70-luvun suurajot

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Yksi hienoimmista oli ainakin Onni Vilkkaan MB 300 SEL.




Myös MB Waxenberger on jäänyt mieleen, ja erityisesti ne ÄÄNET!!!!
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Villkkaan mersusta

Micael sanoi:
Yksi hienoimmista oli ainakin Onni Vilkkaan MB 300 SEL.
1980 Onni Vilkas ajoi 30- vuotisjulan kunniaksi MB 450 SEL:llä, samalla jolla Mikkola oli ajanut Bandaman ja safarin.

Muistan kun Onni meni Urriassa, mahtava ääni, voimaa kuin pienessä kylässä. Luin jostain että Onni ei koko kisan aikana vaihtanut kakkosta isommalle, kun sillä huiput oli 140 km/h.

MB ajatti tota autoo 1980 Safarissa ja vastaavissa, ja auto oli kisan jälkeenihan romuna, lähtöhinta puoli miljoonaa mummon markkaa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leksa Kinnusen kaasuvaijerit 1977

Lueskelin tossa Vappuna vanhoja VM:iä, ja osu juttu silmään, jossa 1977 Tunturirallissa Kinnusen Volvo 66:sta katkesi kaasuvaijeri heti eka pätkällä, ja joutu keskeyttään, kun ei ollut mitään avaimia vaihtaa vaijeria??

Samana vuonna Suurajoissa oli Porschesta vuoro katketa kaasuvaijeri jo Humalamäessä.

Aika huono tuuri miehellä, niinkuin kai koko uran aikana...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Dodge Suurajoissa?

Tiesittekö että Suurajoissa on ollut amerikkalainen kuski ja auto, ja vielä 70- luvulla? Vuosi oli 1973. Kuski oli Scott Harvey, auto Dodge Colt. Kuva alla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Olihan siellä toinenkin jenkki 1973...

Bob Hourihan ajoi Datsun 160 SSS:llä samana vuonna, ja kuvassa lentää Urrian isosta hypystä...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vielä Urrian hypystä 1973

Ohessa yksi otos, jossa Pertti Lehtonen lentää Saabilla ja Kiiki Kivimäki vilkuttaa kavereille...Kiiki on tainnut tuon jälkeen lentää Aleenin kanssa pitemmällekin...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urrian pisin loikka oli 1972

Kun tästä Urrian hypystä oon tarinoinut, kaikkein legendaarisin tapaus sattui 1972, jolloin numerolla 66 venäläinen Girdauskas Mossella tuli hiukan liikaa urku auki niihen hyppyyn. Lehtitietojen mukaan ei ollut yhtään hiljentänyt, ja lento oli kuvan mukaan parin metrin korkuinen ja kuulemma 70 metriä pitkä. Jos edellisia Urriakuvia katsotte tuossa ylempänä, on Mossen siis täytynyt lentää ihan tasaiselle ellei peräti vastamäkeen...

Auton ovet oli lennahtäneet auki, kuskin eväät ja pällystakki lentäneet ulos, kaikki pyörät taittunut alle jne.

Neuvostotaistelijat olivat kuitenkin tunnin remontin jälkeen jatkaneet matkaa aina Koskenpään kirkon portille saakka, jossa olivat kettingillä portinpieleen sitoneet mossen ja yrittäneet rytkäyttämällä oikoa aurauskulmia...siihen matka kuitenkin jäi...

Kuvasta näkee että 'kosmonauttien' silmämunat on jo kiepsahtaneet ympäri kauhusta... :)
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Warrekin irtosi maasta Urriassa

Peter Hommel 1972 innostui kanssa Urriassa Warrella sen verran, että pyörät irtosi maasta...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lisää URRIAA

Tässä Alen lentää 1977, kuvasta näkee hyvin hyppyrin mittasuhteet, kun vielä muistaa, että hyppyyn tullaan ylämäkeen...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3243
Sijainti
Lahti
Sattuneesta syystä olin paikalla kun Kosmonautit tekivät ennätyshyppynsä. Minulle jäi erityisesti mieleeni se kuinka paikalla olleet huomasivat jo etukäteen, että nyt tulee hurja hyppy, sillä Mossen ääni lähestyi paikkaa ihan eri tavoin kuin muut. Säällisemmät kuljettajat joko jarruttivat tai heittivät jopa pienempää pesään hyppyriä lähestyessään, mutta Girdauskas&Girdauskas sen kun vain kiihdyttivät niin lujasti kuin vain turvalliseen paikkaan voi tehdä. Ja Mossehan lensi korkealle! Alastulo oli raskaanpuoleinen, ovia rätkähti auki, ainakin takalasi putosi ja muistaakseni siinä rysäyksessä lennähtivät myös nuotit ojanpohjalle. Moskovitsi jatkoi kuitenkin vahvasti vaappuen ja järkytyksestä haparoiden matkaansa.

Luulenpa, että Girdauskas oli osaltaan rakentamassa Urrian hypyn legendaarisuutta. Tosin tahtomattaan.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pärre]Sattuneesta syystä olin paikalla kun Kosmonautit tekivät ennätyshyppynsä.
LOISTAVAA Pärre!!

Haluan kuulla ehdottomasti lisää ko. vuoden kokemuksiasi Urrian hypystä...MItä muuta sinä vuonna jäi mieleen? Oletko ollut muina vuosina siinä?

Mahtavaa että joku on oikeesti nähnyt tuon ehkä maailman kuuluisimman suurajokuvan tapahtumat livenä!!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3243
Sijainti
Lahti
Valitettavasti en muista paljoakaan. Olin tavallaan "töissä" siellä. Jaoin Keskisuomalaisen Suurajoliitteitä ihmisille. Moni ottikin, ja laittoi lehden välittömästi takapuolensa alle istuma-alustaksi! Autoja tuli seurattua siinä sivussa. Girdauskas ja muut huimat maajoukkuejäsenet tulivat aika isoilla numeroilla ja moni jäi odottamaan heitä nimenomaan sillä silmällä, että jospa jollekin tulisi sekaannus nuoteissa. Ennätyshyppääjä tuli paikalle myös illan jo hämärtyessä, ja källit paikallaolijat pyysivät paikallaolevia, joita oli paljon, kuten kuvastakin näkyy, pysyttelemään paikoillaan niin ettei heidän olemassaolonsa varoittaisi huolimattomia hyppääjiä. Niinpä Girdauskas-parka ei osannut edes aavistaa mihin loukkuun oli jalka sojona ajamassa!:eek!:

Paremmin minulle jäi mieleeni se, kuinka eräs koulumme opettajista, joka muisti psykologian tunneillaan aina mainostaa ralli- ja ratakuskien poikkeuksellisia henkisiä ominaisuuksia ja kykyä käsitellä pelkoa, päätti eräänä päivänä käydä testaamassa kuinka hänen Opelinsa lentäisi Urrian hyppyristä. Lensihän se. Taka-akseli meni poikki ja koko auto vääntyi. Ei ollut järin pelokas mies hänkään.:D

Kylällämme eleli myös eräs toinen huimapää, joka kävi kokeilemassa miten hänen Honda CB 750-prätkänsä loikkaisi Urrian hyppyristä. Jo vain loikkasi.

Itse kokeilin velipoikani kanssa minkälaista on istua moottoripyörän kyydissä takaperin kun ajetaan hyppyrille. Ei tosin Urrian hyppyrille!! Hän ajoi hiukka yli markkaa sellaiseen keskikokoiseen dösään ja minä istuin takaperin kyydissä. Vaan olipa se outoa lentää takaperin:eek!: . En tietenkään osannut ennakoida kuten asiaan olisi kuulunut, vaan hyppäsin ikään kuin jälkikäteen. Kuljettaja menetti hetkellisesti prätkän hallinnan, veti liinat kiinni ja suistuimme tyylikkäästi ja pehmeästi tupsahtaen ojanpenkalle. Kävi tuuri. :ahem:

Ohi aiheen, mutta tuli vain noista Urrian legendoista mieleen. Urria kun oli kaikkien hyppyjen äiti. Näin olisi Saddamkin sanonut.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urriasta

Kylällämme eleli myös eräs toinen huimapää, joka kävi kokeilemassa miten hänen Honda CB 750-prätkänsä loikkaisi Urrian hyppyristä. Jo vain loikkasi.
Mäkin oon käyny autolla siinä hypyllä useita kertoja, kerran vähän loikkasin isäukon fiat 128:lla (ehkä metrin pituinen hyppy). Se on tosi huima paikka, kannattaa käydä jos vaan ikinä on mahdollista.

Ohessa kuva toisesta venakko- Mossesta samalta vuodelta toiselta kantilta. Kuka lieneekin ottanut, on ollut oikeessa paikassa valmiina. Hieno otos tämäkin...Tää Mosse kai sitten kesti alastulonkin paremmin...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pauli Toivonen Urriassa 1973

Tässä kuvassa Pauli Toivonen lentää siitä hypystä Simcallaan. Noissa Simcoissa oli kova ääni, sen muistan...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3243
Sijainti
Lahti
Ääni oli kova ja korjaamoiden onni lähti viivalta kuin hauki rannasta. Renault Gordinissa oli myös hyvät sävelet. Simca ulvoi vähän korkeammalta ja jotenkin oli sellainen tunne, että "kohta se hajoaa!". :confused:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Renault Gordinissa oli myös hyvät sävelet. Simca ulvoi vähän korkeammalta ja jotenkin oli sellainen tunne, että "kohta se hajoaa!"
Ite en ole rallissa muistaakseni Rellu Gordinia nähnytkään. Markku Saaristo ajoi monet vuodet vihreällä Skodalla, sen muistan. Siinä oli kanssa kova ääni. Nykyrallissa just toi äänen puute ärsyttää...Ja myös se, että kaikki atuot näyttää samalta.

Ohessa kuva 1973 kun Saaristo lentää Skodallaan. Voitti vastaavalla autossa Mänttä 200- rallin 1975, eli ei se ihan turha peli ja kuski ollut...Kuva on sivuilta http://www.forum-auto.com

Myös Norjalainen JOhn Haugland ajoi skodan tehdaspelillä 70- luvulla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kaunis ralliauto aamuauringossa

1975 ruotsalaiset Saabit oli makeen värisiä, vihreä- sini ja keltainen. Kuvassa Per eklund (4. lopputuloksissa) aamuauringossa. Stig Blomqvist diskattiin johtoasemasta samanlaisella autolla. Stigu ajoi tutkaan pari km/h ylinopeutta. Noihin aikoihin Suomen poliisi oikein kyttäsi rallikuskeja siirtymillä, ja monen kovan kuskin kohtaloksi tuli diskaus tai aikasakko sinänsä ihan tyhmästä syystä. Ketä se haitta jos ajaa 63 km/h 60:n alueelle, viritetyllä pelillä, oliko niissä edes nopeusmittariakaan...

Ko. vuonna ruotsalais- Saabeissa oli eka kertaa ruiskusysteemi, joka toi yli 20 hv lisää verrattuna suomalaisten kaasutinversioon.

kuva sivuilta: http://www.forum-auto.com

makka
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3243
Sijainti
Lahti
Tuo on muuten varsin hieno valokuva. Se on jotenkin niin.....Suurajomainen!
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17747
Sijainti
East of Eden
Jorma Lusenius ajeli aikoinaan Gordini R8:lla Jyväskylässäkin ja monia, monia muitakin kisoja, myös jääradalla.
 
Ylös