2009 ja "KERS"

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
KERS:iä vastaava toiminnallisuus olisi saatu todella helpolla rajoittamalla koneen kierrokset 17000 tai 18000 sekä indy tyyppisellä turbo napilla joka olisi sallinut kierrosten nousun hetkellisesti (10 sekkaa?) 19000 tai 20000, ohitusten helpottamiseksi. Lisäksi boositen määrä olisi rajoitettu esim. 10 kertaa per kisa jolloin hommaan olisi tullut taktinen puoli mukaan. Homman kustannukset promillen luokkaa jos sitäkään vrt. KERS:in kehitys ja testaaminen. :jaska::jaska::jaska::jaska::jaska:
 

TheStig

Tame Racing Driver
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
200
Sijainti
Pimennossa
Ajallisesti rajoitettu nappiturbo olisi toiminut paljon paremmin kilpailun edistämiseksi.
KERS:iä vastaava toiminnallisuus olisi saatu todella helpolla rajoittamalla koneen kierrokset 17000 tai 18000 sekä indy tyyppisellä turbo napilla joka olisi sallinut kierrosten nousun hetkellisesti (10 sekkaa?) 19000 tai 20000
Mutta kun ohittamisen helpottaminen on vain osa KERSin ideaa. FIA haluaa tuoda formuloihin ympäristöystävällistä teknologiaa, joka olisi relevanttia myös siviiliautoilussa. Ja turbonapit tai kierroslimitterin nostohan ei sitä ole.

Taloustaantuma tuli KERSin kannalta todella huonoon aikaan. KERSiä ei varmaankaan ollut alunperin tarkoitus standardoida, mutta talouden kiristyessä FIAn sormi alkoi liikkua paniikkinappulan suuntaan ja Hondan ilmoitettua vetäytymisestään se painettiin saman tien pohjaan. Nyt kuluja pyritään karsimaan kaikesta mahdollisesta, siis myös KERSistä, ja siksi sitä ollaan nyt standardoimassa.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
KERS:iä vastaava toiminnallisuus olisi saatu todella helpolla rajoittamalla koneen kierrokset 17000 tai 18000 sekä indy tyyppisellä turbo napilla joka olisi sallinut kierrosten nousun hetkellisesti (10 sekkaa?) 19000 tai 20000, ohitusten helpottamiseksi. Lisäksi boositen määrä olisi rajoitettu esim. 10 kertaa per kisa jolloin hommaan olisi tullut taktinen puoli mukaan. Homman kustannukset promillen luokkaa jos sitäkään vrt. KERS:in kehitys ja testaaminen. :jaska::jaska::jaska::jaska::jaska:
Noh. Koko KERSn alkuperänen idea tais olla se, että kaikkien kehityspysäytyksien aikana insseilläkin ois jotain tekemistä. Mieluiten ne käyttäis rahaa uusiin innovaatioihin KERSn suhteen kuin jatkuvasti kehittäis aerodynamiikkaa. Tällä hetkellä vaan kun ei talleilla tunnu olevan rahaa tehdä minkäänlaista kehitystä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mulsanne Mike kertoo sivuillaan huhusta, jonka mukaan Peugeot ja Ferrari tekevät yhteistyötä KERS:n parissa. Fykkösten testirajoituksista johtuen Ferrari "antaa" F1-KERS:nsä koeteltavaksi Peugeotin Le Mans -protoon ja Pösö säästää kehityskuluissa kun hybridihärveliä ei tarvi väsätä puhtaalta pöydältä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Siis Magneti Marelli toimittaa KERSin Renaultille ja sitäkautta se on nyt sitten myös RedBullin autossa ja Toro Rossossa kuten aijemmin ilmoitettu.

MM järjestelmiä käyttävät myös Ferrari ja Toyota.

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=143152
Eli tän tiedon lisäksi KERSejä valmistaa McLaren (tai sen yhteistyökumppani) ja BMW. Honda kaiketi rippeineen ottaa KERSin Ferrarilta ja Force India McLarenilta. Honda oli kyllä tekemässä omaa KERSiä, en tiiä mitä sille kuuluu..

Eli 3 eri KERS:n valmistajaa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli tän tiedon lisäksi KERSejä valmistaa McLaren (tai sen yhteistyökumppani) ja BMW. Honda kaiketi rippeineen ottaa KERSin Ferrarilta ja Force India McLarenilta. Honda oli kyllä tekemässä omaa KERSiä, en tiiä mitä sille kuuluu..

Eli 3 eri KERS:n valmistajaa?
Neljä. Williams tekee omaansa, vauhtipyörään pohjautuvaa versiota.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ainakin järjestelmän turvallisuus on saatu Ferrarilla KERS:iä käytettäessä oikealle tasolle, sillä testeistä tuttuja kumisuojahansikkaita ei käytetä:







 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Ainakin järjestelmän turvallisuus on saatu Ferrarilla KERS:iä käytettäessä oikealle tasolle, sillä testeistä tuttuja kumisuojahansikkaita ei käytetä
mitäpä jos kaikki onkin 'suurta' bluffia ja ferrari ei käyttänytkään kerssiä, eikä edes suunnittele käyttävänsä. napit ratissa sun muut lausunnot olisi vaan vedätystä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kompromissihakuisuutta

Teams to use 'mini-KERS' at some races?

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090114091532.shtml

Weight saving an option at certain events

Some teams may be planning a partial deployment of KERS in 2009, according to a report in the Spanish press.

The sports newspaper Marca claims that some teams have calculated that because the benefit of the energy-reuse technology will be limited at some circuits, it may be wiser not to use a heavy and fully-functioning KERS unit all of the time.

However, a scaled-back version of the technology - presumably lighter and smaller - might be fitted to the cars simply to provide an acceleration boost off the grid at the start.

"That is something that could be done," Ferrari team boss Stefano Domenicali is quoted as saying.

Source: GMM
© CAPSIS International
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Hiphei, lisää säästöä kun kehitetään vielä KERSistä eri versio joka radalle :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Domenicalilta suoria sanoja:

F1-Live

"It has nothing to do with Formula One. A lot of money has been thrown out of the window,"
Stefano kertoo myös, että yhteisymmärrys tallien kesken vuoden mittaisesta KERS:in viivytyksestä nykyisessä (talous)tilanteessa olisi syntynyt helposti ilman BMW:n vastustusta.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Kaikki rahat mitä tähän nyt laitetaan menee hukkaan jos ensi kaudella on joku standardiversio tästä tai pahimmillaan koko vehkeen nurkkaan jäänti.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Kaikki rahat mitä tähän nyt laitetaan menee hukkaan jos ensi kaudella on joku standardiversio tästä tai pahimmillaan koko vehkeen nurkkaan jäänti.
Jep, todella turha idea tuommoinen KERS.

Ei sellaiset kuulu kilpa-autoiluun, toki siinä hyvällä asialla liikutaan, mutta jos todellakin sekin standardoidaan tai poistetaan kokonaan niin palaa rahaa aika paljon hukkaan.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Idioottitouhua koko Kerssi.

F1 on moottoriurheilun kuninkuuslaji, jossa kehityksen tulisi edetä kohti suurempia tehoja, suurempia nopeuksia, nopeampia kiihtyvyyksiä, tehokkaampia jarruja, nopeampia vaihteen vaihtumisaikoja jne.

Alunperin suurimpia mokia lajin imagon kannalta oli estää kokonaan moottorien kehitystyö säännöillä, vaikka konetehot ovat nyt kaukana niistä mitä ne olivat vielä vähän aikaa sitten. Kohta pienemmillä formuloilla pyyhitään tätä menoa f1:sillä seinää..

Turha mussuttaa jostain rahankulumisesta, samalla tavalla (kersin tapauksessa veikkaan että enemmänkin kun koko aparaatti pitää luoda tyhjästä) rahaa palaa kun inssit valjastetaan muokkaamaan autoa 24/7 koko ajan muuttuvien sääntöuudistusten mukaiseksi mahd. nopeaksi paketiksi kuin, että he saisivat keskittyä esimerkiksi vaparikoneen luonnolliseen virittämiseen:

Sellaiseen virittämiseen jonka kauneus on sen yksinkertaisuudessa: jokainen näkee kuinka hyvin homma on saatu toimimaan kun autosta on saatu paitsi nopea, myös kestävä (tyypillinen esimerkki sumin ajan Ferrari joka löi nopeusennätyksiä ja luotettavuusennätyksiä samaanaikaan).

Nämä uusimmat(kin) sääntömuutokset ovat hallaa lajille, f1 kulkee kohti hitaampia kierrosaikoja samalla kun muissa luokissa pyritään kohti nopeampia kierrosaikoja:thumbdown

Ainoa positiivinen idea on sliksien takaisin tulo (parempi pito, joka tosin tehokkaasti menetetään pitoa kumoavien uutuussäännöksien takia). Muuten tämän ekopelleilyn voisi ajaa suosiolla pois lajista, jonka kuormitus ympäristölle on kärpäsen jätöstä pienempi Itämeressä, mutta jonka historiallinen/viihde/imago-arvo on kaikkia muita moottoriurheilulajeja yhteensäkin suurempi. Toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Jep, todella turha idea tuommoinen KERS.

Ei sellaiset kuulu kilpa-autoiluun, toki siinä hyvällä asialla liikutaan, mutta jos todellakin sekin standardoidaan tai poistetaan kokonaan niin palaa rahaa aika paljon hukkaan.
Ei toi mun mielestä ideana sillä tavalla turha ole, että kyllä toi tavallaan kehitystä on tuokin mikä on ykkösten idea mutta toi sääntötoteutus on ihan perseestä. Tollanen munan verran eteenpäin katsominen ei auta varsinkaan pieniä talleja tässä hommassa yhtään. Olisivat sitten odottaneet vuoden ja joku valmistaja olisi tuonut ne stanu-vehkeet koko porukalle. Tai vielä parempana olisi ollut tuoda vaikka parin kolmen vuoden päästä ne jollain innovatiivisella helposti valmistettavalla polttoaineella toimivat turbomoottorit autoihin.
 
Ylös