70-luvun suurajot

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Nykypäivän MM-ralleissahan on helppoa pysyä kärryillä, ketkä kuljettajat ajavat virallisella tehdastallin kalustolla, mutta miten oli 70-luvun suurajoissa? Eli vuosina 70-79, ketkä kuljettajat ajoivat jyskälässä virallisina tehdaskuskeina, ja ketkä olivat ns. puolivirallisia tehdaskuskeja, esim. tehtaalta saatu auto, mutta yksityisissä väreissä omalla huoltotiimillä jne.? Nuo on jäänyt jotenkin hämärän peittoon 70-luvulta..
voi olla vaikeaa määritellä n.s. tehdaskuskin asemaa,koska joillakin saattoi olla yksittäisen kilpailun"diili",onko se siis tehdaskuskin arvonimen paikka.tietenkin selviäkin tapauksia on kuten itäsaksalaiset ja venäläiset.mutta esim mäkinen joka ajoi v.-70 saabilla laskemmeko tehdas kuskiksi?rajankäynti on monimutkaista n.s. yhden kilpailun miesten,tai miksei naistenkin kohdalla.lisäksi maahantuojilla oli monilla systeemeillä toimivia talleja joissa kustannukset jakaantuivat hyvinkin kirjavasti.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Kuvaa Saabin takeista?

Sattuisiko jollain olemaan sellaista kuvaa jossa on Lampinen, Rainio ja Vilkas rivissä Saabin toppatakit päällä ja rinnuksissa on Saabin logo ja kuskin nimi. Olen jossain sellaisen nähnyt mutta en saa päähäni missä, olisiko ollut joku Vauhdin maailma 75/76? Meinasimme teettää tiimitakit meille ajan henkeen ja hieman mallia olisimme vailla.

Vanhoista ”tiimivaatteista” löysin muutaman hienon esimerkin, vuoden 1980 Suurajoissa kun setäni oli Triumphilla Mäkisen kanssa liikenteessä niin vanhempieni luota löytyisi aito Triumphin lippis samoin mökillä olisi pilkkihaalarina vaaleansininen Fiatin tiimin toppapuku, tämä taas on siltä ajalta kun ajoivat muutaman kisan Mirafiorilla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
tehdaskuskit

70-luvun tehdaskuskeilla tarkoitan myös niitä keikkakuskeja, jotka ajoivat vain jyskälän, mutta kuitenkin ihan tehtaan autolla. Onhan noihin tietysti aina ollut vaikeaa vetää selvää rajaa. Mutta mitkä tallit ovat 70-luvulla olleet ihan virallisia tehdastalleja? Käsittääkseni ainakin Ford, Fiat, Saab ja nuo Wartburg ja Mosse-tiimit. Kuinkas Opel ja Volvo? Onko Opel-ja Volvokuskit olleet käytännössä yksityiskuljettajina vai onko näilläkin merkeillä ollut ihan virallinen tehdastalli? Ja sekin on vaikea määritellä, että mikä on "virallinen" tehdastalli?
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
135
Sijainti
Jyväskylä
>>vaaleansininen Fiatin tiimin toppapuku,

Muistaako kukaan kun Alen voitti 1978 Alitalian värisellä 131llä ja sen kunniaksi jakoivat FIAT/ALITALIAN värisiä tuulitakkeja. Mulla on yks vielä tallessakin..:ahem:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kisatunnelmaa Laajavuoressa 1976

Ohessa Konela- organisaatiosta saamani kuva, jossa mielestäni loistavasti kuvastuu kisaan latautunut tunnelma. Tuun laittamaan näitä kirjaani enemmänkin, kunhan saan julkaisuluvan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3629
Sijainti
JKL
Morjens

Piti oikein itsekkin kirjautua vihdoin tänne kun on tätä palstaa tullut tovi luettua. Mielenkiinnolla odotan tuota kirjaa ja tarinoita joita se pitää sisällään. Oma Suurajo historiani alkaa täälläkin useasti mainitusta tapauksesta eli -77 ja Humalamäki jossa 5-vuotiaana olin isä-vainaan olkapäillä katsomassa paloaukean hyppyjä. Muistan elävästi sen kuinka Kinnusen Porschen laulu katkesi hypyn jälkeen ja auto valui tyhjäkäynnilla seuraavan mutkan taakse. Hetken hiljaisuuden jälkeen kuului taas kuinka Pulkkinen rupesi kaasuttamaan moottorin päällä istuen ja matka jatkui hetken verran päättyen kuitenkin sinne maaliin. Samana vuonna on jäänyt mieleen myös joku Skoda jonka takapuskuri jäi tielle rajuhkon alastulon jälkeen. Se koko tilanne on suunnilleen ensimmäisiä muistoja joita ylipäätään lapsuudesta muistan.
Siellä puri rallikärpänen meikäläistä ja ei tästä tartunnasta taida eroon päästä millään. Jollain lailla joku ympyrä sulkeutui viime vuonna kun pääsin vihdoin kartturin ominaisuudessa kiertämään Neste-rallin ja siten sain toteutettua sen lapsuuden haveen että on kilpailijana suurajoissa mukana. Tunnelma Ruuhimäen hyppysuoralla olikin sitten jotain sanoin kuvaamatonta...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Humalamäki 77

Piti oikein itsekkin kirjautua vihdoin tänne kun on tätä palstaa tullut tovi luettua. Mielenkiinnolla odotan tuota kirjaa ja tarinoita joita se pitää sisällään. Oma Suurajo historiani alkaa täälläkin useasti mainitusta tapauksesta eli -77 ja Humalamäki jossa 5-vuotiaana olin isä-vainaan olkapäillä katsomassa paloaukean hyppyjä. Muistan elävästi sen kuinka Kinnusen Porschen laulu katkesi hypyn jälkeen ja auto valui tyhjäkäynnilla seuraavan mutkan taakse. Hetken hiljaisuuden jälkeen kuului taas kuinka Pulkkinen rupesi kaasuttamaan moottorin päällä istuen ja matka jatkui hetken verran päättyen kuitenkin sinne maaliin. Samana vuonna on jäänyt mieleen myös joku Skoda jonka takapuskuri jäi tielle rajuhkon alastulon jälkeen. Se koko tilanne on suunnilleen ensimmäisiä muistoja joita ylipäätään lapsuudesta muistan.
Siellä puri rallikärpänen meikäläistä ja ei tästä tartunnasta taida eroon päästä millään. Jollain lailla joku ympyrä sulkeutui viime vuonna kun pääsin vihdoin kartturin ominaisuudessa kiertämään Neste-rallin ja siten sain toteutettua sen lapsuuden haveen että on kilpailijana suurajoissa mukana. Tunnelma Ruuhimäen hyppysuoralla olikin sitten jotain sanoin kuvaamatonta...
Loistavaa, suo sun muistikuvasi tulee myös kirjan sivuille! Muistatko esim. saman vuoden 99 EMS:stä mitään?
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Filmiä 1977

Mulla on nyt vakaa aikomus löytää liikkuvaa kuvaa vuoden 1977 Suurajoista jossa esiintyy tuo meidän emssi, täytyy laittaa kyselyä menemään eripuolille.
Kyllä sitä jossain on, koska mullakin on semmonen vhs- filmi, kuin 70- luvun ralli tai jotain, englantilaisten tekemä. siinä vilahtaa vuoden 1977 autoista ainakin Vatanen Laajavuoressa, Hämäläinen ja Waldegård Escorteilla. Joten jossain on se filmi, josta noi pätkät on napattu...sinnikkyyttä etsintöihisi!

Samanlailla aikoinani näin jossain vhs- filmissä pikkupätkän 1973 ajoista, ja sittemmin koko fimi löytyi...

Nyt olis taas tarkoitus alkaa työstämään 1976 osaa kirjasta eteenpäin, on ollu taas pari viikkoo jäissä työkiireiden vuoksi.

Kunpa voiskin jäädä virkavapaalle tekeen pelkästään tota projektia ;)
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1976

Ilkka Kivimäen kommentti VM:ssä oli paljon puhuva. Lausuttu ekan lenkin jonkun vauhdikkaan pätkän päätteeksi, mä laitoin sen kirjaan Kokkosenlahden maaliin:

”Kyl mar se hyvin meni, mutt ei se oikein kivaa enää ollut”

Tähän Alenin tulppaongelmaan liittyen aloin pähkäillä, että kirjojen mukaan vasta kisan jälkeen selvisi, että tulpan kärki oli irronnut. Luulis että sen huomaisi kun ne tulpatkin varmaan vaihdettiin moneen kertaan, kun vikaa etsittiin...

Toinen kysymys, kun siellä sylinterissä on tommonen pieni metallinpala, miten ja miksi se aiheuttaa käyntihäiriöitä? Kysyy tyhmä tekniikan lisensiaatti ;)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1976 eka lenkki

Tässä vielä graaffi pitkästä aikaa tänne ihmeteltäväksi. Kyse vuoden 76 ekan lenkin päätöksestä.

-Alen ihan omassa kastissaan
-Vatanen olisi ollut kova sana, jossei olis mennyt ulos
- Mäkinen, Lampinen ja Salonen kärksi polttoaineongelmista, joka näkyy selvästi isoina hyppäyksinä eroissa...
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mallia 1977

Tässä pätkä 1977 otoksesta, aiheena ek2 Humalamäki.

Lähinnä sen vuoksi, että siinä olis ne elementit, joista homman pitäs rakentua:

- kuvaus tapahtumista
- karttapohja
- kuskien kommentteja
- top10 ajat koknaistilanteen kanssa
- kuva/kuvia

Asemointi ja muu 'taitto' ei ole lopullinen
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24318
Sijainti
lappeen Ranta
Asemointiin ja taittoon heitän tässä vapaasti sovellettavaksi tai huomiotta jätettäväksi alempana olevan edelleenkuvankäsittelyn Saab 99 rallyen aiemmin tänne postaamasta karttaideasta. Eli voisi laittaa aukeamalle taustaksi tuon reittikartan ja vapaaksi jääviin kohtiin tekstiä vaalennetulle taustalle. Ja kuvan yhteyteen voi laittaa kuskin kommentin jos sattuu niin hyvä tuuri, että löytyy tilannekuva ja siihen liittyvä kommentti (alla olevassa kuvassa näin ei ole).

Näytä liitetiedosto 8091
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24318
Sijainti
lappeen Ranta
Toi JPP:n versio olisi makeen näköinen.
:eek: Siinähän ei siis ole mun versiota muu kuin tuo taustan vaalennus ja tekstin lisäys siihen päälle. Plus ton sinisen tekstilaatikon (joka on makkan pdf-linkistä napattu) lykkäsin valokuvan alapuolelle.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tuossa on ideaa

:eek: Siinähän ei siis ole mun versiota muu kuin tuo taustan vaalennus ja tekstin lisäys siihen päälle. Plus ton sinisen tekstilaatikon (joka on makkan pdf-linkistä napattu) lykkäsin valokuvan alapuolelle.
Toi on oikeesti hyvä idea, ja lisäisi luettavuutta. JOssain kohtaahan taustalla vois myös olla auton kuva tms.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24318
Sijainti
lappeen Ranta
Toi on oikeesti hyvä idea, ja lisäisi luettavuutta. JOssain kohtaahan taustalla vois myös olla auton kuva tms.
Joo. Periaatteessa kaikilla aukeamilla vois olla joku kuva taustalla himmeänä. Esimerkiksi joku kyseisellä aukeamalla oleva kuvituskuva tai kollaasi useammasta aukeamalla olevasta kuvasta tai vaikka kaikille sivuille yhteinen tausta. Eli sivun layout olisi aivan sama kuin täysvalkoisella taustalla ja ainoana erona olisi taustalla lymyävä hailakka kuva. Mahtaisiko moinen taustakuvaratkaisu vaikuttaa kuinka paljon painatus- yms. kuluihin?

Yleisemmin, mitä olen kuvia harrastuksena käsitellessäni pannut merkille, niin kuvat (ja tekstilaatikot) kannattaa varjostaa samaan tyyliin kuin Saab 99 rallye on varjostanut tuon Porche-kuvan ja sen alla olevan tekstilaatikon ja minä tuon sinisen kommenttilaatikon. Erottaa kivasti halutut elementit taustasta ja tuo kolmiulotteisuuden tuntua kokonaisuuteen.

Voisin muuten tehdä kuvankäsittelyä kirjaasi varten tarpeen mukaan, aikataulusta hiukan riippuen ja kykyjeni mukaan (olen siis aivan harrastus- ja huvipohjalta kuvaa lähinnä käsitellyt). En tosin käsittääkseni pysty oman koneeni photoshopilla tallentamaan kuvia aiemmin esille tulleessa cmyk-muodossa (en ainakaan löytänyt kyseistä vaihtoehtoa kun sitä etsin, pitää vielä tsekata tarkemmin).
 

Ammattikatsoja

Well-known member
Liittynyt
17.3.2004
Viestit
77
Voisin muuten tehdä kuvankäsittelyä kirjaasi varten tarpeen mukaan, aikataulusta hiukan riippuen ja kykyjeni mukaan (olen siis aivan harrastus- ja huvipohjalta kuvaa lähinnä käsitellyt). En tosin käsittääkseni pysty oman koneeni photoshopilla tallentamaan kuvia aiemmin esille tulleessa cmyk-muodossa (en ainakaan löytänyt kyseistä vaihtoehtoa kun sitä etsin, pitää vielä tsekata tarkemmin).


Ei siinä tehdä muuta kuin muuteta kuvan "modea" CMYK-muotoon, eli kuva tallennetaan edelleen ihan normaalisti JPG-muodossa.. Photarista vain Image -> Mode -> CMYK ja sitten tallennus normaalisti. :wink:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24318
Sijainti
lappeen Ranta
Ei siinä tehdä muuta kuin muuteta kuvan "modea" CMYK-muotoon, eli kuva tallennetaan edelleen ihan normaalisti JPG-muodossa.. Photarista vain Image -> Mode -> CMYK ja sitten tallennus normaalisti. :wink:
Pitää tsekata, jotenkin on vaan sellainen muistikuva ettei tota CMYKiä siellä(kään) ole. Mulla on Photoshop Elements ts. "ei-täysitoimintoinen" versio eli saattaa olla että tuo sieltä puuttuu.

edit. Tsekattu. Ei ollut CMYKkiä :(.
Näytä liitetiedosto 8098
Eipä tuo ylipääsemätön este kuitenkaan liene. Ja tattis ohjeesta, vaikkei siitä apua ollutkaan. Helposti tuollainen voisi jäädä huomaamatta vaikka valikoimasta löytyisikin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös