Silk Cut Jaguar
Well-known member
- Liittynyt
- 18.6.2007
- Viestit
- 3532
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73568Ai, sellaista en ole nähnytkään. Vain FOTA:n tiedotteen niiden sivuilta.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73568Ai, sellaista en ole nähnytkään. Vain FOTA:n tiedotteen niiden sivuilta.
Sehän se KERS:in idea nimenomaan on. Tuottaa kilpailullista hyötyä. Eihän kilpailun voittaakseen välttämättä tarvitse olla absoluuttisesti nopein, vaan riittää jos on nopein oikeissa paikoissa oikeaan aikaan.Hmmm, rupes mietityttään toi kerssi, eli mitä jos lerssitön auto ajaa paalulle niin eikös sitten lähtökiihdytyksessä kerssillisen ole mahdollista ohittaa tuo paalulta lähtenyt? Sitten tavallaan hitaampi pääsee edelle ja ohi ei pääse kun radan ainoassa kunnon ohituspaikassa kerssillinen painaa lisäboostia ja estää ohituksen. Tää ny on tällaista mietiskelyä, mut kaipa noin on mahdollista tapahtua...
Kerssin vauhtipyörän pitäisi olla: Massa=68,7 kg, halkaisija=0,5 m, pyörimisnopeudella=10 000 RPM. Massan laskin, halkaisijan ja RPM:n heitin hatusta, koska tarvittiin laskutoimitukseen. Keskimäärin tehoa tarvitaan tuohon kiihdytykseen 160 Kw=117,7 hv, alussa siis vähemmän ja lopussa enemmän. Laskutoimitus ei ota huomioon mitään häviöitä, joten todellisuudessa vauhtipyörän pitäisi olla vieläkin suurempi. Aika massiivinen siis saisi olla kerssin vauhtipyörän, tai sitten pyörimisnopeus suurempi! Takuuseen laskun absoluuttisesta oikeellisuudesta en mene.Mun mielestä KERS pitäisi olla pakollinen. En myöskään ymmärrä sen vastustusta. Itse ainakin haluan omaan pikku autooni vastaavan systeemin. Mulla on 163hv diesel ja jos siihen saisi tuon 80hv lisää vai mitä se oli, niin kyllä satunnaiset rekan ohitukset sujuisivat hienommin.
Toinen juttu mikä kiinnostaa on seuraava. Kuinka painava/nopea vauhtipyörään perustun KERS pitäisi olla, jotta varttimaili voitaisiin ajaa ainoastaan kineettisellä energialla? Oletetaan, että auto painaa 1000kg ja varttimailin ajaksi halutaan 10s. Joku voisi laskea kuinka paljon energiaa tuohon tarvitaan. Veikkaan ainakin 600hv jatkuvaa tehoa. Eli kerssin pitäisi olla aika suuri
Pakolliseksihan se tuleekin myöhemmin. Tottakai boostinappi on asiaa ja onhan se käytössä jo monessa muussa sarjassa. Mutta miksi siihen pitää rakentaa noin helkutn hankala/epävarma systeemi kun paljon helpommallakin saa boostin autoon.Mun mielestä KERS pitäisi olla pakollinen. En myöskään ymmärrä sen vastustusta. Itse ainakin haluan omaan pikku autooni vastaavan systeemin. Mulla on 163hv diesel ja jos siihen saisi tuon 80hv lisää vai mitä se oli, niin kyllä satunnaiset rekan ohitukset sujuisivat hienommin.
Toinen juttu mikä kiinnostaa on seuraava. Kuinka painava/nopea vauhtipyörään perustun KERS pitäisi olla, jotta varttimaili voitaisiin ajaa ainoastaan kineettisellä energialla? Oletetaan, että auto painaa 1000kg ja varttimailin ajaksi halutaan 10s. Joku voisi laskea kuinka paljon energiaa tuohon tarvitaan. Veikkaan ainakin 600hv jatkuvaa tehoa. Eli kerssin pitäisi olla aika suuri
nappulaa painamalla kierrokset nousis 20000:een?Pakolliseksihan se tuleekin myöhemmin. Tottakai boostinappi on asiaa ja onhan se käytössä jo monessa muussa sarjassa. Mutta miksi siihen pitää rakentaa noin helkutn hankala/epävarma systeemi kun paljon helpommallakin saa boostin autoon.
Williamsin mukaan heidän KERS-vauhtipyöränsä kierrosnopeus on jopa 100 000 rpm. Luulisi olevan ainakin suuntaa antava.Kerssin vauhtipyörän pitäisi olla: Massa=68,7 kg, halkaisija=0,5 m, pyörimisnopeudella=10 000 RPM. Massan laskin, halkaisijan ja RPM:n heitin hatusta, koska tarvittiin laskutoimitukseen. Keskimäärin tehoa tarvitaan tuohon kiihdytykseen 160 Kw=117,7 hv, alussa siis vähemmän ja lopussa enemmän. Laskutoimitus ei ota huomioon mitään häviöitä, joten todellisuudessa vauhtipyörän pitäisi olla vieläkin suurempi. Aika massiivinen siis saisi olla kerssin vauhtipyörän, tai sitten pyörimisnopeus suurempi! Takuuseen laskun absoluuttisesta oikeellisuudesta en mene.
Ostat hybridin, niin saat vastaavan systeemin hittusen kehittyneempänä. Ongelmana elävään elämään soveltamisessa on se, että jokaisen rekan takana pitäisi pumppailla hetki, jotta järjestelmä latautuisi.Mun mielestä KERS pitäisi olla pakollinen. En myöskään ymmärrä sen vastustusta. Itse ainakin haluan omaan pikku autooni vastaavan systeemin. Mulla on 163hv diesel ja jos siihen saisi tuon 80hv lisää vai mitä se oli, niin kyllä satunnaiset rekan ohitukset sujuisivat hienommin.
Williamsin mukaan heidän KERS-vauhtipyöränsä kierrosnopeus on jopa 100 000 rpm. Luulisi olevan ainakin suuntaa antava.
Ostat hybridin, niin saat vastaavan systeemin hittusen kehittyneempänä. Ongelmana elävään elämään soveltamisessa on se, että jokaisen rekan takana pitäisi pumppailla hetki, jotta järjestelmä latautuisi.
Tämä on täysin mahdollista, kyllä.Hmmm, rupes mietityttään toi kerssi, eli mitä jos lerssitön auto ajaa paalulle niin eikös sitten lähtökiihdytyksessä kerssillisen ole mahdollista ohittaa tuo paalulta lähtenyt? Sitten tavallaan hitaampi pääsee edelle ja ohi ei pääse kun radan ainoassa kunnon ohituspaikassa kerssillinen painaa lisäboostia ja estää ohituksen. Tää ny on tällaista mietiskelyä, mut kaipa noin on mahdollista tapahtua...
Jos formuloista puhut edelleen, niin oletan, että KERSsiä ei saa ladata moottorin avulla. Tai siis ainakaan ilman, että jarrutetaan mikä on koko homman idea.Tuohan vaan riippuu, mien kers ladataan. Voihan se ladata käyttämättömällä moottoriteholla.
Sitten BGP ajaisi nyt 30 kiloa alipainoisena ja Australiaan laittaisivat autoon 30 kilon painon että päästään siihen sallittuun alarajaan. Kuten kaikki muutkin. KERSittömyydestä siis pitäisi olla kilpailussa pelkkää haittaa, koska kaikki autot ovat joka tapauksessa painon suhteen siinä alarajalla.En tiedä paljonko KERS painaa? Eikös se jotain n. 30 kg? Jos BGP ei käytä KERS:iä lainkaan niin kaikki toiset tallit käyttävät? Josko se vauhti selittyy just tuolla? Ettei vaan käy niin, että kaikki tallit heittävät lerssin pois?
Paitsi sen useasti toistetun painonjakauman vuoksi.KERSittömyydestä siis pitäisi olla kilpailussa pelkkää haittaa, koska kaikki autot ovat joka tapauksessa painon suhteen siinä alarajalla.
Oliko se nyt sitten kuitenkin niin että jos ei käytä KERS:iä, järjestelmän painon saa sijoitella vapaasti autoon eikä kaikkea tarvitse tunkea sinne "KERS:in paikalle"?Paitsi sen useasti toistetun painonjakauman vuoksi.
On, koska ei ole mitään "KERSin paikkaa". KERSinkin saa sijoitella vapaasti, kuten ainakin Williams on muista poikkeavan vempleensä kanssa tehnyt. Auton saisi myös suunnitella lähtökohtaisesti KERSittömäksi, mutta kaiketi kukaan ei niin sentään ole tehnyt, vaan KERS on lisättävissä pienehköin muutoksin.Oliko se nyt sitten kuitenkin niin että jos ei käytä KERS:iä, järjestelmän painon saa sijoitella vapaasti autoon eikä kaikkea tarvitse tunkea sinne "KERS:in paikalle"?
Jees, tuo 100 000 rpm voisi olla ihan realistinen luku jonka avulla saisi tuon lasketun kerssin vauhtipyörän järkevän painoiseksi. Enpä kuitenkaan jaksa laskea uudestaan, kun ei se kuitenkaan tuntunut ketään kiinnostavan, vaikka kuinka pyydeltiin laskemaan.Williamsin mukaan heidän KERS-vauhtipyöränsä kierrosnopeus on jopa 100 000 rpm. Luulisi olevan ainakin suuntaa antava.
Ostat hybridin, niin saat vastaavan systeemin hittusen kehittyneempänä. Ongelmana elävään elämään soveltamisessa on se, että jokaisen rekan takana pitäisi pumppailla hetki, jotta järjestelmä latautuisi.
Kyllähän tuo kiinnostaa.Jees, tuo 100 000 rpm voisi olla ihan realistinen luku jonka avulla saisi tuon lasketun kerssin vauhtipyörän järkevän painoiseksi. Enpä kuitenkaan jaksa laskea uudestaan, kun ei se kuitenkaan tuntunut ketään kiinnostavan, vaikka kuinka pyydeltiin laskemaan.
- Millä ylijäämäteholla?Kyllähän tuo kiinnostaa.
Tuollaisen systeemin haluaisin omaan autooni. Tosin lataisin tuota KERS:iä auton ylijäämäteholla jarrutusenergian lisäksi.
Periaatteessa jos KERS painaisi vaikka 100kg niin siitä voisi saada mukavat lisätehot kulutuksen hirveästi lisääntymättä siis painon takia.
Edit. Pitääkö tuo tehon laskenta paikkansa siis, että noin vähällä teholla sujuisi 10 sekunnin varttimaili?