70-luvun suurajot

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
vanteet

Moro
Kyllä niitä ems-vanteita käytettiin 70-luvulla. Vanteista sorvattiin pois ulkonevia osia, jolloin vanne keveni, eikä se tarttunut kiinni niin helposti. Vahva vanne.
hopo
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Suurajot 1975 ekalle tauolle saakka

1975 oli merkillinen vuosi, Alen ja Mikkola lähti kisaan ihan oudolla autolla, Mäkisellä oli ekaa kertaa Rs1800, Vatasella taas RS1600. Tutuilla autoilla ajoivat vain Saabistit. Tässä tilannekehitys Savonlinnan tauolle saakka:

analyysi:

- Kuva on piirretty Blomqvistin ollessa referenssinä. Hän ajoi yöllä tutkaan, ja suljettiin Savonlinnassa kisasta, mutta hän 'tiesi' sulkemisen ek13:sta saaakka, ja kaikki voi nähdä mitä tapahtui siitä tauolle!
- Mikkola ajoi sanojensa mukaan aivan auton ylärajoilla, eikä olisis voinut yhtään kiristää...
-Alen johti tauolla (kun Stigua ei laskettu), eikä Datsunissa ollut juuri murheita.
- Lampinen ajoi kolmellä pytyllä 3 viimestä ennen taukoa, mikä näkyy tuloksissakin.
- Mäkisen Ford ei kulkenut koko aikana kunnolla, oli ainakin sytytyksen kanssa ongelmia
- Vatanenhan johti Urriaan mennessä ja Mutasessa rikkoi Fordin takapyörän ja ripustuksen nuottivirheen vuoksi...
- Kuvassa ei näy Kyösti Hämäläistä, mutta hän ajeli useati kympin sakkiin ekalla lenkillä 1. ryhmän Kostajallaan, kerran peräti pätkäajoissa KOLMAS!
- Kullang ja Salonen selkeästi sijoilla 7 ja 8, mutta jo yli 3 min. jääneenä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
AEC-501

Ei ole Suurajoista tämä kuva, mutta siinä on kiteytyneenä 70-luvun puolenvälin rallifiilis, kuva on Hankirallista. Kuvan Tapio Rainio voitti mm. Tunturin. Saab oli lumella tosi hyvä, se olikuin sukkula, riitti kun vetävät pyörät oli tiellä...
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
1975 oli merkillinen vuosi, Alen ja Mikkola lähti kisaan ihan oudolla autolla, Mäkisellä oli ekaa kertaa Rs1800, Vatasella taas RS1600. Tutuilla autoilla ajoivat vain Saabistit. Tässä tilannekehitys Savonlinnan tauolle saakka:

analyysi:

- Kuva on piirretty Blomqvistin ollessa referenssinä. Hän ajoi yöllä tutkaan, ja suljettiin Savonlinnassa kisasta, mutta hän 'tiesi' sulkemisen ek13:sta saaakka, ja kaikki voi nähdä mitä tapahtui siitä tauolle!
- Mikkola ajoi sanojensa mukaan aivan auton ylärajoilla, eikä olisis voinut yhtään kiristää...
-Alen johti tauolla (kun Stigua ei laskettu), eikä Datsunissa ollut juuri murheita.
- Lampinen ajoi kolmellä pytyllä 3 viimestä ennen taukoa, mikä näkyy tuloksissakin.
- Mäkisen Ford ei kulkenut koko aikana kunnolla, oli ainakin sytytyksen kanssa ongelmia
- Vatanenhan johti Urriaan mennessä ja Mutasessa rikkoi Fordin takapyörän ja ripustuksen nuottivirheen vuoksi...
- Kuvassa ei näy Kyösti Hämäläistä, mutta hän ajeli useati kympin sakkiin ekalla lenkillä 1. ryhmän Kostajallaan, kerran peräti pätkäajoissa KOLMAS!
- Kullang ja Salonen selkeästi sijoilla 7 ja 8, mutta jo yli 3 min. jääneenä.
Alénin ja Mikkolan työnantaja oli tuolloin FIAT-Konserni mutta sepäs ei lähtenytkään mukaan 124 Abarthilla, edellisvuoden kauhukokemusten vuoksi. Vaan keskittyi kehittämään seuraavan vuoden "Ralliratsua" eli FIAT 131 Mirafiori Abarth Racing Rallyetä. Markku voitti kolme viikkoa ennen Jyskälää Portugalissa Fiatilla ja sai siten Jyskälään ottaa käyttöönsä Autokeskuksen Datsun 160J:n.

Hannulla oli jo alkukesällä 1975, Marokossa juttua Ove "Paavi" Anderssonin kanssa "Mää en saa autoa Jyskälään. Tiedätkö ketään jolla olis auto siihen kisaan."
" Mulla olis, Toyota Corlolla Levin siihen kisaan vapaana mutta mulla ei oo rahaa. Mä kun saan vaan pientä avustusta tehtaalta. Vastasi Ove."

Lähes siltä istumalta Hannu soitti Atso Aholle ja sanaili "Kun oot Toyotan-myyjänä Rovaniemellä, voitko jutella maahantuojan Korpivaaran veljesten kanssa asiasta. Atso jutteli Timo ja Paavo Korpivaaran kanssa ja Korpivaara Oy lähti talkoisiin mukaan.

Sovittiin Oven kans " Et hän tuo auton Suomeen, Korpivaara antoi Siviili-Corollan harjotusautoksi ja kolme mekaanikkoa, Arne Hertz saapui ajamaan Oven huoltoautoa. Sain sellaisen harjoitus innon päälle että ajoin reittiä ainakin 10 000 kilometriä, motivaatiota oli vaikken ollut vielä edes kokeillut kisa-autoani. Kun Corolla sitten kolme, neljä päivää ennen kisaa saapui Laajavuoreen ja sain ajaa sitä autoa, homasin kuinka hyvä auto se oli ajaa. "Tällähän voi ehtiä vaikka mihin, se Corolla meni juuri siihen mihin sillä osoittikin."

Loppujen lopuksi Toyotan luotettavuus oli ihailtavan varmaa ja nimen omaan pienellä tiellä 160-hevosvoimainen auto kulki kisan kovinta vauhtia. Se voitto oli todella tärkeä Ovelle, Toyotalle, Hannulle ja ennen muuta Oven Rallitallille se oli todella pienen teamin voitto. Pienin koskaan Jyväskylässä MM-osakilpailun voittanut auto. Iskutilavuus 1575 kuutiosenttiä. Markku Alénilla taas oli jo kisan alusta alkaen ongelmia Datsunin ohjauksen kanssa, siinä kun oli sellainen simpukkamalli jota sai aina kolmen neljän pätkän välein kiristää jotta auto yleensä pysyi tiellä. Sitten EK:lla 23 Datsun poistuikin vauhdikkaasti maastoon. Hannu Valtaharjun keskeytys EK 3:lla johtui samasta syystä ohjauksen simpukka petti ja tästä syystä "Nakke" ja Risto Anttila vetäisivät huolella ulos väistäessään Pentti Airikkalan autoa.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1975

Hannu Valtaharjun keskeytys EK 3:lla johtui samasta syystä ohjauksen simpukka petti ja tästä syystä "Nakke" ja Risto Anttila vetäisivät huolella ulos väistäessään Pentti Airikkalan autoa.
Olipa hyvä täydennys!! Tosta EK3:n tilanteesta mulla olikin jostain jäänyt mieleen, että numerolla 9 ajanut (4. ryhmän Vauxhall) Airikkala olis ajanut ulos, ja tosiaan nro 10 Valtaharju olis joutunut väistämään ja ajanut ulos, niin nyt siihen tuli varmennus. Tapahtuiko se sitten ek3 Kuohulla vaiko EK4 Urriassa, siitäkin on kahta tietoa. Mä oon lukenut että Urriassa. Mä ite olin silloin Ek5 Ehikissä, mutta mullaon valitettavan vähän muistikuvia, muistan vain:

- Mikkolan Toyotan nro 1
- Stigun keltavihreän Saabin
- Alenin valkoisen Datsunin ja
- Mäkisen Coltin värisen uuden Escortin.

Sen jälkeen ei mitään mielikuvia, ei Vatasesta, eikä muistakaan... :( Auttaiskohan semmonen hypnoosi, johon rikosten uhritkin ainakin elokuvissa menee ja yks kaks muistaa asioita vuosikymmentenkin takaa... :)

Kuvassa Mäkisen uusi ase, taustalla Kynsilehdonkin auto vielä ehjänä (n.o22). Kuva J Kantasen kokoelmista.
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Täysin asiaan liittymätöntä, mutta huvittaa nuo vanhan ajan "parc fermeet" tuossakin kuvassa autot sikin sokin jossain ja aikaisemmin oli kuvaa jostain kivilouhoksesta missä autot myös yhdessä läjässä....:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Saab 96

Semmonen kysymys että miksi Saabeissa oli konepelti remmillä kiinni? Oliko se jokin varmistus, vai mikä? JOskus näki myös semmosia kumisia lenkintapaisia joilila oli vedetty kiinni, mutta remmi nyt ainakin?

Kuvassa Eklund Raikuun jättihypyssä, missä Kynsilehto tuhosi autonsa. On noin metrin alempana kuin Jussi K
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Semmonen kysymys että miksi Saabeissa oli konepelti remmillä kiinni? Oliko se jokin varmistus, vai mikä? JOskus näki myös semmosia kumisia lenkintapaisia joilila oli vedetty kiinni, mutta remmi nyt ainakin?
Säännöt vaatii lisälukitteet konepeltiin ja takaluukkuun, tuota nahkaremmiä olen itsekkin ihmetellyt mikä sen tarina on. Ainakin Saabissa olen nähnyt että koko konepelti otetaan huollossa irti koska se aukeaa "väärinpäin" eli saranat on etureunasa näin konehuonetta pääsee huoltamaan helpommin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rallin alku 1975

Keskisuomalaisen mukaan 1975 keskeytykset siinä alussa meni näin:

- Rainion Saab keitti jo Laajavuoren päällä, 2 mäntää kärähti ja peli jäi siihen
- Airikkala joka aloitti tosi hyvin ajoi Urriassa PK4 metsään.
-Valtaharju oli lehden mukaan ajanut ulos vasta Ehikissä pk5?? Tiedä häntä.

Sitten lehti kirjoitti aiheesta Rallin henki- ja kirjain, tarkoittaen Blomqvistin sulkemista kisasta hänen ajettua 73 60 km/h:n alueella. 10 km/h oli yläraja, jonka ylitys johti sulkemiseen, sääntöjen mukaan. Kirjoitus oli sillä hengellä tehty, että olisko voinut vähän joustaa lain kirjaimen tulkinnassa ja käyttää rallin hengen tulkintaa... Mä olen samaa mieltä, että kohtuuttoman kova rangaistus. ..
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rallin loppu 75

Hakkasin kaikki pätkäajat Exceliin ja kas kummaa, näytti siltä että Eklund tulikin kolmanneksi ja Mäkinen neljänneksi, ero 10 sekkaa. Oikeissa tuloksissa se oli justi toisin päin. Ehkä näppihäiriö...eklund ajeli lopussa 5 pohja-aikaakin, eli teki kovaa nousua. Olisko saanut 20 sekkaa lisäpinnoja jostain myöhastä tms?? Keskisuomalainen ei mitään semmosta kirjota, mutta täytyy tutkia mitä VM sanoo...

Semmonenkin suuruus ilmestyi pohja-aikatilastoihini viimesenä yönä kun Antero Laine. Kuvassa hän sinivalkoisellaan, sijoittui lopulta sijalle 10, ensikertalaisena.

Kuva J Kantanen
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Keskisuomalaisen mukaan 1975 keskeytykset siinä alussa meni näin:

- Rainion Saab keitti jo Laajavuoren päällä, 2 mäntää kärähti ja peli jäi siihen
- Airikkala joka aloitti tosi hyvin ajoi Urriassa PK4 metsään.
-Valtaharju oli lehden mukaan ajanut ulos vasta Ehikissä pk5?? Tiedä häntä.

Sitten lehti kirjoitti aiheesta Rallin henki- ja kirjain, tarkoittaen Blomqvistin sulkemista kisasta hänen ajettua 73 60 km/h:n alueella. 10 km/h oli yläraja, jonka ylitys johti sulkemiseen, sääntöjen mukaan. Kirjoitus oli sillä hengellä tehty, että olisko voinut vähän joustaa lain kirjaimen tulkinnassa ja käyttää rallin hengen tulkintaa... Mä olen samaa mieltä, että kohtuuttoman kova rangaistus. ..
Toivosen Juhanin eli "Jussin" (Alénin ex-kartturi, ja Helsinkiläinen Taxi-autolija nykyisin mukaan Valtaharjun Hannu eli "Nakke" veti ulos heti Airikkalan perästä EK 3:lla ja jäi sinne kun Datsun sai niin pahasti siipensä. Nakke oli harjoitellut kisan hyvin ja odotti menestyvänsä mutta laihoin tuloksin oli Somerolaisen vaatekauppiaan poistuttava takaisin kotimatkalle.

Se oli ensinmäinen kerta kun "Nakkella" oli alla tehtaan auto, toinen kerta oli Fiat Mirafiorin kanssa vuosia myöhemmin. Nakkehan teki jäänuottia vuosina 1983-86 Monte Carlossa, Henri Toivoselle, Timo Saloselle ja Markku Alenille. Oikeastaan oli hyvä että Vaatekauppiaan oli aika siirtyä kirjoituspöydän taakse noitten vuosien jälkeen. Nakke oli aikanaan aliarvostettu ammattimies, joka teki kovaa tulosta monenlaisella eri autolla.

Jussihan muistetaan vuoden 1970 "Silmälasiepisodista kun Opel oli katollaan ja tuhottu niin Jussin lasit jäi autoon. Ja ne piti sieltä ehottomasti hakea pois hinnalla millä hyvänsä. Jussi oli hyvä kakkonen nuorelle Markku Alénille, osasi rauhottaa Alenia ja piiskata myös vauhtiin. Myöhemmin Jussi aina kuskasi Markun lentokentälle kun mies Helsingistä MM-ralleihin lähti. Nakkehan muisteli myöhemmin " Meidän vaateliike tuotti sen verran hyvin että pystyin ostamaan Opel Rallye Kadettin, monet ajoivat silloin samanlaista ykkösryhmälläisenä. Mutta musta Ralliautossa pitää olla Ralliauton äänet ja kakkosryhmäläisestä sitä lähti. Suurajoissa olin monta kertaa lähellä menestyä mutta, autot vaan ei kestäneet. 1975 mulla oli tehtaan Datsun ja maholisuudet vaikka mihin, mutta kisa jäi kesken ihan alussa, meistä riippumattomasta syystä."
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
'Nakke'

Toivosen Juhanin eli "Jussin" (Alénin ex-kartturi, ja Helsinkiläinen Taxi-autolija nykyisin mukaan Valtaharjun Hannu eli "Nakke" veti ulos heti Airikkalan perästä EK 3:lla ja jäi sinne kun Datsun sai niin pahasti siipensä.
Joo, mä uskon että olet oikeassa ja että Keskisuomalainen oli väärässä. Kun lukee 70- luvun VM:iä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että Valtaharju oli kyllä tosi kova rallikuski. Ajoi mm. 78 voiton 2- ryhmän Escortilla kisassa, missä Hämäläinen ajoi 4- ryhmäläistä. Valtaharju oli myös 1977 kärkivauhdissa ja olis ollu sijalla 4, mutta myöhästymisminuutit täyttyi vaihteisto-ongelmien vuoksi. Olen samaa mieltä, että hän oli aliarvostettu eikä saanut sitä suurta tilaisuutta. Toinen juttu oliskos edes halunnut??
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1975

Semmonenkin suuruus ilmestyi pohja-aikatilastoihini viimesenä yönä kun Antero Laine. Kuvassa hän sinivalkoisellaan, sijoittui lopulta sijalle 10, ensikertalaisena.
Samoin sinivalkoista Saabia ajanut Heikki Vilkman ajoi viimesenä yönä kympin sakkiin monella pätkällä. Kuvaa ei ole.
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
aika kontrastiero Leksalla, ajoi mm. F1 autoa, urheilusarjan Porsche 908:aa (kai melkein 1000 heppaa) jne,
Leksan seikkailuista urheiluautojen ihmeellisessä maailmassa on kuvattu muunmuassa John Horsmanin kirjoittamassa loistavassa teoksessa "Racing in the Rain", jossa on kuvattu urheiluautojen MM-sarjaa 1960- ja 70-lukujen taitteessa, kun John H työskenteli John Wyerin pyörittämässä ja Gulfin rahoittamassa kilpailutallissa. Kyseisessä teamissahan Leksakin silloin ajoi.

Jostain syystä tuo Gulfin väritys on ihan kirkkaasti parhaan näköinen kilpa-autoissa ikinä. Niinpä Juha Salon auto tänä vuonna Nesterallissa miellytti silmääni aivan erityisesti. Alla kuitenkin kuva Porsche 908/3:sta jolla Leksa mm. vetäisi Targa Florion kierrosennätyksen uusiksi vuonna 1970.. voi noita värejä!



Sorry, ei varsinaisesti liity Suurajoihin suoranaisesti. Mietin sitä että ajoiko Leksa suuremmin asfalttiralleja, kykyä olisi varmasti ollut? Targa Floriossakin oli pariaan Pedro Rodriguezia nopeampi, kun normaalisti nopeilla radoilla kun alla oli 917-malli tilanne oli toisinpäin.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kynsilehto 1975

Ohessa yksi tämän aamun löytö, jossa kuvassa värit on kyllä hyvin sailyneet :)

Kynsilehto Humalamäessä, eli otti hypyt kunnolla jo ennen sitä Raikuun tuhoakin...
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Ohessa yksi tämän aamun löytö, jossa kuvassa värit on kyllä hyvin sailyneet :)

Kynsilehto Humalamäessä, eli otti hypyt kunnolla jo ennen sitä Raikuun tuhoakin...
Osa syy oli Kynsilehdon, Martin Holmesin lukemat nuotit jotka Timo Mäkinen oli laatinut Henry Liddonin kanssa. "Mr Mäkinen tekee aina Jyväskylään erikoisnuotit, hän ei merkitse ylös sitä mitä ennakkoon tietää tai etukäteen näkee niin kuin näit ei se eka paikka ollu mainitseminen arvonen. Henry Liddon Raikuun hyppyreistä."
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kynsilehto

Osa syy oli Kynsilehdon, Martin Holmesin lukemat nuotit jotka Timo Mäkinen oli laatinut Henry Liddonin kanssa. "Mr Mäkinen tekee aina Jyväskylään erikoisnuotit, hän ei merkitse ylös sitä mitä ennakkoon tietää tai etukäteen näkee niin kuin näit ei se eka paikka ollu mainitseminen arvonen. Henry Liddon Raikuun hyppyreistä."
Olikohan Urrian hyppyri Mäkisen nuoteissa, luulenpa että ei. Mitenkähän Kynkkä siitä lensi??
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Säännöt vaatii lisälukitteet konepeltiin ja takaluukkuun, tuota nahkaremmiä olen itsekkin ihmetellyt mikä sen tarina on. Ainakin Saabissa olen nähnyt että koko konepelti otetaan huollossa irti koska se aukeaa "väärinpäin" eli saranat on etureunasa näin konehuonetta pääsee huoltamaan helpommin.
Mä muistan myös miten suomen talliSaabeista AINA nostettiin koko pelti pois,muissakin kisoissa kuin Jyväskylässä. Mulla on paljon kuvia 70-luvun Saabeista ja aina näkyy se remmi,vaikka muu auto kehittyi kokoajan hiukan salaa siel vanhojen kuorien alla.
Voisko se nahkaremmi olla joku ns. nostalgiahomma niiltä ajoilta jollon se ihan oikeesti oli lisälukite? Isävainaa ajo joskus 2-tahtisella Sportilla ,enemmän oli kartturina samaisessa autossa ja siihen aikaan se remmi viel oli aito lukitus eikä peltiä nosteltu paikaltaan.Sen ajan kilpurihan oli samalla arkiauto,rata-auto,ralliauto jne.

Hieno juttu muuten tuo että teidän 99:stä on päästy jo ottamaan ekat tyypit.Pelastettu vanha kilpuri tai oikein hyvä replika on aina hatunnoston arvoinen homma!
En mä ole löytänyt kuvia Rainion autosta, kerran niitä kyselit, mutta ei niitä kai sitten vaan ole.Liekkö osasyy ettei se 99 sillon oikeen kiinnostanu nuorta Fordimiestä.

ai niin,RALLIMUSEO:
sinänsä ei taas liity Suurajoihin, mutta vanhaan rallimatskuun kyllä ja uskon että alla olevasta linkistä löytyy myös Jyskälä-tavaraa. Jos joku matkustaa hollantiin niin uskon että linkin takaa löytyvä herra ottaa mielellään vastaan suomalaisvieraan.Hieno saavutus tuokin, varsinkin kun ajatellaan Hollannin "suurta" rallihistoriaa...
http://home.kpn.nl/wolth267/indexeng.htm
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Aamulehti kirjoitti 1972 että tossa Airikkalan ja Luseniuksen renaulteissa olis ollu silloin 220 hv! Uskoisko? en taida, kyllä ne NIIN kauas jäi pätkäajoissa
Luulen että max.120 oli lähempänä...en nyt jaksa itse penkoa, mutta 12 G faktaa löytyy tuolta:
www.renaultkerho.net
ja G-jaos on kokonaan erikseen, (siel sivuilla on linkki) siellä on myös vahoja , aitoja kilpureita joilla on ajettu suurajoissakin.G-jaos järkkää mm.ratapäiviä ja edellistalven jääratapäivän vieraana oli muuan J.Lusenius.
 
Ylös