-Japé-
Well-known member
Mieleeni tuli muutamia heittoja, vaikka en itse omaakkaan materiaalia kyseisestä alueesta enkä resursseja asioiden tekniseen toteuttamiseen. Ehkä eräänlainen kombinaatio kuvatietokannasta ja forumista voisi olla jotain? En tiedä sitten pystyykö noita perustamaan ilman oman url:n hankkimista ja sehän maksaa sitten kai jotain. Kuvatietokannan käytössä olisi loistavaa jos sen saisi toimimaan eri hakutekijöillä, eli esim. vuoden, kuljettajan tai vaikka ek:n mukaan. Mutta back to basics, Monillahan saattaa olla kuvia 70-luvun Suurajoista, mutta ei tarkempaa tietoa esim. siitä miltä vuodelta kuva on ym. Sen takia olisikin hyvä jotta potentiaaliseen tietokantaan kuvien lisääjät voisivat itse tarkistaa kuvansa oikeellisuuden esim. mahdollisesti tarjolle laitetuista lähtöluetteloista joihin kuvatietokanta perustuisi. Toisaalta jos kuvien lisäämisen mekanismi olisi liian hankala voisi se karkottaa joitain kuvien laittajia... ym ymmakka sanoi:Olisiko täällä forumissa kiinnostuneita perustamaan 70-suurajojen ympärille kuvien, kokemusten ja faktatiedonkin vaihtoon liittyvää palstaa. Itse olen tekemässä varsin mittavaa kuvakokoelmaa ko. kisoista, perustuen vuosittaisiin lähtöluetteloihin, tällä hetkellä yli 500 kuvaa jo olemassa. Nyt kiinnostaisi alkaa rakentamaan tarinoita noiden kuvien ympärille...
Toisaalta on todettava että Suomessa on surullisen paljon esimerkkejä erilaisista puoli kuolleista moottoriurheiluskenen forumeista ja sivuista, joten voisi olla hyvinkin järkevää työstää 70-luvun Suurajo-aihetta yhteistyössä jonkin jo olemassa olevan www moottoriurheilusivun kanssa, jolle suunnittelemasi teema voisi olla arvokasta sisältöä. Kenties esim. jo ehdotettu www.ralli.net joka lienee alansa kotimainen äänitorvi.
Tässä asiassa voisi nähdä valmistuessaan myös loistavan mahdollisuuden julkaista esim. Alfamerin kautta kirja "70-luvun Suurajot - Kuvat ja tarinat niiden takaa".
Missä tahansa muodossa kuvia juttuja tai videoita onkin 70-luvun Suurajoista saisikin koottua niin loistava homma. Hatun noston arvoinen suoritus että täällä jaksetaan puuhata tällaisten tärkeiden asioiden parissa. Asian voisi nähdä jopa siinä määrin tärkeäksi "ralli-kansan historiaksi" jotta voisipa hankkeeseen ehkä saada vaikka jotain tukea jostain valtiolliselta instanssilta.
Itseäni kiinnostaa aiheessa lähinnä hyvä laatuiset (korkea resoluutioiset) värivalokuvat tuolta ajalta, mutta ne ovat ymmärrettävästi aika harvassa. Silti esim. tuossa Makkan 4 postia ylemmässä olevassa forum-auton linkissä oli mielestäni muutamia todella hyvä laatuisia kuvia.
Viimeksi muokattu: