2009 ja "KERS"

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Joo, mutta eikös ne hyrrävoimat myös estä auton kääntymistä? Parempi olis ilman.
Se hyrrävoima vaikuttaa tietyllä akselilla, ei vastusta jokasuuntaan liikettä. Tuon hyrrän teossa on käsittääkseni pyritty minimoimaan hyrrävaikutus massalla ja pyörimisnopeudella. Hyrrävoimaa ei varmaan pystytä hyväksikäyttämään paljoakaan, koska vehkeessä on eri tilanteissa eri kierrokset, ts. hyrrävoima.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Rosberg purnaa epäreilusta säännöstä

Williams-kuljettaja Nico Rosbergin mielestä on epäreilua, että F1-auton minimipaino kuljettajan kera on pidetty ennallaan 605 kilogrammassa, vaikka autoon on täksi vuodeksi lisätty noin 30 kilogramman painoinen KERS-laite, joka taltioi jarrutusenergiaa.

Rosberg on joutunut laihdutuskuurille.

- Laskin kaloreita jopa jouluna. Mielestäni painosääntö on epäreilu, koska isommat kuljettajat ovat epäedullisessa asemassa jo ennen lähtöä, Rosberg purnasi Speedweek-lehdelle.

Rosberg on 178-senttisenä väistämättä jonkin verran painavampi kuin esimerkiksi 166-senttinen Felipe Massa tai 164-senttinen Nick Heidfeld.

Samaa mieltä kyllä Rosbergin kanssa. Homma alkaa menee kohta ihan hulinaksi kun porukka alkaa laihduttelemaan hulluna ja jengi näyttää kohta mäkihyppääjiltä. Luigit erikseen...
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Typerä on koko kerssi, mutta tämä on tosiaan jo älytöntä että jokin tällainen painoraja jätetään silti ennalleen. Sehän on selvä, että jos kuskeilla on reilusti yli 10cm pituuseroja (Kubicalla ja Heidfeldilla taitaa olla 20cm) pidemmät voi olla hoikemmassa kunnossa ja painaa silti enemmän. Kaikki kuskit on kuitenkin hyvässä kunnossa, että ei tällaisella asialla kuin kuskin painolla pitäisi olla mitään väliä. Vai onko tämäkin sitä säästökuuria FIA:n toimesta, että kuskit laitetaan dieetille ettei ne syö liikaa ja talli säästää ruokakustannuksissa. ;)

Hiiteen koko kerssi minusta edelleen. Turvallisuuskaan ei ole kummoinen tosiaan jos ja kun romua tulee. Paska keksintö.
 

Spa

Member
Liittynyt
6.3.2008
Viestit
17
Sijainti
Suomi
Mitenköhän Justin Wilson pärjäisi tuon KERS:n kanssa, jos ajaisi nyt ykkösissä.
 

Nickom

Active member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
31
Se hyrrävoima vaikuttaa tietyllä akselilla, ei vastusta jokasuuntaan liikettä. Tuon hyrrän teossa on käsittääkseni pyritty minimoimaan hyrrävaikutus massalla ja pyörimisnopeudella. Hyrrävoimaa ei varmaan pystytä hyväksikäyttämään paljoakaan, koska vehkeessä on eri tilanteissa eri kierrokset, ts. hyrrävoima.
Vauhtipyörät voivat haitata auton käyttäytymistä kahdella tavalla. Ensinnäkin vaikkapa käytettäessä KERS-nappia vauhtipyörän nopeus hidastuu äkillisesti ja sama pyörimismäärä pyörimisakselin suhteen pyrkii siirtymään autolle. Mutta jos sijoitetaan vaikkapa vierekkäin (ja auton symmetriatason suhteen symmetrisesti) kaksi samanmassaista ja samalla kierrostaajuudella, mutta eri suuntiin, pyörivää vauhtipyörää, niin tällöin ne aiheuttavat vastakkaissuuntaiset vääntömomentit kun vauhtipyörien liikettä kiihdytetään/jarrutetaan ja kumoavat toisensa.

Toiseksi hurjalla nopeudella pyörivä vauhtipyörä vaikeuttaa auton kääntymistä kaikkien muiden paitsi vauhtipyörän oman pyörimisakselin suhteen, mutta F1-autot kääntyilevät pääasiassa vain yhden (taivaaseen osoittavan) akselin suhteen, joten vauhtipyörienkin akselit kannattaa laittaa osoittamaan siihen suuntaan.
 

gr8

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
62
Kiirettä varmaan pidelly simuloidessa KERSsin toimintaa ja käyttöä eri radoilla ja varsinkin niillä joilla ei testata.

Äkkiseltään mieleen tulee Monza, jossa paljon pitkiä suoria sekä hankalia jarrutuksia pienellä downforcella. Varsinkin radan loppuosassa joutunee taktoikoimaan KERSsin käytön kanssa. Riittääköhän nopean parabolican jarrutus lataamaan akut/v-pyörän pääsuoralle? Sama tilanne haastavan ascari-shikaanin jarrutuksen suhteen.

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen kisa odotettavissa Monzankin radalle nykyisillä aerodynamiikkasäännöillä, varsinkin jos sataa.

Sateesta tuli mieleen, valokaaria saatetaan nähdä varsinkin sateella, mikäli ei suojaukset akustoissa ole kunnossa. Sähkö varsinkin korkeajännite sellainen + vesi ei tunnetusti sovi kovin hyvin yhteen ja sateella kunnon mällejä tullaan näkemään. Ratahenkilökunnan ripaska esityksiä odotellessa :D ...
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eikös Ferrarin kannattaisi uhrata yks työntekijä saamaan jonkun sairaan sähköiskun Kerssistä, niin että FIAn olisi pakko kieltää koko toosat vaarallisina.:idea:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Bööni sano jollekin jota en nyt just muista ettei niin voi käydä, joten nyt lopetetaan nämä puheet. Grillijuhlat on erikseen... kannattaa varoa mitä varikolla tarjotaan...ei pihvissä ennen vetoketjua ole ollut... :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Eiköhän ne nyt ole niin hyvin testattuja ja suojattuja, että niistä ei saa sähköiskua ja ne ovat kolarissa ja sateessa turvallisia. Noihan juuri testasivat sateessa muutaman päivän eikä mitään ongelmia.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On niin turha juttu tää kers. Saa nähdä meneekö puolta kautta ku koko homma tyssää jo alkuunsa ja rahaa on tullu hassattua siihen mennessä urakalla. Mites ku tulee kolari ja akut leviä pitkin rataa. Siellä on sitten litiumit ja kemikaalit pitkin poikin ja sähköiskun vaara kuljettajalle ja ratavirkailijoille. Puhumattakaan siitä että kyseessä on ongelmajätettä. Mites ku joku palaa tai makaa tajuttomana autossaan, mutta ratavirkailija ei voi mennä lähelle ku voi saada tällin?

Sitten ihan vaan kaikkien kannalta olisi ollut parempi että kaikilla olisi ollut sama järjestelmä sen sijaan että tallit hassaavat kymmeniä miljoonia oman järjestelmän kehittämiseen. Rahan säästöä kumminkin vaaditaan...
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Sähköiskuvaaraa vähättelemättä, pidän litiumiakkutekniikan äkillistä, sisäisen oikosulun aiheuttamaa energian purkautumista paljon pelottavampana. On saavutettu jo melkoinen energiatiheys (jopa 1MJ/kg) nykyisissä litiumakuissa ja se joissain pienemmissäkin sovelluksissa on purkautunut lähes räjähdyksenomaisesti. Sen on arveltu alkaneen melko lievästä tärähdyksestä, kuten kännykän tai läppärin putoamisesta pöydältä, joka on vain metri, eli ei vielä kova nopeus vaikkakin g-voimaa jo esiintyy.

Toivottavasti kolaria varten on akkupakettiin kehitetty murtumakohta ja siihen liitin, joka irtoaa ja sulkee kytkentäpinnat.

Oliko sallittu energia kierrosta kohden 60MJ? Silloin 30kg akku saisi kaksi lataus/purkaussykliä kierroksella jos energiatiheys olisi 1MJ/kg ja hyötysuhde pitäisi olla 100%. Joko Kers-akut ovat huimia tai homma on vaikea saada kestämään.

Riittäisikö jonkun fysiikka laskemaan joitain vauhtipyöräesimerkkejä? Tarkoitan, paljonko energiaa vapautuu vaikkapa 10kg massassa kun sen pierrokset laskee 100 krpm...20krpm? Halkaisija taisi olla myös rajoitettu.


Edit: Sallittu energia onkin vain 400kJ kierrokselle ja siitä arvioidaan saatavan 60kW (ei 60MJ) teho n6s ajaksi. Jotain noissa lukemissa taitaa olla pielessä. kun 400kJ tuntuu näin äkkiseltään todella vähäiseltä.
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Tulipa tarkastettua. 400kJ on 111Wh ja se 6s antaa 66600W eli noin 67kw.

Eli eipä akku ainakaan kapasiteetiltaan ole ongelma vaan teho, joka siihen varastoidaan ja puretaan nopeasti.

Kun teho on 60kW ja jännite 800V tulee virraksi 75A.

Sama kansantajuisesti tarkoittaa 20g perunalastuja kierroksella. Tuon energiamäärän tankkaa kotisohvalla helposti (ainakin aika-ajon)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Edit: Sallittu energia onkin vain 400kJ kierrokselle ja siitä arvioidaan saatavan 60kW (ei 60MJ) teho n6s ajaksi. Jotain noissa lukemissa taitaa olla pielessä. kun 400kJ tuntuu näin äkkiseltään todella vähäiseltä.
Noin 80 lisähevosvoimaa kuuden sekunnin ajaksi. Eikö se ole riittävästi?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mites ku joku palaa tai makaa tajuttomana autossaan, mutta ratavirkailija ei voi mennä lähelle ku voi saada tällin?

Sitten ihan vaan kaikkien kannalta olisi ollut parempi että kaikilla olisi ollut sama järjestelmä sen sijaan että tallit hassaavat kymmeniä miljoonia oman järjestelmän kehittämiseen. Rahan säästöä kumminkin vaaditaan...
Juuri näitä asioita tässä on ihmetelty viimeiset 3 sivua. Eikä vastauksia taida olla..
 

Pacari

Member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
9
Salaman iskiessä on turvallisinta olla autossa! Muistan joskus kuulleeni.
 
Ylös