70-luvun suurajot

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Porsche-museo, osa 2

Lisää huomioita Stuttgartista. Ne rata-automallit 908, 917, ja mitä niitä onkaan, ne oli kyllä hurjannäköisiä laitteita, juuri ne, millä Leksakin ajoi. Yksikin prototyyppi, sinä oli 12-sylinterinen mylly, hento putkikehikko ja lasikuitukate. Ei mitään turvavarustuksia..

Yksi näyttelyn helmi oli myös Porsche Carrera RSR 3.0, vuodelta 1974. Auto oli 5- ryhmän ratavarustuksessa. Samanlaisella ajoivat suomessakin herrat Pauli Toivonen, Leo Kinnunen ja Martti Kangas. 330 hv raakaa voimaa. Auto oli hyvin esillä , pääsi kattelemaan allekin. Pakoputkisto kiinnosti, ne oli molemmin puolin suorat putket ulos, samanaiset oli mm. Eklundin ralliPorschessa 1981, muistan kun katoin silloin Laajavuoressa auton alle...

Yksi näyttelyn erikoisuus oli akustinen sessio, jossa pääsi kuuntelemaan erikoisrakennellusta kaiutinkartiosta eri Porsche-mallien soundeja, aina 356:n kuplatyyppisestä räpätyksestä RSR:n ja 911 Turbon möyhyjä, ja viimeisenä Porsche- traktorin päkätys. Mun kotona muuten on ollut 1960- luvulla Porsche- merkkinen traktori, tuolla näyttelyssä oli semmoinen ihan alkuperäiskunnossa...

Tänään sitten Jyväskylässä Bilteman edessä oli 4-vetoinen 911 Carrera, ja pääsin tuoreeltaan kertoilemaan auton omistajalle eilistä kokemustani museosta...en tiedä uskoiko kaveri, vai luuliko että oon joku höyrypää...
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Sanos makka, että muistatko nähneesi siellä sellaista vehjettä kuin Porsche 935? Siinä tykki jos mikä.

Kuvia saa toki laittaa jos tuli otettua. :thumbup:
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Juu, Toivosen Jarmo ajeli Turbolla (TBV-299). Hänen auto taisi olla Ola Strömberg versio ja nyt kuulemma samainen auto löytyy etelä-suomesta odottamassa uutta tulemistaan.

Pekka Jaatinen ajoi tosiaan kaksi kisaa (XEV-688) Turbolla, samalla rekkarilla ei muita kisoja löydy. Isäni tuntee Toivosen Jarmon paremmin ja voisin sanoa että kysyy häneltä mitä muistaa tuosta autosta.
autoni huoltohomman yhteydessä näin 99 turbon joka on tulossa viivalle.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
935

Sanos makka, että muistatko nähneesi siellä sellaista vehjettä kuin Porsche 935? Siinä tykki jos mikä.

Kuvia saa toki laittaa jos tuli otettua. :thumbup:
Mielestäni siellä ei ollut 935- autoa näytillä, mutta saattoi se ollakin...

Mä menin ihan työmatkalla extempore sinne, joten ei ollut kameraa mukana. Ostin kirjan, jossa on kaikki olennainen museon sisällöstä. Siinä on esitelty 935 monenkin mallin osalta.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Leo-rekkarista

Tuli Bulgariasta asti yhdeltä Porsche- Nikolailta tieto, että se rekkari siellä museossa ei sittenkään ollut Kinnusen mukaan, vaan aluen Leonberg mukaan kuulemma rekkari on. Saksahhan tosiaan on alueittain nimety rekkarit, ajelin muuten matkallani Ingolstatin ohi, josta tuli mieleen Audien IN- alkuiset rekkarit 80-luvulla. On tää juttu varmaan niin kun bulgaari väittää, mutta minä pidän sitä silti Kinnusen kunniaksi tehtynä, oli sattumaa tai ei!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Keskinopeus 147 km/h

Kuten täällä jo aiemmin on puhuttu, ajoi Stig Blomqvist 1973 eräälle pätkälle tuon keskinopeuden. Minä kun ajelin Saksassa autobahnilla vuokra-Fiestalla, niin tuo asia tuli mieleen. Muistaakseni Stigun aika ko pätkällä oli jotain 6 minuutin pintaan. Mä kokeilin sitä, ajoin suoralla 4- kaistaisella baanalla saman ajan mittarin näyttäessä 150 km/h (jolloin vielä audit, Mersut ja Porsset suhahteli vasemmalata ohi..). Voin kyllä sanoa, että pitää se vauhti 6 minuuttia pimeessä jossain kapealla hiekkapolulla Saabilla kapeilla ristikudosrenkailla ON OLLUT miehen työ!!!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Foto-Jorkan osumia...

Nyt taas löytyi yksi kuvaaja, jolla on loistavia otoksia!

Kuvassa taatusti ensimmäinen julkaistu otos Palsalta 1973, kun Lampis-Simo on juuri autonsa kaatanut.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
, vaan aluen Leonberg mukaan kuulemma rekkari on.
, mutta minä pidän sitä silti Kinnusen kunniaksi tehtynä, oli sattumaa tai ei!
Leonberghan on siinä ihan Porschen kotiseudun kupeessa joten eiköhän tuo auto ole vississä tarkoituksessa kirjattu rajan sille puolelle rekisteröidyksi eikä S-kilpiin kuten yleensä? Tai ainakaan kilpiä ei ole pidetty huonoina!
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Valkoinen Amatson

luulen että kuvassa on herra nimeltä kangas ja vuosi on 1971.minulla on kaitafilmillä tuo sama tilanne,luulisin?siis tämä ulos ajanut volvo.
Tarkoittanet sitä valkoista Amatsonia. Siitä ei saa numerosta selvää...mutta tuo arviosi varmaan pitää paikkansa. eikö ole hienoa, kun näitä kuvia ja juttuja alkaa pikku hiljaa tulla yhä enemmän esille. Tuo Foto-Jorkan sivusto on mainio. esimerkiksi siellä on mm. se kuva 1974 Urriasta, kun se sininen ruotsalais-Volvo kyntää hyppyrin alastulossa pahasti. Samasta tilanteesta oli Tuulilasissa kuvasarja kuvattuna tien toiselta puolelta. Erikoinen ulosajo, suoralla tiellä. Volvo tuli vaan hypystä ihanvinossa alas ja meni ojaan.

Myöskin tämä kuva Mossesta, joka sukeltaa pimeyteen, on mainio. Siinä on koko vanhan ajan Suurjotunnelma samassa paketissa.

http://www.fotojorkka.fi/1972-2003/1973-Jyvaskylan-Suurajot/images/1973-Mosse-Urria.jpg
 
Viimeksi muokattu:

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Tilanne 1975

Kirjan teon online- väliaikatietoa... -->Kynkkä Kynsilehto veti juuri äsken kaikkien hyppyjen äidin EK23 Raikuussa (71m) , ja seuraavalla pätkällä M Alen lähtee puolukkaan, eli vetää mutkan pitkäksi Datsunillaan Mikkolan hiillostuksen päätteeksi...että siinä kohtaa mennään, vauhti kiihtyy kunhan kesälomat alkaa 09.06 alkaen...
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
Tervehdys palstalle, jäin koukkuun kun eksyin tänne pari viikkoa sitten.
Paljon tulvi tuttuja juttuja mieleen, joistain tapahtumista hieman erilainen "näkemys". Esim. Mossen hyppy Urriassa, kosmonauttien lento päättyi pohjalle, ei vastamäkeen. Takaovet lensi auki ja jotain kamoja lensi ulos.Taisivat hetkeksi pysähtyä. Se mäjähdys alastulossa oli todella kova, varmaan ylähampaista putosi paikat.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
UUsi jäsen!

Tervehdys palstalle, jäin koukkuun kun eksyin tänne pari viikkoa sitten.
Paljon tulvi tuttuja juttuja mieleen, joistain tapahtumista hieman erilainen "näkemys". Esim. Mossen hyppy Urriassa, kosmonauttien lento päättyi pohjalle, ei vastamäkeen. Takaovet lensi auki ja jotain kamoja lensi ulos.Taisivat hetkeksi pysähtyä. Se mäjähdys alastulossa oli todella kova, varmaan ylähampaista putosi paikat.
terve tuloa! Juu, ei kai ne tosiaan voinu ihan vastamäkeen lentää, mutta ite paikalla usein käyneenä olen koittanut sitä alastulopaikkaa ynnäillä, ja tasaselle se kumminkin meni kuten Jari Puikkonen 1981 Planicassa. Seurauskin oli sama, vehkeet särky, Puikkoselta polvetkin...

Otamme ehdottoman iloisesti täällä vastaan kaikki muistelut, kommentit jne. Ne päätyvät kirjaanikin, ainakin osa niistä.
 

jii

Active member
Liittynyt
27.5.2009
Viestit
30
Terve
Urrian hyppyriä retusoitiin -74. Sitä en osaa sanoa madallettiinko huippua, ainakin tulo hyppyriin oli tehty loivemmaksi ja pyöreämmäksi. Vanhassa mallissa ennen hyppyrin nokkaa oli loiva painanne joka painoi jouset kasaan niin että se heitti nokalta katapultin lailla ylöspäin. Enpä tosiaan ole siellä 74 jälkeen käynyt. Nuoremmat tietää tämän hetken profiilin.
Menestystä valitsemallesi tielle.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Urria

Terve
Urrian hyppyriä retusoitiin -74. Sitä en osaa sanoa madallettiinko huippua, ainakin tulo hyppyriin oli tehty loivemmaksi ja pyöreämmäksi. Vanhassa mallissa ennen hyppyrin nokkaa oli loiva painanne joka painoi jouset kasaan niin että se heitti nokalta katapultin lailla ylöspäin. Enpä tosiaan ole siellä 74 jälkeen käynyt. Nuoremmat tietää tämän hetken profiilin.
Menestystä valitsemallesi tielle.
Juu, mä olin siinä 2008 Nesterallissa, ja sillon paikallinen kaveri kertoi, että hyppyrin huippua tasattiin n. metrillä, koska linja-autot jäi pohjasta kiinni! Vuotta hän ei muistanut, mutta arveli sen olleen 80-luvun alussa.

Kunhan pääsen kirjassa vuoteen 72 (kirjoitan vähän väärässä järjestyksessä), niin on tarkoitus kuvata tuo Mosse- episodi mahd. tarkasti, ja vähän lisätä fiktiota mukaan. Haluaisin kirjoittaa sen loikan kuskin näkökulmasta. JOtenkin tähän tyyliin: Oli pimeää, ja edessä loivasti vasempaan kaartava ylämäki. Mosseen nappi lautaan, into korkealla, kisa juuri alussa jne. Sitten maa katoaa alta, edessä vain pelkkää pimeyttä, pitkä äänetön lento jne...

Saiskohan sitä Mossekuskia hra Girdauskasia mistään kiinni? Eilen laiton muuten postia Kynkkä Kynsilehdolle, josko häneltä saisi lisätietoa 1975 Raikuun tapahtumista...Vaikka kyllä siitä loikasta on hyvin kirjoitettua tietoa saatavissa jo nytkin, Holmeshan kommentoi sitä Mäkisen MArkon kirjassa, ja löysin myös netistä englantilaisen saitin, jossa sitä on spekuloitu kanssa. Siellä piireissä Kynsilehto on 'sankari'!!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Norjalainen rallitietopankki

Taas kannatti googlea selailla, löytyi norjalainen rallihistoriasaitti, jossa on aika kattavat tilastot euroopan kaikista ralleista vuosittain, ja myös kuskihakemisto.

Tottakai fokus on norjalaisessa historiassa, jota ei nyt ennen vanhaan kauheesti ollut ;)

http://www.bilhistorie.no/index.php?id=464
 
Ylös