Juurikin niin, Oldez! Samat energian katoamattomuuslait ne pätevät polttomoottoreissakin.
Näinhän se on, itsestäänselvyyksiä. Tässä keskustelussa on kuitenkin mielestäni ylijäämäteholla tarkoitettu sitä tehoreserviä, mitä moottorissa olisi vielä käytettävissä osateholla ajettaessa. Ja jos tarkkoja ollaan, niin kampiakseliltahan se teho lähtee joka tilanteessa, eli ei se laturi vähennä mitään kampiakselitehoa vaan vähentää tehoa, joka menisi renkaiden käyttöön ilman laturia. Jos laturin ottaisi pois, samalla energiamäärällä moottori tuottaisi enemmän renkaisiin johdettavaa tehoa vastuksien vähenemisen takia.Auton laturi ei toimi ylijäämäteholla, vaan sen ottama teho vähentää kampiakselilta saatavaa tehoa. Moottorijarrutustilanteessa asia on tietysti eri, silloin osa jarrutusenergiasta menee laturin pyörittämiseen.