2009 ja "KERS"

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lisäksi tuo salamajuttu on enemmän tai vähemmän huuhaata, että autossa olisi turvallisinta olla.

Toki turvallisempaa kuin jonkin selkän johtimen, kuten puun alla. Mutta se, että autonrenkaat jotenkin suojelisivat salamalta, joka on suhteellisen jämäkkä sähköisku, niin eipä auta kun auton alla on vyörenkaat. Sitäpaitsi se maavara on muutenkin niin olematon, joku pari kymmentä senttiä ei suojaa mitään. Jos salama haluaa iskeä juuri siitä kohtaa missä auto on, niin sehän iskee ja auto on sillon tyystin kärähtäny. Melko varmasti myös sisällä olija on hieman kärähtäny.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Sataprosenttista suojaa ukkosta vastaan ei varmasti ole olemassakaan, mutta ylivoimaisesti turvallisimpia paikkoja normaali auto ukkosella on. Tosin renkaat eivät tuossa näyttele suurinta roolia.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
KERS tuntuu yllättävän ongelmalliselta ykkösissä. Itse tekniikka kun ei ole mitenkään erikoista, mutta tietysti uutta painorajoitteisessa F1-autoissa. Kyllä nykyihminen muuten pitää jatkuvasti litiumakkuista kännykkää taskussaan ja lähes kaikki sähkövehkeet toimivat tappavalla jännitteellä, silti ongelmia näistä syntyy todella harvoin.

BMW talvitesteissä demosi että kuskin on ihan turvallista olla autossa minkä rungossa on vaarallinen jännite.

Ehkäpä FIA:n olisi pitänyt tehdä turvallisuusrajoituksia. Asiassa tulee mieleen vaikkapa vanhojen ykkösten bensatankit. Nykyisin todella turvallisia, mutta silloin aikanaan...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Meinaatko, että auton kori muodostaa ns. Faradayn häkin, joka suojaa salaman iskulta?

En nyt muista tarkemmin mutta radiosta kuulin männä kesänä jonkun selityksen, että autojen nykyiset renkaat voivat juuri pilata tämän, koska renkaat ovat ns. vyörenkaita. Jonka perusteella väitettiin tuon olevan enemmän tai vähemmän huuhaata.

Väittäisin kuitenkin, että ukkosella turvallisinta on olla talossa jossa on kunnollinen ukkosenjohdatin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Meinaatko, että auton kori muodostaa ns. Faradayn häkin, joka suojaa salaman iskulta?

En nyt muista tarkemmin mutta radiosta kuulin männä kesänä jonkun selityksen, että autojen nykyiset renkaat voivat juuri pilata tämän, koska renkaat ovat ns. vyörenkaita. Jonka perusteella väitettiin tuon olevan enemmän tai vähemmän huuhaata.

Väittäisin kuitenkin, että ukkosella turvallisinta on olla talossa jossa on kunnollinen ukkosenjohdatin.
Jeps, juuri tuota tarkoitin. Tosin esim. mainittujen vyörenkaiden mahdollisesti muodostamasta riskitekijästä iskun sattuessa on vaikea spekuloida.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jeps, juuri tuota tarkoitin. Tosin esim. mainittujen vyörenkaiden mahdollisesti muodostamasta riskitekijästä iskun sattuessa on vaikea spekuloida.
Itseasiassa perehdyin juuri hieman asiaan ja tuo ei pidä paikkaansa.

Faradayn häkki suojaa staattiselta sähköltä ja salamanisku ei ole staattista, vaan siinä virta kulkee.

Se miksi auto suojaa salaman iskulta johtuu ns. Skin efektistä. Jos oikein ymmärsin, niin se tarkoittaa sitä, että virta kulkee auton korin ulkopuolella. Eikä virta siirry auton korin sisäpuolelle. Tässä tapauksessa renkaat ovat merkityksettömät. Turvallisinta olisi siis olla vaikka metalliboxin sisällä.

Edelleen hämäräksi jää, että minkä kokoisia aukkoja tämä skin efekti sallii, pitääkseen virran korin ulkopuolella? Auton korissa on kuitenkin aika suuria aukkoja ja virran voimakkuus on salamassa huomattavan suuri, itseasiassa niin suuri, ettei tietääkseni mistään löydy ihmisen tekemää härveliä millä voitaisiin tuottaa riittävän suuri "real life" salama. Joten suojaako se oikeasti?

Asiasta oli siis juttua mm täällä: http://www.mos.org/sln/toe/cage.html
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Muutamia uutisia on toki tullut vastaan jotka tietävät salaman iskeneen myös autoihin (liikkuviin sekä pysäköityihin). Todella harvinaistahan tuo on, mutta ei mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Faradayn häkki wikipediassa;
http://en.wikipedia.org/wiki/Faraday_cage
Things that often act as Faraday cages
...
* Cars and aircraft, when struck by lightning. The metal frame and outer skin of the vehicle cause the electrical charge to travel safely away from the occupants. This differs from a popular urban legend that claims that a car's tires cause the lightning strike to reach the ground.
Mutta tähän KERS turvallisuuteen asia ei niin kuulu, koska kuski suojautuu KERSin sähköiskuilta olemalla samassa potentiaalissa kuin auto. Vähän sama kuin sähköjohdolla seisoskelevat linnut.

Tästähän tulee myös se että kuskin kypärään koskeminen voi aiheuttaa vammoja koska silloin auton mahdollinen jännite purkautuu kuskin kypärän kautta.
 

Pacari

Member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
9
Nii...tota joo, ihan läppänä vaan heitin ton salamahomman. Mutta jauhakaa toki jos siitä jotain jauhettavaa irti saatte. Meikäläinen ainakin istuu ukonilmalla vaikka kaljalla.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Salamaonnettomuuksissa on havaittu, että sadevaatteet ovat tappavampi vaihtoehto kuin veden kastelema vaatetus. Virta kulkee kuivan ihmisen kudoksian kautta, mutta märkä vaatetus saattaa johtaa valtaosan virrasta pintapurkauksena.

Auton kori johtaa virran, eikä siksi yleensä vahingoita sisälläolijoita. Renkaat eivät vaikuta, sillä alkanut purkaus hyppää aina jostain maahan.

En ymmärrä, kuinka BMWn makaanikko on voinut saada sähköiskun KERS-järjestelmästä auton pintaan koskemalla. Se vaatisi kahden eri jännitepotentiaalin yhdistämisen ja sen ainakin mekaanikon jalkojen kautta taitaa renkaat ja jalkineet estää, kun kyse on alle 1000V jännitteestä, jonka läpilyontietäisyys on ilmassa noin 1mm ja jalkineet ovat yleensä hyvä eriste.

Tosin auto on saattanut olla maadoitusliuskojen päällä, joka teoriassa voi kytkeä osan virtapiiriä ja sallia kytkennän jalkineidenkin kautta. Silti olisi hänen koskettava toiseen jännitteeseen, minkä todennäköisyyttä pidän pienenä, tai BMWllä ollaan oltu todella tyhmiä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Otti näköjään kiinni ratista ja korista niin ehkä siinä välissä oli joku potentiaaliero mistä tuli pikku tälli. Ei toi nyt kovin isoa jänöä vaadi, että perseelleen lähtee, ehkä joku 300-400VDC.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Matti Kyllönenkin pitää KERSsiä tyhmänä :wink:

- Tulee sileät renkaat ja ihan kokonaan uusi aerodynamiikka ja lisäksi käytetään tätä typerää KERS-järjestelmää. Oli täysi virhearvio ottaa se käyttöön, Kyllönen jatkoi
MTV3
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
F1:n kaupallisten oikeuksien hallinnoija Bernie Ecclestone povaa BMW-tallille etua F1-autoihin täksi vuodeksi tulevasta jarrutusenergiaa kierrättävästä KERS-laitteesta.

BMW on ollut KERS-laitteen puolestapuhuja, kun taas monet muut tallit olisivat halunneet siirtää sen käyttöönoton vuoteen 2010.

- Kukaan ei halua KERS:iä - paitsi BMW. He haluavat sen, koska uskovat saavansa siitä teknistä etua. Se ei ole hyväksi formula ykkösille yleisesti ottaen, mutta se voi olla hyväksi BMW:lle. Ei heitä voi syyttää siitä. Säännöt ovat sellaiset, Ecclestone totesi DPA-uutistoimiston haastattelussa.

(MTV3)
Bööni ei taida tykätä Kerssistä Kyllösen vertaakaan.:eek:
 
Ylös