70-luvun suurajot

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
1968 Jyskälä

Moro
Vielä kyselisin vanhoja asioita eli Kuka ajoi keltaisella tai beigellä Porschella Jyskälässä -68 ja onko rekkaria ja numeroa tiedossa ?
Kinnunen ja Toivonen (tehdasauto) olivat punaisilla, Hans Laine ajoi oranssilla kilpurilla.
hopo
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Porssesta ja kuvista...

Se keltainen Porsche 911 1968 oli Markku Salo, ainoa joka 4 Porschesta silloin pääsi maaliin, sijoitus jossain 10-20...numero oli 85 tai jotain. Mulla on siitä pari kuvaakin työkoneella ja ehkä rekkarikin näkyy...Palaan tähän...Jaa niin, ja Hans Laineen auto oli musta...siitäkin on kuvia...numero oli 51. Mun velipoika oli 1968 ekaa kertaa Jyskälässä, ja se on aina muistellut noita 4 Porschea, ja se opetti mullekin niiden värit ja kuskit varmaan jo 6 vuotiaana...Se muistaa ne kuin eilisen päivän, Ehikissä ja Väärinmajassa olivat olleet kattomassa...Semmosenkin se muistaa, että Ehikki oli alkupään pätkiä, ja siihen tuli monta 2- tahtisaabia, ja sitten ne ruotsalaistallin punaset V4:t, mutta seuraavana päivänä Väärinmajassa ei ollu enää yhtään viidakkorumpua jäljellä, mutta kaikki nelitahtiset oli...Kaikkee se muistaakin...Taitaa olla jonkin sortin sukuvika...

Mun kirja on ollut jäissä, ja pää on ihan tukossa ton ammatillisen opuksen teosta...Stressi on aika paha, ja loppua ei ihan heti näy...

Valoa päivään toi tänään eräs rallituttu, joka ilmoitti, että hänellä on pussillinen vanhoja kuvia 70- luvulta, Konelan ottamia, ja saan ne käsiini perjantaina. Hienoja Mosse- ja Lada-otoksia ainakin, ehkä muitakin...

Lueskelin tänään kirjastossa malliksi eri tyyppisiä historiikkejä, mm. Jee, Jee Jee eli suomalaisen rockin historia, sekä Mennandeereiden tekemää Jääkiekkohistoriikki leijonien tarina... Kattelin lähinnä taittoa, ja eri tyylilajeja. Kummassakin oli aika hyviä ideoita...Sen kanssa huomasin, että turha on laitella lähdeviittauksia, riittää kun ne laittaa niihin suoriin kuskien sitaatteihin. Sain monta ideaa...

Piru kun sais ton projektin pois käsistä ja pääsin taas tähän mielipuuhaan, eli kirjoittamiseen Jyskälästä. Joululomalla viimeistään, ja ehkä uusi vuosi on taas vähän matkaa helpompi, ja en kyllä enää ota yhtään työperäistä tekelettä , ellei ole ihan pakko...:(
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
1968

Moro
Kiitos Makka, Jollain videolla tuo keltainen Porsche nro 68 välähtää kuvissa. Hienoja muistoja.
Hans Laineen Porsche nro 51 oli tietääkseni kuitenkin oranssi väriltään, vaikka siinä yhdessä ahveniston alamäki kuvassa tuo näyttää mustalta.
Tsemppiä !
hopo
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1968

Moro
Kiitos Makka, Jollain videolla tuo keltainen Porsche nro 68 välähtää kuvissa. Hienoja muistoja.
Hans Laineen Porsche nro 51 oli tietääkseni kuitenkin oranssi väriltään, vaikka siinä yhdessä ahveniston alamäki kuvassa tuo näyttää mustalta.
Tsemppiä !
hopo
Se Salon keltasen auton rekkari oli UYU-30, ja numero oli 68, eikä 85! Muistin ton väärin.

Kyllä Laineen auto näyttää mustalta, ja niin se velipoikakin aina opetti :)

Huomatkaa Porschen pakoputket, ihan samanlaiset kuin kuplassa...Myöhemmissä Porscheissa oli sitten jo ihan eri mallin torvet, kummaltakin puolelta suorat 3 tuuman putket...
 
Viimeksi muokattu:

hopo

Well-known member
Liittynyt
28.7.2008
Viestit
119
1968

Moro
Kiitos Makka kuvista ahvenistolta ja Salon rekisteristä. Onko Laineen auton rekisteritunnusta sinulla tiedossa ?
hopo
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
rekkarista

Moro
Kiitos Makka kuvista ahvenistolta ja Salon rekisteristä. Onko Laineen auton rekisteritunnusta sinulla tiedossa ?
hopo
Joo, ei ole tiedossa, ei saa noista kuvista selvää... Mutta jossain mulla on samalta vuodelta kuva ratakisoista, joissa Laine ajoi samalla autolla, jos löydän sen, katotaan näkyykö rekkari.

Olin tänään jäähdyttämässä päänuppia kirjastossa, selasin v. 1973 Uutta Suomea. Siellä oli silloin toimittajana muuan Juhani Melart (nykyään VM), joka kirjoitti tosi hyvin kisasta.

Markku alenin volvon penkki irtosi Väärinmajassa startissa. Oli kuulemma tosi hankala ajaa. Pätkän maalissa Markku sai sen jotenkin uudestaan kiinni, mutta se irtosi siirtymällä, ja siinä tilanteessa Volvo otti kontaktia sillankaiteeseen...Kuvissa näkyy, miten oikea takakulma on ihan lytyssä...

Noita penkkejä irtoili enemmänkin noina vuosina, 1972 irtosi Lampisen kartturin penkki ja se aiheutti monia hankalia tilanteita...

Kunhan tässä taas pääsin tähän kirjoittamisen hommaan kiinni, niin alkais taas juttua syntymään...
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ei pudonnut vaan siksi, vuonna 1995 että se olisi ollut nopea tie.

Se putoaminen johtuu yksin kertaisesti siitä syystä että Myhinpää sijaitsee tosi kaukana Jyväskylästä. Pätkä on lähes Suonenjoella 120 kilometriä Jyväskylästä. Suonenjoelta on 35 kilometriä Kuopioon. Eli Savossahan Myhinpää on.

Myhinpää putosi siksi, että päiväaikataulut venyivät ihan hirveän pitkiksi. Kun yksi tauko pidettiin vain sen takia Pieksämäellä ja kisojen kestoa haluttiin lyhentää. Jäppilä,Toikkala, Mäkrä, Myhinpää ja Kutemajärvi kaikki pudotettiin samalla kertaa pois.

Vuonna 1986 Myhinpää putosi liian kovan nopeuden vuoksi, palasi takaisin vuodeksi 1989 ja putosi uudestaan 1995. Mä kävin siellä 1992, ja jo silloin pätkä oli Museotie. Muistan vieläkin ne ylitykset. Se oli ja on upea tie ajaa.

Tuotanii.. tuo nykynen sijaintini saattaa vähän hämätä. Ei kannata varsinaisesti alkaa sisä-savolaiselle pätemään että mikä on missäkin :D Myhinpää ei muuten edes käy Suonenjoella, koko pätkä on Rautalammin puolella. Suonenjoelle taas on 95km Jykylästä, Myhinpään lähtöön (eteläpäähän) 70km. Nämäkin olisivat muuten selvinneet kartasta katsomalla.. Savossa se toki on. Mutta Savossahan on mukava olla.

Myhinpään putoamisen jälkeen on ajettu Tampereen lenkkiä, joka on Sahalahtineen reilusti pitemmällä mitä Myhinpää, ja sieltäkin tultiin samana päivänä Jyväskylään takaisin. Tänäkin vuonna ajettiin mm. Väärinmaja, josta on Nykäskylään lähemmäs 100km. Eli se ei ole syy. Vuodelle -96 reittiä ja aikataulua muutettiin enemmän (silloinhan ajettiin la-ma), mutta Pieksämäen lenkin pudottamisen syytä en tiedä. Museoteiden lupien saantiin se Myhinpään pudottaminen ei myöskään liity, koska niiden käyttäminen kiellettiin muistaakseni vuoden 2002 alusta.

Vuodeksi -87 reittiä hidastettiin käsittämättömän paljon, huolimatta siitä että siirryttiin a-ryhmän kalustoon. Siihen liittynee myös Myhinpään pudottaminen. Silloinen reitti kinttupolkuineen ja jopa shikaaneineen sai aika lailla kritiikkiä kaikilta. Että näin.

Nimim. Kotoa 56km Myhinpään museotien pohjoispäähän, ensimmäisen kerran Myhinpään pätkän hyppyreillä -90.
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
foorumin ansiosta..

...alkaa löytyä yhä mielenkiintoisempia kontakteja. Nyt otti yhteyden henkilö, joka mm. on kuvannut filmille Mäkisen nokkapelti pystyssä ajon värillisenä Ouninpohjassa 1967.!

Joululomalla otan hankkeen taas käsiini, ja pyrin viimeistelemään vuoden 1977, jotta pääsisin seuraavana vuoden 1976 kimppuun, tai jospa aloittaisi alusta eli 1971-->

:)
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
arkistosta?

Tietäisikö kukaan, tai voisiko edes aavistella, missä on Suurajot ry:n eli kisan järjestäjän arkistot nykyään? Vai onko niitä edes? Kiinnostaisi saada käsiin täydelliset pätkätulokset yms tilastot. Mun tiedon mukaan Suurajot ry on sulautunut AKK:n alaisuuteen, mutta sieltä olen kysynyt enkä koskaan mitään vastausta saanut, en myöskään tämän kirjan osalta minkäänlaista palautetta saanut.

Sen tiedän, että Keskisuomen maakuntarkistossa on vuoteen 1972 suurjojen arkisto. Vuodesta 1972 on 0,8 hyllymetriä tavaraa, jota meen tonkimaan sitten kun siihen vuoteen pääsen käsiksi. Mutta missä voisi olla vuodet 1973-1979?

Sitä mietiskellen!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Viime yön uni ... :)

Viime yönä näin unta, että Leksa Kinnunen tuli mökilleni vuoden 73 Carrerallaan, ja antoi kokeilla autoa. Unessa oltiin sitten Ouninpohjalla sitä testaamassa...Siinä oli ihan mielettömän jäykkä ohjaus, ja kaasu oli on-of- tyylinen... Porcshen takaspoileri jäi mökin portinpieleen...

Nyt enää odottelen minä yönä pääsis sitä Henkan Carreraa testailemaan... :)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaista rakennetta olet kirjallesi suunnitellut?

Materiaalia kertyy varmaan ajan mittaan vaikka kuinka paljon, joten priorioteetit määräytynevät juuri etukäteen suunnittelemasi rakenteen mukaan. Siksi kysyn.

Aihe on potentiaalisesti enemmän kuin mielenkiintoinen. Kuuluu suorastaan kansallisaarteiden luokkaan!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
kirjan rakenne

Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaista rakennetta olet kirjallesi suunnitellut?

Materiaalia kertyy varmaan ajan mittaan vaikka kuinka paljon, joten priorioteetit määräytynevät juuri etukäteen suunnittelemasi rakenteen mukaan. Siksi kysyn.

Aihe on potentiaalisesti enemmän kuin mielenkiintoinen. Kuuluu suorastaan kansallisaarteiden luokkaan!
Rakenne selviää parhaiten kun laitan sulle sähköpostilla tässä lähiaikoina malliksi 1977 osion. Muutkin halukkaat ilmaiskaa vaan, jos haluutte toimia esilukijoina!

Vuosikohtainen rakenne lyhyesti:

- Kisan reitti ja lähtöluettelo, jne
- ennakkoasetelmat, kuumien kuskien taustat, tallit, autot, MM ja SM tilanteen ennen Jyskälää...eli taustoitetaan itse kisaa.
-kisaraportti pikataivalkohtaisten top10-tulosten ja tiilannekehitysten kanssa. Maustettuna mahd. tarkoilla kuvauksilla tapahtumista ja mitä kukin kuski sanoi jne...Tämä osuus olisi tarkoitus saada erittäin tiivistunnelmaiseksi, ikäänkuin sitä lukiessaan kisa olis tässä ja nyt...Keskeytykset, ulosajot, tekniset viat, ...
-lopputulokset, jälkipuheet ja spekulaatiot...

Kuvia lähden hakemaan sitten kun tuo on tehty, eli kuvat tulisivat täydentamään kerrontaa...

Makka
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
aikainen joululahja

Mä sain Joululahjani jo tänään, erittäin selkeän ja hienon kuvan Henkka Toivosesta Humalamäessä 1978 Porsche Carreralla. Se tulee olemaan kunniapaikalla mun kirjassa, ja ilmestyy tännekin, kunhan saan sen julkaisuluvan. Kuva tuli monen mutkan kautta mestarikuvaaja Marko Mäkiseltä.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ja tässä se kuva sitten on!

Mä sain Joululahjani jo tänään, erittäin selkeän ja hienon kuvan Henkka Toivosesta Humalamäessä 1978 Porsche Carreralla. Se tulee olemaan kunniapaikalla mun kirjassa, ja ilmestyy tännekin, kunhan saan sen julkaisuluvan. Kuva tuli monen mutkan kautta mestarikuvaaja Marko Mäkiseltä.
eli siinä Toivonen/Paajanen tuovat yli 300 hv:n Porschea. Vähän takapää on ilmassa. Toi paikka on Humalamäessä, jotkut joinain vuonna on siinä aika korkeallakin ilmassa...

Mä kyllä eilen hyppäsin kattoon kesken opetustunnin, kun toi kuva tuli!

Vähän huomioita autosta:
- tietääkseni ainoa kerta, kun Suomessa rallissa tämä malli esiintyi. Vanhemmalla RS- mallilla ajoi Kinnunen 1973 Jyskälässä, ja 1975 joku saksmanni Tunturirallissa.
- malli on Carrera RSR (3.0 litran kone), ja eroa aiempiin Carreroihin on etuspoileri, iso takasiipi, ja mahtavat levikkeet varsinkin takalokareissa...
- autostahan petti kone 10 ek:n jälkeen, sitä ennen Henkka oli nippanappa 10 sakissa, eli ei kyllä mitenkään loistanut, mutta oli kanssa eka kerta tommosella autolla...
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kallis kaato..

Menee uudelle vuosikymmenelle, mutta tää on niin hyvä kuva, että menkööt.

1984 Mouton rullasi ton 500.000 mk:n Audin Sportin...oikeen pahaa tekee kun kattoo...

Muistan noi Audit (Mouton ja MIkkola) Urriasta 84, kun ne meni sihisten ja paukkuen, ja kiersivät paljon korkeammalta kuin Blomqvistin vanha A2-malli.
 

Tiltman

Active member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
40
Sijainti
Itä-Suomi
Grönholm Suomesta..

Satuitteko katsomaan? Marcus kurautteli talonsa pihaan sillä omistamallaan 131 Abarthilla kehuen auton ääniä jotka olivat kieltämättä kohdallaan! Enemmän tätä telkkariin!
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Satuitteko katsomaan? Marcus kurautteli talonsa pihaan sillä omistamallaan 131 Abarthilla kehuen auton ääniä jotka olivat kieltämättä kohdallaan! Enemmän tätä telkkariin!
Juu, oli komean näköinen peli. Tässä oli muistaakseni jossain tämän vuoden Vauhdinmaailmassa juttuakin Marcuksesta ja siinä oli joku tarina tuosta tuosta Fiatistakin.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3326
Sijainti
Lahti
Toki katsottiin ja Mirafiori murisi mehevästi! Ohjelma oli kaikinpuolin mukavan leppoisaa katseltavaa. Miten sen sanoisin? Bosse on aito tyyppi, kuin myös moni muukin hänen taustajoukoissaan. Ei ole se oma minä suttaantunut jonnekin "pitää nyt käyttäytyä varmasti oikein ja pitää kieli keskellä suuta" hetteikköön. Me likes!:thumbup:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Jäi näkemäti

Satuitteko katsomaan? Marcus kurautteli talonsa pihaan sillä omistamallaan 131 Abarthilla kehuen auton ääniä jotka olivat kieltämättä kohdallaan! Enemmän tätä telkkariin!
Harmittaa! Tuleekohan se uusintana? Kävikö Bosse siinä ohjelmassa Uffen kuolinpaikalla? Pakko olis nähdä se! Oliko se Fiat Autonovon väreissä?
 
Ylös