2009 ja "KERS"

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Jos Ferrarilla tulee ongelmia KERS:insä luotettavuuden kanssa, niin silloin tämä uusi pistelaskusysteemi saattaa sopia heille. Laiha lohtu tosin..
 

aleksiF1

Member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
17
Sijainti
Finland
Omasta mielestäni olisi kyllä paljon parempi että kuskeilla olisi joku tietty aika koko kisassa mitä pystyy käyttämään poweria ennemmän.
Esimerkiksi 30sek tai 1min koko kisan aikana olisi käytettävissä sillä hetkellä kun kuski sitä haluaa käyttää.
Vaatis kyllä melkosen julmat akut tälle nykyKerssille jos meinais minuutin verran käytettäväksi 80 heppaa säilöä:alppu:.
Jollaki Nossi systeemillähän se onnistuski mutta sillonhan se ois ihan eri juttu ja eiköhän ne kuulu enemmän sinne Fast&Furious puolelle...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vaatis kyllä melkosen julmat akut tälle nykyKerssille jos meinais minuutin verran käytettäväksi 80 heppaa säilöä:alppu:.
Ei sitten säilötä. Rajoitetaan vain KERSin käyttö kymmeneen kertaan. Se vastaa n. minuuttia. OK, sitä ei voi käyttää monta kertaa kierroksella, muttei sitten ainakaan joka kierroksella, jota on pidetty uhkakuvana.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Vaatis kyllä melkosen julmat akut tälle nykyKerssille jos meinais minuutin verran käytettäväksi 80 heppaa säilöä:alppu:.
Jollaki Nossi systeemillähän se onnistuski mutta sillonhan se ois ihan eri juttu ja eiköhän ne kuulu enemmän sinne Fast&Furious puolelle...
Kai noissa suoraanajovehkeissä tota ilokaasua on käytetty jo hiukan pidempään et enpä laskis kemiallista ahtamista ihan FF-höpöks :wink:
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
En jaksanut lukea koko ketjua lävitse niin en tiedä onko joku tuonut jo tämmöisen asian esiin.
Luin jo pari kolme vuotta sitten jostain rata-auto sarjasta jossa oli ns."Nossi" namikka jolla sai hetkellisesti tehoa enemmän.
Silloin tuumasin että tuommonen pitäisi saada formuloihin myös.
Omasta mielestäni olisi kyllä paljon parempi että kuskeilla olisi joku tietty aika koko kisassa mitä pystyy käyttämään poweria ennemmän.
Esimerkiksi 30sek tai 1min koko kisan aikana olisi käytettävissä sillä hetkellä kun kuski sitä haluaa käyttää.
Nykyisellä systeemillä alkaa aika nopeasti kaikki kuskit käyttämään jokaisella kierroksella samoissa kohdissa tehoja jolloin tuo idea ohituksen helpottumisesta menee aivan hukkaan.
Tollanen namikka on käytössä ainakin A1-gp sarjassa,kuski saa namiskasta lisää tehoa muistaakseni 8 kertaa kisan aikana,kestoaika ei nyt tuu mieleen,mutta kuitenkin...:alppu:
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Vaatis kyllä melkosen julmat akut tälle nykyKerssille jos meinais minuutin verran käytettäväksi 80 heppaa säilöä:alppu:.
Jollaki Nossi systeemillähän se onnistuski mutta sillonhan se ois ihan eri juttu ja eiköhän ne kuulu enemmän sinne Fast&Furious puolelle...
Tuo Nos olikin sen takia lainausmerkeissä jotta kaikki ymmärtäisivät pointin.
Tämä ei nyt varsinaisesti liity itse kerssiin. Yksinkertaisimmillaan olisi vaikka 1min kisan aikana käytössä kohotettu kierrosrajoitin.
Ja tuolla minuutilla tarkoitin sitä että koko kisan aikana olisi se minuutti käytettävissä woimaa, en sitä että kerralla painetaan minuutti limitillä.
 

hercules

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
119
Tollanen namikka on käytössä ainakin A1-gp sarjassa,kuski saa namiskasta lisää tehoa muistaakseni 8 kertaa kisan aikana,kestoaika ei nyt tuu mieleen,mutta kuitenkin...:alppu:
Tämmöistä systeemiä juuri ajoin takaa.
Sillä saisi enemmän ohituksia jos esim. ajat toisen perässä tovin ja huomaat että olet nopeampi mutta ohi et pääse niin sormi ratille ja ohitus suoritettu tyylillä....
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tämmöistä systeemiä juuri ajoin takaa.
Sillä saisi enemmän ohituksia jos esim. ajat toisen perässä tovin ja huomaat että olet nopeampi mutta ohi et pääse niin sormi ratille ja ohitus suoritettu tyylillä....
Miten tosta saa edes idean että tyylillä?
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Turbonappi

Turbonapilla autosi lähtee lentoon!

Painamalla Turbonappia saat käyttöösi jopa 1000 hevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi. :eek!:

* Saatavilla nyt KERS-liittymiin!

 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Ei ole testeissä tuo Ferrarin luotettavuus vakuuttanut, että saas nähdä miten käy. Voin jo kuvitella kuinka Räikkönen keskeyttää johtoasemasta, koska KERSsi hajoaa. Eipä tässä muutakaan voi tehdä kuin pitää peukkuja. :alppu:

Tietysti jos se toimii voi kiitellä Ferraria riskinotosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietysti jos se toimii voi kiitellä Ferraria riskinotosta.
Sinänsä järkevä harkittu riski, että jos eivät usko muutoin pystyvänsä Brawnin vauhtiin, niin etua on pyrittävä löytämään jostain, mitä Brawnilla ei ole. KERSin avulla lähtösuoralla ohi, niin Brawnit eivät pääse ajamaan horisonttiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hieman puhetta KERS:istä, tosin ei varmastikaan mitään kovinkaan vallankumouksellista uutta asia

F1-Live:

Renault talk KERS

Explaining the MGU, HVB and KCU

Kinetic Energy Recovery Systems (KERS) is one of the biggest technical challenges of the season and also one of the biggest unknowns. Renault bring us up to speed with this exciting new technology...

What is KERS?
It’s a system whereby the goal is to store the energy produced under braking in a reservoir (either batteries or flywheel) in order to release it under acceleration. The 2009 technical regulations state that KERS should not deliver power in excess of 60kW, which is equivalent to around 80 horsepower, when the driver presses a button on the steering wheel. He cannot use more than 400kJ per lap.

Is there only one way to recover the energy and reuse it?
When the 2009 KERS system was being conceived, the engineers had a choice between two different approaches. The first consisted of using a carbon flywheel in a vacuum linked via a CVT transmission to the differential. This system stores the mechanical energy, offers a big storage capacity and has the advantage of being independent from the gearbox. However, to be driven precisely, it requires some powerful and bulky actuators, and lots of space. The second option was to rely on an electrical motor, which works by charging the batteries under braking and releasing the power on acceleration.

Which choice did Renault go with and how does the system work?
Renault chose to go with the electrical solution, as did most other teams. The system consists of three important parts:

# An electric motor (MGU: Motor Generator Unit) situated between the fuel tank and the engine, linked directly to the crankshaft of the V8 to deliver additional power.
# Some latest generation ion-lithium batteries (HVB: High Voltage Battery Pack) capable of storing and delivering energy rapidly.
# A control box (KCU: KERS Control Unit), which manages the behaviour of the MGU when charging and releasing energy. It is linked to the car’s standard electronic control unit.

What were the main challenges encountered during the development of the system?
Firstly, it was necessary to deal with the weight and volume of the system, which adds considerable weight in comparison with the 2008 car. This means there is less ballast available for the engineers to redistribute in order to balance the chassis. Also, the cooling of the batteries is of great importance and it was necessary to develop a specific system for them.

Where are the batteries situated?
They are positioned under the fuel tank. Some teams have chosen to place them under the driver’s legs or in the sidepods, but Renault opted against this as it felt these solutions presented more problems.

Does the MGU have to be positioned between the engine and the fuel tank?
No. It’s possible to situate it parallel to the gearbox in the rear of the car. So it’s connected straight to the rear wheels and releases its power through the differential.

Will Renault be the only team to use this system with this set-up?
No, the team will provide its KERS system to another team this season.

Why are most teams behind schedule in the development of their systems?
The development timescale was very tight: the system had to be developed in just 18 months and so the number of advanced projects and preliminary studies have been limited. Some teams have suffered from this and may have chosen solutions that are difficult to develop. There has also been the safety of the drivers and mechanics to consider which has required extensive safety training. Finally, the factories have had to install special testing rigs and implement further personnel training.

Will KERS produce more competitive racing?
Not necessarily. If all the teams use KERS, they will use it in the same way, in the same places, at the same times, and so there will be no advantage. On the other hand, not having the system will be an enormous handicap.

Has F1 already helped this technology progress in terms of its relevance to the wider world?
The development of electrical motors capable of delivering 80 horsepower for minimum space and weight while operating in a very harsh environment represents a significant step forward in the world of energy recovery.

E.A. © CAPSIS International
Eli lyhyesti:

- Renaultin ratkaisussa akut sijaitsevat tankin alla, kun muut tallit ovat suosineet sijoittamista kuskin jalkojen alle tai sivuponttooneihin.

- Systeemi sisältää kolme osaa: sähkömoottorin (MGU) sijoitettuna koneen ja tankin väliin ja yhdistettynä suoraan kampiakseliin. Akut (HVB) sekä KERS:in ohjausyksikkö (KCU) yhdistettynä suoraan auton ECU:un. Sähkömoottori olisi mahdollista sijoittaa vaihtoehtoisesti myös vaihteiston rinnalle jolloin se olisi suoraan yhteydessä takapyöriin ja toimisi tasauspyörästön kautta.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24337
Sijainti
lappeen Ranta
Ei ole testeissä tuo Ferrarin luotettavuus vakuuttanut, että saas nähdä miten käy. Voin jo kuvitella kuinka Räikkönen keskeyttää johtoasemasta, koska KERSsi hajoaa. Eipä tässä muutakaan voi tehdä kuin pitää peukkuja. :alppu:

Tietysti jos se toimii voi kiitellä Ferraria riskinotosta.
Mites jos kerssi leviää? Ei kai sitä välttämättä joudu keskeyttämään, jää vaan se kerssin antama hyöty saamatta :idea:.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Sidepodcastissa oli joku aika sitten juttua vauhtipyörä-KERS:istä. Siinä oli haastateltu erästä sen firman insinööriä jolta Williams tilasi järjestelmänsä, ja siellä oltiin ihmetelty miten vähän tehoa Williamsilla laitteesta haluttiin. Vauhtipyöräperiaatteella toimivista järjestelmistä on ilmeisesti olemassa jo sovellutuksia jotka tuottavat paljon enemmän tehoa, mutta se järjestelmän koko ja paino on ongelmallinen tekijä Formula 1 -autossa.
 

Poistettu jäsen 5082

Guest
Mites jos kerssi leviää? Ei kai sitä välttämättä joudu keskeyttämään, jää vaan se kerssin antama hyöty saamatta :idea:.
edelleenkään sen sähköön perustuvan kerssin ei pitäisi aiheuttaa keskeytystä levitessään. miettikääpä tuota konseptia järjellä, kers toimii täysin erillisenä järjestelmänä ja sen pois kytkeminen ei vaikuta mitenkään auton muuhun toimintaan. liitoskohdassahan sähkömoottori kytkeytyy akseliin.. tuossa välissä täytyy olla jonkin näköinen kytkinlevy tai momentimuunnin joka kytkee kerssin päälle / pois riippuen ollaanko jarrutuksessa vai normaaliajossa ilman kerssiä.

jos sähkömoottori hajoaa niin kerssistä ei saa mitään hyötyä joka taas vaikuttaa myös moottorijarrutuksen vähenemiseen ja kiihdytystilanteissa ei saada sitä ylimääräistä tehoa. polttoainetta menee myös varmaan enemmän kun järjestelmästä ei tule hyötytehoa.

se miksi nyt kaikki luulee että kers aiheuttaa keskeytyksiä on että monta kertaa testeissä auto on ajettu varikolle suoraan kerssiin liittyvissä ongelmissa. tämä johtunee siitä että kyseessä on vaarallinen tilanne jos akustossa on vikaa ja muutenkin testeissä pidetää mahdollisimman pientä riskiä, kun ei ole tarvis riskeerata.

oikeastaan ainut miten kers voisi aiheuttaa keskeytyksen on että sähkömoottori tai akut tuhoutuu tai syttyy tuleen tai sähkömoottorin ja moottorin välinen "kytkin" jää väkisin päälle eikä saada irroitettua -> sähkömoottori palaa. kuitenkin uskon että näitä ei montaa tulla kaudessa näkemään.. ennemminkin niitä että kers ei vain toimi ja joudutaan kytkemään pois käytöstä kisan aikana ja sitten kisan jälkeen vasta kuullaan että kerssi ei toiminut

mekaanisesta kerssistä en sitten tiedä että jos rattaat menee solmuun niin kuinka käy :doubtful:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös