70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saab 99 EMS

Edellinen kuva v. 1975 on viimeinen kerta, kun ruotsalaiset ajoivat 96- mallilla suurajoissa. 1976 Stig ja Per toivat uudet 99 EMS:t mukaan. Ite olin pätkällä 4 ja kumpikaan ei sinne saakka päässyt. Ohessa Stig Humalamäessä, jossa hyppyytti öljypohjan rikki ja keskeytti.

Videokuvan mukaan menivät ihan hyvin, mutta raskaalta näyttivät. olikohan tehoja jonkun verran yli 200 hv, mutta painoa varmaan reilusti toisella tuhannella.

Muistaako kukaan näitä autoja?

1977 oli sitten suomalaisetkin mukana samanlaisilla peleillä, siitä ehkä myöhemmin...
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
makka sanoi:
...99 EMS...Muistaako kukaan näitä autoja...
Menee just siihen väliin kun ei 'ehtinyt' autourheilun perään niin paljon, lapsuudessa pääsi kisoihin kaverin faijan kyydillä ja sitten taas pienen tauon jölkeen oman ajokortin ja auton myötä uudelleen.
99:ä ei paljoakaan näkynyt kansallisissa kisoissa, vanhoja 96:a on aina ollut mukana, historicin myötä myös kaksitahtisia. Suomessa ajoi 99:ä 80-luvulla enää lähinna Jarmo Toivonen, Jyskälässä 1984 luokan kakkoseksi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saab 99

Tosiaa Saabin rallitalli lopetti 1977 EMS:n kehityksen, vaikka Stigu voitti sillä Ruotsinrallin ja tuli toiseksi RAC:ssä 1976. 1980 saab yritti kovalla kohulla uusiksi, ja tällä kertaa Saab 99 Turbolla. vuoden 80 VM:ssä on laaja juttu, tavoittena oli MM- kulta 1981...jokin meni kuitenkin mäkeen, koska 1980 Blomqvist ei tullut sillä Suurajoihin, oli Hankirallissa muttei menestynyt...Antero Laine ajoi joitain kisoja kanssa Turbolla, mutta perui osallistumisen Suurajoihin...

Ohessa kuva 1977 Suurajoista, jossa Per Eklund vetää kahva edellä 99 EMS:llä. Kuvassa on tallentunut tyypillinen suurajotunnelma, vettä tulee...Eklundkin joutui keskeyttämään 77, kuten Stig, ja suomalaiset Rainio ja Lampinen. Kaikki teknisiin vikoihin...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Timo Mäkisen viimeinen kunnon yritys

'Vanha herra' Timo Mäkinen joutui tekemään 1977 Fordilla tilaa Waldegardille, ja ei enää saanut tallipaikkaa. Suomalainen Autonovo tarjosi kuitenkin tehdasveroisen 131 Abarthin Timolle. Timo ajoi mm. Ruotsinrallin, voitti Mänttä- rallin (olin katsomassa), ja oli Suurajoissa ihan kärkivauhdissa, kunnes kone hajosi Ouninpohjassa (pk 5). Tämä jäi Timon viimeiseksi kunnon yritykseksi Suurajoissa.

Auto oli kaunis kuin karamelli...auto muuten on ilmeisesti sama yksilö, jolla Ulf Grönholm ajoi kuolonkolarin Hankirallin harjoituksissa 1981...

Kuva sivuilta http://www.forum-auto.com
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ehkä kaikkein kovin lähtöluettelo oli 1977

Mun mielestä kovin lähtöluettelo Suurajoissa oli 1977, vai mitä ootte mieltä:

1. Alen Fiat 131
2. Airikkala Vauxhall
3. Blomqvist Saab 99 EMS
4. Vatanen Ford
5. Lampinen Saab 99 EMS
6. Mäkinen Fiat 131
7. Mikkola Toyota Celica
8. Waldegard Ford
9. Eklund Saab 99 EMS
10. Kinnunen Porsche 911 S
13 Salonen Fiat 131
14. Hämäläinen Ford
15. Rainio Saab 99 EMS

Maaliin tulivat vain numerot: 8, 13 ja 14...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
ensimmäinen Mirafioiri

1976 Alen sai Jyskälään uuden Fiatin 131 Mirafiorin. Auto li voittaja heti kättelyssä, ja jatkoi menestystä aina nelivetokauteen saakka.

Ohessa kuva Alenin autosta 1976, väritys oli Oliofiatin mukainen. Markun autosta hajosi loppupäästä kisaa yksi tulppa, mutta hän sinnitteli silti voittoon. Tähän tapahtumaan liittyy yksi suomalaisen kännykkäkehityksen alkuaskel, huoltotiimillä oli jonkinlainen käsipuhelin, jolla he välitti auton outoa käyntiääntä Italiaan tehtaalle, ja josta annettiin sitten oikeat neuvot tilanteen korjaamiseksi... Oon jostain lukenut että Italiassa olivat olleet ihan ihmeissään, miten puhelimella voi soittaa keskeltä metsää...
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
makka sanoi:
Tosiaa Saabin rallitalli lopetti 1977 EMS:n kehityksen, vaikka Stigu voitti sillä Ruotsinrallin ja tuli toiseksi RAC:ssä 1976. 1980 saab yritti kovalla kohulla uusiksi, ja tällä kertaa Saab 99 Turbolla. vuoden 80 VM:ssä on laaja juttu, tavoittena oli MM- kulta 1981...jokin meni kuitenkin mäkeen, koska 1980 Blomqvist ei tullut sillä Suurajoihin, oli Hankirallissa muttei menestynyt...Antero Laine ajoi joitain kisoja kanssa Turbolla, mutta perui osallistumisen Suurajoihin...

Ohessa kuva 1977 Suurajoista, jossa Per Eklund vetää kahva edellä 99 EMS:llä. Kuvassa on tallentunut tyypillinen suurajotunnelma, vettä tulee...Eklundkin joutui keskeyttämään 77, kuten Stig, ja suomalaiset Rainio ja Lampinen. Kaikki teknisiin vikoihin...
Syy miksi Saab ei panostanut 99 Turbon kehittämiseen kilpailuissa olivat uudet vuoden 1980 alussa voimaan astuneet säännöt jotka sallivat entistä vapaampien autojen rakentamisen. Audin Quatrron ja muiden erikoisautojen kuten esimerkiksi Opel Ascona 400, saapumisen rallikartalle vuonna 1980. Opel ei lähtenytkään rakentamaan Ascona 400:sta siviili autoa se teki vain sen määrän luokitusautoja kun oli tarve.

Lancia Rally 037 vuonna 1982. saapumisen ralliareenoille. Vuoden 1981 alussa debytoineen Audin mukana lajiin tuli myös neliveto. Saabilla ei ollut pienenä valmistajana rahaa vastata General Motorsin ja Audin tehtaan koviin panostuksiin ja siksi kilpailu toiminta tehtaan puolelta lopetettiin vuoden 1980 lopussa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Syy miksi Saab ei panostanut 99 Turbon kehittämiseen kilpailuissa olivat uudet vuoden 1980 alussa voimaan astuneet säännöt
Kiitos tarkennuksesta! Onko tietoa että olisiko Saab missään vaiheessa suunnitellut nelivetoa? Tai takavetoautoa? Olihan 96 ja 99 kuitenkin ainoat etuvetoautot, joilla pärjättiin ihan kansaivälisestikkin. Vai muistaako kukaan muuta etuvetoautoa, jolla oltas voitettu RAC, Suurajot, Ruotsi,... Lancia Fulcia taisi olla yksi vahva kanssa tossa sarjassa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Uusi Ford 1975

1975 Ford toi Suurajoihin uuden mk2 mallin, jonka sai itseoikeutetusti ajettavakseen Timo Mäkinen. Tästä alkoi menestystarina, joka kesti Jyskälässä aina vuoteen 1981 ja Vatasen voittoon. Yksi ihmeellinen yksityiskohta on se, että Hannu Mikkola ei koskaan tällä autolla edes päässyt lähellekkään maalia Jyväskylässä, mutta samaan aikaan voitti RAC:n 2 kertaa (1978-1979)

Timo ajoi 1975 sijalle 3, ja kärsi monista teknisistä ongelmista. Samana vuonna voitti sitten RAC:n vastaavalla autolla.

...ja mikä ääni...

(kuva J. Kantanen Jyväskylä)
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
makka sanoi:
...lähtöluettelo Suurajoissa oli 1977...
Maaliin tulivat vain numerot: 8, 13 ja 14...
Ei ollut ralli tuolloin vielä hirveän kansainvälistä touhua, Jyskälässäkin ainoa vakavampi ei-skandinaavi oli tuonna vuonna Wittman.
Keskeyttämisiä tuli aivan eri malliin kuin nykyään, kisat olivat pidempiä ja kalusto 'pehmeämpää'=vakiompaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
makka sanoi:
Kiitos tarkennuksesta! Onko tietoa että olisiko Saab missään vaiheessa suunnitellut nelivetoa? Tai takavetoautoa? Olihan 96 ja 99 kuitenkin ainoat etuvetoautot, joilla pärjättiin ihan kansaivälisestikkin. Vai muistaako kukaan muuta etuvetoautoa, jolla oltas voitettu RAC, Suurajot, Ruotsi,... Lancia Fulcia taisi olla yksi vahva kanssa tossa sarjassa...
Mini!

Ja Saab ehti vetäytyä ennenkuin nelivedon (=Audin) kilpailukyvystä oli saatu varma näyttö. Sitten kyllä pantiin monella taholla hommat jäihin tai uusittiin projekti, esim 205T16 piti olla aluksi ihan jotain muuta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1977

ettelbruck sanoi:
Ei ollut ralli tuolloin vielä hirveän kansainvälistä touhua, Jyskälässäkin ainoa vakavampi ei-skandinaavi oli tuonna vuonna Wittman.
Keskeyttämisiä tuli aivan eri malliin kuin nykyään, kisat olivat pidempiä ja kalusto 'pehmeämpää'=vakiompaa.
Joo, KInnunen jäi kakkoselle, Vatanen kolmoselle, Mikkola ja Mäkinen viitoselle, eli kova oli karsinta...

Alenhan keskeytti vasta ihan loppupuolella, kun joku pölvästi oli laittanut kiven sen ajoradalle...

Saabit jäi kaikki toisen yön tienoille viimeistään, Airikkala taisi päästä eka yön läpi...

Kisa oli rankka tuohon aikaan, ajettiin siis kaksi yötä ja kaksi päivää ilman sanottavaa taukoa.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Vuonna 1972

Kun 13-vuotias poika fanittaa jotakin, se tulee sydämestä aidoimmillaan. Se on oikeaa innostusta! Itse v-72 tuon ikäisenä muistan olleeni todella päkätissä suurajoihin. Jo keväällä suvivirren soidessa kävi mielessäni: näen suurajotkin ennen seuraavaa koulupäivää.
Elokuun tietty perjantai koitti sitten vihdoin hartaasti laskettujen päivien takaa. Isän 2-tahti Saabin istuinpaikat oli täynnä, veljiäni, taisi mukana olla yksi enokin, kun suuntasimme Väärinmajan EK:lle. Matkanteko oli vähän pätkittäistä, kun nuorin veljeni sai matkapahoinvointikohtauksiaan tämäntästä. Itse mitätahansa pyöritystä kestävänä ihmettelin moista ja malttamattomana hermoilin, että myöhästymme.
Sitten kuitenkin olimme ajoissa EK:lla, hyvällä katselupaikalla Myllymaan sillan lähellä massapinon päällä. Autoja odotellessa tunnelma tiivistyi, paljon katsojia, puheensorinaa ja humalaisten huutelua iltayön pimeydessä. Oikeaa metsän urheilujuhlaa!
Sinä vuonna oli poikkeuksellisesti muutamalla huippukuskilla kevennetyt 5. ryhmän autot, suursuosikillani Simo Lampisellakin. Hänen ja Ruotsin ässän Blomqvistin Saabit oli varustettu muovisilla lokasuojalla, sekä kaikki sisäverhoilut ja takapenkit oli poistettu. Muita 5. ryhmäläisiä oli ainakin Timo Mäkisen Escort, Hannu Mikkolan Volvo 142, Jorma Luseniuksen Renault 12 ja Matti Johanssonin VW 1302S. Oliko koneissa mitään ylimääräistä viritystä, sitä en tiedä.
Ensimmäisenä autona syöksyi pimeydestä näkyviimme voittoaan puolustava Blunkka Saabillaan. V4 kauniisti raikuen pudotti alas notkoon sillalle ja heittämällä katosi Saab vastamäen mutkan taakse. Sitten ennakkosuosikki Mäkinen Escortillaan, juuri ja juuri sai oikaistua hurjan sladin alamäessä ennen kapeaa siltaa, ja ylös mäkeen vastaheitolla seuraavaan mutkaan.
Lampista odotin, suosikkiani. Pian jo rähisi Saabin ääni, vauhtia vähintään sama kuin Blunkalla. Muistiin ovat jääneet omintakeisesti sijoitetut lisävalot Saabin nokalla, kaksi pienempää sivuilla alhaalla, isommat keskellä ylhäällä.
Luseniuksen Rellu 12 ei tuntunut sopivan ralliin, takatuuppari-sinisorsallaan edellisvuosina meno oli vaikuttavampaa. Matti Johanssonin VW:ssä ainakin ääni oli raju, ei kuitenkaan Porschen voimasoundia.
Muista autoista ei ole jäänyt erityisempää muistikuvaa. Yhden yksityiskohdan nuori innokas silmä pani merkille; autojen noustessa siltanotkosta näkyi vastamäen valoa vasten hyvin takaapäin kypärien ja kypäräpuhelinjohtojen heilunta autojen sisällä.
Eväitä syötiin välillä, ja pikkuveli eikun oksensi senkin syömänsä pinon taakse.
Mitä rallin seuraamista sellainen peli oikein oli ;?
Siihen aikaan avausyön rallireitti palasi Ruovedeltä takaisin Jyväskylään lauantai-aamuksi Virtojen ja Keuruun kautta.
Meillä oli suunnitelmissa mennä vielä aamuyöllä Ylä-Kolkin EK:lle Pohjaslahdelle.
Joo, mutta mennessä heitettiin isä ja pikkuveli mutkan kautta kotiin. Olivat saaneet rallista jo tarpeekseen, kun ei kiinnosta niin ei, minkäs sille voi ; )

Ylä-Kolkista ei sen erikoisempaa, tuttua sudentuntien palelua sateessa.

ps. Lampinen muuten voitti tuon rallin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1972

Lampista odotin, suosikkiani. Pian jo rähisi Saabin ääni, vauhtia vähintään sama kuin Blunkalla. Muistiin ovat jääneet omintakeisesti sijoitetut lisävalot Saabin nokalla, kaksi pienempää sivuilla alhaalla, isommat keskellä ylhäällä.
HIeno tarina! Oon jostain lukenut että ainakin Airikkalalla rellu 12:ssa ainut viritys oli, että heitetään takapenkki mäkeen, sama varmaan oli Lussarillakin. Simo taas on sanonut, että Saabin 5. ryhmäviritys kevensi autoa 70 kg, joka oli huikea parannus.

Ohessa kuva Lampisesta, oikein muistit lamppujutun.

Franz Galle on oikea löytö tällä palstalla, juuri tuonlaisia muisteluja mä kaipaisin lisää!!!
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Malli kisan kehittymisestä 1978

Ohessa graafi, josta haluan kommentteja, olisiko tällainen tehtynä koko kisasta mielenkiintoinen luettava. Käyristä näkee, miten huippukuskin Alen, Mikkola ja Vatanen erottautuivat muista pikkuhiljaa. Jos teen tuon loppuun, näkyisi myös miten Hämäläinen kuroi eroa loppuakohti rajusti kiinni muihin, ja nousi lopulta sijalle 8...

Siis kommentteja, olisko tällaisella graafilla kannatusta tulevassa 'Suurajokirjassani'...
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
1973, hienoimmat suurajot!

makka sanoi:
Tässä tarina jonkun vuoden takaa, kun aloin näitä muistoja tallentaa...kertoo mielivuodestani 1973.
Vähän jatkoa tähän loistavaan tarinaan liittyen:

Urrian jälkeen reitti jatkui tuttujen Ehikki, Ouninpohja...Väärinmaja, Kekkonen jälkeen Virtojen kautta takas aamuksi Jyväskylään.
Pimeimmän yön aikaan ajettiin ensimmäisenä yönä Ruoveden ja Kurun rajamailla sen vuotisten suurajojen mielenkiintoisin pätkä, myös pääratamestarinkin (R. Pättiniemi?) mukaan, muistan sellaisen lehtikommentin häneltä. Tämä pitkä EK oli nimeltään Ruoke. Väitän, että syvemmällä erämaassa suurajoja ei ole koskaan ajettu. Pätkän keskivaiheilta on lähimpään ihmisasumukseen kilometrien matka, nekin pari lähintä ovat todellisia erämaataloja Ruoveden takamailla. Nykyisin Helvetinjärven kansallispuisto ympäröi rallitien kilometrien matkalta. Myöhäisheränneenä ikimetsänystävänä olen myöhemmin oppinut tuntemaan tuon tien mutkat hyvin, erämaa vetää puoleensa.
On kiehtovaa ajatella, että Leo Kinnunen on kisannut tällä tiellä hurjalla Porsche Carrerallaan v. -73. Tai että nykyinen Ferrari-pomo Jean Todt on yön pimeydessä lukenut ko. tien mutkia ranskaksi Achim Warmboldille ahtaassa Fiat 124 Abarthin kabiinissa.
Ajatelkaapa jos vaikkapa viimemainitut herrat olisivat ajaneet pöpelikköön siellä pätkän keskivaiheilla jossakin. No, olisi testattu kuinka keskieurooppalainen sivistys auttaa ihmisten ilmoille pääsemiseen oikeasta suomalaisesta korvesta, pimeyden keskeltä. Siellä ei varmasti katsojanakaan ollut kuin niitä takametsien miehiä pontikkapulloineen. -"tarttiskos tyäntää tota autoa, vai..., no ota nyt yksi ryyppy kuitenkin, tä?" Merci...

Itse olin -73 ensin pe-illtana Urriassa. Sieltä vähän myöhästyimme kun autoa ajanut aikuinen ei uskonut mua 14-vuotiasta, että suorin tie Mäntän suunnasta Koskenpäälle menee Roosinpohjan kautta...
Sitten aamuyöksi taas tutusti Pohjaslahden Ylä-Kolkkiin. Sieltä ei (taaskaan) sen erikoisempaa.
Tai oli yksi juttu: olimme ajaneet automme ennen sulkua pätkän varrelle. Piti siis odottaa kaikki autot pois päästäksemme. Lopussa autoja tuli harvakseen, Trabantteja ja Warreja, joitain ykkösryhmän Opeleita. Hohhoijaa, kiinnostavaa. Lähtöluettelo kertoi viimeisen auton olevan Kari Kemmo Honda N 600:llaan. Mutta ei sitä vain kuulu eikä näy. Ainakin vartti oli jo edellisestä autosta, kaikki muut katsojat jo lähteneet pois.
Perkele, mehän lähdetään kanssa, ja lähdettiin sitten 2-tahti Saabillamme ajamaan pätkää kohti maalipäätä. Jyrkässä ylämäessä n. kilometri ennen maalia ilmestyi Kemmon Honda peräämme, ja meni äänimerkkiä antaen -kuin heinätavin rääkyntää heh- heittämällä samantien ohi. Kartturi Ratti Mäkelä pui vielä nyrkkiään meille taaksepäin kääntyneenä. Vähän noloina saavuimme EK:n maaliin, jotain siinä sopotettiin kellomiehelle, että päästiin kotia päin siitä.
Kohta jo naurettiinkin, väsyneet rallimiehet me.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
erämaarallia

Tämä pitkä EK oli nimeltään Ruoke. Väitän, että syvemmällä erämaassa suurajoja ei ole koskaan ajettu. Pätkän keskivaiheilta on lähimpään ihmisasumukseen kilometrien matka, nekin pari lähintä ovat todellisia erämaataloja Ruoveden takamailla. Nykyisin Helvetinjärven kansallispuisto ympäröi rallitien kilometrien matkalta. Myöhäisheränneenä ikimetsänystävänä olen myöhemmin oppinut tuntemaan tuon tien mutkat hyvin, erämaa vetää puoleensa.

Pitää paikkansa, ei siellä varmaan yöaikaan kovaa tungosta ollut pätkän varrella...Samaa tunnelmaa oli 70- luvun tunturirallissakin, jossa Sevettijärven 120 km pätkä meni erämaassa. Ulosajon sattuessa yleensä seuraava autokunta pysähty auttamaan, katsojia ei ollut...Pakkasta sitäkin enemmän..

Vielä tosta Jean Todtista, uskomatonta on tosiaa ajatella, että nykyinen pääjohtaja on lentänyt kallellaan Urrian hypystä (ks. kuva tältä palstalta aiemmin), ollut Ouninpohjan röykyissä, ja jossain Ruoveden takametsien metsäautotiellä...

Yksi hauska kuva 1973- vuodelta löytyi Tuulilasista 10/73. Matti Johansson veti Volvolla pitkälle perunapeltoon, ja sinne jäikin, kuvateksti oli hauska, että Volvo nosti niin ja niin monta kappaa perunoita...
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
makka sanoi:
Matti Johansson veti Volvolla pitkälle perunapeltoon, ja sinne jäikin, kuvateksti oli hauska, että Volvo nosti niin ja niin monta kappaa perunoita...
No niin näyttää 142 olevan siellä ja pitkällä. Hyvä kuva ja kommentoivat jäävät nyt minulta siihen, että jatka Makka ketjua ja kaiva lisää perunoita meillekin. Hyvää työtä teet!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vielä siitä Urriasta

Urrian hyppyyn sitä aina vaan palataan...Tässä yksi hieno otos vuodelta 1973, jossa Heikki Enomaa sukeltaa tuntemattomaan pimeyteen BMW:llään...

Kukahan se on tuokin valokuvaaja, joka istuu lähes tiellä??? JOs tunnistat itsesi, laitappa kuvia tulemaan... :)
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Renault 12

Franz Galle tuossa aiemmin muisteli tätä uuden mallin Rellua. Ohessa Pentti airikkala v. 1972 Suurajoissa.

Kuka muistaa/tietää, oliko tää auto etu- vai takavetoinen?

Pentti Airikkala voitti sillä pari kertaa Mänttä- rallin, ja muistan itekkin sen nähneeni siellä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös