70-luvun suurajot

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
makka sanoi:
Olisiko täällä forumissa kiinnostuneita perustamaan 70-suurajojen ympärille kuvien, kokemusten ja faktatiedonkin vaihtoon liittyvää palstaa. Itse olen tekemässä varsin mittavaa kuvakokoelmaa ko. kisoista, perustuen vuosittaisiin lähtöluetteloihin, tällä hetkellä yli 500 kuvaa jo olemassa. Nyt kiinnostaisi alkaa rakentamaan tarinoita noiden kuvien ympärille...
Mieleeni tuli muutamia heittoja, vaikka en itse omaakkaan materiaalia kyseisestä alueesta enkä resursseja asioiden tekniseen toteuttamiseen. Ehkä eräänlainen kombinaatio kuvatietokannasta ja forumista voisi olla jotain? En tiedä sitten pystyykö noita perustamaan ilman oman url:n hankkimista ja sehän maksaa sitten kai jotain. Kuvatietokannan käytössä olisi loistavaa jos sen saisi toimimaan eri hakutekijöillä, eli esim. vuoden, kuljettajan tai vaikka ek:n mukaan. Mutta back to basics, Monillahan saattaa olla kuvia 70-luvun Suurajoista, mutta ei tarkempaa tietoa esim. siitä miltä vuodelta kuva on ym. Sen takia olisikin hyvä jotta potentiaaliseen tietokantaan kuvien lisääjät voisivat itse tarkistaa kuvansa oikeellisuuden esim. mahdollisesti tarjolle laitetuista lähtöluetteloista joihin kuvatietokanta perustuisi. Toisaalta jos kuvien lisäämisen mekanismi olisi liian hankala voisi se karkottaa joitain kuvien laittajia... ym ym

Toisaalta on todettava että Suomessa on surullisen paljon esimerkkejä erilaisista puoli kuolleista moottoriurheiluskenen forumeista ja sivuista, joten voisi olla hyvinkin järkevää työstää 70-luvun Suurajo-aihetta yhteistyössä jonkin jo olemassa olevan www moottoriurheilusivun kanssa, jolle suunnittelemasi teema voisi olla arvokasta sisältöä. Kenties esim. jo ehdotettu www.ralli.net joka lienee alansa kotimainen äänitorvi.

Tässä asiassa voisi nähdä valmistuessaan myös loistavan mahdollisuuden julkaista esim. Alfamerin kautta kirja "70-luvun Suurajot - Kuvat ja tarinat niiden takaa".

Missä tahansa muodossa kuvia juttuja tai videoita onkin 70-luvun Suurajoista saisikin koottua niin loistava homma. Hatun noston arvoinen suoritus että täällä jaksetaan puuhata tällaisten tärkeiden asioiden parissa. Asian voisi nähdä jopa siinä määrin tärkeäksi "ralli-kansan historiaksi" jotta voisipa hankkeeseen ehkä saada vaikka jotain tukea jostain valtiolliselta instanssilta.

Itseäni kiinnostaa aiheessa lähinnä hyvä laatuiset (korkea resoluutioiset) värivalokuvat tuolta ajalta, mutta ne ovat ymmärrettävästi aika harvassa. Silti esim. tuossa Makkan 4 postia ylemmässä olevassa forum-auton linkissä oli mielestäni muutamia todella hyvä laatuisia kuvia.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
kommentteja

jep,

Mä kanssa luulen että suomesta löytyisi vielä hurjasti julkaisemattomia kuvia ja tarinoita noista ajoista. Yksi tavoite tällä foorumilla voisi olla saada kuskit ite kommentoimaan kisoja, olen vaihtanut muutaman mailin (toimittanut kuvia) Ari Vatasen kanssa, ja sain kylla kuvan, että halua olisi dokumentoida noita aikoja. Nykyään uskon, että kaikki hengissä olevat tuon ajan kuskit on jo tuttuja netin kanssa, joten jos saisi sanaa leviämään, uskon että sinne tulisi Salosen, Hämyn , Lampisen jne kommentteja... Toki siihen mennessä formaatti pitäs olla hyvä, ja mietitty.

Itellä on jo pitkään ollut haave kirjan teosta, yksi aihepiiri olis laitta Jyväskylän legendaarinen eka ilta (Laajavuori, Humalamäki, Urria, Ehikki, Ouninpohja, Päijälä,...) kansiin, koska monesti noilla alkupätkillä tapahtui eniten koko kisassa. Pelkästään Humalamäki on semmoinen legenda, ja siitä on tosi paljon kuvia tunnistettavissa.

Mulla on päässä vuosittaiset lähtöluettelot (löytyy ne netistäkin), joten jos joku haluaa tietää miltä vuodelta joku kuva on, takaan että saan selville...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Äänistä

Mustakin yksi hienoimmista hetkistä oli, kun ekan kisa-auton ärjyntä alkoi kuulua jo kilometrien päästä. Siinä yksi puute tämän päivän ralleissa, autot ei pidä enää kunnon ääntä, ja toinen puute, autot näyttää kaikki samoilta.

Mua kiinnosti silloin ja kiinnostaa vieläkin autot yksilöinä, kaikki värit ja etenkin mainokset...

Oheen vois laittaa kuvan Per eklundin Saabin vuodelta 1974, kysymys kuuluu, onko mainoksia riittävästi... ja toinen kysymys, oliko kukaan paikalla kun se teki Saabista entisen...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leksa

Muistan ylimuikean äänen! Fordin kiehtovasti kurnuttava äänikin kalpeni kun Porschen boxeri aloitti möreän laulunsa. Leksa (joka sai muuten äskettäin jonkinlaisen aivohalvauksen) olisi kaiken järjen mukaan voittanut ne Suurajot jos (ja jos ja jos...)ei olisi ollut niitä teknisiä häröjä alkutaipaleella.


Joo, Leo Kinnunen on kuulemma sairastunut. Hän oli ja on yksi persoona, joka joutui aina taistelemaan kaikkia vastaan, niin kisajärjestäjiä kuin kilpakumppaneitakin...

Leksahan arvostetaan ulkomaisilla foorumeilla pelkästään rata-autoilijaksi, jossa hän saavuttikin tosi hyvää menestystä, ajoi jopa F1:ssäkin. Mutta rallikuskina oli myös loistava.

Mä oon koonnut kaikki mahdolliset kuvat hänen Porsche-rallikisoistaan, ja laitan niitäkin jossain vaiheessa näkyville. Hänellä oli legendaarinen vihreä AAV-911, jolla voitti mm. 1972 ja 1979 Tunturirallin, ja jonka takaluukussa Jorma Pulkkinen keikkui HUmalamäessä 1977.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Siinä linkissä, just tuo yllä oleva Saabin kuva kiinnitti kans mun huomion. Se kahlitsee tunnelmallaan jotenkin hyvin tuon ajan hengen. Ja Saabista itsestään niin väri on kyllä loistava ja mainosten määrä. Tuon ajan turvakaarettomuuden huomioiden niin ihme jos ei kuljettajalle tai kartturille käynyt tuossa mitään.

Kuvien ohella, nykyaikaa ajatellen videogalleria olis kans kyllä hyvä, mutta siinä videoiden laadun taso muodostaisi todennäköisesti paljon suuremman ongelman kuin kuvissa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Eklundin täystuho

Millä ek:lla tuo Saabin romuttaminen tapahtui?
Se tapahtui ek 18 Kuukanpäässä.

Ite olin ko. vuonna Ouninpohjassa Hämepohjan kuuluisassa risteyksessä, ja mieleen on juuri jäänyt nää ruotsalais-saabit niiden hienon värin vuoksi.

Toinen hieno auto ko. vuonna oli Fiat 124, joita oli muistaakseni 6 kpl. Alla kuva yhdestä, jota ajoi Leo Kinnunen keikkakuskina, ja kuuleman mukaan hyppäsi se rikki jo Humalamäessä...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Videoista

Kuvien ohella, nykyaikaa ajatellen videogalleria olis kans kyllä hyvä, mutta siinä videoiden laadun taso muodostaisi todennäköisesti paljon suuremman ongelman kuin kuvissa
Videot on tosiaan toinen juttu, mitä olen ettimässä. Mulla on itellä erittäin hyvälaatuinen avi-tiedosto 1973 suurajoista, josta noita kuviakin oon nappaillut.

Kaikki muut vuodet kiinostaa, jos vaan löytyisi...
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Pitänee tässä tänä iltana tai viimeistään huomenna etsiä ne vanhat suurajokuvat ja laitella niitä vaikka tänne näkyviin. Ei mulla niitä kovin paljoa ole mutta ainakin Michelle Moutonista löytyy pari kuvaa Laajavuoresta ja Myhinpäästä, jossa Mouton kaatoi Audinsa ja sen jälkeen kartturi keräili nuottivihkon ja muut paperit ojasta ja taas matka jatkui.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Per "Pekka" Eklundin Saabi on hieman rutussa :eek!: :eek:

Eikös mm. Hannu Mikkolan Escort mennyt ohjaamon osalta hieman samaan tapaan kasaan vuonna 1971?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mikkola 1971

Eikös mm. Hannu Mikkolan Escort mennyt ohjaamon osalta hieman samaan tapaan kasaan vuonna 1971
Kyllähän se meni ihan lyttyyn kuten kuvasta näkyy. Tapahtui Viitapohjan EK:lla Orivedellä. Tuosta tapahtumasta sai alkunsa se, että ford ja muutkin laittoi turvakaaria myös ohjaamon etuosaan...Hannulta katkesi 6 kylkiluuta, ja muistaakseni tarina meni niin, että Jyväskyläläinen kuski Seppo Utriainen (Saab), oli lääkäri, ja tuli paikalle Hannun jälkeen ja teki pelastavat toimenpiteet. Tästä en oo ihan varma, koska oon lukenut että katsomossa olis ollu lääkäri. Hannu ite osais tietysti vastata.

Lähde: Jyväskylän suurajot- Sorateiden GP
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3185
Sijainti
Lahti
Mikkolan ja Eklundin katollensa keikautettuja ja rutattuja autoja katsoessa on pakko ihmetellä, miten kaverit selvisivät niinkin vähällä? Vauhtiruukut olivat vaatimatonta sorttia, Hans-niskatuki oli tuiki tuntematon käsite, turvakaaret olivat nykyisiin verrattuna mitättömät ja varmasti myös palovaara oli läsnä.

Ehkä ne nopeudet olivat sitten sen verran vaatimattomampia ja siten myös hyrrävoimat heikompia, että onnettomuuksista oli mahdollista selvitä pienin henkilökohtaisin vaurioin?

Mutta hei, lisää näitä eksoottisia kuvia kehiin!
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
makka sanoi:
Kyllähän se meni ihan lyttyyn kuten kuvasta näkyy. Tapahtui Viitapohjan EK:lla Orivedellä. Tuosta tapahtumasta sai alkunsa se, että ford ja muutkin laittoi turvakaaria myös ohjaamon etuosaan...Hannulta katkesi 6 kylkiluuta, ja muistaakseni tarina meni niin, että Jyväskyläläinen kuski Seppo Utriainen (Saab), oli lääkäri, ja tuli paikalle Hannun jälkeen ja teki pelastavat toimenpiteet. Tästä en oo ihan varma, koska oon lukenut että katsomossa olis ollu lääkäri. Hannu ite osais tietysti vastata.

Lähde: Jyväskylän suurajot- Sorateiden GP
Viitapohjan kylä en tosin ole ihan varma että onko se sama paikka, sijaitsee kuitenkin jos ihan tarkasti kartasta katsotaan Teiskossa joka syksyllä 1971 tehdyllä päätöksellä sitten liitettiinkin seuraavan vuoden alusta Tampereen kaupunkiin.

Johon Hannunkin Escortin ohjamosta ulospäästyä vei Hatanpään sairaalaan. Siinä paikassa oli katsojina lääkäri ja sairaanhoitaja jotka huolehtivat ettei Hannu mene shokkiin tai liikuta itseään. Kakkoskuski Gunnar Palm ei tilanteessa loukkaantunut koska penkki hajosi ilmalennon jälkeen. Hannun ajaessa yli kovaa yli hypyn paikassa, jonka hän oli katsonut jo harjoituksissa sellaiseksi paikaksi jota ei voinut ajaa täysillä, hän idiootti maisesti päätti ajaa sen täysillä. Koska kuuli väärin ennen pätkää "Johtoasema on niukka, kun tosiassa Hannu ja Gunnar johtivat lähes minuutilla."
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Olikohan tuo se tilanne, jossa Mikkola irrotettiin autosta penkin kanssa ja kuljetettiinko hänet sitten sairaalaankin Escortin penkissä? vai muistankohan väärin nyt jotain toista tapausta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mikkola , ja Toivonen

Joo, Viitapohja taitaa olla siellä Teiskon puolella.

Mä sain eilen vähän pyyhkeitä eräältä arkistonvartijalta (Keskisuomalainen), että ei tänne nettiin saa missään tapauksessa laittaa kuvia, ellei ole kuvan oikeudet omistavan tahon lupaa... Yritän tässä nyt sitten kattoa semottia kuvia, joista tiedän mistä ne on peräisin...Mitä mää teen siille sadoille lehdistä ja kirjoista skannatuille?

Nyt voisin kumminkin sinnikkäästi jatkaa ja peräänkuuluttaa porukoilta muistoja Hekka Toivosen uran alkuajoilta. 1975 Henkka ajoi Simcalla, 1977 Sumpilla ja 1978 Porsche Carreralla. Tuo Porsche-vuosi kiinnostaa, ite olin pätkälla 14, ja Henkka keskeytti jo 10:llä. Siitä autosta en ole koko maailmasta vielä löytänyt kunnon kuvaa. Auto oli Porsche Carrera RSR, ainut kerta kun suomessa ko malli minun tietojen mukaan ajoi, siinä oli ekaa kertaa semmonen iso takasiipi, jatakalokareissa isot levitykset, tehoja yli 300 hv. (Samana vuonna JP Nicholas voitti samanlaisella MOnte Carlon)

Pikataivalaikoja kun kattelee, Henkka pyöri sijoilla 12-14, eli ei se oikein lähtenyt putkeen, varsinkin kun samna vuonna Eklund pyöri 5 sakissa heikkotehoisemmalla Porschellaan (siitä on kuvia edestä ja takaa...:dunno: )

Tiedän ainakin yhden kaverin, jota olen täne palstalle houkutellut, joka oli Ouninpohjassa ko. vuonna ja näki Henkankin...Samalla Ouni- pätkällä muuten K. Hämäläinen veti ulos ja jäi 10 minuuttia...Voisitko Pera siis kommentoida!!


Jaa niin, tänään kävin Hesassa ja siinä Pasilan aseman kumilla jostain autosta tuli nenään tuttu suurajotuoksu 70- luvulta, nimittäin risiiniöljyn katku. Tietääkö kukaan miksi sitä laitetiin bensan sekaan ennen vanhaan?
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3185
Sijainti
Lahti
Hyvä makka! Älä anna periksi vaan kaiva kaiva lisää niitä kuvia. Risiiniöljyn haju lehahti heti nenääni kun vain mainitsit mokomasta. Hajumuisti! En tosin tiedä miksi sitä käytettiin. Ihmiseläimen ummetukseen risiiniöljy oli ärtsäkkää materiaalia. Kulaus sitä ja kohta oli enemmän kuin kauhallinen lahkeessa. Ehkä se esti autonmoottoriakin menemästä tukkoon?

70-luvulla moni Suurajojen katsoja harrasti 3-vaiheista seurantamenetelmää.
1. Ensin kuunneltiin kun auto oli tulossa.
2. Katseltiin iiris kovana miten auto meni.
3. Haisteltiin sieraimet väpättäen ja suuresti arvostaen auton jälkeensä jättämiä
katkuja.

Olihan siinä tietysti se neljäskin vaihe l. kaiken edellämainitun kertaaminen, jota nytkin teemme. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Henkan porssesta vielä...

Joo, en aio luovuttaa...

Ohessa kuva 1978 Montesta (ehkä G. Frequelin), auto on täsmälleen samanlainen, jolla Henkka ajoi. Ne, ketkä Porscheista ootte perillä, huomaatte, että edessä on isompi spoileri ilmanottoaukkoineen, takalokareissa levikkeet ja iso siipi. Henkankin auto oli valkoinen, eli voisi vaikka olla sama yksilö...

Jos muuten Porcshe- kuvat kiinnostaa, kuvasta näkyy sivusto, mistä toikin on otettu, siellä on loistavat hakemistot vuosittain. Satoja kuvia...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juu tekijänoikeuslaki pikkasen rajoittaa tällaista toimintaa. Ainoa keino taitaa olla yrittää saada kuvaajalta lupa nettiin laittamiselle (saa pikkasen metsästää kuvia) ja muistaa tarkoin mainita copyrightit omistava taho.

Meikäläiselläkin olisi Sauberilta saatuja kuvia omassa arkistossani eräästä pohjoismaiden ratoja kiertäneestä autosta, mutta kun eivät antaneet lupaa julkaista, niin ei...

BTW Porsche Carrera RSR on nähty ainakin Suomen radoilla. Olikohan Kemora 500:ssa 80-luvun lopulla mukana saksalaisen tiimin toimesta? Eihän sen vauhti enää silloin mihinkään riittänyt, mutta legendaarinen kuitenkin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
suurajotunnelmaa 1974

Yksi hieno vuosi oli tosiaan 1974, josta ohessa tunnelmakuva, ja merkkasin siihen kuvan omistajankin :)

Kuvassa näkyy A. Warmboldin BMW (kartturina oli Jean Todt), Leksa Kinnusen Fiat, Mikkolan Ford, sitten Lampisen Saab. Taaempana n:eek: 10 Harry Källströmin Datsun, mutta siinä välissä oleva Ford Capri on tuntematon...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Yksi suurajotarina lisää...

siisi alla olevassa...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös