70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tungsram

Google kertoo että Tungsram on Unkarilainen valojen valmistaja.
Miksi muuten Opelissa on Cibien valot, jos sponssina on joku muu valofirma??

Mää en muista kenekään muun tota mainostaneen, paitsi Valtaharjun.

Hannu Valtaharju on muuten edesmennyt, tapahtui jo 90- luvulla muistaakseni. Oli joskus VM:ssä pieni muistokirjoituskin.

Hannuhan ajoi mm. 1983 Alenin punasella harjoitus-LanciaRallyllä Suurjoissa. Siitä on kuva VM:ssä, missä aurauskulmat oli ihan solmussa...
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Miksi muuten Opelissa on Cibien valot, jos sponssina on joku muu valofirma??

Mää en muista kenekään muun tota mainostaneen, paitsi Valtaharjun.

Hannu Valtaharju on muuten edesmennyt, tapahtui jo 90- luvulla muistaakseni. Oli joskus VM:ssä pieni muistokirjoituskin.

Hannuhan ajoi mm. 1983 Alenin punasella harjoitus-LanciaRallyllä Suurjoissa. Siitä on kuva VM:ssä, missä aurauskulmat oli ihan solmussa...
Ei ole muuten tapahtunut ainakaan 1990-luvulla Nakke kun oli kisoissa mukana vielä 2001, poikansa Juhan kartturina. Historicissa Rallye Kadetilla. Eikä ainakaan 1999, kun Juha Nylund miestä kotioloissa kirjaansa varten haastatteli. Onni Vilkas oli se joka kuoli 1999.

1990-luvulla kuoli Onni Vilkas (1999) ja 2001 Mikael Sundström.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Nakke

Ei ole muuten tapahtunut ainakaan 1990-luvulla Nakke kun oli kisoissa mukana vielä 2001, poikansa Juhan kartturina. Historicissa Rallye Kadetilla. Eikä ainakaan 1999, kun Juha Nylund miestä kotioloissa kirjaansa varten haastatteli. Onni Vilkas oli se joka kuoli 1999.

1990-luvulla kuoli Onni Vilkas (1999) ja 2001 Mikael Sundström.
Vitsi, kun en muista koska näin VM:ssä sen jutun, se saattoi olla kyllä 2000-luvullakin. Samoin kun Mikael Sundströminkin kuolema.

En pysty nyt tarkistaan, VM:t on mökillä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Uffen kaato 1978

Taas yksi hieno löytö a´la Markku Rantanen.

Uffe on juuri kipannut Opelinsa, ja tilanne on päällä. KOiramies juoksee eri suuntaan kuin kaikki muut, ilmeisesti varottamaan seuraavaa...
 

M_RS

Well-known member
Liittynyt
13.7.2008
Viestit
92
Miksi muuten Opelissa on Cibien valot, jos sponssina on joku muu valofirma??

Mää en muista kenekään muun tota mainostaneen, paitsi Valtaharjun.

Hannu Valtaharju on muuten edesmennyt, tapahtui jo 90- luvulla muistaakseni. Oli joskus VM:ssä pieni muistokirjoituskin.

Hannuhan ajoi mm. 1983 Alenin punasella harjoitus-LanciaRallyllä Suurjoissa. Siitä on kuva VM:ssä, missä aurauskulmat oli ihan solmussa...
Jollain muullakin Teboililaisella oli Tungsramin mainokset,mutta esitän faktaa vasta kun sitä löydän,siis kuvan...niin nuo polttimot on meillä enemmänkin niit himassa käytettäviä 60W lamppuja, jossain näin juuri H4 lamppujakin mutta en ny rupea kirjottamaan tähän mitään niiden laadusta....

Valtaharju kuoli muutama vuosi takaperin, ajoi vielä 90-luvun lopussa ainakin yhden kisan omalla Historic Porschellaan,mutta ei mielenkiinto vaan riittänyt.En väitä, sillä tämä on huhupuhetta, mutta sanoivat että Hannullekin maistui liikaa ja se taas aiheutti muuta joka vei miehen ennen aikojaan. No, sillon 70- luvun lopussa kun mies ajoi NO-98 BDA Escortilla ja hyvin ajoikin, niin heti kisojen jälkeen aina maistui ja reippaasti, ehkä eläkepäivät sitte lisäs sitä "harrastetta".
Kuulemma tämän takia kaveriporukka koitti saada Hannua tosissaan innostumaan vielä Porschellakin,jotta olis ollu jotain muuta puuhaa,mutta ainakin silloin 1997,vai -98 kieltäydyin itse kunniasta mennä kartturiksi, kun näin missä vireessä mies oli. Mutta aikanaan Opeleilla, Escorteilla,Fiat/Lancia ja monilla muilla Hannu ajoi todella kovaa.
Itse jäin miettimään tietääkö joku missä ovat nyt mm.se punainen Porsche 911 ja 80-luvun lopulla Hannulla ollut BDA jolla ajoi joitaan nolla- ja VIP-keikkoja pikkuralleissa?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhinpää

No nyt onnistuu, eilen kotoa en pystynyt tähän kirjottaan mitään.

Vietin pyhäpäivää Myhinpäässä, yhteensä 4 tuntia pätkällä. ajoin ensin sen 19,4 km (70-luvun pituus) autolla, ja sitten kävelin 2 tuntia sitä museotieosuutta. NOrmaalisti mulla kuluu noin 700 kcal tollasella reippaalla kävelyllä, nuyt meni 1200 kcal, niin paljon on ylämäkiä ja alamäkiä..

On sanottava, että Myhinpää teki lähtemättömän vaikutuksen. On tosi hurja pätkä. Vielä kun se normaalisti ajettiin pilkkopimeessä, on siellä kyllä jyvät erottuneet akanoista.

Keräsin tohon kuvaotokseen joitain kuviani eilisestä. 11 km:n pätkä siitä on tosiaan museotietä, ja sille osuudelle sattuu kaikki parhaat paikatkin. Mä löysin mielestäni paikan, missä Timo Salonen selätti Fiatin 1978. Aika tiukka hyppy ja sitten tiukka vasen, jossa sisäkurvissa 3 m korkea kallioseinämä. Muistikuvani mukaan Timo on sanonut, että auto nousi kallion päälle... Muita vastaavia paikkoja ei ollut. Tämä oli n. 6 km lähdöstä.

Yksi varmasti Urrian hypyn veroinen paikka oli se, missä 'toteemiksi' ristimäni vanha kelo on. Pitkää suoraa, ylämäki ja sitten pudotus . Varsinkin jos ajettais toiseen suuntaan, se olis kuin kopio Urrian hypystä.

Yksi erittäin erikoinen sahalaitos löytyi, ikivanha tukkitraktori, josta vetoakseli sirkkeliin...Ei ihan eilen asennettu.

Paljon muutakin mielenkiintoista näin ja koin. Haastattelin vastaantulojoita (ei kovin monia), kyselin vanhoista ajoista, eivät muistaneet juuri mitään... :(
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhinpään ISO

Tässä kuva siitä mielestäni aika hurjasta paikasta n. 9 km:n kohdalla. Tullaan aika pitkää suoraa tohon mäelle, ja sitten samanmoinen pudotus alas. Vasemmalla näkyy se ikihonka.

Toisinpäin ajettuna on kuin Urrian kopio.

Helppo kuvitella miten ajovalot näyttää hetken kuusien latvoihin. Muutenkin Myhinpää nois oikein päin ajettuna sisältää eniten ylämäkihyppyreitä. Eli Trabantiti ei oo varmaan jaksanut enää hypätä, kun ovat kivunneet ensin mäen päälle ;)

Luoja on lisäksi huomioinut katsojat Myhinpäätä tehdessään. Pätkän varrella on kymmeniä ISOJA kivenlohkareita, joiden päältä ihan huimat näkymät ihan metrin päässä olevalle tielle. On myös korkeita kalloita, joiden päällä on täytynyt olla väkee ja runsaasti...
 
Viimeksi muokattu:

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Tässä kuva siitä mielestäni aika hurjasta paikasta n. 9 km:n kohdalla. Tullaan aika pitkää suoraa tohon mäelle, ja sitten samanmoinen pudotus alas. Vasemmalla näkyy se ikihonka.

Toisinpäin ajettuna on kuin Urrian kopio.

Helppo kuvitella miten ajovalot näyttää hetken kuusien latvoihin. Muutenkin Myhinpää nois oikein päin ajettuna sisältää eniten ylämäkihyppyreitä. Eli Trabantiti ei oo varmaan jaksanut enää hypätä, kun ovat kivunneet ensin mäen päälle ;)

Luoja on lisäksi huomioinut katsojat Myhinpäätä tehdessään. Pätkän varrella on kymmeniä ISOJA kivenlohkareita, joiden päältä ihan huimat näkymät ihan metrin päässä olevalle tielle. On myös korkeita kalloita, joiden päällä on täytynyt olla väkee ja runsaasti...
Mulla on kanssa saman kaltaisia muistoja kesältä 92. Myhinpää oli hurjan pätkän maineessa silloin kun se sisältyi Suurajo-ohjelmistoon. Suonenjoen suunnan pätkät Mäkrä jonka lähtö oli aikanaan ihan muutama kilometri Suonenjoen keskustasta on kapeaa tietä. Myhinpää taas, on naapurikunta Rautalammin puolella, isoatietä eroavat toisistaan kuin yö päivästä. Mäkrässä on tosikapeaa tietä, mutta Myhinpää on koko matkaltaan upeaa tietä. Yhtään ei tarvitse ihmetellä Markku Alénin sanoja "Ari Vatanen hyökkää aina täällä! Meikä meinaa aina teloa auton tällä pätkällä!" Myhinpää ei ilmeisesti kuulunut "Alén-Englanti-Italia sanakirjaan" kohtaan pidetyt erikoiskokeet."


Loistava EK jolla on muutama tosi kiva kohta, se Salosen kallionkulma on kuuluisin. Se on just toi ylämäki hyppyri joka on toisinpäin ajettaessa tosi hurja paikka. Myhinpäässä todellakin vauhtivaroja on oltava. Ja kyllähän se tie on muutenkin kaunis. Museotie tai ei niissä hyppyreissä on useita autoja rikottu. Paras suurajopätkä on kuitenkin edelleen alkuperäinen 25,1 kilometrin mittainen "Ouninpohja"
 
Viimeksi muokattu:

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Tässä kuva siitä mielestäni aika hurjasta paikasta n. 9 km:n kohdalla. Tullaan aika pitkää suoraa tohon mäelle, ja sitten samanmoinen pudotus alas. Vasemmalla näkyy se ikihonka.
Onpa hurjannäköinen paikka, vähän on tuollaista Urria henkeä eli noustaan seinää ylös :eek!:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Tässä kuva siitä mielestäni aika hurjasta paikasta n. 9 km:n kohdalla. Tullaan aika pitkää suoraa tohon mäelle, ja sitten samanmoinen pudotus alas. Vasemmalla näkyy se ikihonka.

Toisinpäin ajettuna on kuin Urrian kopio.

Helppo kuvitella miten ajovalot näyttää hetken kuusien latvoihin. Muutenkin Myhinpää nois oikein päin ajettuna sisältää eniten ylämäkihyppyreitä. Eli Trabantiti ei oo varmaan jaksanut enää hypätä, kun ovat kivunneet ensin mäen päälle ;)

Luoja on lisäksi huomioinut katsojat Myhinpäätä tehdessään. Pätkän varrella on kymmeniä ISOJA kivenlohkareita, joiden päältä ihan huimat näkymät ihan metrin päässä olevalle tielle. On myös korkeita kalloita, joiden päällä on täytynyt olla väkee ja runsaasti...
Tuossa tosiaan "tie lähtee alta" ja AHAA -elämys on valmis. Muutenkin pidän erityisesti Myhinpäästä myös katsojaystävällisyytensä takia ja se kuului vakoipaikkoihin silloin kun siellä vielä ajettiin.
Myös Sirkkamäki, Mäkrä, Jouhtikylä jne. silloisen Itäpuolen lenkin EK:t olivat vakiotavaraa aina katselureittiä suunniteltaessa. Mulle on erityisesti jäänyt mieleen Michele Moutonin Quattron kaato Myhissä, ja kartturin papereiden keräys katsojien avustuksella. Myös Colin on saanut tuta Myhin rajuuden ja Subarun katto oli ns. harjakatto -mallia tieltä poistumisen jälkeen.:D

Myhi on ollut jo pitkään museotienä ja ehkä se on yksi syy, miksi sitä ei enää ajeta. En sitten tiedä, voisiko sille saada enää ajolupaa juuri sen takia, että on museotie. Joka tapauksessa kaipaan vaan Myhinpäätä takaisin reitistöön, kuten muitakin Itäpuolen pätkiä. Legendaarinen Ouni kaipaisi rinnalleen toisen yhtä legendaarisen erikoiskokeen.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Myhi on ollut jo pitkään museotienä ja ehkä se on yksi syy, miksi sitä ei enää ajeta. En sitten tiedä, voisiko sille saada enää ajolupaa juuri sen takia, että on museotie. Joka tapauksessa kaipaan vaan Myhinpäätä takaisin reitistöön, kuten muitakin Itäpuolen pätkiä. Legendaarinen Ouni kaipaisi rinnalleen toisen yhtä legendaarisen erikoiskokeen.
Eikös Citikka ainakin testaile ennen Nesterallya Myhinpäässä jollain osalla, mutta tuskin tuolla museotieosuudella.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Eikös Citikka ainakin testaile ennen Nesterallya Myhinpäässä jollain osalla, mutta tuskin tuolla museotieosuudella.
Museotienä maantie 530 Toholahti - Hankavesi on 11,7 kilometrin matkan välillä Saahkari - Myhinpää.

Kai sitä ei museotienä olevaa pätkää saa käyttää mutta tuo museotie osuus kattaa ne parhaat palat siitäkin tiestä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Moutonin kaato

Mulle on erityisesti jäänyt mieleen Michele Moutonin Quattron kaato Myhissä, ja kartturin papereiden keräys katsojien avustuksella. Myös Colin on saanut tuta Myhin rajuuden ja Subarun katto oli ns. harjakatto -mallia tieltä poistumisen jälkeen..
Mä koetin sitä Moutoninkin paikkaa tunnistaa, mutta sen näköisiä oli liian monta! Seuraavan kerran kun jollekin pätkälle meen 'muistelemaan', otan kannettavan mukaan, joss on kaikki mun kuvat. Vois olla helpompaa verrata paikkoja.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Testiä 2008

Eikös Citikka ainakin testaile ennen Nesterallya Myhinpäässä jollain osalla, mutta tuskin tuolla museotieosuudella.
Tästäkin tuli tarina kerrottavaksi. Mä olin siellä loppupäässä pätkää yhdessä 'mahamäeksi' kutsutussa paikassa. Kattelin paikkaa ja odottelin kameran kanssa että tulis auto. No 10 minuutin päästä tuli ja meikä kuvitteli että nyt tulee Aleeni Mirafiorilla ja nappasin kaukaa kuvan. Kun se auto meni ohi, sehän oli mun kolleega täältä töistä! Ei se mua tuntenut. Kun kysyin eilen mitä se siellä ja näytin kuvaa, se sano että menossa mökilleen. Kertoi sitten, että jossain siellä loppupään paikkeilla citroen ja Ford oli tänäkin vuonna testaamassa. Hirvonen oli käyny kuulemma saunassakin hänen mökillään...Muuta kolleegasta ei sitten irronnutkaan, ei mitään muistikuvia vanhoista ajoista :(

Ohessa kuva siitä paikasta. Aika huima notko johon autot pudottaa ja sitten nousu ylös. Siitä kai nimi mahamäki tulee, kun ottaa mahasta...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Viimeksi muokattu:

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Myös Colin on saanut tuta Myhin rajuuden ja Subarun katto oli ns. harjakatto -mallia tieltä poistumisen jälkeen.:D


Tuota tuota.. Mikä vuosi oli kun Colin ruttas Subarun Myhinpäässä? Ikä alkaa meikäläiselläkin jo läheneen tuota 30v eli ilmeisesti dementiakin yleistyy sitä myöden :D

Muistelen Colinin Subarun ruttauksia tapahtuneen Legacylla Lankamaalla ja Hassissa (tai mikälie Ounin "johdannainen" nyt olikaan se nimi) ja Siitamassa sit Imprezalla. Mutta tuo Myhinpää kyllä on aukkokohta mun muistissa.. Ellei sitten se harjoituskaato 1992 tapahtunut juurikin Myhinpäässä, kun silloinhan Colin kippas auton ensin treeneissä kerran ja sit kisassa 2 kertaa, mutta niin vaan perunapussillakin ajettiin maaliin asti :D
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Museotienä maantie 530 Toholahti - Hankavesi on 11,7 kilometrin matkan välillä Saahkari - Myhinpää.

Kai sitä ei museotienä olevaa pätkää saa käyttää mutta tuo museotie osuus kattaa ne parhaat palat siitäkin tiestä.

Makkan kuvien mukaan tie on museoitu 1982.. Ei sen pitäisi siis estää tien käyttöä erikoiskokeena, tai ei estänyt 80-90- luvuilla:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Museotiestä

Makkan kuvien mukaan tie on museoitu 1982.. Ei sen pitäisi siis estää tien käyttöä erikoiskokeena, tai ei estänyt 80-90- luvuilla:)
Joo, määkin oon aatellut selvittää jostain, miksi sitä ei enää ajeta? Voi olla kyllä niin, että jos Ouninpohja on liian vaarallinen, niin Myhinpää on sitä kyllä takuulla saman verran ellei enemmän...

Mä oon ajellut Ounia monta kertaa, ja vertailuna Myhinpäähän sanoisin, että jälkimmäinen on pahempi nykyään, Ounissa oli aika paljon levennelty tietä ja kaivettu ojia sun muuta. Lisäksi Myhinpäässä on aika iso riski, että ulosajettaessa osut talon kokoiseen kivenjärkäleeseen. Niitä siellä riittää joka mutakan takana!

Mutta eteenpäin sanoi mummo lumessa...

Tänään oli keskisuomalaisessa juttu Juha Kankkusesta tekeillä olevasta kirjasta. JUha täyttää 50 ja sen kunniaksi elämänkerta on pantu paperille.

Mä innostuin taas lisää tästä omasta kirjaprojektista, ja sain toisaalta eilen viimeksi pari vanhaa Tuulilasilehteä (74 ja 76) joissa oli taas uutta kuvamatskua ja tarinaakin. Mahtavia kuvia Urriasta 1974. Ikävä vaan että ei voi laittaa tänne... :(

Osaako kukaan vinkata, kuka voisi olla sopiva taho mahdollisen kirjan mahdolliselle kustantamiselle?

Nimikin on jo valmiina, The Rally of 1000 Pages. Tekis 1000- sivuisen koosteen ;) Ei vais, lähteenä olis luettu 1000 sivua lehtiä ja kirjoja ja julkaisuja...
 
Ylös