Alénin ja Mikkolan työnantaja oli tuolloin FIAT-Konserni mutta sepäs ei lähtenytkään mukaan 124 Abarthilla, edellisvuoden kauhukokemusten vuoksi. Vaan keskittyi kehittämään seuraavan vuoden "Ralliratsua" eli FIAT 131 Mirafiori Abarth Racing Rallyetä. Markku voitti kolme viikkoa ennen Jyskälää Portugalissa Fiatilla ja sai siten Jyskälään ottaa käyttöönsä Autokeskuksen Datsun 160J:n.1975 oli merkillinen vuosi, Alen ja Mikkola lähti kisaan ihan oudolla autolla, Mäkisellä oli ekaa kertaa Rs1800, Vatasella taas RS1600. Tutuilla autoilla ajoivat vain Saabistit. Tässä tilannekehitys Savonlinnan tauolle saakka:
analyysi:
- Kuva on piirretty Blomqvistin ollessa referenssinä. Hän ajoi yöllä tutkaan, ja suljettiin Savonlinnassa kisasta, mutta hän 'tiesi' sulkemisen ek13:sta saaakka, ja kaikki voi nähdä mitä tapahtui siitä tauolle!
- Mikkola ajoi sanojensa mukaan aivan auton ylärajoilla, eikä olisis voinut yhtään kiristää...
-Alen johti tauolla (kun Stigua ei laskettu), eikä Datsunissa ollut juuri murheita.
- Lampinen ajoi kolmellä pytyllä 3 viimestä ennen taukoa, mikä näkyy tuloksissakin.
- Mäkisen Ford ei kulkenut koko aikana kunnolla, oli ainakin sytytyksen kanssa ongelmia
- Vatanenhan johti Urriaan mennessä ja Mutasessa rikkoi Fordin takapyörän ja ripustuksen nuottivirheen vuoksi...
- Kuvassa ei näy Kyösti Hämäläistä, mutta hän ajeli useati kympin sakkiin ekalla lenkillä 1. ryhmän Kostajallaan, kerran peräti pätkäajoissa KOLMAS!
- Kullang ja Salonen selkeästi sijoilla 7 ja 8, mutta jo yli 3 min. jääneenä.
Olipa hyvä täydennys!! Tosta EK3:n tilanteesta mulla olikin jostain jäänyt mieleen, että numerolla 9 ajanut (4. ryhmän Vauxhall) Airikkala olis ajanut ulos, ja tosiaan nro 10 Valtaharju olis joutunut väistämään ja ajanut ulos, niin nyt siihen tuli varmennus. Tapahtuiko se sitten ek3 Kuohulla vaiko EK4 Urriassa, siitäkin on kahta tietoa. Mä oon lukenut että Urriassa. Mä ite olin silloin Ek5 Ehikissä, mutta mullaon valitettavan vähän muistikuvia, muistan vain:Hannu Valtaharjun keskeytys EK 3:lla johtui samasta syystä ohjauksen simpukka petti ja tästä syystä "Nakke" ja Risto Anttila vetäisivät huolella ulos väistäessään Pentti Airikkalan autoa.
Säännöt vaatii lisälukitteet konepeltiin ja takaluukkuun, tuota nahkaremmiä olen itsekkin ihmetellyt mikä sen tarina on. Ainakin Saabissa olen nähnyt että koko konepelti otetaan huollossa irti koska se aukeaa "väärinpäin" eli saranat on etureunasa näin konehuonetta pääsee huoltamaan helpommin.Semmonen kysymys että miksi Saabeissa oli konepelti remmillä kiinni? Oliko se jokin varmistus, vai mikä? JOskus näki myös semmosia kumisia lenkintapaisia joilila oli vedetty kiinni, mutta remmi nyt ainakin?
Toivosen Juhanin eli "Jussin" (Alénin ex-kartturi, ja Helsinkiläinen Taxi-autolija nykyisin mukaan Valtaharjun Hannu eli "Nakke" veti ulos heti Airikkalan perästä EK 3:lla ja jäi sinne kun Datsun sai niin pahasti siipensä. Nakke oli harjoitellut kisan hyvin ja odotti menestyvänsä mutta laihoin tuloksin oli Somerolaisen vaatekauppiaan poistuttava takaisin kotimatkalle.Keskisuomalaisen mukaan 1975 keskeytykset siinä alussa meni näin:
- Rainion Saab keitti jo Laajavuoren päällä, 2 mäntää kärähti ja peli jäi siihen
- Airikkala joka aloitti tosi hyvin ajoi Urriassa PK4 metsään.
-Valtaharju oli lehden mukaan ajanut ulos vasta Ehikissä pk5?? Tiedä häntä.
Sitten lehti kirjoitti aiheesta Rallin henki- ja kirjain, tarkoittaen Blomqvistin sulkemista kisasta hänen ajettua 73 60 km/h:n alueella. 10 km/h oli yläraja, jonka ylitys johti sulkemiseen, sääntöjen mukaan. Kirjoitus oli sillä hengellä tehty, että olisko voinut vähän joustaa lain kirjaimen tulkinnassa ja käyttää rallin hengen tulkintaa... Mä olen samaa mieltä, että kohtuuttoman kova rangaistus. ..
Joo, mä uskon että olet oikeassa ja että Keskisuomalainen oli väärässä. Kun lukee 70- luvun VM:iä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että Valtaharju oli kyllä tosi kova rallikuski. Ajoi mm. 78 voiton 2- ryhmän Escortilla kisassa, missä Hämäläinen ajoi 4- ryhmäläistä. Valtaharju oli myös 1977 kärkivauhdissa ja olis ollu sijalla 4, mutta myöhästymisminuutit täyttyi vaihteisto-ongelmien vuoksi. Olen samaa mieltä, että hän oli aliarvostettu eikä saanut sitä suurta tilaisuutta. Toinen juttu oliskos edes halunnut??Toivosen Juhanin eli "Jussin" (Alénin ex-kartturi, ja Helsinkiläinen Taxi-autolija nykyisin mukaan Valtaharjun Hannu eli "Nakke" veti ulos heti Airikkalan perästä EK 3:lla ja jäi sinne kun Datsun sai niin pahasti siipensä.
Samoin sinivalkoista Saabia ajanut Heikki Vilkman ajoi viimesenä yönä kympin sakkiin monella pätkällä. Kuvaa ei ole.Semmonenkin suuruus ilmestyi pohja-aikatilastoihini viimesenä yönä kun Antero Laine. Kuvassa hän sinivalkoisellaan, sijoittui lopulta sijalle 10, ensikertalaisena.
Leksan seikkailuista urheiluautojen ihmeellisessä maailmassa on kuvattu muunmuassa John Horsmanin kirjoittamassa loistavassa teoksessa "Racing in the Rain", jossa on kuvattu urheiluautojen MM-sarjaa 1960- ja 70-lukujen taitteessa, kun John H työskenteli John Wyerin pyörittämässä ja Gulfin rahoittamassa kilpailutallissa. Kyseisessä teamissahan Leksakin silloin ajoi.aika kontrastiero Leksalla, ajoi mm. F1 autoa, urheilusarjan Porsche 908:aa (kai melkein 1000 heppaa) jne,
Osa syy oli Kynsilehdon, Martin Holmesin lukemat nuotit jotka Timo Mäkinen oli laatinut Henry Liddonin kanssa. "Mr Mäkinen tekee aina Jyväskylään erikoisnuotit, hän ei merkitse ylös sitä mitä ennakkoon tietää tai etukäteen näkee niin kuin näit ei se eka paikka ollu mainitseminen arvonen. Henry Liddon Raikuun hyppyreistä."Ohessa yksi tämän aamun löytö, jossa kuvassa värit on kyllä hyvin sailyneet
Kynsilehto Humalamäessä, eli otti hypyt kunnolla jo ennen sitä Raikuun tuhoakin...
Olikohan Urrian hyppyri Mäkisen nuoteissa, luulenpa että ei. Mitenkähän Kynkkä siitä lensi??Osa syy oli Kynsilehdon, Martin Holmesin lukemat nuotit jotka Timo Mäkinen oli laatinut Henry Liddonin kanssa. "Mr Mäkinen tekee aina Jyväskylään erikoisnuotit, hän ei merkitse ylös sitä mitä ennakkoon tietää tai etukäteen näkee niin kuin näit ei se eka paikka ollu mainitseminen arvonen. Henry Liddon Raikuun hyppyreistä."
Mä muistan myös miten suomen talliSaabeista AINA nostettiin koko pelti pois,muissakin kisoissa kuin Jyväskylässä. Mulla on paljon kuvia 70-luvun Saabeista ja aina näkyy se remmi,vaikka muu auto kehittyi kokoajan hiukan salaa siel vanhojen kuorien alla.Säännöt vaatii lisälukitteet konepeltiin ja takaluukkuun, tuota nahkaremmiä olen itsekkin ihmetellyt mikä sen tarina on. Ainakin Saabissa olen nähnyt että koko konepelti otetaan huollossa irti koska se aukeaa "väärinpäin" eli saranat on etureunasa näin konehuonetta pääsee huoltamaan helpommin.
Luulen että max.120 oli lähempänä...en nyt jaksa itse penkoa, mutta 12 G faktaa löytyy tuolta:Aamulehti kirjoitti 1972 että tossa Airikkalan ja Luseniuksen renaulteissa olis ollu silloin 220 hv! Uskoisko? en taida, kyllä ne NIIN kauas jäi pätkäajoissa
www.renaultkerho.net
ja G-jaos on kokonaan erikseen, (siel sivuilla on linkki) siellä on myös vahoja , aitoja kilpureita joilla on ajettu suurajoissakin.G-jaos järkkää mm.ratapäiviä ja edellistalven jääratapäivän vieraana oli muuan J.Lusenius.
Mäkisen Markolta on tulossa pari vanhaa kuvaa Suurajoista Humalamäen hyppyreistä, lupasi lähettää kunhan saa skannattua ne negoista.En mä ole löytänyt kuvia Rainion autosta, kerran niitä kyselit, mutta ei niitä kai sitten vaan ole.