70-luvun suurajot

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Karttapohja-asia kaikertaa, mistähän löytyt tietotaitoo siitä, miten piirretään reittejä karttapohjaan..?
Yksi vaihtoehto "for dummies" -henkisesti

1) Hanki Genimap Reittikartta Suomi -ohjelma
2) Valitse "lisää reittipiste" -työkalu
3) Piirtele viivaa niin pitkälle kun huvittaa
4) Tallenna tai kopioi kuvaksi leikepöydälle

Ainut ongelma ko. ohjelmassa on se, että se haluaa piirtää reitin tielle, eikä esim metsään. Siispä jos reitti menee niin pienelle tielle, ettei se ole edes musta karva, tai tiestö on muuttunut, joutuu vähän photoshoppailemaan. Julkaisuoikeuksista mulla ei oo mitään hajua.
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Yksi vaihtoehto "for dummies" -henkisesti

1) Hanki Genimap Reittikartta Suomi -ohjelma
2) Valitse "lisää reittipiste" -työkalu
3) Piirtele viivaa niin pitkälle kun huvittaa
4) Tallenna tai kopioi kuvaksi leikepöydälle

Ainut ongelma ko. ohjelmassa on se, että se haluaa piirtää reitin tielle, eikä esim metsään. Siispä jos reitti menee niin pienelle tielle, ettei se ole edes musta karva, tai tiestö on muuttunut, joutuu vähän photoshoppailemaan. Julkaisuoikeuksista mulla ei oo mitään hajua.
Noiden karttojen julkaisuoikeudet voi olla vähän niin ja näin, melkein suosittelen käymään Maanmittauslaitoksella (siinä Taulumäen kirkon alapuolella) ja kysyä millaisia ratkaisuja tai karttapohjia heiltä löytyy tai toinen www.karttakeskus.fi . Kunhan saa vain karttapohjan digitaalisessa/vektorimuodossa niin reitin piirtäminen ei ole kummoinen homma siihen päälle. Ilmaisia karttoja tuskin mistään saa ja jos saa niin harvemmin niitä kaupallisiin tarkoituksiin saa käyttää.

Ohessa 5 minuutin kikkailu Googlemapsin kartan päälle Humalamäen pätkästä 1977. Muistaakseni meni noin....:confused:

 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Ohessa evo 2 versio, mites Makka jos karttoihin upottelisi "merkittäviä" tapahtumia mitä pätkillä on tapahtunut, noista tapahtumistahan ne tarinat syntyvät.

 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Loistoidea

Jep, Tuo on hieno idea!

MIten tuo reitin piirto . oliko se helppoa tuohon karttapohjaan?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Jep, Tuo on hieno idea!

MIten tuo reitin piirto . oliko se helppoa tuohon karttapohjaan?
No eipä tuohon mennyt kuin pari minuuttia kaikkine teksteineen ym. juttuineen, jos saa vielä tarkemman kartan pohjalle johon on merkitty myös kaikki pikkutiet, niin on vielä helpompaa. Eli mitä tarkempi kartta-aineisto niin sitä helpompaa tuo on piirtää päälle, eikä tarvitse arvailla teiden sijaintia, vaikkakin tiet ovat kyllä varmasti muuttuneet noista ajoista.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Muistakaas sitten, jos Photoshopilla noita väsäätte, että Image Size kohdan kuvan fyysiset mitat ovat oikein milleissä tai senteissä (1:1) ja resolution-arvo on sellanen 300 dpi. Tällä varmistatte painokelpoisuuden. Ja kun kuva on valmis, muuttakaa se CMYK-muotoon ja tarkistakaa, että värit toistuvat oikein.

Ihan vaan vinkiksi, ettei tule tehdyksi turhaa työtä...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Muistakaas sitten, jos Photoshopilla noita väsäätte, että Image Size kohdan kuvan fyysiset mitat ovat oikein milleissä tai senteissä (1:1) ja resolution-arvo on sellanen 300 dpi. Tällä varmistatte painokelpoisuuden. Ja kun kuva on valmis, muuttakaa se CMYK-muotoon ja tarkistakaa, että värit toistuvat oikein.

Ihan vaan vinkiksi, ettei tule tehdyksi turhaa työtä...
Itse olen mainostoimistossa duunissa joten homma on hallussa....:)
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24276
Sijainti
lappeen Ranta
Muistakaas sitten, jos Photoshopilla noita väsäätte, että Image Size kohdan kuvan fyysiset mitat ovat oikein milleissä tai senteissä (1:1) ja resolution-arvo on sellanen 300 dpi. Tällä varmistatte painokelpoisuuden. Ja kun kuva on valmis, muuttakaa se CMYK-muotoon ja tarkistakaa, että värit toistuvat oikein.

Ihan vaan vinkiksi, ettei tule tehdyksi turhaa työtä...
Itse olen mainostoimistossa duunissa joten homma on hallussa....:)
Minä en ole. Täytyy pistää johonkin muistiin noi ohjeet. Ihan selkeä juttu, mutta kun ei ole tietoa varsinaisesti tarvinnut niin...

Ja on tosi hienon näköinen tuollainen kartta johon on upotettu kuvia. Yksinkertainen ja helppo toteuttaa ja ideana loistava. Varsinkin jos kuvamateriaalia on "liikaa" niin voi kätevästi ylimääräisiä laitta noihin reittikarttoihin.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17751
Sijainti
East of Eden
Ohessa yksi hieno otos kisasta. Leveillä linjoilla mentiin....


ralli.verkkonen.net
Tänään urheilukanavalla Klo: 20.05 Pvm: 20.01.2009

Suonenjoki: Historic Rally Trophy ( HRT ) on yksi Suomen autourheilun arvosarjoista ralli-SM:n ja F-Cupin lisäksi. Vuonna 2009 ajetaan kahden eri luokan Trophy-mestaruudesta: Trophy -69 ja Trophy -81. :thumbup:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Henkka

Uudessa VM:ssä oli Marko Mäkisen todella hieno pitkä juttu Henkka Toivosesta. Oli mukana hienoja kuviakin...VM on mielestäni parantanut profiiliaan viime aikoina, on ollut paljon nostalgiajuttuja yms..

Mä taas sain eilen Tornion työreissulla haaviini parikin Autosport Suomen autourheilulehteä, vuosilta 70 ja 71. Todella hyviä ralliraportteja. Mihinkähän toikin lehti sittemmin katosi?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Uudessa VM:ssä oli Marko Mäkisen todella hieno pitkä juttu Henkka Toivosesta. Oli mukana hienoja kuviakin...VM on mielestäni parantanut profiiliaan viime aikoina, on ollut paljon nostalgiajuttuja yms..

Mä taas sain eilen Tornion työreissulla haaviini parikin Autosport Suomen autourheilulehteä, vuosilta 70 ja 71. Todella hyviä ralliraportteja. Mihinkähän toikin lehti sittemmin katosi?
Hieno oli juttu tosiaan. Tuon Henkan tapauksen yllä on aina leijunut hieman salamyhkäisyyden leima, itselle ainakin tuli uutena veikkaukset turman syystä, eli teknisestä viasta johtunut ulosajo, varsinkin jos testeissä on ollut samantyyppistä ongelmaa havaittavissa. Harmi sinänsä että maailma menetti yhden melko varman maailmanmestarin.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Yksi hieno vuosi oli tosiaan 1974, josta ohessa tunnelmakuva, ja merkkasin siihen kuvan omistajankin :)

Kuvassa näkyy A. Warmboldin BMW (kartturina oli Jean Todt), Leksa Kinnusen Fiat, Mikkolan Ford, sitten Lampisen Saab. Taaempana n:eek: 10 Harry Källströmin Datsun, mutta siinä välissä oleva Ford Capri on tuntematon...
uskoisin että capri on hanslinin veljesten peli.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Lueskelin tossa Vappuna vanhoja VM:iä, ja osu juttu silmään, jossa 1977 Tunturirallissa Kinnusen Volvo 66:sta katkesi kaasuvaijeri heti eka pätkällä, ja joutu keskeyttään, kun ei ollut mitään avaimia vaihtaa vaijeria??

Samana vuonna Suurajoissa oli Porschesta vuoro katketa kaasuvaijeri jo Humalamäessä.

Aika huono tuuri miehellä, niinkuin kai koko uran aikana...
lainasin kyllä"kuli" fermannille(kartanlukija)ruuvimeisselin pätkän ulostulossa.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Varma kans? Kekellä kun ei pitäis olla muita ajettuja ralleja kuin "79 Ålandsrallyt (tupakkalain viimeiset henkoset) sekä nää modernimmat seikkailut Tunturirallissa?

Toikissa aiemmin esillä olleista harvinaisemmista rallipeleistä näkyi eilisessä rallisprintissä historic-luokassa Saab 99 Turbo.
olin katsomassa kun keke ajoi ahvenanmaalla ja auto oli sama,ilmeisesti suomen fordin omistama,jolla curt nelskylä oliajanut muutaman kisan.rekkari jotain 773
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Varma kans? Kekellä kun ei pitäis olla muita ajettuja ralleja kuin "79 Ålandsrallyt (tupakkalain viimeiset henkoset) sekä nää modernimmat seikkailut Tunturirallissa?

Toikissa aiemmin esillä olleista harvinaisemmista rallipeleistä näkyi eilisessä rallisprintissä historic-luokassa Saab 99 Turbo.
olin katsomassa kun keke ajoi ahvenanmaalla ja auto oli,ilmeisesti suomen fordin omistama auto,jolla curt nelskylä ajoi muutaman kisan.rekkari oli jotain ...773
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Kävin tossa kirjastossa tutkimassa tämän hiljaisen suurajovuoden 1971 Keskisuomalaisen kirjoitelua. Kyllä sinäkin vuonna tapahtumia silti riitti, tässä joitain, näistä myöhemmin tarkemmin...

- Kisa alkoi Harjulta, johon Blunkka tempaisi heti pohjat. Hannu Mikkola myöhästyi startista pari sekkaa, veti ekassa U-käännöksessä pitkäksi ja joutui peruutelemaan...Hannu silti oli ylivoimainen aina ulosajoonsa saakka. Semmonenkin rallisuuruus kuin Seppo Utriainen (jyväskyläläinen lääkäri) ajoi sinivalkoisella Saabilla ja oli ihan kärkivauhdissa. Aika tuntematon rallisuuruus, ainakin mun mielestä...

- Tapio Rainio oli armeijassa, ja sai kisan ajaksi lomaa. Hän oli vieläpä vapautunut kilpailukiellosta juuri ennen kisaa, herää kysymys mistähän se kielto on tullut. Veikkaan muuten salaharjoitelua, se tuntui olevan noihin aikoihin hyvin yleinen vitsaus...

- Markku Alen ajoi kolmanneksi Volvolla
- Stigu voitti, mutta ei kyllä mitenkään häikäissyt, oli mm. Hannun keskeyttäessä vasta jossain sijalla 6...

Suurajolauantaina Lievestuoreella ajoi joku Austinin koppero junan alle ja 4 nuorta kuoli...ja Hyvinkäällä 2 liftarityttöä löytyi tapettuna. Ja sorsastus alkoi...nämä kaikki samana päivänä...
ei salaharjoittelusta,vaan luvattomasti vahvisyetuista opeleista(muillekin)
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Pentti Airikkala ei koskaan voittanut Suurajoja, mutta oli mukana kärkitaistossa usein. Tässä kuvassa Pena lennättää Chevetteä Humalamäessä kisan alussa 1978, jolloin hän sijoittui kolmanneksi Kahden Fiatin jälkeen. Vauxhall Chevette oli raju peli, 245 hv 2,3 litran koneessa.

Kuvassa on hienosti taltioituneena Jyskälän tunnelma, kosteaa, ja vauhtia...
jos muistan oikein niin airikkala olisi voittanut sinä vuonna kun alenin fiat loppukisan kävi kolmella sylinterillä tulppavian takia,ford ei peraatteittensa vuoksi tehnyt protestia airikkalan minuuttivirheestä joka jäi voimaan.se ero olisi riittänyt.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
4. Kisaan osallistui yksi kuski, jolla oli sama sukunimi, kuin talvisodassa Raatteessa tuhotun venäläisen 44. divisioonan komentajalla, eli kuski oli Tarja Sahari-Winogradow!! Liekö sukua?

5. Juhani Rouhunkoski (ihan outo mulle) ajoi numerolla 101 volvo 142:lla, ja oli pätkillä 6..10 useasti kympin sakissa ja EK11 Vekunassa jopa kolmantena!!

6. Leksa Kinnunen ei ollut mukana, syynä ilmeisesti se, että samaan aiukaan ajettiin Keimolan ajot, ja Leksa ajoikin Interserie- sarjan paalupaikalle Porschellaan. Ihme että samaan viikonloppuun oli pantu kaksi isoa kisaa...

7. Volvo-kuski Eero Soutulahti ajoi ilmeisesti elämänsä pätkän pk 10 Avusjärvellä, koska toiseksi tullut Mikkola jäi 39 sekuntia, ja esim. Blomqvist 49 sekuntia ja samanlaisella Volvolla ajanut Alen tasan minuutin, 14 km:n pätkällä. Tää soutulahti oli muutenkin aika lyhyt tähdenlento Suomen rallitaivaalla, ajoi suurajoissa 1967-1973 ja aina Volvolla, ja sen jälkeen ilmeisesti lopetti. Nuoren näköinen kaveri 1971 lehtikuvan mukaan...
soutulahden aika lähes varmasti minuutti virhe.sahari on nykyään"ennustaja"
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
1976 on ollut aika vähän tapetilla täällä. Pentti Airikkala sai Team Avon Tyresin tukemana tehdas-Escortin ja oli lähellä ajaa voittoon. Alenhan sitten voitti mutta ei se ollut ihan selvää loppua kohti...
ford ei protestoinut airikkalan aikavirhettä ylevien peraatteiden vuoksi joten voitto jäi saavuttamatta.
 
Ylös