70-luvun suurajot

isu1600

Active member
Liittynyt
16.2.2009
Viestit
26
eilen oli todella hikisiä paniikkihetkiä, kun aloin palautteleen mieleen mitä viimeksi kirjoitin, ja missä viimeisimmät versiot on. Mulla on varmuuskopiointia varten siirrettävä kovalevy, mutta kun pitkin syksyä kirjoittelin kolmellakin eri koneella, niin tottakai systeemi oli mennyt sekaisin. Vuoden 1973 versio oli enterin painalluksen päässä hukkua. Monen sähläyksen jälkeen lopulta sain ne järjestykseen. Kun on ollut taukoa, on pääkin tyhjentynyt, ja ei meinaa muistaa mihin vaiheeseen mikökin jäi...

Mä en ole kauheen systemaattinen tai järjestelmällinen. Pitäis varmaan alkaa oleen. Se voisi auttaa ton normaalityönkin suhteen.

Anyway, ens viikolla mennään kattoon Aaro Laineen kuva-arkistoa. Siitä se taas lähtee. V-M Pentikäisen kuvat olivat myös hienoja, ja niistä moni pääsee kirjaankin. Oli aika harvinainenkin otos lehdistörallin kuplasta, joka ajoi Humalamäessä ulos (Strömberg ruotsista).
Karstulan Wanhat Wehkeet museossahan on hieno kokoelma vanhoja Jyskälä-kuvia. Onkohan juuri noita Aaro Laineen ottamia ??
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
eilen oli todella hikisiä paniikkihetkiä, kun aloin palautteleen mieleen mitä viimeksi kirjoitin, ja missä viimeisimmät versiot on. Mulla on varmuuskopiointia varten siirrettävä kovalevy, mutta kun pitkin syksyä kirjoittelin kolmellakin eri koneella, niin tottakai systeemi oli mennyt sekaisin. Vuoden 1973 versio oli enterin painalluksen päässä hukkua. Monen sähläyksen jälkeen lopulta sain ne järjestykseen. Kun on ollut taukoa, on pääkin tyhjentynyt, ja ei meinaa muistaa mihin vaiheeseen mikökin jäi...

Mä en ole kauheen systemaattinen tai järjestelmällinen. Pitäis varmaan alkaa oleen. Se voisi auttaa ton normaalityönkin suhteen.

Anyway, ens viikolla mennään kattoon Aaro Laineen kuva-arkistoa. Siitä se taas lähtee. V-M Pentikäisen kuvat olivat myös hienoja, ja niistä moni pääsee kirjaankin. Oli aika harvinainenkin otos lehdistörallin kuplasta, joka ajoi Humalamäessä ulos (Strömberg ruotsista).
kartanlukijana inga wialenin(AKK)poika timo eränen.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Laine

Karstulan Wanhat Wehkeet museossahan on hieno kokoelma vanhoja Jyskälä-kuvia. Onkohan juuri noita Aaro Laineen ottamia ??
Kyllä, juuri niitä. Odotusarvoni ovat korkealla. Mm. se Urrian Mossen lentokuvan on hänen, ja moni muu :))
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Odotukset täyttyivät

Jes!

Oli huikea kokemus päästä Aaro&Jari Laineen kuva-arkistoon. Sain loistavia kuvia, joita alan nyt istuttamaan tarinoihini. Kuvat oli vielä kaikki isoja ja pirun hyvälaatuisia!

Kirjan taso ottaa vielä yhden tai montakin harppausta!

Tuskin maltan itsekkään odottaa, että saan sen käteeni!
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Pentikäisen otoksia

Sain skannerin toimiin ja tässä testien tuloksia. Kuvat on ottanut Veli-Matti Pentikäinen.

Todella harvinainen värikuva Luseniiuksen Alpinesta 1969, hieno kuva 1972 maalijuhlista, sekä Antti Ojanen 1970 Rellulla.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Kupla ulkona

kartanlukijana inga wialenin(AKK)poika timo eränen.
Mä teen kirjaan tosta lehdistökuplan ulosajosta kuvasarjan. Huvittavan näköistä, kun miehistö on noussut autosta ulos, on toisella jo tupakka suussa! Ilmeisesti sytytti autossa, ennen kuin edes nousi ylös. Kupla sai aika kipeetä, takalokari oli ihan sisässä...

Muuten 1970 kisan kirjoitus etenee, ollaan juuri ek 14:lla, jossa Markku Alen romutti rallikadettinsa. Tästä vuodesta onnistuin löytämään monta ulkolaista lehteä, kuten Motoring News, Autosport jne, ja niissä on tosi tarkkoja raportteja. Lehditörallin kautta kisaan tulikin ennätys määrä moottoriurheilulehtien toimittajia.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Ralli 1970

Kisa on kirjoitusmielessä nyt edennyt ensimmäisen yön jälkeen aamukuuteen Hirvaskankaan kokoomatauolle, 20 min. Hannu Mikkola totesi, että ehti nukkua kokonaisen tunnin siellä (!). Miltähän se tuntuu, kun valvoo koko yön ja sitten nukkuu tunnin ja jatkaa ajamista? Ja edessä oli vielä 2 yötä, ja maali odotti Jyväskylässä toisena yönä klo 01:30. Minun mielestä toi oli rallia
 

thomaz79

New member
Liittynyt
21.2.2010
Viestit
1
Joo, mää muistan tuon Öunapin pikkukirpun. Otti varmaan pohjasta kiinni monessa kohtaa, pärisi kuin ruohonleikkuri.
Minulla on tuo Öunapin punainen kirppu parhaillaan työnalla. Tarkoitus olisi herättää kirppu takaisin maanteille pörräämään.

Jos joltakin löytyy kuvia tai muuta faktaa autosta niin otan mielelläni niitä vastaan.
 

jiipee64

Well-known member
Liittynyt
29.4.2008
Viestit
135
Sijainti
Jyväskylä
>>Jos joltakin löytyy kuvia tai muuta faktaa autosta niin otan mielelläni niitä vastaan.

mulla on pari "pressikuvaa"
 

Sternfahrer

Member
Liittynyt
20.8.2009
Viestit
16
"Miltähän se tuntuu, kun valvoo koko yön ja sitten nukkuu tunnin ja jatkaa ajamista? Ja edessä oli vielä 2 yötä, ja maali odotti Jyväskylässä toisena yönä klo 01:30. Minun mielestä toi oli rallia"

Se tuntuu typerältä ja erittäin vaaralliselta. Tai ei sitä silloin niin ajatellut, kun ei muusta tiennyt. Se kuului vaan lajin luonteeseen. Nyt jälkikäteen tuntuu ihan uskomattomalta, että kukaan ei asettanut homman järkevyyttä kyseenalaiseksi jo aikaisemmin. Äijät veti jopa B-ryhmän autoilla päivä- ja yökausia nukkumatta, yleisö seisoi käytännössä tiellä (Suomessakin) ja huolto rallasi mukana yleisillä teillä.

Kyllähän pätkillä hereillä pysyi, mutta siirtymät olivat paljon vaikeampia. Mekin kastelimme ajohaalarit ojassa että olisi kylmä, pidimme ikkunat auki ja koitimme kaikilla tavoilla pysyä skarppina siirtymillä, mutta silti nukutti ihan järkyttävästi. Joka vuosi muutamalta kilpailijalta jäi kisa kesken jollakin taukopaikalla, kun kuskia tai kartturia ei vaan saatu hereille.

Tässä "tosi rallissa" myös huoltoautot vetivät yökaudet pitkin poikin Suomea, monesti pitempää reittiä kuin kilpailijat ja vielä vähemmällä unella. Järkyttävää puuhaa, jota ei tosiaankaan kannata kaipailla.

No, nykyisessä (WRC) mallissa on odottelua vähän liikaakin, mutta parempi näin.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
"Miltähän se tuntuu, kun valvoo koko yön ja sitten nukkuu tunnin ja jatkaa ajamista? Ja edessä oli vielä 2 yötä, ja maali odotti Jyväskylässä toisena yönä klo 01:30. Minun mielestä toi oli rallia"

Se tuntui typerältä ja erittäin vaaralliselta. Kyllähän pätkillä hereillä pysyi, mutta siirtymät olivat paljon vaikeampia. Mekin kastelimme ajohaalarit ojassa että olisi kylmä, pidimme ikkunat auki ja koitimme kaikilla tavoilla pysyä skarppina siirtymillä, mutta silti nukutti ihan järkyttävästi. Joka vuosi muutamalta kilpailijalta jäi kisa kesken jollakin taukopaikalla, kun kuskia tai kartturia ei vaan saatu hereille.

Tässä "tosi rallissa" myös huoltoautot vetivät yökaudet pitkin poikin Suomea, monesti pitempää reittiä kuin kilpailijat ja vielä vähemmällä unella. Järkyttävää puuhaa, jota ei tosiaankaan kannata kaipailla.

No, nykyisessä (WRC) mallissa on odottelua vähän liikaakin, mutta parempi näin.
entäpä katsojat,muistan kun kiersimme pitkin yötä pätkillä ja tähtäsimme usein niin että aamun pätkän varteen mentiin lopulta ja nukuttiin, kuka autoissa, kuka mättäällä, kunnes trabantit herättivät porukan.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3417
Sijainti
Lahti
Aika ei kultaa kaikkia muistoja. Ihan hyvä ja realistinen muistutus siitä minkälaista touhua se silloin aikoinaan on ollut. Hyvässä ja pahassa.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Sattumalta löysin tänne foorumille vanhoja rallikuvia etsiskellessäni.
Varsin mielenkiintoista keskustelua!

Ajattelin kysäistä seuraavanlaista asiaa, josta en ainakaan keskustelua huomannut.
Vuonna 1979 Audin tehdastalli aloitteli rallitoimintaa etuvetoisella Audi 80 GLE mallilla ja Suurajoissa sinä vuonna oli mukana kolme autoa. Kuljettajina olivat Franz Wittmann, Harald Demuth ja Freddy Kottulinsky.
Sen verran tiedän, että Demuth taisi keskeyttää eikä Kottulinsky ja Wittmannkaan tainneet ihan parhaimpien vauhtiin keritä.
Onko kenelläkään mitään tietoa/kuvia/tarinoita heidän edesottamuksistaan?
 

Saab_99_rallye

Well-known member
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
241
Sijainti
Jyväskylä
Sattumalta löysin tänne foorumille vanhoja rallikuvia etsiskellessäni.
Varsin mielenkiintoista keskustelua!

Ajattelin kysäistä seuraavanlaista asiaa, josta en ainakaan keskustelua huomannut.
Vuonna 1979 Audin tehdastalli aloitteli rallitoimintaa etuvetoisella Audi 80 GLE mallilla ja Suurajoissa sinä vuonna oli mukana kolme autoa. Kuljettajina olivat Franz Wittmann, Harald Demuth ja Freddy Kottulinsky.
Sen verran tiedän, että Demuth taisi keskeyttää eikä Kottulinsky ja Wittmannkaan tainneet ihan parhaimpien vauhtiin keritä.
Onko kenelläkään mitään tietoa/kuvia/tarinoita heidän edesottamuksistaan?
Wittman oli 26:s ja heti perään 27:s Kottulinsky, Demuth näyttää keskeyttäneen jo ensimmäisellä pätkällä Laajavuoressa, ilmeisesti ulosajoon. Enpä ole itse koskaan törmännyt kyseisiin autoihin missään yhteydessä. Tässä kuvassa ilmeisesti Kottulinskyn auto entisöitynä, taitaa itse Kottylinskykin olla kuvassa?

http://www.autozeitung.de/sites/default/files/imagecache/462x347/images/bildergalerie/2007/07/80_GLE_Kotttulinski.jpg
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tämä firma myy 1/43 mittakaavan pienoismalleja muun muassa kyseisistä autoista:
http://www.scala43.com/scala43/audi.htm

Kun laittaa hiiren osoittimen pienoismallin kuvan päälle niin aukeaa kuva oikeasta autosta. Demuthin auto näkyy olevan aika pitkällä koivikossa. Harmi vaan, että on niin pieni kuva. Mistähän lienee saaneet alkuperäiset kuvat?
http://www.scala43.com/scala43/audi/audi-fotosk/audi-80-k108c-x.JPG

Wittmann:
http://www.scala43.com/scala43/audi/audi-fotosk/audi-80-k108a-x.jpg

Kottulinsky:
http://www.scala43.com/scala43/audi/audi-fotosk/audi-80-k108b-x.JPG

Monensiakohan olivat luokassaan?

Haaveena olisi joskus rakentaa replica 2. ryhmän Audi 80 GLE:stä, joka taitaa jäädä haaveeksi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11235
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Monensiakohan olivat luokassaan?

Haaveena olisi joskus rakentaa replica 2. ryhmän Audi 80 GLE:stä, joka taitaa jäädä haaveeksi.
Olivat 4-ryhmässä 7. ja 8., luokassaan kaksoisvoitto. Hieman himmentää se ettei luokassa muita selvinny maaliin ja ryhmässäkin taakse jäi vain puolalainen FSO Polonez-kaksikko.

Itseltä jäi tuo Jyskälä vielä väliin kun reitti ei tullut mökille ja ajokortti puuttui vielä. Kaverin muisteluna oon kuullu että "suhteessa vauhtiin varmasti pahaäänisimmät ralliautot". Tiedä sitten.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olivat 4-ryhmässä 7. ja 8., luokassaan kaksoisvoitto. Hieman himmentää se ettei luokassa muita selvinny maaliin ja ryhmässäkin taakse jäi vain puolalainen FSO Polonez-kaksikko.
Siis oliko Audit luokiteltu 4-ryhmään?
Piti katsoa FIA:n sivuilta ja kyllähän se niin on, että Audi 80 1600 on luokiteltu ryhmään 4.
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Audi 100 1970

1970 oli kanssa yksi Audi 100 Suurajoissa, mr H Wellmann. Kun kattoo pätkäaikoja, ei pätjännyt itäisille kumppaneileen Trabanteille ikä Warreille.

Semmonen havainto kanssa, että kun ajettiin asfaltilla (Harju, Lahti ja Keimola), Trabantit olivat paljon korkeammalla kuin sorapätkillä.

Mä sain viime viikolla taas hyvän kontaktin 1970-luvun alun Suurajoihin, erään huippukuskin sisäpiiristä. Ko. kaveri ajoi kyllä itsekkin. Meen haastatteleen, kunhan saan tän viimeisen vuoden kisaraportin pakettiin.

Tässä yksi VM Pentikäisen otos 1973 Urriasta. Hannu Kurunmäki siinä lentää
 
Ylös