70-luvun suurajot

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3192
Sijainti
Lahti
Erikoista, että Porsche tulee nokalleen alas! Luulisi painovoimanlain pakottavan sen aina persielleen. Jokuhan on sanonut, että Porschen ajaminen rallissa ja radalla on vähän samanlaista kuin vasaraa kurviin heittäisi.

Itse en tiedä asiasta sen enempää kuin mitä Gran Turismossa ja Forza Motorsportissa olen leikisti kyseistä kinneriä kuskannut.

Muistaako Makka, ajoiko Hans Laine, tuo toinen ralli- ja ratalahjakkuutemme Leo Kinnus-periodilta, koskaan Suurajoissa? Ja jos ajoi, minkälaisella menestyksellä?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hans Laine

Muistaako Makka, ajoiko Hans Laine, tuo toinen ralli- ja ratalahjakkuutemme Leo Kinnus-periodilta, koskaan Suurajoissa? Ja jos ajoi, minkälaisella menestyksellä?
Hans Laine ajoi ainakin 1968 mustalla Porschella, siitä on kuviakin, muttei tällä koneella, mä laitan niitä jossain vaiheessa tänne. Tuo 'Franz Galle ' oli silloin katsomossakin, hän voisi kommentoida näkemäänsä...Sinä vuonna oli 4 Porschea (Kinnunen, Toivonen (Pauli), Laine ja Salo.

Voin tarkstaa, mutta muistelisin että Laine ajoi myös VW1500:lla aiemmin 60- luvulla. Hänhän kuoli radalla 1969 tai 1970.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
makka sanoi:
Hans Laine ajoi ainakin 1968 mustalla Porschella, siitä on kuviakin, muttei tällä koneella, mä laitan niitä jossain vaiheessa tänne. Tuo 'Franz Galle ' oli silloin katsomossakin, hän voisi kommentoida näkemäänsä...Sinä vuonna oli 4 Porschea (Kinnunen, Toivonen (Pauli), Laine ja Salo.

Voin tarkstaa, mutta muistelisin että Laine ajoi myös VW1500:lla aiemmin 60- luvulla. Hänhän kuoli radalla 1969 tai 1970.
Nürburgringillä 1970. Motorsportmemorial.org kertoo Laineen johtaneen Suurajoja 1969 ennen vaihteistovikaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3192
Sijainti
Lahti
Aivan, muistan Hans Laineen ajaneen Volkkarilla vauhdikkaasti. Nyrrellä ajettu prototyyppikisa vei monilahjakkuuden. Vai pitäisikö sanoa; sen aikaiset alkeelliset turvajärjestelyt?

Eilen illalla näitä Suurajo-juttuja kelaillessani tajusin, että aivan ensimmäisissä Suurajoissani oli mukana suuren ja mahtavan Neuvostoliiton oma Volga-joukkue, ja Itä-Saksan urheilumahtia edusti ryhdikäs Trabant-ajajien armaada! Olin niin pieni, että aika meni lähinnä siellä ryteikössä pyllertäessä, mutta isäni nauroi parahultaisesti kun Trabantit painoivat ohitse sankan savun saattelemana. Minun mieleeni jäi silmänräpäyksellinen kuva isosta Volgasta joka tulla keinuskeli laveita ajolinjoja ja teki kissanpehmeitä loikkia hyppyreissä.

ps. sori, tämä meni 60-luvun puolelle...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
ps. sori, tämä meni 60-luvun puolelle..
60- luku kiinnostaa ihan yhtälailla, ja 80- lukukin...

Mäkin muistan kun aina oltiin siihen asti pätkällä, että nähtiin ne Warret ja Trabantit, ja kaikki nauroi niille! Äijät kumminki ajoi ihan tosissaan ja voittivat luokkansa lähes poikkeuksetta!

Tää palsta on ollut tosi positiivinen ylätys, jatketaan samaan tahtiin... :ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hans Laine 1968

Muistaako Makka, ajoiko Hans Laine, tuo toinen ralli- ja ratalahjakkuutemme Leo Kinnus-periodilta, koskaan Suurajoissa? Ja jos ajoi, minkälaisella menestyksellä

Tässä Hans Laine Ahveniston pätkällä 1968
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
makka sanoi:
, ja 80- lukukin...
Tää palsta on ollut tosi positiivinen ylätys, jatketaan samaan tahtiin... :ahem:
Joo, hienoa stooria. Ja 80-luku on sitten mullakin koettu jo kunnolla.

Heitetään alkuun, kun noista Porscheista on paljon ollut, sellainen kyssäri että onko muille jäänyt mieleen vuodelta 1986 B-ryhmän 930 Turbo (lähtölista) / 911 Turbo (tuloslista), jolla oli mukana strasburgilainen VW-Porsche-kauppias Guy Deubach? Onneksi oltiin katsomassa Urrian (EK2) alkupäässä ja nähtiin huimaa menoa!! Kisa jäikin jo sille pätkälle mutta ykkös-EK:n aika oli ihan kelvollinen ekaa kertaa kauas kotoa lähteneelle turistille.

Ennen kisaa tutustuttiin huoltoporukkaansa Kyläsepässä ja yksi kvartetistamme kisan jälkeen osui samaan Ruotsinlaivaan, juopottelivat siellä iloisen illan ja yön.

Samana vuonna oli toinenkin harvinainen rallipeli jossa ääntä oli valtavasti, tosin ei oikein kulkua, turkkilaisen Oguz Gürselin Alfa 75
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
911 turbo 1986

Heitetään alkuun, kun noista Porscheista on paljon ollut, sellainen kyssäri että onko muille jäänyt mieleen vuodelta 1986 B-ryhmän 930 Turbo (lähtölista) / 911 Turbo (tuloslista), jolla oli mukana strasburgilainen VW-Porsche-kauppias Guy Deubach? Onneksi oltiin katsomassa Urrian (EK2) alkupäässä ja nähtiin huimaa menoa!! Kisa jäikin jo sille pätkälle mutta ykkös-EK:n aika oli ihan kelvollinen ekaa kertaa kauas kotoa lähteneelle turistille.

Juu, mä muistan auton, numero oli 76. Viininpunainen ihanuus, 10 cm läpimittainen pakoputki keskellä takana. Ihailin sitä katsastuksessa, ja olin EK 1:llä Laajavuoressa, jossa hän ajoi 20 paikkeille. Oli mahtava matala murina se ääni. Oon nyrittänyt etsiä kuvia ja tietoja, miksi keskeytti jo Urriassa...

Mun mielestä hänellä oli nainen kartturina, oliko sekin siellä laivalla??? ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pauli Toivonen Harjulla 1968

Tässä kuva, kun isä-Toivonen ajoi tehtaan Porschella 1968, ja johti kisaa kunnes vika pysäytti menon. Oheinen kuva on Harjun kaupunkipätkältä vinkkelimutka ylös vesitornille, nykyään asfalttia, mutta tuolloin vielä soraa...

yli 200 hv laittoi jo tuolloin soran liikkeelle...maailma hienoin auto tuo 911

Tuolloin ei oltu kai vielä keksitty tarroja, koska kaikki mainokset oli maalarinteipillä kiinni :)
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kinnunen samana vuonna 1968

Tähän perään Leksa Kinnunen 1968, ajoi AAW:n Porschella 911 T. Ja keskeytti...

Huomatkaa toimitsijoiden hienot lakit!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Triumphit

Merkillepantavia autoja sinä vuonna olivat Triumph TR 7:t, kuskeina Per Eklund (3.s finaalissa) ja jo hidastunut Timo Mäkinen. Niissä Triumpeissa puhui voiman äänellä V8-moottorit
.

Tietojeni mukaan noissa oli 350 hv, mutta painoakin 1200 kg, eli tehopainosuhde ei pärjännyt esim. Lancia stratokselle, jossa 260 hv, ja 650 kg...

Ohessa yksi otos 1979
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Näkikös kukaan niitä urhoja, jotka -70 luvulla harrastivat hasardia ja menivät kännissä toikkaroimaan ek:lle ja juuri hyppyrin jälkeen makaamaan tielle odottaen, että auto lentäisi hyppyristä ylitseen?

Itse näin joskus Myhinpäässä moista harrastettavan ja onneksi muutama katsojista oli sen verran tolkuissaan, että hakivat kyseisen pontikan kyllästämän maajussin tieltä pois juuri ennen auton tuloa.

Muutenkin -70 luvulla katsojissa oli aika moni nauttinut enemmänkin "kansalaisluottamusta" ennen pätkälle tuloaan ja moni seuruekin hoiperteli ties missä ja milloin autojen edessäkin pätkillä.
Sittemmin tultaessa -80 ja -90 luvuille katsojajoukko on huomattavasti siistiytynyt niistä vanhoista ajoista ja enää aika harvoin näkee viinahöyryissään toikkaroivia katsojia, joskin onhan niitä vieläkin muutama joukossa, mutta käytös on huomattavasti siistimpää kuin silloin ennen "villeinä" vuosina.

Itse olen lähes aina ollut autolla tai motarilla liikkeellä ja ne kaljat on tullut otettua vasta päivän päätteeksi mökillä saunan yhteydessä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Tämä ranskatar voitti jonkun osakilpailunkin. Tässä Michelle vasemmalla kuvassa Laajavuoressa ja oikealla Harjun pätkällä:
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Micael sanoi:
Näkikös kukaan niitä urhoja, jotka -70 luvulla harrastivat hasardia ja menivät kännissä toikkaroimaan ek:lle ja juuri hyppyrin jälkeen makaamaan tielle odottaen, että auto lentäisi hyppyristä ylitseen?

Itse näin joskus Myhinpäässä moista harrastettavan ja onneksi muutama katsojista oli sen verran tolkuissaan, että hakivat kyseisen pontikan kyllästämän maajussin tieltä pois juuri ennen auton tuloa.
Johan kuulostaa älyvapaalta touhulta. Jonkinmoista alkoholikontrollia muistan siltikin olleen. Lapsuudessani kävimme seuraamassa ajoja koko perheen voimin. Siskoni oli kapaloikäinen ja vaipat jouduttiin vaihtamaan Humalamäen erikoiskoetta seuratessa. Isä vei paskavaipan vähän kauemmaksi reitiltä ja tunki sen puunjuurakkoon. Järjestysmies luuli että siellä on pullo piilossa ja työnsi sitten kätensä ihan siihen ihteensä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Ja tässä taas nelivetokuskien kiusaaja itse. Mr.Alen iloisena kolmannesta sijastaan, tai ei oikeastaan, mutta kuitenkin, sillä aika paljon Markku antoi tasoitusta kaksivedollaan mutta voitti sentään tukun kovia nelivetokuskeja.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Autokunnallamme kisan budjetti käsitti lähes normaalin koko vuoden SM budjetin verran, siis yksi ainoa kisa. Tässä hyvin huoltotiimimme tunnelmia kuvaava otos keskeytyksen jälkeen. Ei edes kaljakaan meinannut heti maistua, mutta kyllä se siitä sitten myöhemmin mökillä... sitten ajettiin taas lujaa ja jos olisi ollut jos, niin olisi lehmätkin lentäneet.

Tunnelma oli sanoin kuvaamattoman apea kuvan ottohetkellä.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Micael sanoi:
Tämä ranskatar voitti jonkun osakilpailunkin. Tässä Michelle vasemmalla kuvassa Laajavuoressa ja oikealla Harjun pätkällä:
Kiitos kuvista. Mouton oli kieltämättä kaikkien aikojen naiskuski.

Laajavuori oli show-arvoltaan melkoinen näytös. Missään ei sora ja hiekka lentänyt niin tehokkaasti kuin sitä mäkeä kiivetessä. Otsikosta poiketen nyt 80-lukua muistelen tässä ja kontrastit olivat melkoisia. Audit ja Lanciat parhaiten jäivät mieleen suoritustasossaan tietenkin. Trabantit herättivät lähinnä säälin sekaisia tuntemuksia ja se kipuaminen tuntui olevan niille lähes ylivoimaista.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Trabantit olivat hauskoja vehkeitä, samoin kuskit. Pieni pahviloota ja sisällä kaksi lähes sumopainijan kokoista itäblokin kuskia. Siinä ei kauaa nokka tohissut huollossakaan kun auto käännttiin kuskien voimalla kyljelleen, metrinen jakoavain käteen, muutama napaus, auto pyörilleen ja menoksi. Laski muuten "tarrapahvin" maavarakin muutaman sentin kun molemmat kuskit ahtautuivat autoon.

Aika mieleenjäävä oli Trabantin saapuminen suoralta mutkaan, ääni ei hiljentynyt, vauhti ei hiljentynyt, sillä samalla vauhdilla ja kierroksilla ne mutkat menivät kuin minkä olivat edellisellä suoralla pahviinsa saaneet. Ainoastaan ylämäet hiljensivät nopeutta mutta alamäki sai koneen laulamaan, tai oikeestaan valittamaan lähes huippuunsa trimmatun lapin sääsken ininää muistuttavalla äänellä.

ps. ja noita minun ottamiani kuvia saa vapaasti kopioida omaan käyttöön ken haluaa.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Tunnelmia joskus -70 luvun alussa tai niillä main. Siellä se keskellä menee ralliautokin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös