70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Etuvetoista määkin veikkasin...

Mr Cale sanoi:
Etuvetoinen on tuo Renault 12. QUOTE]


Kiitos tiedosta ja hienosta kuvakoosteesta. Ajattelinkin että etuveto sen täytyy olla kun talvirallissa oli menestyvämpi...

MItähän luokka oli tehot?
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Pikaisella tutkimuksella näyttäisi olevan 113 DIN hv ja 125 SAE hv.

Isälläni oli joskus tuollainen Renault 8 Gordini. Tosin taisi olla enemmän ST-ajoissa kuin rallissa. Se oli aikaa ennen minua :)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tallipäällikkötason menoa...

1974 A. Warmbold tuli uudelleen Jean Todtin kanssa kokeilemaan Jyskälässä menestymistä, tällä kertaa BMW 2002:lla, mutta yhtä huonolla tuloksella kuin vuotta aiemmin Fiatilla...

Kyseinen kuski saavutti keskieuroopassa hyvääkin menestystä kummallakin autolla, mutta Ouninpohjat yms. jäi valloittamatta. Toi BMW 2002 oli kova peli, yli 200 hv ja mahtava ääni ja komeat levikkeet yms..

Bjorn Waldegard ajeli kanssa tällä mallilla, ja kerran RAC:ssa muotoili sen ihan uudennäköiseksi, siitä on mulla jossain kuvakin. Koko kabiini on ihan lintassa...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mahtavimmat levikkeet

Kaikkein muhkeimmat levitykset oli 1975 tehtaan Opel Asconassa, jolla Anders Kullang ajoi ihan kohtuu hyvinkin Jyskälässä. Samalla mallilla voitti ekan MM- rallinsa muuten Walther Röhl.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
OOO-98M

Yksi rallifanien outo harrastus maailmalla on tutkia kuka ajoi ja missä ja MILLÄ autoyksilöllä. Ford- tallin yksi 'kuuluisa' rekisteri oli OOO-98M, jonka tarinaa tässä.

Timo Mäkinen voitti sillä RAC:n 1973, kuva alla
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Sillä ajoi sitten sekä Mäkinen että MIkkola Suomenkin pienoisralleja, mutta lopullinen 'kohtalo' autolle koitti suurajoissa 1975. Jussi Kynsilehto sai sen 'tehtaan' tukemana, ja oli näin olleen AriVatasen ja Erik Aabyn tallikaverina. Pätkällä 22 Raikuussa oli sitten kohtalon hyppy, josta on julkaistu paljon huikeita kuvia, jossa Kynsilehto lentää 2 m korkealla ja 70 m pitkälle...

OOO-98M:stä tuli kerralla selvää, kuva alla

Oudoin piirre tässä on se, että Keke Rosberg ajoi joskus 1980- luvn alkupuolella muutaman rallin Escort mk2:lla ja sen auton rekkari oli OOO98M...?
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
makka sanoi:
Oudoin piirre tässä on se, että Keke Rosberg ajoi joskus 1980- luvn alkupuolella muutaman rallin Escort mk2:lla ja sen auton rekkari oli OOO98M...?
Varma kans? Kekellä kun ei pitäis olla muita ajettuja ralleja kuin "79 Ålandsrallyt (tupakkalain viimeiset henkoset) sekä nää modernimmat seikkailut Tunturirallissa?

Toikissa aiemmin esillä olleista harvinaisemmista rallipeleistä näkyi eilisessä rallisprintissä historic-luokassa Saab 99 Turbo.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Keke

Varma kans? Kekellä kun ei pitäis olla muita ajettuja ralleja kuin "79 Ålandsrallyt (tupakkalain viimeiset henkoset) sekä nää modernimmat seikkailut Tunturirallissa?
Mulla on mökillä VM:t 1980--> ja jostain niistä oon nähnyt sen Keken kuvan...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
POO489R

Tässä kanssa yksi auto, joka oli 1976-1978 Suurajoissa Fordin talliautona.

1976 sillä ajoi Ari Vatanen, keskeytti aika alkuvaiheessa
1977 sillä ajoi voittoon Kyösti Hämäläinen
1978 sillä ajoi naisten luokan voittoon Marja-Liisa Korpi
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Yksi hieno ja harvinainen Suurajovieras

...oli Datsun 240Z, jolla Shekhar Mehta ajoi 1973. Mehta on moninkertainen Safari-rallin voittaja, mutta Jyskälä meni puihin...Vauhti ei riittänyt ja autokin hajosi...240 Z oli voimakas peli, mutta auttamattomasti liian painava nopeaan ralliin. Pienemmässä kuvassa Mehta näyttää Humalamäen pakoaukealla, että kyllä painavakin auto hyppää...

Mehta oli ilmoittautunut mukaan myös 1975, mutta perui tulonsa.
. Samalla automallilla ajoi rauno Aaltonen ainakin RAC:n ja akropolisin 70- luvun alkupuolella.

Olen aina luullut että 1973 oli ko automallin ainut kerta Jyskälässä, mutta 1979 olikin eräs japanilaisherra ( Kawahari Masaaki) mukana oheisella 280Z:lla.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
makka sanoi:
Rengas näyttää olevan Trelleborg tai joku vastaava TALVIrengas...
MIksiköhän??
Voi olla myös edesmennyt merkki 'Krueger' tai sinnepäin. Niitä tehtiin pienille vanteille ja harvinaisen kovalle painoluokitukselle, eli olivat poikkeuksellisen kestäviä, mutta jäykkiä kuin mitkä. Juuri tällainen rengas saattaakin sivuttaisväännössä vannetta vasten kitkan vuoksi syttyä palamaan. Vanhoissa matkailuvaunuissa niitä voi vielä olla, tuskin muualla. Vähän sama kuin umpikumilla ajelisi. Tuskin puhkeaa.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Väärää tietoa Kekestä!!

QUOTE]Varma kans? Kekellä kun ei pitäis olla muita ajettuja ralleja kuin "79 Ålandsrallyt (tupakkalain viimeiset henkoset) sekä nää modernimmat seikkailut Tunturirallissa?[/QUOTE]

Joo, tarkistin asian, ja OLIN VÄÄRÄSSÄ. Se olikin Matti JOhansson, joka ajoi OOO98M:llä Ford Escort 1800:lla Hankirallissa joskuns 1978-1980...Ei siis Keke (mistähän senkin muka sain päähäni...)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Miten ralli kehittyi 1973...

Tässä rallin kehitys 1973 pätkien 1-15 aikana. Pätkätulokset (ek5-ek9)puuttui välistä, siksi hyppäys...ajat silti oikein, älkää kysykö kuinka!

Voisi kai aikansa huonomminkin käyttää, kun naputtelemalla tämmösiä...

Analyysi: Nelikko Blomqvist, Mäkinen, Alen ja Lampinen omassa kastissaan minuutin sisällä, Eklund alussa ihan kärkivauhdissa, mutta rengasrikko Ehikin jälkeen pudotti. Kinnusen Carrera ei ottanut kierroksia ja jäi tässä vaiheesa jo yli 5 minuuttia!! Rainio Saabilla pystyi jopa saavuttamaan kärkeä kun yö pimeni...

Jatkoa tulee joskus...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Simon lipat Palsankylällä 1973

Lampinen oli hyvin kärkitaistossa mukana, mutta Palsankylällä Saab meni nurin. Keskisuomalaisen mukaan auto pajoitettiin Laajavuoren Essolla alle tunnissa kuntoon. Siihen vaihdettiin mm. takaluukku ja lokarit, oikaistiin katto, ja kuten kuvastakin näkyy, tehtiin takalasi muovista!

Simohan tuli lopulta viidenneksi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tilanteen kehitys 1-25

Tässä 1973 tilanne pk 25:een mennessä.

Analyysi:

-Simon kaato näkyy hyvin, menetti yli 3 minuuttia
-alenkin putosi Stigun ja Mäkisen kelkasta, vetiko vähän ulos...
-Asterhag BWM:llä ilmestyi kuvioon mukaan, ajoi useita pohjia välillä 11-19
- Rainio putosi rengaspalon takia kärkikymmeniköstä
- Kinnusen Carrera alkoi vähän kulkea, mutta sitten taas jäi lisää
.- Mikkolallakin joku häslinki ek 22:n jälkeen, jäi yli 2 minuuttia...

Mielenkiintoista...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Lopullinen tilanne 1973

Tässä lopullinen tilannekehitys 1973. Ja lyhyt analyysi (tarkempi 'kirjassa')...

Blomqvist oli menossa selkeään voittoon, mutta EK 34:llä hajosi moottori. Harmi sinänsä, koska 1972 hänelle kävi lähes samoin, johtoasemasta konerikko viimesenä yönä...

Stigun keskeytyksen jälkeen Mäkinen laski ihan selvästi vauhtia, ja ajoi varmistellen voittoon. Mutta ei timo kyllä Stigulle voinut yhtään mitään...

Alen sain hieman kiinni, mutta eniten kiristi Kinnunen Porschellaan, mutta ei autanut, matka loppui kesken. Hän jäi käsittämättömän paljon ensimmäisenä yönä, syynä käyntihäiriöt, valot ja vääränlainen tuulilasi, joka varsinkin sumussa esti näkyvyyden ihan kokonaan...

Juu, ja Alen menetti yli puoli minuuttia Kokkosenmäen (ek34) huiman hypyn jälkeen, koska Volvon virranjakaja pimeni hetkellisesti...Kuulemma auton moottorikin siirtyi hiukan taaksepäin...

Lampinen ja Mikkola taisteli neljännestä sijasta tosi tiukasti, ja Simo sen otti. Hannu Mikkola ei sitten koskaan edes tullut tulosluetteloon, koska ajoi maaliin ilman kartturia, joka joutui Ruuhimäen hurjan hypyn jälkeen sairaalaan. Joissain lähteissä Mikkola manaa siinä menetettyä kolmatta sijaa, mutta totuus on että korkeintaan neljänneksi olis päässyt..Kyllä noi pojat hyppyytti Volvojansa aika surutta, ja karttureilla ihan siviilipenkit...

Antti Ojanen, Ulf Grönholm ja Tapio Rainio ilmestyivät ruotsalaisten (Blomqvist, Eklund ja Asterhag) keskeytettyä kärkikymmenikköön. Warmbold myös, mutta tosi rutkasti jääneenä...Kaveril oli luullut oikeesti pärjäävänsä täällä, mutta jäi yli 15 minuuttia. Samoin Shekhar Mehta oli uhonnut ajavansa Ouninpohjaan pohjat, mutta oli jo ennen sitä 3 minuuttia perässä...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirjan sisältö??

Nyt haluan kaikilta lukijoilta kommentteja, että mitä mieltä olette suunnittelemani Suurajokirjan sisällöstä, jos se olis vuositasolla jotain tällaista:

- vuoden reitti ja lähtöluettelo+ muuta yleistä muutosta/kehitystä yms. tautatietoa...

- kuski- ja autoesittelyt, mikä auto, mikä 'talli', auton titedot, tehot jne...Taustoja kuinka ko.kaveri auton sai, mitkä ovat ennakkoodotukset jne...kuvia, haastatteluja,...

- kisan kulku, kuvia, eo. tilannekehityksiä, faktoja ja yksityiskohtia, kaatoja, ulosajoja ja muuta erityistä, mikä on johonkin lehteen/kirjaan painettu...Näitä pitäs täydentää kuskien haastatteluilla ja TÄMÄN palstan muisteluilla...

- lopputulokset ja jälkipuinnit...

Mitä muute TE odottaisitte, jos saisitte tällaisen suurajopaketin käsiinne? Mitä muuta asiaa/tietoa haluaisitte, että kaivan esiin...?

Kari 'makka' Mäki
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Melko paljon on tullut moottoriurheilukirjallisuutta luettua ja täytyy sanoa, että monesti lopulta mieleen on jäänyt pari asiaa:

Ensinnäkin luonnollisesti harvinaiset tiedot, jota ei ole muista lähteistä aiemmin lukenut.

Toiseksi ja ehkä vakuuttavammin, nimenomaan henkilöiden itsensä kertomat uskomattomat lennokkaat tarinat, monesti humoristiset ja jopa osittain ehkä väritetytkin jutut, joille on sitten saanut naureskella lukiessa.
 

iJones

Active member
Liittynyt
27.5.2008
Viestit
30
-Japé- sanoi:
Melko paljon on tullut moottoriurheilukirjallisuutta luettua ja täytyy sanoa, että monesti lopulta mieleen on jäänyt pari asiaa:

Ensinnäkin luonnollisesti harvinaiset tiedot, jota ei ole muista lähteistä aiemmin lukenut.

Toiseksi ja ehkä vakuuttavammin, nimenomaan henkilöiden itsensä kertomat uskomattomat lennokkaat tarinat, monesti humoristiset ja jopa osittain ehkä väritetytkin jutut, joille on sitten saanut naureskella lukiessa.
Yhdyn mielipiteeseen. Ja kuviahan ei ole koskaan liikaa.
Mutta nyt jo vaikuttaa siltä että pakko-ostos siitä tulee. :ahem:
 
Ylös