A1GP "World Cup of Motorsport" kausi 2008-2009

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Huomenna starttaa Sepangin A1GP-viikonloppu harjoituksilla, Weather Undergroundin mukaan 60 prossan tsänssit sateelle perjantaille. Saa nähdä onko säällä osuutta viikonlopun kuvioihin.

Intia, Britannia ja Meksiko saivat ajaa tänään ylimääräistä harjoitusta, radalla oli suurimman osasta aikaa märkää.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Fairuz Fauzy veikkaili jossain sikäläisessä lehdessä, että uudella A1GP-autolla voisi kiertää Sepangin aikaan 1.41-1.42. Arvio on melko huima, sillä vanhalla Lola-Zytekillä ennätys oli 1.49,2.

Vertailun vuoksi Montoyan F1-kierrosennätys vuodelta 2004 on 1.34,2 ja GP2:lla ajettiin aika-ajoissa 1.44,1 ja kisassa 1.46,4.

Fauzyn arvioiden mukaan A1 olisi siis vanhaa GP2:sta nopeampi.

Ainakaan vielä ei kuitenkaan päästy lähellekään tuollaisia aikoja vaan jäätiin jopa vanhan A1:n ennätyksestä:

Rookie-testi (1. vapaa)
Koodi:
 1. France		Nicolas Prost	    1'50.679	  -
 2. Great Britain	Danny Watts	    1'51.096	  0.417
 3. New Zealand		Earl Bamber	    1'51.240	  0.561
 4. Malaysia		Aaron Lim	    1'51.815	  1.136
 5. Italy		Stefano Coletti	    1'51.839	  1.160
 6. Lebanon		Daniel Morad	    1'52.008	  1.329
 7. India		Armaan Ebrahim	    1'52.205	  1.526
 8. USA			J.R. Hildebrand	    1'52.325	  1.646
 9. Netherlands		Dennis Retera	    1'52.603	  1.924
10. South Africa	Gavin Cronje	    1'52.747	  2.068
11. Portugal		Armando Parente	    1'53.272	  2.593
12. Australia		Ashley Walsh	    1'53.277	  2.598
13. Ireland		Niall Quinn	    1'53.676	  2.997
14. Brazil		Felipe Guimarães    1'54.126	  3.447
15. Korea		Jin-Woo Hwang	    1'54.499	  3.820
16. Indonesia		Zahir Ali	    1'54.903	  4.224
17. Switzerland		Alexandre Imperatori

2. vapaa harjoitus
Koodi:
 1. Great Britain	Danny Watts	    1'50.038	
 2. Switzerland		Neel Jani	    1'50.110	  0.072
 3. India		Narain Karthikeyan  1'50.187	  0.149
 4. France		Loïc Duval	    1'50.277	  0.239
 5. Netherlands		Jeroen Bleekemolen  1'50.363	  0.325
 6. Portugal		Filipe Albuquerque  1'50.404	  0.366
 7. Ireland		Adam Carroll	    1'50.559	  0.521
 8. New Zealand		Earl Bamber	    1'50.583	  0.545
 9. Monaco		Clivio Piccione	    1'50.618	  0.580
10. Malaysia		Fairuz Fauzy	    1'50.620	  0.582
11. Lebanon		Daniel Morad	    1'50.962	  0.924
12. China		Ho-Pin Tung	    1'51.291	  1.253
13. USA			Marco Andretti	    1'51.358	  1.320
14. South Africa	Adrian Zaugg	    1'51.439	  1.401
15. Brazil		Felipe Guimarães    1'51.520	  1.482
16. Australia		John Martin	    1'51.642	  1.604
17. Mexico		David Garza	    1'51.775	  1.737
18. Italy		Edoardo Piscopo	    1'51.954	  1.916
19. Indonesia		Satrio Hermanto	    1'52.406	  2.368
20. Korea		Jin-Woo Hwang
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Onneksi on edes nämä A1 GP:t! Tartun niihin kuin hukkuva oljenkorteen. Aika epätoivoista, eh?

MM-rallipäättäjät olisivat tehneet viksusti jos olisivat napanneet kiinni mahdollisuudesta l. ehdotuksesta jaksottaa kautensa niin että kisat olisivat osuneet näille muista isoista moottoriurheilutapahtumista väljemmille vuodenajoille.

Nyt katsotaan sen sijaan silmä kovana, kuinka Korean Jin-Woo Hwang menestyy taistellessaan Indonesian Zahir Alia vastaan!:cool:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Aika epätoivoista, eh?
Minusta ainakin tämä sarja on mielenkiintoinen, kiinnostavaa nähdä eri maat kilpailemassa toisiaan vastaan. Myös kisoissa tapahtumia ihan mukavasti.

Nyt kun WTCC ja FIA GT:kin ovat lopuillaan tämän kauden osalta ei itsellänikään kyllä ole muuta katsottavaa tässä talvella kuin A1GP ja GP2 Asia, mutta kyllähän ne viihdyttävät.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Minusta ainakin tämä sarja on mielenkiintoinen, kiinnostavaa nähdä eri maat kilpailemassa toisiaan vastaan. Myös kisoissa tapahtumia ihan mukavasti.

Nyt kun WTCC ja FIA GT:kin ovat lopuillaan tämän kauden osalta ei itsellänikään kyllä ole muuta katsottavaa tässä talvella kuin A1GP ja GP2 Asia, mutta kyllähän ne viihdyttävät.
Juu, en minä halunnut millään tavoin dissata tätä(kään) sarjaa. Ihan onnistunut konsepti on kyseessä. Hyvä se kait on kun on välillä runsauden pulaa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllä jäätiin kauaksi Fauzyn aika-arvioista. Toisen kilpailun paaluaika oli lopulta Irlannin 1.47.124 eli uusi auto on noin kaksi sekuntia nopeampi kuin vanha Lola-Zytek. Suuri osa erosta tulee siitä, että Ferrari antoi tiimeille ensimmäistä kertaa aika-ajoihin mahdollisuuden käyttää Power Boostia koko kierroksen ajan. Irlanti hyödynsi sen parhaimmalla mahdollisella tavalla viimeisessä aika-ajossa ja Carroll otti ensimmäisen paalupaikkansa A1GP:ssä.

Sveitsin Neel Jani käytti Power Boostinsa sprinttikilpailun aika-ajossa ja varmisti itselleen jälleen yhden paalupaikan Malesiassa. Pitkän kisan aika-ajossa Janilla ei enää ollut lisäpotkua takanaan ja hallitseva mestari jäi kuudenteentoista lähtöruutuun.

Viikonlopun yllättäjät ovat olleet molemmat Atlantic-sarjan nuoria kuljettajia. Meksikon David Garza on parantunut syksyn loukkaantumisestaan ja oli ennen aika-ajoja ajettujen vapaiden harjoitusten nopein. Ensimmäiseen kisaan Garza lähtee Meksikon parhaalta lähtöpaikalta ajettuaan itsensä kahdeksanneksi. Toisen kisan aika-ajot eivät sitten enää menneetkään niin hyvin: Garza oli vasta 18.

Kanadalainen Daniel Morad tulee olemaan timantti. 18-vuotias edustaa Libanonia A1GP-sarjassa ja on jo tähän mennessä tuonut maan parhaimmat sijoitukset otettuaan ensimmäiset pisteet kauden avauskilpailussa. Nyt Morad oli pitkän kilpailun aika-ajossa sensaatiomaisesti kolmas. Lienee sanomattakin selvää, että se on Libanonin paras lähtöpaikka sarjan historiassa. :thumbup:

Earl Bamber oli jälleen hyvässä vauhdissa ensimmäisissä aika-ajoissa ollen kolmas. Uusseelantilaispilotti kuitenkin käytti Janin tapaan Power Boostinsa sprinttikisan aika-ajoissa, joten toiseen kilpailuun lähtöpaikka on vasta 15 juuri Sveitsin edellä.

Power Boostin käyttäminen aika-ajoissa selkeästi sekoitti pakkaa molempiin kilpailuihin, joten sen salliminen yhdelle nopealle kierrokselle tuntuu ainakin ensikokeilun jälkeen hyvältä uudistukselta. Nyt sprinttikisan paalumies on pitkässä kisassa vasta ruudussa 16 ja pitkän kisan paalumies starttaa sprinttikisaan seitsemäntenä. Mielenkiintoinen ja tervetullut uudistus mielestäni.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3397
Sijainti
Lahti
Se on hyvä kun keksivät paljon erilaisia muuttuvia tekijöitä itse kilpailutapahtumaan. Niinpä voimanamiskan käyttökikkailulle:thumbup:

Kanadalainen Daniel Morad ajaa Libanonin edustajana?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kanadalainen Daniel Morad ajaa Libanonin edustajana?
Jep. Samaan tapaan Graham Rahal edusti Libanonia kausilla 1 ja 2. A1GP:lle riittää, että isovanhemmat (tai osa heistä?) on kyseisestä maasta. Kuljettaja ei kuitenkaan voi edustaa kahta eri maata, vaan "kansallisuutta" ei enää saa vaihtaa kun on ajanut ensimmäisen kisansa jonkin maan väreissä. Moradin kohdalla tämäkin on ihan siinä rajoilla, sillä hän on ajanut rookie-testeissä Kanadan autoa, mutta ei startannut itse kisaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuo power boostin käyttö kieltämättä tuo mukavasti väriä aika-ajoihinkin. Toivottavasti Malesia nousee huomisessa kotikisassaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
On muuten tuskaisia nämä kahden kuukauden tauot kisojen välillä -.-
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämän vahvistuksen myötä A1GP – Moottoriurheilun Maailman Cup saavuttaa vihdoin yhden perustamistarkoituksensa ja on virallisesti maailman kansainvälisin formulasarja. A1GP tulee kaudella 2008-2009 kilpailemaan kuudessa eri maanosassa. Tämä on ensimmäinen kerta sitten vuoden 1993, kun suuri formulasarja on saman kauden aikana kilpaillut kaikilla kuudella maanosalla. FIA:n mukaan autosarjalle, joka kilpailee neljällä maanosalla, voidaan myöntää MM-arvo. A1GP on nyt ylittänyt tuon maagisen luvun kahdella ja F1 on samalla mennyt taaksepäin kilpaillen vain MM-arvoon tarvittavilla neljällä mantereella. A1GP on siis maailmanmestaruussarja ilman MM-arvoa.

Täytyy myös huomata, ettei A1GP ainoastaan kilpaile kaikilla kuudella mantereella, vaan sarjassa on myös osananottajia Afrikasta, Aasiasta, Australiasta, Euroopasta ja Amerikasta. Tämä taitaakin olla ensimmäinen kerta, kun kuudella maanosalla kilpailevassa sarjassa on mukana kuljettajia jokaisesta maanosasta. Mikäli ensi kauden alussa tilanne on sama (en näe syytä miksei olisi), voi olla, ettei F1 enää olekaan ainoa formula-autojen maailmanmestaruussarja tai ainakin FIA saa vastata muutamaan erittäin mielenkiintoiseen ja helppoon kysymykseen...

Miettikääpä sitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tämän vahvistuksen myötä A1GP – Moottoriurheilun Maailman Cup saavuttaa vihdoin yhden perustamistarkoituksensa ja on virallisesti maailman kansainvälisin formulasarja. A1GP tulee kaudella 2008-2009 kilpailemaan kuudessa eri maanosassa. Tämä on ensimmäinen kerta sitten vuoden 1993, kun suuri formulasarja on saman kauden aikana kilpaillut kaikilla kuudella maanosalla. FIA:n mukaan autosarjalle, joka kilpailee neljällä maanosalla, voidaan myöntää MM-arvo. A1GP on nyt ylittänyt tuon maagisen luvun kahdella ja F1 on samalla mennyt taaksepäin kilpaillen vain MM-arvoon tarvittavilla neljällä mantereella. A1GP on siis maailmanmestaruussarja ilman MM-arvoa.

Täytyy myös huomata, ettei A1GP ainoastaan kilpaile kaikilla kuudella mantereella, vaan sarjassa on myös osananottajia Afrikasta, Aasiasta, Australiasta, Euroopasta ja Amerikasta. Tämä taitaakin olla ensimmäinen kerta, kun kuudella maanosalla kilpailevassa sarjassa on mukana kuljettajia jokaisesta maanosasta. Mikäli ensi kauden alussa tilanne on sama (en näe syytä miksei olisi), voi olla, ettei F1 enää olekaan ainoa formula-autojen maailmanmestaruussarja tai ainakin FIA saa vastata muutamaan erittäin mielenkiintoiseen ja helppoon kysymykseen...

Miettikääpä sitä.
Hieno homma ja sopii hyvin ajatukseen "World Cup of Motorsport". En kuitenkaan usko FIA:n myöntävän A1GP:lle MM-statusta (eikä se sitä tarvitsekaan, koska on jo itse julistautunut nimellään vastaavaksi).

Saadakseen statusta sarjan pitäisi vielä houkutella korkeamman profiilin kuskeja ja lisää medianäkyvyyttä. Se toisi myös rahoituspuoleen kestävämpiä ratkaisuja. Olen siinä käsityksessä, että järjestäjä edelleen maksaa pitkälti viulut.

Vastakkainasettelu F1:een on turha, koska sarjat eivät ole keskenään kilpailevia. MM-statukseen ei tarvita kaikkien mantereiden osanottoa tai kilpailupaikkoja kaikilla mantereilla. Moni MM-sarja toimii paljon pienemmässä piirissä.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Oli taas tapahtumarikkaat lähdöt. Olisipa F1:llä ensi kaudella samanlaisia kilpailuja.

Plussaa siitä että Vanhanen ei enää selostanut kilpailuja :ahem:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
A1GP:n - Moottoriurheilun maailman cupin - kautena 2008-2009 tunnettu katastrofaalinen fiasko pahenee vain entisestään. Jo aiemmin perutun Jakartan katukilpailun lisäksi Meksiko Cityn osakilpailu on nyt liipaisimella. Kilpailuajankohtaa siirrettiin viikolla Radioheadin konsertin vuoksi ja nyt kilpailu puuttuu kokonaan A1GP:n Internetsivujen kalenterista.

Sarjan mukaan kilpailu on siirretty myöhempään ajankohtaan, mutta alkuperäinen kilpailupäivä maaliskuun 20-22. päivä on varmuudella hylätty. Yksi syy perumiselle saattaa olla, että suuri osa kilpailua järjestämässä olleista toimitsijoista ovat joko Pueblassa WTCC-kilpailussa tai Sebringissä ALMS-avauksessa.

A1GP ei myöskään ole vielä varmistanut kauden päätöskisaksi aiemmin uutisioitua Brasilian osakilpailua. A1GP:n omistajat olivat joidenkin tietojen mukaan vihaisia, että FIA julkaisi kilpailun kansainvälisessä kilpailukalenterissa, ennen kuin kilpailuun liittyvät talousasiat saatiin varmistettua. Mikäli Brasiliassa ajetaan, saatetaan Meksikon osakilpailu ajaa viikko tai pari ennen Etelä-Amerikan visiittiä rahtikustannusten takia.

A1GP jatkuu viikonloppuna Etelä-Afrikassa Gautengin - entisen Kyalamin - moottoriradalla. Maajoukkueiden kuljettajauutisia löytyy sarjan virallisilta kotisivuilta osoitteessa www.a1gp.com
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pientä liioittelua?
No en minä tiedä miksi muuksi tätä oikein voisi enää kutsua. Kauden avauskilpailu peruuttiin, koska autot eivät olleet valmiita. Sitten kun osa talleista sai kalustonsa, niin oli enää viikko Hollannin osakilpailuun. Sveitsi, Ranska ja monet muut saivat autonsa vasta Hollannissa. Saksa ja Kanada eivät ole vielä osallistuneet yhteen kilpailuun (Saksa tosin tekee Ammermullerin kanssa kisadebyyttinsä kaudella 2008-2009.)

Hollannissa satoi (ei tietenkään sarjan vika). Sepangissa autojen piti olla huomattavasti nopeampi, koska onhan se nyt sentään Ferrari ja sarjan järjestäjät haukkuivat entiset Cooperin renkaat aivan maanrakoon. Nythän heillä on allaan Michelinit, mutta silti auto oli hitaampi kuin Lola. Taupossa uusi auto oli sekunnin nopeampi kuin vanha Lola, mutta kaikki odottivat paljon enemmän...
Jakarta peruuttiin ja Meksikoa siirrettiin ja nyt siirretään tai pahimmassa tapauksessa perutaan kokonaan. Ilman Uuden Seelannin Colin Giltrap Taupossakaan ei olisi ajettu. Viikko ennen Uuden Seelannin kisaa autot olivat vielä Kiinassa maksamattomien laskujen takia. Aika katastrofaaliselta tämä kyllä minusta vaikuttaa.

Mutta odotan minäkin innolla Kyalamia ja toivottavasti kauden päätteeksi saadaan kaksi uutta kilpailua Amerikan mantereella. Odotan silti innolla sitä luvattua urheaa ritaria valkean ratsunsa selässä...
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Kohta alkaa sunnuntain kisa Urheilukanavalla :thumbup:

Toimiiko teillä muuten tua A1GP-sivu? Mulla ei meinaa millään mennä sisään, hakee vain.
 
Ylös