2009 ja "KERS"

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Mun mielestä KERS pitäisi olla pakollinen. En myöskään ymmärrä sen vastustusta. Itse ainakin haluan omaan pikku autooni vastaavan systeemin. Mulla on 163hv diesel ja jos siihen saisi tuon 80hv lisää vai mitä se oli, niin kyllä satunnaiset rekan ohitukset sujuisivat hienommin.
Olishan tuo varmaan kiva omaan autoon, mutta ainakaan minun ajotyylillä käytän jarrua sen verran vähän, että täyteen latinkiin saisi varmaan ajella sellaiset 500-600km, että ehtisin jarrutella saman verran mitä ykkösissä jarrutetaan kierroksen aikana.

Saman efektin, kun saa suurimpaan osaan autoja sillä, että vaihtaa vaan sopivan vaihteen, kun lähtee siihen ohitukseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olishan tuo varmaan kiva omaan autoon, mutta ainakaan minun ajotyylillä käytän jarrua sen verran vähän, että täyteen latinkiin saisi varmaan ajella sellaiset 500-600km, että ehtisin jarrutella saman verran mitä ykkösissä jarrutetaan kierroksen aikana.
Paradoksi on siinä, että maantieajossa, jossa sitä ohitustehoa tarvittaisiin ei tarvitse juurikaan jarrutella, ja kaupungissa, jossa jarrutellaan ei millään buusteilla tee juuri mitään. Siksi siviiliautoissa mahdollinen energiankeruu tulee hyödyntää kulutuksessa, koska hetkellisestä tehonlisäyksestä ei ole hyötyä siellä missä se olisi käytettävissä.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Edit. Pitääkö tuo tehon laskenta paikkansa siis, että noin vähällä teholla sujuisi 10 sekunnin varttimaili?
Hieman alakanttiin taitaa olla. Niin kuin laskijakin sanoi ei mukana ole ilmanvastusta jne. Normaalin muotoisilla laitteilla ilmanvastuskin on merkittävä kun loppunopeuskin varmasti n. 200 kmh.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kun tätä keskustelua nyt seuraa, niin siinä on pahasti merkkejä siitä, mitä syksyllä pelkäsin. Pelkäsin ja pelkään edelleen, että F1:n soveltaessa KERSistä "P2P:tä", niin suuri yleisö tulee täysin hämääntymään tästä tekniikasta ja luulemaan, että se on jotenkin katukäyttöön sovellettava turbonappi.

Mosley halusi niin kovin yhdistää vihreitä arvoja ja toimivaksi ohittamisen helpottajaksi A1GP- ja Champ Car-sarjassa todetun menetelmän, että hän ei jälleen kerran pysähtynyt miettimään toimensa järkevyyttä. Tämä temppu kyllä parantaa KERSin tunnettavuutta, mutta en sitten tiedä kuinka hyvin, kun ihmiset tulevaisuudessa autokauppaan mennessään haluavat KERSin tuomat ohitusvoimat ja eivät ymmärrä sen katuhyödyllisyyttä. F1 on mukana luomassa täysin vääristynyttä mielleyhtymää ja ehkä siksi virallinen kanta onkin, ettei KERSin käyttöä esitellä FOMin lähetyksissä...

Tästä pelleilystä ei edes ole F1:lle mitään hyötyä, jos järjestelmästä ensi vuonna tulee stantardiosa ykkösissä. Noh, onneksi urheiluautoissa sentään osataan ottaa uusia teknologioita oikeaan ja järkevään käyttöön...
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Kyllä minä ainakin tiedän suunnilleen tuon siviilikerssin eli siis sähkö- tai hybridiautossa käytetään sitä sähkömoottoria laturina jarrutettaessa ja kerätään energiaa sinne normaaliakkuihin, jolloin saadaan ajomatkaa pidemmäksi.

Ja olen sitä mieltä, että tuo formulakers on typerä keksintö, kun ei sillä oikeasti siviiliautoissa tee yhtään mitään ei varmaan tarvii muualla, kuin formuloissa. Tuon boostin ois voinu toteuttaa, vaikka sillä että olis saanu hetkellisesti ottaa enemmän kierroksia koneesta ulos.
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Niin, jos mietitään siviiliautoihin sovellettavaa KERS-järjestelmää, sillä ei saa edes ohittaa turbona ohitukseen, koska laissahan lukee, että edes ohituksessa ei saa ylittää sallitun nopeusrajoituksen?:doubtful: Vai onko tietoni vanhentunutta? Muistelisin lukeneeni jossain sanomissa muutama vuosi sitten. Silloinhan meille ei ole mitään hyötyä KERS-järjestelmästä, muuta kuin ainoastaan ohituskaistoilla ajettaessa ylämäkeen...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
LUKIJAKYSYMYS!!!!

Onko missään ollut juttua siitä, että selkeällä sadekelillä jätettäisiin KERSsi kokonaan pois ja laitettaisiin lisäpainot optimaalisesti autoon?

Lähinnä sen takia, että voi olla vaikea käyttää 'turboboostia' sadekelillä. Varsinkin nykyisillä aerosäännöillä.:doubtful:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Missä säännöissä määrätään että kerssiä pitää juuri lisätehona käyttää? Periaatteessa sitä voidaan myös Formuloissa käyttää bensan kulutusta pienentämään. Tämän takia kers onkin mielestäni mielenkiintoinen taktinen apuväline kun ei tiedetä tarkkaan miten se kenelläkin toimii ja mihin kaikkeen sitä voidaankaan käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Kyllähän tuo kiinnostaa.

Tuollaisen systeemin haluaisin omaan autooni. Tosin lataisin tuota KERS:iä auton ylijäämäteholla jarrutusenergian lisäksi.

Periaatteessa jos KERS painaisi vaikka 100kg niin siitä voisi saada mukavat lisätehot kulutuksen hirveästi lisääntymättä siis painon takia.

Edit. Pitääkö tuo tehon laskenta paikkansa siis, että noin vähällä teholla sujuisi 10 sekunnin varttimaili?
Tuollainen ylijäämäteholla lataava laitehan autoissa on jo käytössä, auton oma akkulaturi nimittäin. Sille vain rakentamaan DC-moottoria, jota ohjaat katkaisijalla. Tai vaikka käytät auton starttimoottoria pienin modifioinnein siihen toimintoon. ;)

Kyllä sen laskutoimituksen pitäisi olla ihan oikein antamillasi tiedoilla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Onko missään ollut juttua siitä, että selkeällä sadekelillä jätettäisiin KERSsi kokonaan pois ja laitettaisiin lisäpainot optimaalisesti autoon?
Ei.
Sateen ja KERS:n yhteisttyöstä on ollut juttua, mutta ei sellaisena että se otettaisiin pois sen hyödyttömyyden takia.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Tuollainen ylijäämäteholla lataava laitehan autoissa on jo käytössä, auton oma akkulaturi nimittäin. Sille vain rakentamaan DC-moottoria, jota ohjaat katkaisijalla. Tai vaikka käytät auton starttimoottoria pienin modifioinnein siihen toimintoon. ;)

Kyllä sen laskutoimituksen pitäisi olla ihan oikein antamillasi tiedoilla.
Auton laturi ei toimi ylijäämäteholla, vaan sen ottama teho vähentää kampiakselilta saatavaa tehoa. Moottorijarrutustilanteessa asia on tietysti eri, silloin osa jarrutusenergiasta menee laturin pyörittämiseen.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Sellasta ei olekaan kuin ylijäämäteho... Kaikki se polttoaineesta vapautuva energia menee jonnekin. Se että autolla ei ajeta koko ajan maksimiteholla ei tarkoita että loput jäisi jotenkin käyttämättä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiihduttäessä sutii johonkin rajaan asti. Sillon voisi ladata akkuja, ja laturi toimis samalla sutimisenestona ;)
Sellanen pieni juttu vaan, että jonkin verran pitää sutia, että kiihtyvyys on optimaalinen. ;) Ja loppu sutiminen yritetään ottaa pois muilla keinoin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko missään ollut juttua siitä, että selkeällä sadekelillä jätettäisiin KERSsi kokonaan pois ja laitettaisiin lisäpainot optimaalisesti autoon?

Lähinnä sen takia, että voi olla vaikea käyttää 'turboboostia' sadekelillä. Varsinkin nykyisillä aerosäännöillä.:doubtful:
Mun veikkaus olis, että autojahan ei kait saa muuttaa aika-ajon ja kisan välillä. Eli jos KERS on autossa aika-ajoissa niin se on sielä myös kisassa vaikka tulis sade. Eli sit se saattaa olla turha.

Mutta tosiaan, kaikkea KERSsin tehoa ei tarvi käyttää kerrasta ja eihän sitä pakko oo käyttää esim. heti kiihdytyksessä missä sutimisen riski lienee suurin...tms..jne...tai jotain. :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1technicalilla on hyvä juttu KERSsistä.
Mielenkiintosin oli ehkä hyvä yhteenveto tallien tilanteista:
Despite the high level of secrecy around the new system, we take a look at who is where:

* McLaren have already tested its KERS system extensively during pre-season testing but have completed the Barcelona test without it. The team look set to focus on their performance issues first before putting KERS into the MP4-24.
* Ferrari is using the Magnetti Marelli system but have only tested it at Mugello and Sakhir. Later winter tests at Jerez and Barcelona were run with ballast, hence it is unlikely we'll see KERS in a Ferrari at the first couple of races.
* BMW Sauber has started 2009 development very early on and have never made any suggestions that its KERS system would not make it to the Melbourne grid. All winter tests have been completed with KERS, so it'll be at Melbourne too.
* Renault F1 have experienced some trouble with its solution but declared in Februari that there was sudden and unexpected progress. Recent testing was done with the system on-board, and given the team's announcements we may expect the Renault R29 to be fitted with KERS.
* Red Bull Racing have not had much KERS testing but are going for the Renault solution after they had trouble developing their own system. Because of the lack of testing with the system, it is expected that the team will wait for Renault to validate its reliability.
* Toyota have declared they will not fit KERS any time soon.
* Scuderia Toro Rosso will use Ferrari's system and won't be able to introduce it ahead of Ferrari.
* Williams F1's Kazuki Nakajima stated KERS hasn't been tested on track yet and will not be fitted in the first 6 races of the season.
* Force India are awaiting McLaren's system.
* Brawn GP is also still unsure about KERS.
Eli F1technicalin mukaan Bemari olis ainoa joka varmuudella vois käyttää KERSsiä Ausseissa ja Renullakin näyttää hyvältä. Mäkin systeeminhän pitäs olla valmis, mutta melkonen yllätys mulle oli se, että eivät ole sitä pitäneet enää viime testeissä mukana. Samoin yllätys oli, että Ferrarikaan ei oo pitäny KERSsiä mukana testeissä Bahrainin jälkeen..

Oma veikkaukseni on, että ainakin jompi kumpi kaksikosta BMW - Renault tulee käyttään KERSsiä heti Melbournessa, vähintään toisessa autossa. Bemari esim. Heidillä, jos painojakauma tuottaa ongelmia ja Renu Piqueellä ihan vaan vaikka testin takia.
Lisäks veikkaisin Mäkkiäkin mukaan tähän. Jo sen takia, että jos ei auto kulje niin jollain sitä pitää koittaa nopeuttaa. Ellei tätäkin sitten kaada balanssiongelmat.

Mielenkiintoista on myös se, että periaatteessahan Ferrari ja Mersu/Mäkki vois varmaan pyytää/käskeä Toroa ja Forcea ajamaan heidän KERSseillään ennen kuin itse ne käyttöön ottaa...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mielenkiintoista on myös se, että periaatteessahan Ferrari ja Mersu/Mäkki vois varmaan pyytää/käskeä Toroa ja Forcea ajamaan heidän KERSseillään ennen kuin itse ne käyttöön ottaa...
Jos tätä ei oo sopimusta tehtäessä huomioitu, niin ei varmaan enää ole periaatteessakaan mahdollista käskeä.. pyytää varmaan voi aina..
 
Ylös