1979. Kuva puhuu puolestaa...

Leksa oli näemmä 'tuunannut' autoa sitten vuoden 1977 (vertaa viereiseen pikkukuvaani) laittamalla mahtavan takasiiven! Oon myös lukenut että koneeksi olis vaihdettu Pauli Toivosen rata-Carreran kone. En oo varma olikse 1977 vai tähän 1979 kisaan...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leo Kinnunen ja 1. talliSaab

Leksa Kinnunen ja Erkki Rautanen ajoivat ensimmäistä suomen Saabin tehdasautoa Suurajoissa 1970. KO. auto on kuulemma entisöitynä Joensuun suunnalla. Kisa heiltä jäi kesken, siitä kaadostakin on kuva.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pauli Toivonen hankirallissa 1969

Pauli Toivonen ajoi AAW:n Porschella Hankirallissa 1969. Sijoitusta en tiedä.

samalla autolla ajoi Suurajoissa 1967 itse tallipäällikkö Antti Aarnio-Wihuri.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Timo Mäkisen viimeinen startti Laajavuoreen 1980

Timo Mäkinen päätti suurajouransa 1980 triumphin tehdasautolla, sijoitus vaatimaton 22. Kuvassa eka pätkän alku Laajavuoressa. Ei oo paljoo väkeä...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
makka sanoi:
Leksa Kinnunen ja Erkki Rautanen ajoivat ensimmäistä suomen Saabin tehdasautoa Suurajoissa 1970. KO. auto on kuulemma entisöitynä Joensuun suunnalla. Kisa heiltä jäi kesken, siitä kaadostakin on kuva.
Ohessa Saab nykymuodossaan Lahden Classic Car Showssa.





 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Historia ja tämä hetki...

Loistavaa tämäkin, että näitä klassikkoautoja alkaa putkahdella esille entisöitynä. Toivotaan että Tapio Rainion 99 EMS:kin nähdään alkuperäisen näköisenä joskus tällä estraadilla.

Vieläkin mietityttää, että kuinkahan paljon ihmisillä onkaan noita kuva-albumeja, kun kaikissa Urria yms. otoksissa aina näkyy lukemattomia kameramiehiä...

Odotan jo seuraavaa yhteydenottoa ja että pääsee skannerilla jonkun mapin kimppuun...:ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
VW1600

Pekka Routti E Salosen kanssa VW1600:lla Harjun pätkän takakaarteessa tyylitellen luu ulkona. Vuosi oli 1968. Vauhti ei kai ollut päätä huimaavaa...?
Tässä volkkarimallissa oli kai parhaimmillaan 100 hv. Itelläni oli joskus kupla, jossa oli 80 hv. Kokeilin sitä monesti Laajavuoren ekaan jyrkkään mäkeen, ja olis kyllä lisäheppoja tarvinnut, tai sitten painoa pois... :)
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mallia kisan ennakkotunnelmista

Tässä malliksi mitä Keskisuomalaisen ralliliite kirjoitteli 1973 ennen kisaa erään kuskin mahdollisuuksista...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urrian hypyn jälkeen...

Urriasta tässä on paljon tarinoitu, varsinaisen ison loikan jälkeen seuraava taitto oikealle on myös aika huima paikka. Siitä on 1985 vuodelta paljon videomatskua mm. super-Audeista, ja muista.

Tässä kuvassa siitä lentää hra Alen 1973. Yksi nippelitieto tällä kertaa on se, että Alen ajoi numerolla 29, koska hänelle ei oltu erikseen anottu ns. 'kuuman ryhmän lisenssiä'. Tämä iso numero aiheutti sen, että kanssakilpailijat, jotka ajoi ihan alkupäässä, eivät koskaan saaneet tietoa Aleenin pätkäajoista...Ainakin Hannu Mikkola otti tämän epäkohdan esiin jossainlehdessä, samoin taisi tehdä Mäkinenkin...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hannu Mikkolan tragedia 1973

Hannu pilasi kisansa viimeisellä pätkällä Ruuhimäessä oheisen kuvasarjan osoittamalla tavalla. Volvo irtosi huimaan lentoon ja putosi vastamäkeen. Videollakin kuuluu huima pamaus! Kartturi Erkki Rautasen siviilimallin penkki petti, ja miehen lantiosta murtui jotain... Kolmannessa kuvassa Hannu kysyy sattuiko, huomaatteko että kartturi on pudonnut 20 cm alemmaksi...

Sattui niin paljon, että he ajoivat suoraan sairaalaan, jonne kartturi jäi hoitoon ja Hannu matkasi yksin maaliin. Hänen ajonsa hylättiin, koska sääntöjen mukaan molenpien on oltava autossa kun se maaliin tulee... Hannu menetti viidennen sijan, EI kolmatta kuten on kirjoitettu...

Volvoihin oli kuulemma tulossa kisapenkki kartturillekin, mutta jostain byrokratian syystä ei ehtinyt vielä Jyskälään...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Miten kisa lähti käyntiin 1974?

Tässä alustava analyysi kisan alusta:

- Mäkinen ja Mikkola ajoivat Fordin tehdas- Escorteilla, ja olivat heti alusta omassa luokassaan, ja heistä Timo vielä hiukan nopeampi

-Stigu ei oikein päässyt edellisvuoden tasolleen, vaan jäi koko ajan fordeista
- eklund (saab) ja Kinnunen (Fiat) jäivät vielä Stigustakin vähän
-alen oli kolme pätkää ihan kärkikyydissä Fiatillaan, mutta Ehikissä meni rengas ja ero venyi aika isoksi
- suomalais-Saabit Lampinen ja Rainio eivät ehtinyt ollenkaan kärkivauhtiin
- Ruotsalais-Opelit Waldegård ja Kullang olivat sijoilla 9. ja 10. mutta ero oli huikea!

Tarkempi analyysi ja taustat myöhemmin
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24237
Sijainti
lappeen Ranta
Siis perhana. Tän ketjun voisi joku admini muuttaa semmoseks stickyksi vai mitä se nyt onkaan. Ettei vahingossakaan pääse putoamaan edes toiselle topikki-sivulle. Tosin ainakaan toistaiseksi ei taida olla moista vaaraa, siinä määrin tiuhaan makka tekee kulttuurityötä ja lisää aineistoa tänne. Hyvä, hienoa ja peukalot ylös ja sitä rataa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Henkan eka suurajo

Kiitos kannustuksesta!!

Henri Toivonen suoritti debyyttinsä Jyskälässä 1975. Hän ajoi isa- Paulin kanssa samanlaisilla Simca Ralley 2 autoilla. Kumpikin keskeytti, henkka ehti pk 36:lle saakka. Vauhdista ei ole tietoa...Hän oli saanut juuri ennen kisaa ajokortin. Isä- Pauli ajoi 1973-1975 ko. simcalla, mutta ilman kummempaa menestystä. toi auto oli semmoinen että se kai ei vain kestänyt maaliin saakka ikinä...


Kysymys kuuluu mikä on kartturi Antero Lindqvistin naamalla kuvassa??? Onko se hengityssuojain?
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
makka sanoi:
Kiitos kannustuksesta!!

Henri Toivonen suoritti debyyttinsä Jyskälässä 1975. Hän ajoi isa- Paulin kanssa samanlaisilla Simca Ralley 2 autoilla. Kumpikin keskeytti, henkka ehti pk 36:lle saakka. Vauhdista ei ole tietoa...Hän oli saanut juuri ennen kisaa ajokortin. Isä- Pauli ajoi 1973-1975 ko. simcalla, mutta ilman kummempaa menestystä. toi auto oli semmoinen että se kai ei vain kestänyt maaliin saakka ikinä...


Kysymys kuuluu mikä on kartturi Antero Lindqvistin naamalla kuvassa???
Henri ajoi ajokorttinsa kuitenkin jo 1974 puolella, 18-vuotiaana Mikroauto lupauksena. Radalla Henri Pauli Toivonen teki myös kovaa tulosta vuonna 1977 tuli sitten kruunu, kun miehen mittoihin kasvanut Tapiolan Ua:n kasvatti voitti Formula-Veen Suomen mestaruuden.

Periaatteessa Henri olisi voinut ajaa ralleja jo 18-vuotiaana lahjoja tällä 9-vuotiaana ajamaan opetelleella nuorukaisella olisi varmasti ollut. Kalevi Sorsan hallitus oli kuitenkin pakotettu nuijimaan suuren liikenne kuolleisuuden vuoksi nopeusrajoituksen heti ajokortinsaaneille vuonna 1972.

Oli hänenkin laitettava autoonsa se paljon parjattu "80-lätkä" niin hän ei saanut ajaa Jyväskylässä vielä 1974. Henri joutui ajamaan asvaltti ja jääradalla kilpaa ensinmäisen yleisen sarjan vuotensa. Henrin rajoitus aika päättyi kolme päivää ennen vuoden 1975 suurajoa kun mies täytti 19-vuotta.Syy miksi Henri aloitti Wihuri Oy Autolan tuomilla autoilla uransa rallikuljettajana oli luonnollinen hänen isänsä oli kyseisen yrityksen toimitusjohtaja. Simcaa seurasi sitten Ykkösryhmän Sunbeam Avenger, 1600 GT jolla tuli vuonna 1977 kansainvälinen läpilyönti ja peräti viides sija Suurajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Henkasta

Henrin rajoitus aika päättyi kolme päivää ennen vuoden 1975 suurajoa kun mies täytti 19-vuotta.
Kiitos tarkennuksista! Muistelin että sai kortin, mutta pääsikin eroon 80- lätkästä. Muutenkin hyvää Henkka- tietoutta. Onko tietoa Henkan 1978 Suurajoprojektista. Hän ajoi Porsche Carreralla Chrys- auton ilmoittamana, mutta onko tietoa kuinka ja mistä se auto tuli? Ja ennen kaikkea, oliskiko siitä KUVAA??? Se on Top1 minun toivelistallani!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Park ferme 1974???

Ohessa loistava otos suurajojen taukoparkista 1974. Etualalla Heikki Enomaan Blue Rose teamin BMW. Autot näyttää olevan jossain kivilouhoksessa. Taustalla on volvoa, Sumppia, Saabia jne...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Fordin voimakaksikko

Timo Mäkinen ja Hannu Mikkola dominoivat suomalaista(kin) rallimaailmaa 1973-1974 fordeillaan. Kuvassa pojat jonkun kansallisen rallin jälkimainingeissa. Autot SNO666M ja OOO98M ovat tuttuja, edellisellä Timo oli toinen Jyskälässä 1974, ja jälkimmäisellä voitti RAC:n 1973. Tällä palstalla on aiemmin kerrottu kuinka 1975 OOO98M tuhoutui...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös