70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Bosse

Kiitti linkistä, katsoin ohjelman. Oli tosi hyvä, Se Mirafiori oli se viimeinen tallifiat, jollaisella Alen oli 1981 Jyväskylässäkin. Ääni on kyllä ihan aito, sen voi sanoa.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
vuosi1971

Posti toi tänään vuoden 1971 Tuulilasin, jossa suurjoista raportti.


Kirjoitus oli mielenkiintoinen, ja kovasti siinä epäiltiin suomalaisen ralliautoilun tulevaisuutta, koska vauhdit kasvaa, ja tehot kasvaa ja ulosajoja 1971 oli enemmän kuin ennen...ehdoteltiin siirtymistä pelkkään 1- ryhmään, harjoittelun kieltämistä jne...

Kun miettii ralliautokehitystä siitä eteen päin, niin ei tainnut kirjoittaja arvata mihin mentäisiin...

Olisiinä pri hienoo kuvaakin, jotka tuli skannattua.

Hyvää Joulua kaikille ralli-ihmisille!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kirjaa...

Nyt sain alulle vuoden 1976 osion, ja tuosta ekasta yrityksestä oppia on otettu. Kun on paljon lehtileikkeita, kirjoja, ja muuta tietoa, kannattaa hiukan jäsennellä sitä, ennen kuin aloittaa...Luulisin että huomenna "ajan" vuoden 76 ekan lenkin, eli kirjoitan sen.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Rallitilastoja

On onni, että maailmassa on jo joku tilastoinut kaikki olennaiseet MM-ralleihin liittyen.

Mä oon käyttänyt sivustoa www.juwra.com
, mutta on toi www.rallybase.nl ihan yhtä hyvä ellei parempi. Kannattaa tsekkailla!

makka
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ralliautossa sisällä

Kirjotan juuri vuoden 1976 osuutta, ja eilen illalla oli loistava tilaisuus istua Saab 99 EMS:n (Rainion vanha) kyydissä. EMS oli yksi uutuuksista vuoden 76 kisassa.
JOka ei ole sen ajan ralliautossa ollut, ei voi tietää, mitä se on sisäpuolelta. Ulospäin ne on kauniita, hienot värit ja teippaukset, mutta sisällä... Kaikki matot ja eristeet on riisuttu, ovet ja ikkunat falskaa.... Kun istut kuppipenkkiin kartturin paikalle, käsi etsiytyy kuin automaattisesti kauhukahvalle. Moottori on paljon kovempiääninen sisälle kuin ulos. Kun kierrokset pääsee maksimitehoalueelle 6000 rpm:n paikkeille, luulisi että konen hajoaa ihan juuri. KUn kuski vaihtaa erittäin pitkän ykkösen kakkoselle, suorakytkentäinen synkronoimaton vaihdelaatikko päästää äänen, jonka asiasta mitään tietämätön tulkitsisi justiinsa pahaksi laatikkoviaksi...

JOtenkin tuli 5 minuutin koeajosta 40:n alueelle tossa Euromarketin tienoilla, että ralliauton ajaminen ei ole mitään silkkihansikashommaa, ei ainakaan 70- luvun vehkeillä. Mulle tuli jo tuossa ajassa melkein hiki, entäs kun sillä vedetään Sevettijärven 120 km:n pätkää 40 asteen pakkasessa? Tai kun sulla on se 6500 kierrosta nelosella jossain Myhinpään suoralla, jonka päässä lähdet 30 m lentoon metrin korkealle...

Ralliajo on todella raakaa puuhaa, autoa ei voi yhtään sääliä, sillä ei ole kyllä mitään tekemistä tavallisen auton ajamisen kanssa, ei ainakaan nykyauton...
Se on vähän sama tunne, jos ajettaisiin kisaa pappatuntureilla, mutta vain 1- vaihteella. Kierrokset maksimiin ja anna vaan surutta mennä vaikka kone huutaa, laatikko huutaa, anna vaan mennä, kyllä se kestää...

Lähden ensi lauantaina kyseisen auton huoltoauton kuskiksi Suonenjoelle. Jos pojat pääsis sillä kokeileen sitä Myhinpäätä??
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Myhis

No jos illan kähmyssä vaivihkaa käytte niin tuskin kukaan huomaa.. :p
eiku aattelin, josko siinä rallissa olis Myhinpää pätkänä, kun se ajetaan suonenjoen ympäristössä.

Vielä siitä kavereiden Saabista, se näytti vielä paremmalta kuin kesällä, nyt kun oli lunta ja vähän pimeetä. Kyllä ralliautot oli vaan silloinmuinoin hienompia kun nyt.

Semmonen juttu tuli vielä mieleen, en edes muista kuka suomalainen kuski kirjoitti joskus VM:n elämäni kisa- jutussa, kun ne oli jossain Marokonrallissa tai vastaavassa Alfaromeolla, niin iskarit meni sököksi, mutta ne ajo silti maaliin siinä röykytyksessä ilamn vaimennusta. Se varmaan kanssa on ollut ralliajoa se, pölyä, meteliä, kivikkoa, röykkyjä, ja ei vaimennusta...

Mä aloin sen eilisen 5 minuutin jälkeen vasta sisäistään koko hommaa, koska oon vaan aika katellut ulkopuolelta...Koetan saada kirjaanikin tosta kimmoketta, ja samoin tosta tulevasta huoltomies- keikasta. Aika huono oon kyllä oikeesti mitään huoltamaan, mutta osaan mää bensakanisteria kantaa, ja sitä ne multa odottaakin. JOs pitää oikeesti remonttia alkaa tekeen, ei tule mitään. Odotan innolla lauantaita, koska siellä Historic- kisassa näkee muitakin tuttuja automalleja kultaiselta 70- luvulta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Semmonen juttu tuli vielä mieleen, en edes muista kuka suomalainen kuski kirjoitti joskus VM:n elämäni kisa- jutussa, kun ne oli jossain Marokonrallissa tai vastaavassa Alfaromeolla, niin iskarit meni sököksi, mutta ne ajo silti maaliin siinä röykytyksessä ilamn vaimennusta. Se varmaan kanssa on ollut ralliajoa se, pölyä, meteliä, kivikkoa, röykkyjä, ja ei vaimennusta....
Olisko ollut Seppo Niittymäki Akropoliksessa, ihan näin lonkalta heitettynä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
No jos illan kähmyssä vaivihkaa käytte niin tuskin kukaan huomaa.. :p
eiku aattelin, josko siinä rallissa olis Myhinpää pätkänä, kun se ajetaan suonenjoen ympäristössä.
Ohan tästä jo samassa topicissa ollu puhettakin. Ei ajeta, on museotie. (paitsi Myhinpäästä Hankasalmelle päin, mutta se on aika kaukana kyläralliin) Museotietä kun ei saa käyttää edes historic-ralliin. Lakialoite vireille! :p
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Huoltomiehen oppikirja, asia 1

Vauriot ainoastaan henkisellä puolella, onneksi oli pehmeät penkat. Täytyy laittaa kisaraporttia kun kerkeän.
Juu, johan oli hauska päivä rallissa. On monenlaista kerrottavaa, mutta aloitan kuitenkin siitä, miten pätkälle jäänyttä autoa kannattaa lähteä trailerilla hakemaan...
- Pojat joutuivat värjöttelemään neljä tuntia keskellä metsää autonsa luona, ennen kuin pääsin hakemaan heitä. Minä tyhmä lähdin sulkuauton tultua pätkän maaliin vastakarvaan kapeaa metsäautotietä isolla pakettiautolla ja leveällä telitrailerilla... Arvaatte varmaan, että kohta tulikin vastaan trailerikaravaani pätkältä poispäin, perässääs 2 isoa aurakuorma-autoa...Sivuutaminen hallitusti olikin melkoinen operaatio...

Pahoitteluni kaikille, jotka siihen hässäkkään joutuivat. Sain kerralla oppitunnin tuosta asiasta. Ensi kerralla lähestyn mahdollista hakupaikkaa pikataipaleen ajosuunnassa...

Minäkin pääsin eilen sitten ajamaan sitä EMS:ää, tosin hinauksessa...Hinattiin se illalla kaupungin keskustaan varatalliin, semmoisella melko lyhyellä ja venymättömällä köydellä. Minä ohjastin ralliautoa, ja lasinpyyhkijät ei toimineet, eli en nähnyt juuri mitään...mutta lasinpyyhkijät olisi pitäny olla sisäpuolella, sen verran taisin innoissani "pöristä".

Suonenjoella oli monta hienoa klassikkoautoa, niistä myöhemminlisää...

Sen vielä sanon, että ennen aikaan huoltomiehetkin oli varmasti rautaa, minä olin mukana 4 pätkän rallissa, jossa automme ajoi vajaat 2, ja päivä oli siltipitkä ja mies aika piipussa kun vaimon viereen pääsi.. Miten ne ennen jaksoi 45:n pikataipaleen 3- päiväisen maratoonin, ilman kännyköitä ja coretex- vaatteita?? Hatunnostoni kaikille vanhoille veteraaneille! Yhtä jututin eilen (P. Sinkkilä), ja kuulin monta hauskaa tarinaa...
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Erityiskiitokset Makkalle huoltomiehenä toimimisesta, kuljettajapari tietenkin helpottaa huollon toimintaa pysymällä penkkojen välissä eikä penkassa....:wink: Mukaan mahtuu jatkossakin mikäli vaan intoa riittää.

Suonenjoelle saavuttuamme auto alas trailerilta ja huoltopaikkaa etsimään, sellainen löytyikin toisen Saabin, 96 AYA-10 vierestä ja sinivalkoiset olivat rivissä kuten ennen vanhaan. Ilmoittautuminen ja katsastus läpi jo “rutiinilla”. Lähtö oli Suonenjoen keskustasta ja siitä kohti ensimmäistä pätkää, siirtymä oli muutaman kilometrin ja eka pätkä reilut 7 km. Tiet olivat todella jäässä ja liukkaat sekä varsin kapeat, välillä mentiin auton levyistä puukujaa joten tarkkana oli oltava. Pätkä tuli läpi ja perässä tullut sai meidät melkein kiinni, takana tullut vanhempi herrasmies ei kuulemma ollut 15 vuoteen ajanut kilpaa....
Seuraava siirtymä olikin sitten 37 km joten siinä riitti köröttelemistä, kakkospätkä oli vaatimattomat 27 km joten tilannetta oli luvassa. Ongelmat alkoivat heti lähdössä, kytkin hajosi kun lähdimme liikkeelle, joten jälleen oli edessä ajelua ilman kytkintä. Puoleen väliin saakka tultiin oikein hienosti mutta yhdessä 90 vasurissa kuski päätti hieman tyylitellä ja tehdä “Lampismaista” vastaheittoa, se meni oikein hienosti mutta mutkan jälkeen renkaiden olisi hyvä olla suurinpiirtein siihen suuntaan mihin on tarkoitus mennä kun kaasua painetaan, nyt tuloksena suistuminen sisäpenkkaan. Onneksi paikalla oli runsaasti yleisöä ja auto saatiin varsin nopeasti tielle. Vaihdekeppi meni tässä rytäkässä jotenkin rikki koska vaihteet eivät olleet enää siinä kohti missä ne yleensä ovat, kolmonen oli ykkösen kohdalla ja ykkönen jossain kuskin polvessa kiinni...Matka jatkui ja muutama happipaikka mahtui mukaan, yksi varsin komea pelastus jossa allekirjoittanut oli aivan varma että nyt kolisee ja kunnolla. Auto meni vasemmalle kaartuvassa mutkassa 3-4 kertaa perä eri suuntiin mutta kyllä se sitä oikeni, ohjaamo oli todellakin täynnä käsiä....Pari kilometriä ennen loppua 90 oikean jälkeen ei ollut enää kuin ykkösvaihde, hetki ränkättyämme myös kakkonen löytyi. Ulosajo tapahtui varsin helpossa vasemmassa, nypyn yli tultuamme olimme hieman sivussa pitävältä linjalta ja pehmeällä lumella ei oikein pitoa ole, vielä kun ei pienempää vaihdetta saa silmään niin muuta tehtävää ei juuri jää kuin jarrut kiinni ja vauhti minimiin. Auto liukui penkkaan, ei itseasiassa edes kovin pahasti, mutta kahteen mieheen se ei sieltä oikein liikahda, katsojia ei tietenkään tässä kohtaa juuri ollut. Ukot pihalle, varoituskolmio paikalleen sekä keskeytysilmoituksen teko ja pätkän loppumisen odottelu voi alkaa. Hauskaa oli taas niin kauan kuin sitä kesti, nyt auto kuntoon ja hieman testiä alle niin saadaan vehkeet kestämään hieman pitempään ja kuskeillekkin hieman enemmän kilometrejä alle.

Muutama kuva keikalta:

http://i8.photobucket.com/albums/a45/Tempputeemu/Saab 99 ems/10012009003.jpg Tiekirjaan tutustumista
http://i8.photobucket.com/albums/a45/Tempputeemu/Saab 99 ems/10012009006.jpg Makka hommissa
http://i8.photobucket.com/albums/a45/Tempputeemu/Saab 99 ems/10012009010.jpg Lähtöseremoniat
http://i8.photobucket.com/albums/a45/Tempputeemu/Saab 99 ems/10012009011.jpg Siellä lepää....
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
1975 huhuja

Olin taas eilen mikrofilmihommissa. Suur-Jyväskylän lehti teki tuolloin tosi kattavia suurajo-oppaita, itse kisasta ei sitten mitään olekaan. JO ennen suurajo-opasta kesällä 1975 lehti spekuloi akselilla Fiat-Lancia. Lancian tallipäällikkö Daniel AUdetto kertoo lehdessä, että Stratoksen mukaan tulo Suurjoihin 75 on erittäin todennäköistä, koska tallimestaruus ei ollut lainkaan selvä. Samalla se tietäisi sitä, että Fiatia ei Jyskälässä nähtäisi. Audetto sanoi että Fiat- kuskit Mikkola ja Alen olisivat itseoikeutettuja Stratos- kuskeja, ja kolmanneksi Audetto haluaisi palkata Leksa Kinnusen!

Miettikää, jospa tuo olisi toteutunut, olisi ollut hieno vuosi, 3 Stratosta ja mitkä kuskit! No, niin kuin tiedämme, homma ei koskaan toteutunut.. :(
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Maistiaisia vuodesta76

Tässä halukkaille pieni pätkä kirjatekeleestäni, vuosi 1976. Sisältää ennakkoasetelmat ja muutaman pätkän kisan alusta.

KOmmentteja, ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan. Ideoita, miten reittikartan saisi fiksusti dokumentoitua jne...

Kuviahan siinä ei vielä ole, ne laitetaan sitten viimeiseksi.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Vuosi76 ja Pauli Toivonen

Sain vihdon hakattua Exceliin kaikki top10 pätkäajat, mistähän muuten sais ne muut?. Mulla on vain 10 ekaa/pätkä.

Vihonviimeisen Seppälänkankaan pyrähdyksen viimeinen aika tuottikin yllätyksen, sijalle 10 ajoi Pauli Toivonen. Eka kerran koko kisassa ja todennäköisesti viimeisen kerran urallaan! Tuli jotenkin hieno fiilis! Paulihan ajoi 76 Sumpilla, ja viimeisen kerran 1979 Talbotilla.

Karttapohja-asia kaikertaa, mistähän löytyt tietotaitoo siitä, miten piirretään reittejä karttapohjaan..?
 
Ylös