Sääntömuutokset 2009

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
35 kg painot kuvaavat KERSiä, eli eturenkaisiin laitetaan KERS, ei painot.
Tuskinpa laitetaan, puhtaasti aerodynaamisista syistä. Painojakautuman kannalta se saattaisi ehkä olla mielekästä, mutta mitään isompaa ylimääräistä "glunssia" sinne ripustusten joukkoon ei kannata tunkea ilmanvastusta lisäämään. (Itse renkaisiin ei luonnollisesti laiteta mitään, ne tulevat Bridgestonelta sellaisena kuin tulevat.)
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Täytyy myöntää etten vieläkään ymmärrä tota eturengas ajattelua. Jos siis tulisi sääntö että 35 kg pitää lisätä painoa mikäli ei kerssiä käytä niin miksi ihmeessä se sinne eturenkaisiin yrittettäisiin laittaa? Jousittamattoman massan lisääminen ei kauhean fiksulta kuulosta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos siis tulisi sääntö että 35 kg pitää lisätä painoa mikäli ei kerssiä käytä niin miksi ihmeessä se sinne eturenkaisiin yrittettäisiin laittaa? Jousittamattoman massan lisääminen ei kauhean fiksulta kuulosta.
No siis eihän tuollaista sääntöä ole, eikä ole tulossa. Käytännössä autossa vain pitää olla riittävä määrä lisäpainoa, jotta minimipaino täyttyy. Jos KERS lisätään kauden aikana, niin sitä lisäpainoa voidaan vähentää vastaava määrä.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
No siis eihän tuollaista sääntöä ole, eikä ole tulossa. Käytännössä autossa vain pitää olla riittävä määrä lisäpainoa, jotta minimipaino täyttyy. Jos KERS lisätään kauden aikana, niin sitä lisäpainoa voidaan vähentää vastaava määrä.
Juuri näin minäkin tän asian olen käsittänyt. Noita Oberfeldwebelin juttuja en vaan ymmärrä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Miten 'eturenkaat' tuli juttuun mukaan? Energiaa saa taltioida ainoastaan taka-akselista. Eikä KERS ole yhtä kuin "35 kg mötikkä jonnekin", se on yhtä kuin akut, sähkömoottori ja muunnin näiden välille. Luonnollisestikaan niiden sijoitus ei ole yhtä helppoa kuin volframipainojen.


.
 
Viimeksi muokattu:

jtm79

Well-known member
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
111
Kovalaisen pelastus saattaa olla uumoiltu aika-ajojen sääntömuutos, jos kolmaskin aika-ajo ajettaisiin kevyillä autoilla.

Oskari Saari
Sao Paulo
31.10.2008
Onko tuosta uumoillusta sääntömuutoksesta jollakin tai jossakin enemmän infoa? Toi olisi kyllä kova juttu, ei sais pr-hamiltonit sun muut enää etua ja ei tarttisi arvuutella, että kellä on minkä verran bensaa, vaan nähtäisiin oikeesti nopeimmat :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
F1:n tuomarointi nopeutuu
05.11.2008 19:25

Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt muutoksia F1-kisojen tuomarointiin. Ensi kaudesta alkaen tuomariston rangaistuspäätökset pitää ilmoittaa ja panna toimeen jo GP:n aikana.

- Tuomarit saavat käyttöönsä uuden järjestelmän, joka mahdollistaa tapahtumien katsomisen uusintana. Tämän seurauksena kaikki tapahtumat tutkitaan ja asianmukaisiin toimiin ryhdytään kisan aikana, ellei ole välttämätöntä, että kisan jälkeen haetaan lisätodisteita, FIA tiedotti keskiviikkona.

Tuomariston käytössä olevat videotodisteet näytetään myös yleisölle.

- Kun se on tarkoituksenmukaista, niin ylimääräiset videotodisteet, joita yleisö ei ole nähnyt, mutta jotka tuomaristo on tutkinut, laitetaan nähtäväksi sekä FIA:n että FOM:n nettisivuille, FIA linjasi.

FIA lupaa jatkossa myös perustella tuomaristopäätökset.

- Kisan jälkeen lyhyt kirjallinen perustelu tuomaristopäätöksistä julkaistaan FIA:n nettisivuilla.

(MTV3)
Hyvä, ei tartte odotella kisan päättymiseen asti niitä pirkuleen rangaistuksia. :thumbup:
 

Edustinen

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
29.6.2006
Viestit
71
Aika ihmeellistä ettei tuomaristo ole ennen voinut katsella edes uusintoja tilanteista ! :D
 

Edustinen

Rekisteröitynyt käyttäjä
Liittynyt
29.6.2006
Viestit
71
Olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että ovat voineet.
" tuomarit saavat käyttöönsä uuden järjestelmän, joka mahdollistaa tapahtumien katselun uusintana. "

Kaipa se on uutta jos jutussa niin sanotaan, tosin uskomattomalta kuulostaakin :)
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mahtaa olla vain tahattomasti harhaanjohtava suomennos.

FIA:n sivulta:

"...including a new replay system designed to ensure faster decisions."

"With the benefit of a new replay system available to the stewards, all incidents will be investigated and appropriate action taken during the race, unless it is essential to seek further evidence afterwards."


http://www.formula1.com/news/headlines/2008/11/8653.html

.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kaipa se on uutta jos jutussa niin sanotaan, tosin uskomattomalta kuulostaakin :)
Oli hyvä, että laitoit hymiön. Tuo on nimittäin yksi surkeimmista perusteluista ikinä :D

MTV3:n "asiantuntevan" "toimittajakunnan" tietäen luottaisin "hieman" enemmän WebSlaven tietoihin ja käsityksiin kuin Pöllölaakson uutisiin. Heidän uskottavuutensa ja pätevyytensä kun on lähempänä nollaa kuin ykköstä...
Kuten Silk Cut upeasti demonstroi :cool:
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Voi voi noita moottori uudistuksia. Kaiholla muistelen niitö aikoja kun Ferrari yritti V12-koneella laihoin tuloksin ja moottoreista puristettiin se viimeinenkin heppa ulos.

Toivottavasti Slicksit tuo ensi kaudella lajiin uutta säpinää :doubtful:
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
eiköhän ne sileet kumit tuo uusia juttua aika paljon
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
aika-ajoformaatti jäi entiselleen. Paitsi sen lisäksi, että talli voi kahlita toisen kuskin bensakuormalla kakkoskuskiksi, nyt Fia harkitseen vielä paalupaikan saaneen palkitsemista pisteellä. Varmasti nähdään q3 selvinneiltä myös yhden pisteen metsästäjiä hyvin keveillä autoilla.

Miksi palkita paalu, kun ensin määritellään, ettei se ole välttämättä nopein auto tai kierros. Ei aika-ajossa eikä kisassa.

Esim kuinka monta pistettä Massa olisikaan tällä konseptilla saanutkaan. Silti Kimi palkittiin sarjan nopeimpana kuskina ( erikoispalkinto ). Ja moneenko extrapisteeseen Heikillä edes olisi ollut mahdollisuuksia bensakuormansa kanssa. Paalu + toinen bodiumilla jäisi vain pisteen koko gb:n voittajasta.
 
Viimeksi muokattu:

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
aika-ajoformaatti jäi entiselleen. Paitsi sen lisäksi, että talli voi kahlita toisen kuskin bensakuormalla kakkoskuskiksi, nyt Fia harkitseen vielä paalupaikan saaneen palkitsemista pisteellä. Varmasti nähdään q3 selvinneiltä myös yhden pisteen metsästäjiä hyvin keveillä autoilla.
Tuohan on vaan hyvä. Nyt kukaan ei ole uskaltanut lähteä showpaaluilemaan, koska se huonontaa kisataktiikkaa, mutta pisteen toivossa esim. normaalisti sijoille 9 ja 10 ajava voisi lähteä hakemaan sitä pistettä viikonlopusta jo lauantaina. :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuohan on vaan hyvä. Nyt kukaan ei ole uskaltanut lähteä showpaaluilemaan, koska se huonontaa kisataktiikkaa, mutta pisteen toivossa esim. normaalisti sijoille 9 ja 10 ajava voisi lähteä hakemaan sitä pistettä viikonlopusta jo lauantaina. :thumbup:
Se onkin sen ainoa hyvä puoli. Mutta jakaako se tallien kuskit entistä selkeämmin bensakuorman myötä pisteitä kerääviin ja raskaalla bensakuormalla ajaviin. Antaisivat sen pisteen jo q2:sta ja silloin olisi panosta siinäkin. Paalu tuo jo lähtöruutupalkinnon suhteessa bensakuormaan. Sitten vielä piste nopeimmasta kisakierroksesta ja kakkospaikasta vain 7p tai 6p.

Q2=1, nopein=1, voitto=10, 2.=7, 3.=5, 4.=4, 5.=3, 6.=2, 7.=1piste

Näin meillä olisi pienimuotoinen aika-ajokisa q2:ssa, paalukisa q3:ssa, normaali voittoa korostava GB ja kisan sisällä pieni nopeimman kisakierroksen kisa.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mulla on sellainen käsitys, että ollaan taas jossain kohtaa menty suomennoksissa harhaan. Koska käsittääkseni alunperin tämä yksi piste piti saada Q2:sta?

Tai sit vaan muistan väärin? :confused:
 
Ylös