2009 ja "KERS"

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Ja sitten jos molemmat käyttävät eri kohdissa, saadaan teennäistä kilpa-ajoa. Ensin toinen tulee ohi ja sitten toinen kuittaa kuitenkin takaisin.
Minulle riittäisi sekin. Eikä se ohituskaan ola ainoastaan sitä, että mennään nopeammalla hitaan ohi. Täytyy siinä jokin paikka etsiä ja ajolinja etsiä. Hyvä kuski kyllä estää sen, ettei juuri ohitettu kuittaa heti.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Tämä johtuu siitä, että myös tv-kuvien ulkopuolisetkin ohitukset täytyy voida tilastoida, eli niiden on näyttävä kierrostaulukoissa.
Tulikin mieleen tosta, että ohituksia saataisiin enemmän TV-ruutuun jo hieman paremmalla ohjauksella :wink:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Voikos tätä Kersiä käyttää jo lähdössä (latautunut lämmittelykierroksella) vai vasta lähdön tapahduttua?
Ne painaa kerssiä siinä kohdassa kun pitoa on tarpeeksi ettei sutimista enää tapahdu.

Mielenkiintoista nähdä tapahtuuko kerssin vuoksi hallinnan meneyksiä. Ideaalia on painaa kerssi mahdollisimman aikaisessa viaheessa, mutta liian aikainen saattaa aiheuttaa sutimista ja perän epävakautta.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Voikos tätä Kersiä käyttää jo lähdössä (latautunut lämmittelykierroksella) vai vasta lähdön tapahduttua?
Voi käyttää jos virtaa piisaa..

Aiheeseen liittyen: Voikohan niitä KERS akkuja ladata varikolla (tai gridillä ennen lämppäriä) ja sit hyrräillä akut täynnä lämmittelykierros.?

Jos ei voi nii sehä meinaa että Lämppärillä joutuu tosissaa seisoon jarruilla. Eikä kukaan ole tainnut vahvistaa että akut saisi täyteen yhdellä kierroksella.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tulikin mieleen tosta, että ohituksia saataisiin enemmän TV-ruutuun jo hieman paremmalla ohjauksella :wink:
Sekään ei paljon auta, jos kisassa tehdään alle 5 ohitusta (mm. viime vuonna Barcelona, Unkari ja Valencia).
Zaikom sanoi:
Ideaalia on painaa kerssi mahdollisimman aikaisessa viaheessa, mutta liian aikainen saattaa aiheuttaa sutimista ja perän epävakautta.
Heidfeldin hieman kaksitulkintaisesti muotoillusta lauseesta saattoi päätellä, että KERS-buusti "aktivoituu" vasta 100 km:n tuntinopeudessa.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
BMW saattaa käyttää härveliä vaan toisessa autossa kauden aikana. Avauskisasta ei tiedä vielä mutta 14 kg painavampi Kubica saattaa ajella ilman useampia kisoja.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Aiheeseen liittyen: Voikohan niitä KERS akkuja ladata varikolla (tai gridillä ennen lämppäriä) ja sit hyrräillä akut täynnä lämmittelykierros.?

Jos ei voi nii sehä meinaa että Lämppärillä joutuu tosissaa seisoon jarruilla. Eikä kukaan ole tainnut vahvistaa että akut saisi täyteen yhdellä kierroksella.
Ennen (?) parc fermeä voi, tai siis silloin kun muunkin rutiinihuollon autolle saa tehdä. Sporting regulations, sivu 18 listaa sallitut toimenpiteet, mukaanlukien:

...the following work may be carried out:

- charging and / or discharging of the KERS energy storage devices ;
- removal of the KERS energy storage devices which, once marked by the FIA technical delegate, may be retained overnight by the team ;
Tämä varmistus (no tiimit sen varmaan ovat tienneet aiemmin) onkin aika tuore juttu, koska tuo on päivitetty 17. maaliskuuta. Ja PDF:ssä se on eri värillä, ilmoittaen muutoksesta.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
BMW saattaa käyttää härveliä vaan toisessa autossa kauden aikana. Avauskisasta ei tiedä vielä mutta 14 kg painavampi Kubica saattaa ajella ilman useampia kisoja.

Tämä aiheuttaa kyllä aika kiinnostavan tilanteen. Äkkiseltään tuon voisi ajatella suosivan Heidfeldiä, mutta toki on mahdollista sekin, ettei BMW:n Kers aina toimi odotetulla tavalla, jolloin Kubica on vahvoilla Heidfeldiin nähden. Nähdään ainakin konkreettisesti se, ylittävätkö Kersin hyödyt sen haitat. Jos Kubica pärjää ilman Kersiä paremmin kuin Heidfeld Kersin kanssa esimerkiksi ohitustilanteissa, osoittaa se Kersin aiheuttavan balanssiongelmia.
 

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
Eikös KERS anna lisävoimaa 80hv ja n. 7 sekunnin ajan? Voiko se antaa 40hv 14sekunnin ajan, teho on ainakin rajoitettu, mutta voiko pienempää tehoa käyttää pidemmän ajan?

Ajattelin, että lähdössä voisi käyttää voimaa pidemmän aikaa, mutta pidon rajoissa. Eräänlainen luistoa vastustava tehokäyrä..
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Eikös KERS anna lisävoimaa 80hv ja n. 7 sekunnin ajan? Voiko se antaa 40hv 14sekunnin ajan, teho on ainakin rajoitettu, mutta voiko pienempää tehoa käyttää pidemmän ajan?
Ei sitä säännöt estä. Käytännön hyödystä en tiedä.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
"Me tulemme tekemään niin, että Nick Heidfeld ajaa Kers-järjestelmän kanssa, mutta Robert Kubica ei", sanoi BMW:n tallipäällikkö Mario Theissen Melbournessa.

Syy tähän ratkaisuun on, että Kubica on suurikokoisempi ja painavampi kuljettaja.

"Jos hän käyttää Kers-järjestelmää, tulee autosta painopisteen takia niin paljon takarenkaita kuluttava, että se pilaisi Kubican kisan täysin", Theissen kertoo.

Kers tuo autoihin lisäpotkua varsinkin suorilla. Järjestelmää käyttävä auto pääsee 20–25 metriä pidemmälle suoralla.

HS

Ei oo helppoa Bemarillakaan..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"Me tulemme tekemään niin, että Nick Heidfeld ajaa Kers-järjestelmän kanssa, mutta Robert Kubica ei", sanoi BMW:n tallipäällikkö Mario Theissen Melbournessa.

Selvä etu Nickille. :thumbup:

Ei kun rahaa likoon.

-Edit. VM:n Kausiliitteen mukaan painoero on Nickin eduksi 12 kg, IS:n vastaavan mukaan 13 kg. Se on kieltämättä aika merkittävä ero.
 
Viimeksi muokattu:

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Kieltämättä mielenkiintoinen juttu tämä Kubican KERSittömyys. Paha siinä on mitään ruveta tekemään, jos Nick saa siitä merkittävästi etua.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No ei tuo paljon isompi ole kuin Kimin ja Massan paino ero, joka on joidenkin tietojen mukaan noin 10 kilon luokkaa. Aika suuren edun antaa Kimikin tuossa kohtaa Massalle :(
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei tuo paljon isompi ole kuin Kimin ja Massan paino ero, joka on joidenkin tietojen mukaan noin 10 kilon luokkaa. Aika suuren edun antaa Kimikin tuossa kohtaa Massalle :(
IS F1-liite: 7 kg, VM Kausiliite: 4 kg. Näyttäisi melkein siltä, että VM on ottanut huomioon Kimin laihdutuskuurin, IS ei. ;)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Hmm, jostain luin, että Massa on yksi kevyimmistä ja hänen painonsa olisi 59kg. Taisi olla juuri IS?

TS:n sivuilla Kimin painoksi on ilmoitettu torstain mittauksessa 68,5kg.

Jotta tuon mukaan olis 9,5 kiloo mut ei meillä niin tarkkoja olla, noin kymmenen on ihan sopiva. Suomilasit päässä täytyy tietty vielä vähän nostaa sitä paino eroa. Kauden puolessa välissä se on jo lähempänä 15 kiloo :D
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
Jos Kimi painaa tuon 68,5 niin on se aika paljon mun mielestä. Kubica painaa vissiin 72kg joten ei tota eroa nyt niin paljon ole. Kyl toi 63kg kuulostaa paremmalta Kimille, ei se kyl niin vähän paina
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Kieltämättä mielenkiintoinen juttu tämä Kubican KERSittömyys. Paha siinä on mitään ruveta tekemään, jos Nick saa siitä merkittävästi etua.
Saadaan ainakin hyvää vertailua KERSittömän KERSillisen auton välilä. Kun vielä on saman tallin autot. Mutta toki tämä systeemi on huono, että elopainoisemmat kärsivät.
 
Ylös