70-luvun suurajot

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Tämmösen kirjoitin, suurelta osin perustuu faktaan, mutta seassa vähän fiktiota ja omaakin kokemusta. Kommentteja!
" Muistelisin lukeneeni ainakin Sorateiden Grand Prix kirjasta, että ulosajo pääosin johtui siitä, että Hannu sai väärää tietoa ennen erikoiskoetta. Siihen aikaan kun kärjessä ajaneet eivät tulleet vielä peräkkäin niin hänellä oli tieto luulo että johto on tosi niukka kun tosiasiassa se ero oli yli minuutti.

"Hannu oli katsonut paikan jossa Escortti lipesi vaaralliseksi jo etukäteen harjoituksissa ja sanonut Gunnarille "tota ei voi vetää täysillä, siinä on kivikko ihan tien sisälaidassa." Mutta idioottimaisesti päätti sen vetää täysillä kun tuo ennen Viitapohjan pätkää saatu väärä tieto kaihersi mieltä, Ehkä edellisvuoden aitaepisodi jossa ruoveden kulmilla isopätkä aitaa lähti Escort Twincamin mukaan vaikutti jotain "Enkelikasvoisen paholaisen" mielessä. Kylkiluiden lisäksi Hannulta rikkoutui osa keuhkoa. Kylkiluita murtui seitsemän. Toipuminen kesti aina RAC:hen asti ja ainakin puolikisaa siitäkin meni vielä totuttamiseen kovaan vauhtiin.
Hannu muisteli tilannetta näin
" Olin jo harjoituksissa katsonut sen paikan vaaralliseksi, Tosta ei voi vetää täysillä! Se oli sellainen paikka että siinä oli kivi sisäläidassa. Kun auto sitten kisassa tuli alas se tuli pohja edellä alas kiveen alkaen pyöriä sen osuman vuoksi vyöt löystyivät. Lensin vöiden löystyttyä vauhdikkaasti päin penkkiä joka rikkoi seitsemän kylkiluutani ja osan keuhkoani. Kakkoseni Gunnar Palmin penkki hajosi mikä oli onni koska hän jäi autoon makuuasentoon eikä loukannut itseään lainkaan.

Jo vähän ennen kisaa Hannu oli sanonut Fordin pojille "Autoon pitää saada etuturvakaaret vakiovarusteeksi. Tämä on tärkeä turvallisuuskysymys."

"Auto on niin vahva ettei se niitä tarvitse vastasi tallipomo Stuart Turner." tuon Viitapohjan rajun kaato episodin jälkeen kaikkiin Ralli-Escorteihin tuli etu-turvakaari vakiovarusteeksi. Hannu joutui kaadon vuoksi epäsuosioon, ja oli jo poistettavien kuskien listalla Fordilta kunnes voitti Safarissa 1972 Gunnar Palmin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Hannusta

" Muistelisin lukeneeni ainakin Sorateiden Grand Prix kirjasta, että ulosajo pääosin johtui siitä, että Hannu sai väärää tietoa ennen erikoiskoetta. Siihen aikaan kun kärjessä ajaneet eivät tulleet vielä peräkkäin niin hänellä oli tieto luulo että johto on tosi niukka kun tosiasiassa se ero oli yli minuutti.

"Hannu oli katsonut paikan jossa Escortti lipesi vaaralliseksi jo etukäteen harjoituksissa ja sanonut Gunnarille "tota ei voi vetää täysillä, siinä on kivikko ihan tien sisälaidassa." Mutta idioottimaisesti päätti sen vetää täysillä kun tuo ennen Viitapohjan pätkää saatu väärä tieto kaihersi mieltä, Ehkä edellisvuoden aitaepisodi jossa ruoveden kulmilla isopätkä aitaa lähti Escort Twincamin mukaan vaikutti jotain "Enkelikasvoisen paholaisen" mielessä. Kylkiluiden lisäksi Hannulta rikkoutui osa keuhkoa. Kylkiluita murtui seitsemän. Toipuminen kesti aina RAC:hen asti ja ainakin puolikisaa siitäkin meni vielä totuttamiseen kovaan vauhtiin.

Jo vähän ennen kisaa Hannu oli sanonut Fordin pojille "Autoon pitää saada etuturvakaaret vakiovarusteeksi. Tämä on tärkeä turvallisuuskysymys."

"Auto on niin vahva ettei se niitä tarvitse vastasi tallipomo Stuart Turner." tuon Viitapohjan rajun kaato episodin jälkeen kaikkiin Ralli-Escorteihin tuli etu-turvakaari vakiovarusteeksi. Hannu joutui kaadon vuoksi epäsuosioon, ja oli jo poistettavien kuskien listalla Fordilta kunnes voitti Safarissa 1972 Gunnar Palmin kanssa.
Kiitos todella hyvistä lisäkommenteista, liitetään tähän dokumenttiin. Nyt muistan itekkin lukeneeni ton turvakaarijutun, mutta oli tossa paljon uuttakin tietoa. Mä lisäilen noita tohon juttuun ja laitan jossain vaiheessa näkyville.

Kiitti!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
vielä Mikkolasta 1971

Tässä vielä pari kuvaa, jotka eräs tämän foorumin lukija löysi vanhasta leikekirjastaan. Lähdettä ei ole tiedossa, ei se ainakaan Keskisuomalainen ole. Kuvasta näkyy moottorin alta mitä tapahtuu kun putoaa nokka edellä kivikkoon.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Antero Laine Sirkkamäen tunnelin jälkeen

Tekniikan Maailmasta 13/79 löytyi kyseinen kuva, jonka täytyy olla Laine, vaikka toinen vaihtoehto on Heikki Enomaa. Ajoivat kumpikin Suttonin Fordilla. Tämän on oltava Laine (n:eek: 22), koska vasen etukulma on kasassa, joka tuli varmaan siitä tunnelia pussatessa. Semmoinen detaili vielä, että auto on sama (MLD-999P), jolla Pentti Airikkala ajoi toiseksi 1976.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3252
Sijainti
Lahti
Tämmösen kirjoitin, suurelta osin perustuu faktaan, mutta seassa vähän fiktiota ja omaakin kokemusta. Kommentteja!
Se oli hyvin kirjoitettu ja tavoitit oikeinkin mainiosti tunnelman. Samaan malliin vaan, Makka!:thumbup:
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Tekniikan Maailmasta 13/79 löytyi kyseinen kuva, jonka täytyy olla Laine, vaikka toinen vaihtoehto on Heikki Enomaa. Ajoivat kumpikin Suttonin Fordilla. Tämän on oltava Laine (n:eek: 22), koska vasen etukulma on kasassa, joka tuli varmaan siitä tunnelia pussatessa. Semmoinen detaili vielä, että auto on sama (MLD-999P), jolla Pentti Airikkala ajoi toiseksi 1976.
Onks tuo kuva ollu oikeesti vasta -79 teknarissa? Jos, se lienee ollu jonkun muun jutun kuvituksena, kuva on ainakin 1978 kisasta.Varma en ole taaskaan mutta muistaisin että Laine oli sillon aidosti vuokrannut tuon auton Suttonilta,se ei ollut mikään ilmaisajopaikka tms. ja että kisa olis lopulta päättyny johonkin lammen pohjalle tai rantakaislikkoon.Tää muistikuva siis ihan vaan hilseestä, sen mukaan mitä jossai huollossa sillon kuulin ja mitä siitä nyt enää muistan.Joten korjatkaa jos olen väärässä.

Vanhoista lehdistä sen verran että onko kellään tallessa Tuulilasi-lehteä jostain 1975-77 vaiheilta? Muistan että siinä oli hieno tarina Saabin kotimaisen rallitallin huollosta,toimittaja seuras huollon matkassa ja tavoitti jutussa juuri sen tunnelman mitä se siihen aikaan oli, yöllä jossaan tienposkessa ja retkikeittimen kanssa, ilman mitään motorhome-systeemejä. Itse olen tuhonnut em. lehden sillon joskus, leikkaamalla kuvat talteen leikekirjaan....

Jos joku tietää sen lehtijutun , siinä on tätä foorumin henkeä sivuava fiilis vaikka en taaskaan muista oliko juttu tehty nimenomaan Suurajoissa vai jossaan SM-rallissa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urriaan

Kattelin tossa Neste-ralliopasta, ja päätettiin pojan (10 v.) kanssa mennä tänä vuonna Urrian hyppyyn. Nyt kun siitä otettuja kuvia ja tarinoita on tullut pyöriteltyä, vois mennä kattomaan sitä vähän uusin silmin. Kuinkahan aikaisin siihen on mentävä, että sais hyvän paikan?

Sitä odotellessa tässä yski otos siitä vuonna 1977. Kyseessä on Norjan toivo John Haugland Skodalla. Nykyään tuo hypyn oikea puoli on kuulemma VIP-katsomona. Ei ollut tuolloin.
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Urrian hyppy on yksi kisan suosituimmista paikoista, eli luultavasti 2-3h ennen starttia olis melkein jo hyvät paikat varaa valita..
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urriassa 1976

Urrian ison hypyn jälkeisessä taitto-oikeassa on kanssa tosi hyvä paikka, olin siinä 1980, 1981 ja taas 2005.

Tässä siinä 1976 Joku Bemari tulee kiinniajetuksi. Veikkaan että se on 77 Berg, Rolf FI BMW 2002 turbo
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3252
Sijainti
Lahti
Ihan mahdottomia ei kannata kuitenkaan Urrian hypystä odottaa. Sehän jo tiedetään, että suurin osa vetaa hyndan yli aika hillitysti, mutta ei sovi unohtaa myöskään sitä, kuinka eroosio on syönyt töyssyä alkuvuosiin verrattuna paljon vaatimattomammaksi. Niin, ja vauhti on suht hiljainen.:dunno:

Nostalgiassa tietysti löytyy. :ahem:
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Kohti Urriaa...

Taitaa itsellänikin suunta olla perinteisesti kohti Urriaa. Kyllä siellä tapahtumaa riittää, kärkipää vetää aika hillitysti mutta kärjen takana mm. Etelä-euroopan sankarit etuvetovehkeillä on tullut aina aika isolla sykkeellä ja viime vuonnakin näkyi muutama aika hurja suoritus. Harmi että vetomiehet ei aja tänä vuonna siellä sitä actionia vasta riittikin...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urriasta

Joo, tiedän kyllä ettei siinä WRC:t juuri edes maasta irtoa. Oon katellut videoilta esim. vuosia 1985 ja 1986, ja taytyy sanoa, että tosi nätisti ovat keventäneet siinä kaasua, ja ihan nuolemalla mentiin. Sport Quatrot, ja Lnacia S4:t ei edes hypänneet. Kyllä kai Blomqvist ja Mikkolakin tiesivät, ettei siinä mitään voita loikkaamalla montun pohjalle.

Tässä yksi kuva Vatasesta 1977 Marlboro-Fordilla. Ari muuten keskeytti Urrian maalissa kytkimen petettyä...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Humalamäen Paloaukean vertailua eri vuosilta

Humalamäen legendaarisen pätkän legendaarinen Paloaukea on tällä kertaa tutkimuksesni kohteena. Olen kellottanut noin aikoja autoille alkaen Paloaukean suoran viimeisestä ja isoimmasta hypystä koko aukean viimeiseen nyppyyn ja oikeaan, johon autot kuvasta häviää. Kellotus ei ole ihan tarkkaa eri vuosien välillä, mutta saa siitä jotain suuntaa.

1973 kellotettiin siihen:

- Blomqvist Saab 96 11,3 s
- Kinnunen Porsche Carrera 11,4 s
- Mäkinen Ford 11,4 s

1976 vastaavasti:

- Blomqvist Saab 99 EMS 9,5 s
- Alen Fiat Mirafiori 10,0 s
- Mikkola Toyota Celica 10,8 s
- Eklund Saab 99 EMS 10,8 s

Ja mitä noista sitten voi päätellä? Kolmessa vuodessa autot on nopeutuneet noin sekunnilla tuossa muutaman sadan metrin matkalla mitattuna. Blomqvist oli ihan hurjassa vauhdissa 1976, mutta keskeytti jo saman pätkän maalissa. Mää epäilin sen aikaa, mutta ei se tarkistuksessa muuttunut. Sitten kun katsoin sitä EMS:n menoa verrattuna muihin, niin on sanottava, että se OLI noin paljon nopeampi. Mihin olisikaan ennattänyt jos ei olis öljyt tulleet vaihdelaatikosta ulos liian hurjioen hyppyjen ansiosta.

JOssain 1984 ja 1985 vuoden videoissa on saman pätkä, mutta en löytänyt kunnollisia tähän hätään. Palaan siihen, mutta eiköhän Sport Quatrolla aika ole jossain 8 sekunnin hujakoilla.

Ohessa vielä kuva siitä tarkasteltavasta pätkästä jossa KInnusen Carrera kohta poistuu juuri nypyn taa ylemmässä kuvassa ja alemmassa loikkaa siitä mistä kellotukseni alkaa...
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
välillä 1977 lähtötunnelmia team Toyotan leiristä. Kuvassa Markku Saariston Corolla (lopputuloksissa 4. ) ja Mikkolan Celica (keskeytti jo ek 4:n jälkeen).
Näitä vanhoja kuvia on jännä katsella kun muistelee mistä nämä ovat, tämänkin kuvan paikka on tuttu tarrojenkeräysreitiltä, kortepohjassa kun asui ja asuu edelleen niin mestat oli lähellä. Nykyisen K-Länsiväylän kiinteistöhän oli ennenvanhaan O K Auto ja Toyota piti majaansa aina sen pihassa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
99 EMS

MItäs mieltä EMS-mies on? Voiko mun kellotukset olla kohdallaan, oliskos se Stigu ollut niin nopee?? ;)

Mun vaimon pikkuveli asu kanssa ihan Laajavuoren kupeessa ja se oli kai ihan mahdoton tarrojen kerääjä, vaimo on puhunut että se melkein asui 2 viikkoo ennen starttia Laajavuoressa ja siinä Kortepohjan ostarin kulmilla tarroja keräämässä. Mulla on joitain sen keräämiä tarroja tallessa, ne on aika huvittavia, esim. KOnela- tiimin tarrat.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Nimmareiden kerääjät

Tarrojen keräilyn lisäksi oli Jyvässeudulla nimmarin keräily muodissa. Siitähän on kirjotetu lehdissäkin monta kertaa.

Mä muistan huvittavan tapauksen 1984, kun mentiin yhden kaverin kanssa ajamaan Humalamäen pätkää viimesellä viikolla ennen kisaa ihan vaan huvikseen läpi isäukon vanhalla Fiat 128:lla. Siinä Paloaukeen kulmilla oli pikkupoikien leiri ja päivystys kuskien varalle. Niillä oli ihan kyltti että halutaan kuskien nimmarit. Ne pysäytti meidän autonpaskan, ja ihan pyyti nimmarit ja me ihan pokkana annettiin. Ei ne mitään epäilly, ja miksi oliskaan. Automme nyt oli niin kaukana urheilullisesta ralliautosta kuin voi vaan olla, mutta täydesta meni...
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
133
Sijainti
Jyväskylä
"Tarroja"

Mulla jäi toi keräily "päälle".

Olen kerännyt noita tarroja ja kortteja jostain 70-luvun puolesta välistä tähän päivään saakka(yli 30 vuotta). Niitä on ollut muutamaan kertaan esillä MM-rallin yhteydessä rallin HQ:ssa Laajavuoressa ja Paviljongissa.

Muistan hyvin nuo ajat kun Aittorinteeltä ajettiin useampaankin kertaan päivässä Laajavuoreen tai ympäri Seppälää missä suurin osa autoliikkeistä tuolloin oli.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
MItäs mieltä EMS-mies on? Voiko mun kellotukset olla kohdallaan, oliskos se Stigu ollut niin nopee?? ;)
Uskon että pitää paikkansa, tehoahan tuossa 16 v koneessa oli kuitenkin n.225 hp mutta auto oli kyllä ylipainoinen, johtuneeko sitten siitä että Stigu keskeytti tuon pätkän jälkeen kun massan saa kerran liikkeelle niin hypyistä tullaan aika ryminällä alas ja öljypohja menee rikki helposti. Möhköksishän tuota 99:ä kutsuttiin suomessa. Omaa autoamme kun olen tutkaillut niin öljypohja on aika arassa paikassa pohjapanssarista huolimatta ja vielä kun ottaa huomioon aika mahtavan etupainoisuuden niin saa olla hypyissä aika tarkkana.

Lomalla kävin kirjastossa lukemassa vanhoja aiheeseen liittyviä kirjoja, taisi olla joku "Suomalaiset sorateiden sankarit" tai vastaava kirja jossa oli suomalaisien kuljettajien "profiilit". Mielenkiintoisen kommenttin esitti Jari Vilkas joka ajoi autollamme yhden kisan: "Ajoinhan sillä yhden kisan mutta ei siitä mihinkään ollut..." eli aika raakile tuo suomen versio EMSistä oli, Lampisen Simolta joskus kyselimme muistaako jotain noista 99:stä niin eipä hänelläkään hirveästi muistikuvia ollut, ainoa mitä muisti oli se kun keskeyttivät -77 niin ajoivat sen jälkeen lähimmän Alkon pihaan ja kävivät ostoksilla....

16 v kansihan oli aika edistyksellinen kun se Saabille tuli, niitä valettiin aikanaan se sääntöjen määräämä 200 kpl mutta lopulliseen muotoon niitä koneistettiin kuitenkin muutama kymmen, ehkä 20 kpl, suomeenkin kannet tulivat raakavaluina ja täällä ne tehtiin valmiiksi, eli kyse oli kuitenkin melko prototyyppiasteella olevasta tuotteesta. Kansia on tällä hetkellä koko maailmassa jäljellä ehkä n. 10 kpl, suomessa tiedän että on yksi, siitä en tiedä kumpaan EMSiin se on alunperin kuulunut. Tuossa Scan Auton "Name of the game" videossa vilahtaa yksi 16 v kone kun kuvataan Konalan tallilta.
Jospa joskus saisimme vielä nokallemme tuollaisen 16 v koneen niin olisihan se hienoa, mutta kyse on kuitenkin todellisista harvinaisuuksista ja hinnat on sen mukaiset... Kilpatallin lopettaessa suomessa autot myytiin yksityiskuskeille ja niihin vaihdettiin koneet, automme myytiin Porvooseen Roger Sandströmille ja Robi Gröndahl teki siihen ruiskukoneen josta otettiin parhaimmillaan ulos n. 220 hp mutta kestävyyden kanssa oli vähän niin ja näin.

Noita 99 EMSejähän talli teki suomessa kaksi kappaletta, toinen niistä on Espoon automuseossa, Robi Gröndahl teki kuitenkin 78-79 Antero Laineelle yhden 99 Turbon jolla myös Stigu ajoi Hankirallin -80, tämän jälkeen auto meni ruotsiin Kalle Grundelille josta se tuli takaisin suomeen -83. Auto on tällä hetkellä Laukaassa.

Jos Makka keräilee ovinumeroiden kuvia :ahem: niin itselläni on harrastuksena autojen kisahistorioiden selvittäminen ja niiden mahdollinen nykykunto ja sijainti....
 
Ylös