70-luvun suurajot

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Micael sanoi:
Tunnelmia joskus -70 luvun alussa tai niillä main. Siellä se keskellä menee ralliautokin.
Sulta näyttää pukkaavan kuvaa hyvin. Makkan projektille myös varmaan mieluista, kun ystävällisesti annat hänelle oikeudet julkaisuun. Eihän tuo kilpa-auto satu muuten olemaan Isuzu Bellet?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Troy McLure sanoi:
Sulta näyttää pukkaavan kuvaa hyvin. Makkan projektille myös varmaan mieluista, kun ystävällisesti annat hänelle oikeudet julkaisuun. Eihän tuo kilpa-auto satu muuten olemaan Isuzu Bellet?
Bellehän se.

Mulla on kuvia myös Onni Vilkkaasta, Jorma Luseniuksesta, Mäkisestä, Aaltosesta jne... mutta ovat aika huonokuntoisia kun ovat mökillä olleet laatikossa vuosikymmeniä. Yritän ainakin muutamia hieman saada paranneltua ja laitella niitä sitä mukaa esille kunhan ovat paremmassa kuosissa.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Micael sanoi:
Mulla on kuvia myös Onni Vilkkaasta, Jorma Luseniuksesta, Mäkisestä, Aaltosesta jne... mutta ovat aika huonokuntoisia kun ovat mökillä olleet laatikossa vuosikymmeniä. .
Kyllä ne kannattaa sieltä mökiltä kaivaa esille ja tuoda ihmisten nähtäväksi. Suuri osa kotimaista moottoriurheiluhistoriaa saattaa juuri näin pelastua, jos ihmiset vaan ymmärtävät omien näppäilyjensä arvon yhteisesti muistellen. Hukkaan heitettyä aikaa se ei ainakaan ole käydä vanhoja laatikoita läpi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1967 tarkkaan ottaen

Tunnelmia joskus -70 luvun alussa tai niillä main. Siellä se keskellä menee ralliautokin
Juu, Isuzu Bellet siellä menee, vuosi oli 1967, sen tiedän siitä, että numeromainos oli Pall Mall (kai se jokin tupakka oli). Kuskina Pertti Kärhä, joka oli sittemmin vuosikymmeniä 0- autokuskina. Hieno otos, siinä näkyy koko tunnelman ydin, ralliauto ja katsojat...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Trabantit

Aika mieleenjäävä oli Trabantin saapuminen suoralta mutkaan, ääni ei hiljentynyt, vauhti ei hiljentynyt, sillä samalla vauhdilla ja kierroksilla ne mutkat menivät kuin minkä olivat edellisellä suoralla pahviinsa saaneet. Ainoastaan ylämäet hiljensivät nopeutta mutta alamäki sai koneen laulamaan, tai oikeestaan valittamaan lähes huippuunsa trimmatun lapin sääsken ininää muistuttavalla äänellä.
Nää oli ehdottmasti rallin suola 70- luvulla, kuten Eddie Edwards Galgaryn olympiamäessäkin...

Mä oon lukenut että Laajavuoren ekaan mäkeen ne joutu luistattaan kytkintä, jotta saivat vauhtia kelattua... Se mäki sinne hyppyrille saakka on kyllä lahjomaton, ite oon ollut siinä eka kerran 1986 harjoituksissa, kun alen tuli sen ylös S4:llä. Sitä jos vertaa vaikka vanhoihin videoihin, jossa Lampinen kapuaa sitä voittaja-autolla Saab 96:lla, niin on niissä eroa. S4 suti koko matkan, Saab vaan lähdössä...

Vanhoissa VM:ssä on juttuja, kun siellä mäen päällä oli tutka, se kertoo hyvin vauhtien eroja, 1982 Mikkola Quatrolla 117 km/h, ja N1 luokan pikku- Suzuki 62 km/h...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kuvista yleensä...

Kyllä ne kannattaa sieltä mökiltä kaivaa esille ja tuoda ihmisten nähtäväksi. Suuri osa kotimaista moottoriurheiluhistoriaa saattaa juuri näin pelastua, jos ihmiset vaan ymmärtävät omien näppäilyjensä arvon yhteisesti muistellen
Mun unelma olis just se, että näitä kuvia saatas esille,mutta joku Keskisuomalaisen arkisto tekee kyllä kaikkensa sen estämiseksi... :(

Mä tein viimeisen löydön eilen, ostin Huutonetistä elokuun 1977 Seuran, ja siinäpä oli kuva, kun Leksa Kinnunen lähtee Laajavuoren mäkeen Porschellaan. Kuvan tuun laittaan tännekkin, mutta siinä esim. näkee, että moni tyyppi on ottamassa siitä kuvaa...

Samoin kun mulla on kuvaa tai videoo Urrian hypystä, niin aina näkyy kymmenia tavallisia katsojia, joilla on kamera kuvanottopuuhissa...missä ne kuvat on?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3186
Sijainti
Lahti
Micael sanoi:
Autokunnallamme kisan budjetti käsitti lähes normaalin koko vuoden SM budjetin verran, siis yksi ainoa kisa. Tässä hyvin huoltotiimimme tunnelmia kuvaava otos keskeytyksen jälkeen. Ei edes kaljakaan meinannut heti maistua, mutta kyllä se siitä sitten myöhemmin mökillä... sitten ajettiin taas lujaa ja jos olisi ollut jos, niin olisi lehmätkin lentäneet.

Tunnelma oli sanoin kuvaamattoman apea kuvan ottohetkellä.
Teamin lippalakitkin näyttävät olevan tasavertaisesti tiltassa! Tyhmempikin voi lukea kuvasta, miten keskeytys veti mielen mustaksi. Hauva näkyi kiertelevän siinä alemmassa kuvassa lohdutuskierroksellaan. Taisi olla siinä vaiheessa kilpailua teamin tärkein työntekijä?

Mökeillä, saunoissa ja parin kaljan avulla alkaa taas hymykin irrota. Elämää se vain on, keskeytyskin. :ahem:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3186
Sijainti
Lahti
Troy McLure sanoi:
Kyllä ne kannattaa sieltä mökiltä kaivaa esille ja tuoda ihmisten nähtäväksi. Suuri osa kotimaista moottoriurheiluhistoriaa saattaa juuri näin pelastua, jos ihmiset vaan ymmärtävät omien näppäilyjensä arvon yhteisesti muistellen. Hukkaan heitettyä aikaa se ei ainakaan ole käydä vanhoja laatikoita läpi.
Nimenomaan! Monet amatöörivoimin otetuista kuvista saattavat myös sisältää aiheita ja asioita jotka ovat eri tavalla mielenkiintoisia kuin ne tavanomaiset ammattikuvat, joissa on useimmiten fokuksena ne perinteiset teemat.

Pikkupoikana menin l. fillaroin katsomaan Jukojärven erikoiskoetta sateisena aamuyönä. Kompuroin lepikossa ja yritin löytää sen parhaan paikan. Matkallani osuin yhden syvälle metsään parkkeeratun auton luo. Ikkunat olivat kokolailla umpisumussa, mutta syystä tai toisesta pirssi heilui paikallaan rytmikkäästi. Pikku-ukon uteliaisuuttani kävin tietysti kurkkaamassa mikä autoa heilutti. No joo, se oli K 18-näky. Karvainen takapuolihan siellä keikkui!:eek!:

Kohteliaalta ja iiriksiä suojelevalta etäisyydeltä otettuna se olisi ollut mainio tunnelmakuva Suurajoista 70-luvun alkupuolelta. :rolleyes:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Laajavuoren mäkeen kiire...

Tässä Leksa Kinnunen 1977 monien vaikeuksien jälkeen lyö hanaa Porscheen Laajavuoren mäkeen. Jäi pohjista 9 sekkaa, Keskisuomalaisen kuvauksen mukaan vaihtaminen takelteli...J Pulkkinen on sanonut, että kävivät ojassakin tällä ekalla. Yli 300 hv nosti kumminkin takasi tielle. Leksahan oltaisiin diskattu joka tapauksessa, koska ajoi ylinopeutta harjoittelussa. Tiellä oli ollut 80 rajoitus, mutta kilpailijoille oli säädetty 50, ja Leksa sen hiukan ylitti (67). No, Humalamäessähän koko homma sitten päätyi siihen legendaariseen kaasuvaijerin katkeamiseen, sitten Jorma 'TV' Pulkkinen meni takaluukkuun kaasuttamaan ja Kyösti Hämäläinen täräytti takaluukkuun jonkun hypyn jälkeen... eivät pystyneet vaihtamaan uutta kaasuvaijeria ja kisa jäi kesken. (Itekkin kuplaan sen vaihtaneena en ihmette, oli se sen verran vaikea juttu..) Siitä Pulkkinen takaluukussa- tilanteesta on kuvia, mutten sitä vielä uskalla julkaista täällä, se on niin legendaarinen, että omistaja voisi ärähtää.

Tämän kuvan muuten on ottanut A. Puskala, joka vissiin juuri nytkin kuvailee Kimiä Espanjan GP:ssä, terveisiä vaan!!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ari Vatanen ja Ford

Ari Vatanen nousi 1974 yleiseen tietoisuuteen, ja sai 1975 tallin Escortin Suurajoihin. Kartturiksi otti engelsmannin, joka mm. ei osallistunut harjoitteluun ollenkaan...Tästä syystä Ari heitti nuotit takapenkille jo alkuvaiheessa muutaman pätkän jälkeen, johti pätkälle 7 saakka, jossa muistivirhe johti siihen, että ajoi ulos ja sinne myös jäi...tapahtui Vaherissa. Ohessa kuva josta näkyy hyvin kuinka nuori ja innokas 'poikanen' hän vielä silloin oli, mutta nopea...

Ite olin ko. vuonna pätkälla 5, mutta Arin autosta ei mitään muistikuvaa, vaikka hän ajoi sinnekkin pohjat...Samana vuonna Fordin ykköskuski Timo Mäkinen ajoi uudella RS1800 mk2:lla. Tää Arin Escort SNO 666M oli sama, jolla Timo ajoi toiseksi 1974...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3186
Sijainti
Lahti
Piirun verran ohi aiheen, mutta eikö se ollut 70-lukua kun Leo Kinnunen vingutti menestyksekkäästi jotain hihna/remmivetoista ihmepeliä, oliko tuo peräti Volvo nimeltään, ja voitti muun muuassa Pohjola-rallin? :confused:
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
Kyllä, 70-luvun loppua ja auto oli DAFfilta peräisin oleva 'henkselivetoinen' Volvo 66.

Jatkakaa vain kirjoittelua, nämä ovat todella mielenkiintoista luettavaa. :ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leksa ja volvo 66

Juu, Leksa ajoi 1976 sillä, mäkin näin auton Mänttärallissa 1976. Voitti Pohjolan, ja oli kärjen tuntumassa Hankirallissakin....

Kesäkisoissahan sillä ei päässy mihinkään, mutta talvella etuvetoisena ja kevyenä 130 hv oli riittävä.

aika kontrastiero Leksalla, ajoi mm. F1 autoa, urheilusarjan Porsche 908:aa (kai melkein 1000 heppaa) jne, ja sitten tommosta remmivetoista... Tosin mulla on kuvia, kun Leksa ajaa Hankirallia 60- luvulla kuplalla ja VW 1500:lla. Tiesittekö muuten että Leksa Kinnunen oli eka, joka ajoi sinivalkoisella talli-Saabilla, se oli 1970 Suurajoissa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Volvo66

ettelbruck sanoi:
takavetoinen,:eek!:
Jaa oliko se takavetoinen, olisin luullut että etu. sama se, ei se kuitenkaan oikee ralliauto ollu...

Mkä on hienoin ralliauto minkä ootte nähnyt?

Mun top3 ovat:

- Kinnusen Porsche Carrera RS 1973
- Alenin Lancia 037 1982
- Alenin ja kumpp. Fiat 124:t 1974
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Trabant P601

Tässä 'fanz gallelle' muistoja 70-luvulta pahviautostasi. Soraohjuksessa oli 6 vaihdetta, ja kaikki sisältä riisuttu kuin paremmissakin peleissä...nii, ja tämän kuvan liittäminen nimimerkkiisi vaatii erikoisoikeudet, eli ei normaalisti onnistu..
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hienoja ralliatuoja osa 1, Ford Escort mk1

Ohessa yksi hienoimmista kuvista Suurajoista. Hannu Mikkolan voittoauto 1974, tehtaan ford, suomalainen Colt pääsponsorina eli nk. 'hammasraitaeskortti'. Mäkinen ajoi tällaisella 1972-1974, sijoitukset 2., 1. ja 2. Mäkinen ja Mikkola olivat tosi tasavahvoja 1974, mutta timo sai lievästä ylinopeudesta 30 sekkaa sakkoa, ja hävis lopulta vähemmän Hannulle. Tosin Hannullakin oli vaihteistohuolia. Tämä auto ja nämä teippaukset on tuttuja koko 70-luvun alkupuoliskon, voittivat lähes kaiken Suomen mittakaavassa.

Monille nuoremmille rallifaneille on ollut 'järkytys' kun ennen vanhaan oli noin selkeät tupakkamainokset. Suomessa oli tän Colt Racing teamin lisäksi ainakin Nortti- tiimi, mm. Antero Laineen Saab 96 oli niissä väreissä, Marlboron väreissä ajoi mm. Vatanen. Muutenkin oli paljon rallitiimejä, oli Teboil Racing team, Sunocon vastaava, ...

Ite näin tämän auton Ouninpohjassa Hämepohjan mutkassa, ja mieleen on jäänyt ennen kaikkea se mahtava ääni ja toi iso GTX-logo takalokarissa.

Kuva on otettu sivuilta www.forum-auto.com

Kuten jo aiemmin oon kertonut, mun mielenkiinto oli nuorena juuri noissa autojen mainoksissa, muistan siihen liittyen yhden tarinan ihan 70- luvun alusta. Meilla kotona oli heinäladossa isän kakkosautona valkoinen Saab 92 (2- tahtinen), siinä mää aina istuin ja ajoin Suurajoja...Kerran en enaa pystynyt vastustamaan kuisausta, vaan hain purkin punasta maalia, ja maalasin siihen autoon mainoksia...Laitoin johonkin colt, johonkin Upo, jne... ei isä ihan iloinen ollut, kun asia selvisi. Sittemmin sama auton raato makasi kotipuolessa metsässä 30 vuotta, ja kerran menin sitä vähän tutkiin ja silmät osu näihin 'mainoksiin', tuulilasin yläpuolella luki punaisella valuvalla tekstilla vinossa että Norti. :)
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suurajojen numeromainokset

Yksi oudon kiinnostukseni kohde on ollut vuosittaiset numeromainokset. Tein oheisen koosteen, siitä voisi tehdä tietokilpailunkin että mikä on mikäkin vuosi, mutta laitoin tohon vuosiluvut näkyviin. Jos joku haluaa kokeilla tietämystään, voisi tietysti selvittää keitä ko. numerojen takaa löytyy? Tai mitkä kolme numeroa ovat ko. vuoden voittajan numerot. Tai mitkä numerot ovat Saabien numeroita? Tai mikä noista on Pauli Toivosen numero...näitähän riittää.

Musta kaikkein kekseliäin mainostemppu oli 1978 kun ne laittoi Felixin mainokseen numerot tomaatin sisälle. Ja hölmöin oli ehdottomasti 1977 LADA- mainos.

Hieno oli myös vuosien 1970-1972 North State oranssilla pohjalla.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
vastauksia

Tai mitkä kolme numeroa ovat ko. vuoden voittajan numerot. Tai mitkä numerot ovat Saabien numeroita? Tai mikä noista on Pauli Toivosen numero...näitähän riittää.
Pauli Toivinen ajoi Lancialla 1967 numerolla 37

Saabeja oli Stigu 1971 #1, Simo L 1977 #5.

Voittonumeroita 1971, 1974 ja 1975 (Mikkola), 1976 Alen #3
 
Ylös