2009 ja "KERS"

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mekaanisesta kerssistä en sitten tiedä että jos rattaat menee solmuun niin kuinka käy :doubtful:
Sillä liike-energialla vauhtipyörä varmaan tulisi auton kyljestä ulos (jos on tuuria, eikä se tule suoraan kuskin selkään).
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
edelleenkään sen sähköön perustuvan kerssin ei pitäisi aiheuttaa keskeytystä levitessään. miettikääpä tuota konseptia järjellä, kers toimii täysin erillisenä järjestelmänä ja sen pois kytkeminen ei vaikuta mitenkään auton muuhun toimintaan. liitoskohdassahan sähkömoottori kytkeytyy akseliin.. tuossa välissä täytyy olla jonkin näköinen kytkinlevy tai momentimuunnin joka kytkee kerssin päälle / pois riippuen ollaanko jarrutuksessa vai normaaliajossa ilman kerssiä.
Eihän KERS levitessään tietenkään räjäytä reikää auton kylkeen, mutta voi siellä tapahtua myös välillisesti KERS:n hajoamisesta aiheutuva keskeytys. Esimerkiksi KERS:n ylikuumeneminen saattaa kuumentaa jotain toista komponenttia/kaapelointia joka aiheuttaa jonkun elintärkeämmän järjestelmän toiminnan hiipumisen, ja sen takia jäädään radan varteen. Vaikka varsinainen keskeytyksen syy olisi esimerkiksi vuoto jäähdytysjärjestelmässä/hydrauliikkajärjestelmässä tai oikosulku sähköjärjestelmässä, saattaa alkuperäinen keskeytyksen aiheuttaja olla KERS - vielä toistaiseksi se vähiten testattu ja vähiten kilpailukierroksia nähnyt järjestelmä autossa.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Sillä liike-energialla vauhtipyörä varmaan tulisi auton kyljestä ulos (jos on tuuria, eikä se tule suoraan kuskin selkään).
Käsittääkseni Williamsinkin vauhtipyörään perustuva KERS on sähköinen tai lähinnä sähkömekaaninen. Siinä vain käytetään energiavarastona vauhtipyörää, akun tai superkonkan sijaan. Eli energia talteenotetaan generaattorilla niin kuin muissakin KERSEISSÄ mutta akunlatauksen sijaan generoidulla sähköllä kiihdytetään sähkömoottorilla vauhtipyörää. Vastaavasti KERSIÄ käytettäessä vauhtipyörän pyörimisenergiaa generoidaan ja siitä saadulla sähköllä kiihdytetään autoa. Eli järjestelmä ei ole sen enempää kytketty voimansiirtoon kuin sähköakkua käyttävät järjestelmätkään, joten siltä osalta toimintakyky KERSin hajottua on molemmissa sama.
Toinen huomionarvoinen seikka Williamsin vauhtipyörässä on sen turvallisuus. Onnettomuudessa mekaanisesti särkyessään tämän vauhtipyörän pitäisi murskaantua lähinnä pölyksi, eli vaikka laitteeseen on varastoitunut huima määrä energiaa, vapautuneet hiukkaset on massaltaan niin pieniä, ettei ne kykene aiheuttamaan vahinkoa. Toisin taitaa olla akku KERSissä.

Itsekkin alkuun kuvittelin, että mekaanisessa KERSissä vauhtipyörä olisi kytkettynä vetopyörästöön ja mietiskelinkin millää tavalla voimansiirto on toteutettu. Vauhtipyörän sijoittaminenkin olisi sellaisessa konstruktiossa aika rajoitettu. Luonnollisesti Williamsin ratkaisussa ei näitä ongelmia sitten olekkaan, ja kevyt pieni "vauhtipyöräakku" on voitu sijoittaa lähes minne tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Käsittääkseni Williamsinkin vauhtipyörään perustuva KERS on sähköinen tai lähinnä sähkömekaaninen. [--]
Toinen huomionarvoinen seikka Williamsin vauhtipyörässä on sen turvallisuus. Onnettomuudessa mekaanisesti särkyessään tämän vauhtipyörän pitäisi murskaantua lähinnä pölyksi, eli vaikka laitteeseen on varastoitunut huima määrä energiaa, vapautuneet hiukkaset on massaltaan niin pieniä, ettei ne kykene aiheuttamaan vahinkoa.
OK, eli sillä on suhteellisen olematon massa ja olennaista on vain kierrokset, ei liike-energia sinällään, kuten vauhtipyörällä kai yleisesti ymmärretään.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
OK, eli sillä on suhteellisen olematon massa ja olennaista on vain kierrokset, ei liike-energia sinällään, kuten vauhtipyörällä kai yleisesti ymmärretään.
Ainakaan joitain kiloja painava vauhtipyörä ei kokonaisena tai suurina paloina lähde minnekkään, sitä ennen se on jo hajonnut "tomuksi". Nämä "pöly" partikkelit ovat sitten niin pieniä, etteivät kykene aiheuttamaan suurempaa harmia. Onnettomuuden sattuessa varautunut energia haihtuu pölynä taivaan tuuliin, kirjaimellisesti. Vauhtipyörän runko on ymmärtääkseni jotain hiilikuidun johdannaista ja ulkokehän massa jotain tiheää (painavaa) mutta hyvin haurasta tavaraa. Tiedä sitten mitä?
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Todennäköisesti vauhtipyörän massa on suurimmaksi osaksi magneetteja, eli se on harjaton moottori / generaattori ja siten painon suhteen optimoitu. Mutta kyllä sen laakerointi ja mekaaninen rakenne on haastava saada toimivaksi F1 auton kynkytyksessä.

Ja sen hyrrävoima tuonee jonkin verran ongelmia kääntymiseen ja uusia vääntövoimia kanttareiden ylityksissä. Jos vauhtipyöriä olisi kolme, saattaisi kyseinen hyrräyksikkö jopa toimia vakauttamisena. Tai jos vauhtipyöriä on kaksi, kenties niitä voitaisiin käyttää hieman "vuorotellen" radan mutkissa ja saada etua rungon kallistelun hallintaan tai kääntymiseen. Vauhtipyörähän siirtää vääntövoiman 90 astetta pyörimisakselinsa pyörimissuuntaan.

F1 autoissa on jo ainakin vuosikymmenen kaikki mahdolliset oheislaitteet olleet sähkökäyttöisiä. Siis vesi- ja hydraulipumput, jolloin ne eivät kuluta moottorin huipputehoa ja niiden akut on ladattu osatehoa käytettäessä. Siksi moottorin tehon varastoiminen akkuun sähkönä on teoriassa täysin toimiva keino suorituyskyvyn parantaja, tosin ei vielä nykytekniikalla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Elikkä varmistaneet, että käyttää:
Renault, Ferrari ja McLaren

Bemarin tilanne edelleen auki ja muuta lähtevät Melbourneen 30 kiloa kevyempänä(paitsi Williams jonka KERS ei paina niin paljoa?).

Jos ennusmerkit pitävät paikkansa, niin epäilen, ettei KERSistä ole hyötyä kärkipään talleille.

McLaren voi tässä kohtaa hyötyä jos auto kuitenkin pitkässä juoksussa esim. toimii hyvin. Voi häntäpäästä, täydellä tankilla lähtö olla siinä mielessä helpompaa "hyvällä" autolla, että KERSin ansiosta ohittelu voi olla alkuun helpompaa. Lewishän toki teki viime kaudella ihan näyttäviä ohitusliikkeita jopa ilman KERSiä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Bemarin tilanne edelleen auki ja muuta lähtevät Melbourneen 30 kiloa kevyempänä(paitsi Williams jonka KERS ei paina niin paljoa?).
Jos ymmärsin oikein, tämä pitäisi sanoa: Bemarin tilanne on edelleen auki ja muut ajavat Melbournessa paremmalla painonjakaumalla.

Paitsi jos oikiasti tarkoitat että muut tallit lähtee Melbourneen 30 kg kevyempänä niin ei sitten mitään. Tuo tieto vain epäilyttää, pitäis tietää esim lentokoneiden painot ym.. :tongue:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Lisätääs nyt sekin, että Kovalainen teki eniten ohituksia viime vuonna.
Onko näin? No mut siihen on selkeä syy, kun lähdet lähes aina kärjen takaa, niin niitähän tulee automaattisesti enemmän kuin sille joka lähtee kärjestä.

Kovalaisen ohitukset eivät kuitenkaan olleet muutamaan otteeseen kovinkaan asiallisen onnistuneita. Sellasia kamikaze ohituksia on totuttu näkemään eräiden japanilaisten taholta. Toivottavasti tällä kaudella menee vähän paremmin. Ja noh, joka tapauksessa varmasti siis hyötyä KERSistä myös Heikille :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jos ymmärsin oikein, tämä pitäisi sanoa: Bemarin tilanne on edelleen auki ja muut ajavat Melbournessa paremmalla painonjakaumalla.

Paitsi jos oikiasti tarkoitat että muut tallit lähtee Melbourneen 30 kg kevyempänä niin ei sitten mitään. Tuo tieto vain epäilyttää, pitäis tietää esim lentokoneiden painot ym.. :tongue:
Juu, siis juri noin pitäisi sanoa kuten mainitsit. Samahan se paino kaikilla toki on :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko näin? No mut siihen on selkeä syy, kun lähdet lähes aina kärjen takaa, niin niitähän tulee automaattisesti enemmän kuin sille joka lähtee kärjestä.
Näin tosiaan on Brian Lawrencen tilastoinnin mukaan.

Tietenkin, mitä taaempana on, sitä enemmän edessä on ohiteltavaa. Mutta tavallaan tuo tilasto on ristiriidassa Heikin aika-ajojen kanssa. Hän oli yleensä raskaammalla, jolloin ei niiden edessä olevien kevyempien autojen ohi noin vain mennä. Totuus löytyy tietenkin toisaalta, eli suuria ohitusmääriä kertyy kuskeille, joilla on nopea auto, mutta jotka syystä tai toisesta tipahtavat takajoukkoihin, ja joutuvat sieltä raivaamaan tietään ylöspäin. Heikille näin kävi mm. Turkissa (8 ohitusta) ja Spassa (6 ohitusta).

Ohitustilaston kolme seuraavaa ovat Räikkönen, Hamilton ja Massa, joten sekin kertoo, että noissa tilastoissa lähtöpaikka ei ole kovin merkittävin tekijä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
KERS:iä käyttävät tallit tulevat varmasti hyötymään laitteestaan ohitustilanteissa. Yhdessä aerodynamiikkauudistusten ja etusiiven säätömahdollisuuden kanssa KERS voi olla tappavan kova yhdistelmä :thumbup:

Lisätääs nyt sekin, että Kovalainen teki eniten ohituksia viime vuonna.
Tähän on vaikuttanut suureksi osaksi ainakin Turkin ohitusshow ja Span nousu epäonnistuneen lähdön jälkeen. Nämä suurimpina tekijöinä Kovalaisen ohituksiin. Kovalainen on myös tehnyt välillä todella hienoja ohitusliikkeitä, kuten Alonson ohitus Australiassa :thumbup:

Edit: Webslave ehti ensin mainitsemaan syyt Kovalaisen kärkipaikkaan ohitustilastossa.

Heikille näin kävi mm. Turkissa (8 ohitusta) ja Spassa (6 ohitusta).
Katsoin pari päivää sitten Turkin GP:n ja muistaakseni Kovalainen teki kyllä enemmän ohituksia. Voi toki olla, että tuntuu vain siltä, mutta tuo 8 ohitusta näyttää hämmästyttävän vähältä määrältä ajateltuna, että Kovalainen ohitteli autoja vähän väliä :confused:
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Varmaan vois alkaa seurailleen (porukalla) nuita ohituksia tämän kauden kisoissa verrattuna edelliskauden vastaaviin kisoihin, jos sää salliin vertailun. Eli näkyis se, että onko säännöt vaikuttanu ohituksiin..

Kauden alussa heittoja luonnollisesti on, mutta kai niitä on ollut aiempinakin vuosina.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tähän on vaikuttanut suureksi osaksi ainakin Turkin ohitusshow ja Span nousu epäonnistuneen lähdön jälkeen. Nämä suurimpina tekijöinä Kovalaisen ohituksiin. Kovalainen on myös tehnyt välillä todella hienoja ohitusliikkeitä, kuten Alonson ohitus Australiassa :thumbup:
Totta, mutta samanlaisia ryppäittä löytyy muiltakin kuljettajilta.

Räikköseltä 8 ohitusta Monzassa.
Lewisille 9 vastaavassa kisassa.
Massa Kanadassa 8 ohitusta..

kauden Kunkku taitaa olla Webber 10 ohituksella Silverstonen sateessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Katsoin pari päivää sitten Turkin GP:n ja muistaakseni Kovalainen teki kyllä enemmän ohituksia. Voi toki olla, että tuntuu vain siltä, mutta tuo 8 ohitusta näyttää hämmästyttävän vähältä määrältä ajateltuna, että Kovalainen ohitteli autoja vähän väliä :confused:
Syy saattaa löytyä Lawrencen käyttämästä tilastointimetodista. Se on aika ankara, mutta kaikille sama. Esim. jos kaksi kuskia vaihtaa paikkaa kahdesti kierroksen aikana (eli sama mies on taas edellä kierroksen lopussa), ohituksia ei rekisteröidä. Kuten ei myöskään, jos ohittaja tai ohitettava menee varikolle. Tämä johtuu siitä, että myös tv-kuvien ulkopuolisetkin ohitukset täytyy voida tilastoida, eli niiden on näyttävä kierrostaulukoissa.
Oberfeldwebel sanoi:
Varmaan vois alkaa seurailleen (porukalla) nuita ohituksia tämän kauden kisoissa verrattuna edelliskauden vastaaviin kisoihin, jos sää salliin vertailun. Eli näkyis se, että onko säännöt vaikuttanu ohituksiin..

Kauden alussa heittoja luonnollisesti on, mutta kai niitä on ollut aiempinakin vuosina.
Minä ainakin aion seurata Lawrencen tilastoja hyvinkin tarkkaan, koska niin monta muutosta on tehty edistämään ohituksia. TV-kuvista toki näkee autojen kyvyn seurata ja ohittaa verrattuna aiempiin kausiin, mutta vain samalla metodologialla tehty tilastointi voi paljastaa totuuden. Ja Lawrencea parempaa lähdettä ei ole kukaan tarjonnut.
 
Viimeksi muokattu:

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Voikos tätä Kersiä käyttää jo lähdössä (latautunut lämmittelykierroksella) vai vasta lähdön tapahduttua?
 
Ylös