2009 ja "KERS"

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vähän lähti sivuraiteelle tuo KERS-sanamuoto. Eiköhän pelkkä "KERS" ole jo vakiintunut kielenkäyttöön, vaikka se joistain/monista pöljältä kuulostaisikin.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Viidesosa jo ilmoitti ettei ole hajuakaan mikä se on, mutta tohon olisin halunnut jatkoksi ei-vastanneille, että "oletko aivan varma, että ymmärrät konseptin?". :rolleyes:
Kauden alun jälkeen taitaa muuttua aika radikaalisti mielipiteet puoleen tai toiseen. Luotettavuus lienee olennaisin asia eli toimiiko suorituskykyä parantaen koko kisan ajan. Itsellä ainaki koko ajan paremmat fiilikset tuosta systeemistä, vähän sellasta jännitystä kun turboajan alusta (vaikka en sitä livenä koskaan todistanutkaan ja aasinsilta on todella heikko). :ahem:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
TS:n sivuilla oli juttua, et vaikka Ferrari päättäisi olla käyttämättä KERSiä, niin autossa kyseisen härvelin on kuitenkin oltava kiinni, koska auto on siten suunniteltu.

Samassa jutussa annetaan ymmärtää, että esim. Renault voi jättää KERSin kokonaan pois ja käyttää siirrettäviä painoja, jos eivät halua KERSiä käyttää.

Nyt Ferrari pohtii käyttääkö ensimmäisissä kisoissa kyseistä laitetta vai ei, kun aikalailla siinä tuntuis ongelmia edelleen olevan. Toki kaikki muutkin pohtivat samaa. Mutta Renu nyt ainakin saa Ferrariin nähden pienen edun siitä käyttämättömyydestä.

Toki auto on hyvä rakentaa jo alunperin sitä ajatellen, että se KERS siellä on tai sit ajaa koko kausi ilman. Tai no, kait sitä voi perjantain testiajoissa testata, että onko kyseisellä radalla kannatava jättää KERS pois.

Mietityttää nyt lähinnä se, että eikö sitä KERSiä muka voi kytkeä pois päältä jos se jostain syystä ylikuumenee tms?

Pelleilyä koko KERS :jaska:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
KERS on ihan perseestä. Voin jo kuvitella Räikkösen mestaruuden valuvan käsistä kun lerssi laukeaa Abu Dhabin takasuoralla ja miljoonat suomalaiset joutuvat itkemään itsensä yöllä uneen.

Tuntuu vaan turhauttavalta koko systeemi jos se vaikuttaa luotettavuuteen hirveästi tehden kilpailusta jotain loton ja bingon välimaastoa. Ei siinä oo järkeä jos joka kisassa jonkun kärkimiehen auto hajoo KERSsin takia.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ainakin aiemmin sanottiin Ferrarin puolelta että heillä on kaksi suunnitelmaa, kerssillä ja ilman. Saattaa olla että nyt kauden alun lähestyessä pitää jo tehdä päätöksiä ja on sitten päätetty että mennään auton kers versiolla. Painonjakaumasta jne sitten riippuu onko kersin mukana roikuttamisesta jotain haittoja vai ei.

Tuskin kers-ongelmiin aletaan keskeyttää, laitetaan vain vehje pois päältä ja jatketaan matkaa ilman. Saattaa tietysti tulle myös ylikuumenemisongelmia tms. jotka sitten vaativat kisan keskeyttämisen (ja itseasiassa ihmisten evakuoinnin lähialueelta).

Mutta, noin pääasiassa ongelmat lienevät ratkastavissa vain kytkemällä laite pois päältä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.formula1.com/news/technical

KERS layout and functionality - charging phase



Kinetic Energy Recovery Systems, or KERS, become optional for 2009. Such systems take waste energy from the car's braking process, store it and then reuse it to temporarily boost engine power. This and the following diagram show the typical placement of the main components at the base of the fuel tank, and illustrate the system's basic functionality - a charging phase and a boost phase. In the charging phase, kinetic energy from the rear brakes (1) is captured by an electric alternator/motor (2), controlled by a central processing unit (CPU) (3), which then charges the batteries (4).
KERS layout and functionality - boost phase



In the boost phase, the electric alternator/motor gives the stored energy back to the engine in a continuous stream when the driver presses a boost button on the steering wheel. This energy equates to around 80 horsepower and may be used for up to 6.6 seconds per lap. The location of the main KERS components at the base of the fuel tank reduces fuel capacity (typically 90-100kg in 2008) by around 15kg, enough to influence race strategy, particularly at circuits where it was previously possible to run just one stop. The system also requires additional radiators to cool the batteries. Mechanical KERS, as opposed to the electrical KERS illustrated here, work on the same principle, but use a flywheel to store and re-use the waste energy.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Monet varmasti panivat merkille Sebastian Vettelin viime testeissä tekemät pantteriloikat ulos kabiinista uuden RB5:n jäätyä radalle.

KERS safety

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090223092151.shtml

Steering clear of potential dangers

Drivers have been given advice about how to dismount their cars as the controversial new Kinetic Energy Recovery System is set to be introduced this season.

It is unclear how many teams will actually deploy their systems in Melbourne late next month, but it is nonetheless obvious that meticulous preparations for the potentially dangerous technology has been used in the development and testing phase.

At the winter test tracks, mechanics wear big rubber gloves to touch the cars, which bear 'high voltage' or other warning stickers and signs alongside the usual sponsor decals.

The German newspaper Bild am Sonntag, meanwhile, claims that clothing manufacturers associated with F1, such as Puma, are developing special racing boots that would prevent the drivers from being shocked as one of their feet touches the ground and the other the KERS-equipped car.

The newspaper also asked Sebastian Vettel if fear of electrocution was the reason for his springboard-style leap from his new Red Bull after a breakdown at the recent Jerez test.

Observers saw the German driver climb from his driving position onto the RB5's bulkhead before performing a huge two-footed jump onto the track.

"I would rather jump too highly than not highly enough," the 21-year-old said.
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Täytyy vain taas kerran todeta, että tuo KERS on aivan typerä keksintö fykkösiin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nick Heidfeld kertoilee jälleen uusien sääntöjen vaikutuksista. Tällä kertaa haastattelussa. Myös KERS otettiin puheeksi.

F1-Live sanoi:
And how are you getting on with the Kinetic Energy Recovery System (KERS)?
"This is good fun as well. It’s great when you press the Boost button on the steering wheel and feel the extra shove of 80 horsepower. In testing I also got my first experience of how it feels when another driver presses the button and you don’t – you’re just left standing. You have to plan really well how you use this additional power, and that’s the job of the driver during the race. We are allowed to press the button for 6.5 seconds per lap. The system’s main advantage is for overtaking when you’re up close behind someone, for example in the opening stages of a race. As soon as we have reached 100 km/h – and that takes less than three seconds – the electronics release the Boost button. You just need to have charged up the energy storage unit first, of course."
http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090306111346.shtml

Onkohan tuota aiemmin mainittu, että nappia voi käyttää vain 100 km/h asti? No, hitaammissa nopeuksissa se suurin hyöty onkin. Käytännössä tuo tarkoittaa myös sitä, että nappia voi käyttää 2-3 kertaa kierroksessa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nick Heidfeld kertoilee jälleen uusien sääntöjen vaikutuksista. Tällä kertaa haastattelussa. Myös KERS otettiin puheeksi.


http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090306111346.shtml

Onkohan tuota aiemmin mainittu, että nappia voi käyttää vain 100 km/h asti? No, hitaammissa nopeuksissa se suurin hyöty onkin. Käytännössä tuo tarkoittaa myös sitä, että nappia voi käyttää 2-3 kertaa kierroksessa.
Monestikohan Melbournessa vauhti on alle 100kmh? Toiseksi viimeisessä mutkassa, mutta entä muuten?

Ja onko tuo 100 kmh vain BMW raja? (ku ei tuo enkku oo vahvuus)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Taitaa tarkoittaa BMW:n omaa järjestelmää, kuten myös tuo "We are allowed to press the button for 6.5 seconds per lap". Teknisissä säännöissä ei ainakaan ole nopeusrajoista mitään. Starttia ajatellen (tosin puhuiko Heidfeld siitä ylipäätään) ymmärtäisin tuon paremmin toisinpäin - sutivista pyöristä kun ei ole hyötyä - eli laukaistaisiin kun nopeus on tarpeeksi suuri. Release-sanan yksi suomennoksista (sanakirja.org) on kyllä "laukaisu", mutta jos näppäimestä puhutaan kyllä silloin vapauttaminen sopii tarkoitukseksi paremmin...
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taitaa tarkoittaa BMW:n omaa järjestelmää, kuten myös tuo "We are allowed to press the button for 6.5 seconds per lap". Teknisissä säännöissä ei ainakaan ole nopeusrajoista mitään.
Nick sanoo, että elektroniikka vapauttaa nappulan, ja talleillahan ei omaa elektroniikkaa moottorinohjaukseen enää ole. Rattikin on standardoitu. Tuosta 6,5 sekunnista (tai sen suuruisesta ajasta) on puhuttu ihan yleisesti, joten se lienee suora seuraus siitä millä volyymillä sitä voimaa voidaan KERSistä purkaa. Ei ehkä sääntö, mutta realiteetti.
Release-sanan yksi suomennoksista (sanakirja.org) on kyllä "laukaisu", mutta jos näppäimestä puhutaan kyllä silloin vapauttaminen sopii tarkoitukseksi paremmin...
Vice sanoi:
Vai tarkoittaako tuo että nappia voi käyttää tuon 100km/h:n ylittämisen jälkeen?
Jos se olisi "release power", asia vielä olisi ymmärrettävissä kahdella tavalla, mutta "release button" tarkoittaa vain nappulan vapauttamista. Release ei voi mitenkään tarkoittaa nappulan painamista/aktivoimista.

-Edit- Tosin, Heidfeld ei puhu äidinkielenään englantia, joten ehkä tuossa sitten tarkoitetaan, että nappi vapautuu käyttöön vasta 100 km/h nopeudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo, tossa on selkee maininta kyllä tuon startin osalta että kun 100 kmh tulee tappiin niin elektroniikka vapauttaa/laukaisee Buustin. Mutta mitä se sitten tarkoittaa, alle 100 käytetään, vai yli 100.

Jos veikata pitäs, niin yli 100 kmh vauhdissa Buustia voi käyttää, sillä vältetään varmasti mutkista lähdettäessää lipsahdukset..
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
-Edit- Tosin, Heidfeld ei puhu äidinkielenään englantia, joten ehkä tuossa sitten tarkoitetaan, että nappi vapautuu käyttöön vasta 100 km/h nopeudessa.
Tuo nyt kuulostaa huomattavasti realistisemmalta. Hän esimerkiksi puhuu KERSsin hyödystä kisan alkutilanteissa, mutta jos auto kiihtyy kolmessa sekunnissa yli 100km:n niin siinä ajassako "push to passin" pitäisi aina tapahtua, kaikkien osalta? Vai aina vain mutkissako? :doubtful: mitä taktiikkaa siinä olisi?

"You just need to have charged up the energy storage unit first, of course."
Tuokin kuulostaa järkevämmältä jos KERS toimisi yli 100km/h vauhdissa.
 
Viimeksi muokattu:

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Täytyy vain taas kerran todeta, että tuo KERS on aivan typerä keksintö fykkösiin.
Jos silti katsotaan ainakin ensimmäinen kilpailu tai kolme ensimmäistä. Ei tuomita ennen kuin näyttö riittää :rolleyes:


"Ensin tutkitaan, sitten hutkitaan"
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nick sanoo, että elektroniikka vapauttaa nappulan, ja talleillahan ei omaa elektroniikkaa moottorinohjaukseen enää ole. Rattikin on standardoitu. Tuosta 6,5 sekunnista (tai sen suuruisesta ajasta) on puhuttu ihan yleisesti, joten se lienee suora seuraus siitä millä volyymillä sitä voimaa voidaan KERSistä purkaa. Ei ehkä sääntö, mutta realiteetti.
Sitä (realiteettia) tarkoitin. 6,67 sek on myös siteerattu usein. Standardi-ECU:n osuutta en muuten tajunnutkaan ajatella...

-Edit- Tosin, Heidfeld ei puhu äidinkielenään englantia, joten ehkä tuossa sitten tarkoitetaan, että nappi vapautuu käyttöön vasta 100 km/h nopeudessa.
Sama tuli mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös