70-luvun suurajot

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Sinne sisään Aleeni ja maximun attack päälle ja kohti Ouninpohjaa...sen olisi pitänyt tapahtua....

Suomessa kilpaili 1975 puolalainen kuski Tunturirallissa Stratoksella, Jussi Kynsilehto oli kartturina, se auto on VM:n testissäkin samanan vuonna. Kynsilehdon piti päästä ajaan ek 6:n jälkeen, mutta eivät päässeet lähellekään sitä...

Suomalaisista mun tiedon mukaan Stratoksella ovat kilpailleet Alen useampaankin otteseen, mm. voitto San Remossa 1978, ja Lampinen Ruotsin rallissa 1977 tai 1978, muista en tiedä.
oli muistaakseni pääministerin poika joka stratoksella oli tunturissa.olin kyllä paikalla.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
>>kuuluttaja Jommi Öynap oli puolalaisella pikkukirpulla, Fiat 126:lla

Tällä...

http://kuvablogi.com/nayta/1364230/

>>Suomalaisista mun tiedon mukaan Stratoksella ovat kilpailleet Alen
>>useampaankin otteseen, mm. voitto San Remossa 1978, ja
>>Lampinen Ruotsin rallissa 1977 tai 1978, muista en tiedä.

Tässä kuva Simon Safari Stratoksesta vuodelta 1978

Vaan missäs kuva on otettu?? :wink:

http://kuvablogi.com/nayta/1364229/
mielestäni auto(126)oli italialainen.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Kyllähän se meni ihan lyttyyn kuten kuvasta näkyy. Tapahtui Viitapohjan EK:lla Orivedellä. Tuosta tapahtumasta sai alkunsa se, että ford ja muutkin laittoi turvakaaria myös ohjaamon etuosaan...Hannulta katkesi 6 kylkiluuta, ja muistaakseni tarina meni niin, että Jyväskyläläinen kuski Seppo Utriainen (Saab), oli lääkäri, ja tuli paikalle Hannun jälkeen ja teki pelastavat toimenpiteet. Tästä en oo ihan varma, koska oon lukenut että katsomossa olis ollu lääkäri. Hannu ite osais tietysti vastata.

Lähde: Jyväskylän suurajot- Sorateiden GP
utriainen kylläkin jatkoi matkaa.katsojana ollut lääkäri ja sairaanhoitaja hoitivat homman.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Vuonna 1975 Airikkala ajoi (3 pätkää) 4. ryhmän Magnumilla Suurajoissa, kuvaa ei ole. Samana vuonna Pena oli sillä autolla jo Tunturissa, ja siitä löyty kuva samalta saitilta kun toi edellinenkin. Sitä ei tiedä onko tää auto missä ryhmässä, mutta hieno otos kumminkin. Tilanne on Penalla päällä :)
samana vuonna kirjattiin pisteitä n.s. kometa cup:issa jonka airikkala voitti,mukanailmeisesti ruotsin ralli,tunturi ja hankiralli.kalastajatorpalla airikkala ilmoitti lahjoittavansa tämän rahapalkinnon eteenpäin(olikohan jollekin juniorille)
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
1973 Airikkala ajoi auto-Airikkalan ilmoittamalla Opel Kadetilla, joka ei ollut se kuuluisa ralli- kadetti, vaan ihan Sedan- malli. Pena ajoi useita pätkiä kympin sakkiin ennen kuin joutui keskeyttämään.

Airikkala ajoi jo 1967 ja 1968 Isuzulla ihan kärkivauhtia, mutta piti sitten usean vuoden ajotauon, ja oli samalla Opelin suomen tallin päällikkönäkin. Ajatti mm. Aleenia 1970.

Airikkala ajoi suurajoissa myös Renaultia, Fordia (2. 1976), ja Lancia Rallyakin 1983.

Kuvassa Kadetti 1973 Urriassa.
samalla autolla ajoin(olin kartturi)j westrerbackin kanssa muutaman as(silloin st)kisan.ainakin muistan hangon ajon.siis kadetilla.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Henri ajoi ajokorttinsa kuitenkin jo 1974 puolella, 18-vuotiaana Mikroauto lupauksena. Radalla Henri Pauli Toivonen teki myös kovaa tulosta vuonna 1977 tuli sitten kruunu, kun miehen mittoihin kasvanut Tapiolan Ua:n kasvatti voitti Formula-Veen Suomen mestaruuden.

Periaatteessa Henri olisi voinut ajaa ralleja jo 18-vuotiaana lahjoja tällä 9-vuotiaana ajamaan opetelleella nuorukaisella olisi varmasti ollut. Kalevi Sorsan hallitus oli kuitenkin pakotettu nuijimaan suuren liikenne kuolleisuuden vuoksi nopeusrajoituksen heti ajokortinsaaneille vuonna 1972.

Oli hänenkin laitettava autoonsa se paljon parjattu "80-lätkä" niin hän ei saanut ajaa Jyväskylässä vielä 1974. Henri joutui ajamaan asvaltti ja jääradalla kilpaa ensinmäisen yleisen sarjan vuotensa. Henrin rajoitus aika päättyi kolme päivää ennen vuoden 1975 suurajoa kun mies täytti 19-vuotta.Syy miksi Henri aloitti Wihuri Oy Autolan tuomilla autoilla uransa rallikuljettajana oli luonnollinen hänen isänsä oli kyseisen yrityksen toimitusjohtaja. Simcaa seurasi sitten Ykkösryhmän Sunbeam Avenger, 1600 GT jolla tuli vuonna 1977 kansainvälinen läpilyönti ja peräti viides sija Suurajoissa.
henri kävi m.m. rippikoulun keimolan radalla mikroautoporukassa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Uusi jäsen!

ford ei protestoinut airikkalan aikavirhettä ylevien peraatteiden vuoksi joten voitto jäi saavuttamatta.
Hienoa, että palstalle ilmestyi uusi jäsen, ja ilmeisen hyvin pohjatiedoin!!

Mä oon just viimeistelemässä 1976 suurajoanalyysiäni, ja en kyllä tunnista mistään lähteestä Airikkalalle minuuttivirhettä, mutta Alen sellaisen sai ekan lenkin lopulla (Risulahti), ja kovan protestoinnin jälkeen Markku saikin sen korjattua. Lehdet kirjoitteli silloin, että periaatteessa aikakorttiin merkitty lähtöaika on validi, jos kartturi sen on hyväksynyt, kuten Kivimäki teki...Eli mun mielestä siinä olis ollu se Airikkalan paikka, jos se minuutti olis jääny Markulle, olis Pena voittanut 15 sekunnilla.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Hienoa, että palstalle ilmestyi uusi jäsen, ja ilmeisen hyvin pohjatiedoin!!

Mä oon just viimeistelemässä 1976 suurajoanalyysiäni, ja en kyllä tunnista mistään lähteestä Airikkalalle minuuttivirhettä, mutta Alen sellaisen sai ekan lenkin lopulla (Risulahti), ja kovan protestoinnin jälkeen Markku saikin sen korjattua. Lehdet kirjoitteli silloin, että periaatteessa aikakorttiin merkitty lähtöaika on validi, jos kartturi sen on hyväksynyt, kuten Kivimäki teki...Eli mun mielestä siinä olis ollu se Airikkalan paikka, jos se minuutti olis jääny Markulle, olis Pena voittanut 15 sekunnilla.
näin se on voinut mennä.ps lähetin sähköpostia m.m. s niemestä
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Erikoista, että Porsche tulee nokalleen alas! Luulisi painovoimanlain pakottavan sen aina persielleen. Jokuhan on sanonut, että Porschen ajaminen rallissa ja radalla on vähän samanlaista kuin vasaraa kurviin heittäisi.

Itse en tiedä asiasta sen enempää kuin mitä Gran Turismossa ja Forza Motorsportissa olen leikisti kyseistä kinneriä kuskannut.

Muistaako Makka, ajoiko Hans Laine, tuo toinen ralli- ja ratalahjakkuutemme Leo Kinnus-periodilta, koskaan Suurajoissa? Ja jos ajoi, minkälaisella menestyksellä?
vuonna 67 olimme nostamassa waldegårdin porschea joka suistui hiukan ulos eikä päässyt omin voimin,autot tulivat silloin kahden minuutin välein ja mäkinen ainakin ohitti nostotalkooporukan eli aikaa meni ehkä viitisen minuuttia.tämä jo olisi vaikuttanut lopputuloksiin jos tätä ulosajoa ei olisi ollut.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
edelleen huippuvuonna 1973 tapahtui niinkin etä Tapio Rainion Saabin rengas syttyi tuleen kesken pätkän, ja se jouduttiin sammuttamaan ja vaihtamaan uuteen, Rainio menetti yli 6 minuuttia aikaa...

Rengas näyttää olevan Trelleborg tai joku vastaava TALVIrengas...

MIksiköhän??
siihen aikaan ajettiin sorakisoja aina talvirenkailla,yksi muotimerkki oli kleber,mainittakoon että kesäkisoja ajovat jotkut jopa nastoitetuin renkain(esim. raimo kossila barracudalla)se kuitenkin erikseen kiellettiin.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Joo, Mikkola meni leveäksi siinä vasurissa kun se iso ylämäki alkaa. Kävelin siinä kanssa tänä keväänä, ja ajattelin että pitää olla kyllä aika väkevä ralliauto, että siinä edes pääsee sladissa niinkin ulkoreunaan...ei olis onnistunut 1- ryhmän pelillä eikä kakkosenkaan...

Mä olin 1985 just siinä s- mutkassa kun rata alkaa laskeen alas hypyrimäeltä. Siitä on mulla videookin (vhs:llä).

Sä joka kyselit 70- luvun videoita, niin mulla on avi- tiedostona 1973 englantilaisten tekemä hieno kooste. Ja Saabin tekemä 1976 vastaavanlainen, mutta kuvanlaatu huonompi. Muista vuosista ei ole, mutta iloinen olisin jos olis...

Semmosen kuvan meinasin käydä Urrian loikasta ottamassa, että parkkeeraan autoni 70 m:n päähän hypystä, ja kuvaan sen ylhäältä. Saa perspektiiviä minne asti se venäjäläinen Mosse 1972 oikein lensi...

Samoin aion käydä kameran kanssa Humalamäen Paloaukealla. Leksa Kinnnen on puhunut paljon jostain kolmois-hypystä, josta se jätti jonkun väliin eli lensi suoraan yli...Onkohan se vielä siellä vai onko tietä tasoitettu. Yks työkaveri asuu just siinä Paloaukeen alussa, täytyy kysyä siltä...
humalamäessä ajoivat aikoinaan ulos myös atso aho minillä ja samana vuonna kun tämä isompi onnettomuus tapahtui,niin jari latvala.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Datsun 160 J oli kova rallipeli 70- luvun alussa. 1975 Suomen Datsunin maahantuoja ajatti kolmea autoa, Alen, Salonen ja Hannu Valtaharju. Alen johtikin kisaa ennen ulosajoaan. Autossa oli jotain 230 hv, joka oli siihen aikaan aika hyvin. Muistan Alenin Ehikistä 1975, kova oli vauhti ja se ääni! salosella oli samanlainen auto, mutta puna-musta. Valtaharjun autosta ei oo tietoa, koska keskeytti jo Urriassa.

Kuvassa Alen 1975
myös apu lehdessä oli jyskäläjuttu jossa hannu merikanto"meinasi"ajaa meidän porukan päälle.v.75
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Joo, mää muistan tuon Öunapin pikkukirpun. Otti varmaan pohjasta kiinni monessa kohtaa, pärisi kuin ruohonleikkuri.
niihin aikoihin ajettiin n.s. ratapotti kisaa eri asfalttiradoilla 126 fiateilla.niitä siis oli kisavarustuksessa useita.m.m.ilpo airila tunturissa y.m.ja siis kaikki italialaisia.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Ne oli joitain saamelaisia kavereita, ajoivat ainakin yhtenä vuonna volkkarilla, joka oli porontaljoilla päällystetty. OIkeita nimiä en tiedä...

Tiesittekö muuten, että 1970 ajettiin suurajoissa erillinen lehdistäralli, johon osallistui parikymmentä uloko- ja kotimaista toimittajaa tuliterillä VW1302S- autoilla, sponssaja oli Aarnio-Wihuri? Niistä on joitain kuviakin olemassa, ne ajoi ennen varsinaisia kisa-autoja. Mukana oli mm. Anssi Kukkonen.
lehdistöralliin osallistui m.m.suomen autourheilun äidin,inga wialenin poika.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Joo, mä en tiedä miten sitä heittoa olis pitänyt tulkita. Mutta anyway, jatketaan tätä mallia.

Yksi tarina, jonka Aamulehti 1973 kertoi, oli semmonen, että maajoukkuekiekkoilija ja HIFK-ikoni Esa 'Villen isä' Peltonen oli ilmoittautunut 1973, mutta joutui perumaan, koska joku pikkukisa oli jäänyt ajamatta kotimaassa ja sitä kautta pisteet yleisen luokan kisaan jäi yhtä vaille. Kaveri sai järjestäjien pahoittelut ja osallistumismaksun takaisin. No, tää ei nyt ollut se pointti, vaan se, että jopa minä muistan 70-80 -luvulta Esa Peltonen- nimisen ralliautoilijan, ajoi mm. Starletilla. Sitä EN tiennyt, että kyse olis ollut kiekkomiehestä. Ja olikokaan, vai oliko se vaan Aamulehden toimittajan omaa päättelyää, ja sitä kautta 'satua'. JOs kuka tietää paremmin niin kertokoon...
esa peltonen ajeli kisoja opelilla.73 kisaan hän oli ilmoittautunut 100A(ABO100) datsunnilla jonka vaiheista tiedän sen verran että talousongelmien takia auto vamistuttuaan meni reijo af heurlinille.energiakriisin aikaan ajettiin alkuvuonna vain yksi st kisa(tampereen esa-rengas st) johon pääsin osallistumaan juuri tällä yksilöllä.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Öyh. Get a room :)

Mistä illi(kin?) näin paljon tietää. Onko elämä opettanut vai löytyykö jostain sisäpiiri-lähdettä?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Öyh. Get a room :)

Mistä illi(kin?) näin paljon tietää. Onko elämä opettanut vai löytyykö jostain sisäpiiri-lähdettä?
Vaikuttaisi sekä/että tilanteelta. Aika jännää lukea noita (mm. illi ja makka nimimerkkien) viestejä kun itselläni ei ole oikein edes hajua että mistä on kysymys, mutta selkeästi on sekä tietoa, asiantuntemusta että innostusta taustalla.

Alkaa myös tuntua siltä, että jahka makkan (makan?) Suurajokirja valmistuu niin voi joutua sen hankkimaan, vaikken 70-luvun Suurajoista ole edes mitenkään hirmu kiinnostunut.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tätä mää salaa toivoin!

Vaikuttaisi sekä/että tilanteelta. Aika jännää lukea noita (mm. illi ja makka nimimerkkien) viestejä kun itselläni ei ole oikein edes hajua että mistä on kysymys, mutta selkeästi on sekä tietoa, asiantuntemusta että innostusta taustalla.

Alkaa myös tuntua siltä, että jahka makkan (makan?) Suurajokirja valmistuu niin voi joutua sen hankkimaan, vaikken 70-luvun Suurajoista ole edes mitenkään hirmu kiinnostunut.
Juu, kun aloitin tän foorumin, ajattelin, että löytyi näitä illi- tyyppisiä ihmisiä, joilla on semmoista tietoa, mitä ei vielä ole dokumentoitu. Siltä osin minä olen erittäin iloinen!

Kyllä mää itekkin ajattelen, että jos vaan jaksan ja aika antaa periksi, siitä kirjasta tulee todella hyvä, ja ajattelin itekkin sen hankkia ;)

Tietysti kustantajakin täytyy löytyä, mutta siihen on strategia, että ensin vähän kättä pidempää valmiiksi, jolla houkutella rahoittajaa...

Eli kiitos kannustuksesta!
 
Ylös