Päivä alkoi taas perhosilla mahassa, tällä kertaa selvisin kuitenkin yhdellä "isolla" vessakäynnillä ennen kisaa. Tulomatkalla tankatut hemohessit tosin piti tyhjentää kolmesti kisasession aikana. Se vessajutuista.
Olin siirtänyt jakkuesin ratavideon kännyyni ja katsellut sen läpi ainakin sataan kertaan. Hommaa täydensi FO:n laittama ilmakuva radasta - olin siis täysin valmistautunut, enää piti ajaa autolla.
Treenit:
Aluksi oli treenisessio ja alkujärkytys oli melkoinen: nämä autothan kulkee kuin fan!!! Aiemmin ehdottamani autojen arpominen oli ihan yks ja lysti, sillä tällä kerta kisamenestys ei ole autosta kiinni. Noissa Hyvinkään autoissa on aivan sairaasti nopeutta, sitä ei yksinkertaisesti vaan uskaltanut ajaa täysillä mutkiin vaan treenisessio meni aikalailla "jänistellessä" ja rataan (jarru/kiihdytyspaikat) & autoon tutustuessa. Ajoin kuitenkin tässä vaiheessa muistaakseni toiseksi nopeimman ajan. Ihan hyvä alku. En muuten sitten laittanut treenisession aikoja näkyville, koska ne puuttuvat minulta - sorry!
Aika-ajot:
Sitten aika-ajoon: sen pituus oli viisi vetoa eli valmista oli syytä tulla kerralla. Ensiksi lämppärikierros ja varikolla saatujen vinkkien/ohjeiden muistelu. FO:lta tuli muutama hyvä vinkki sekä öö ruzin ajoa katsellessa toinen mokoma lisää.
Kierrokset etenevät "suuunnitelman" mukaan ja vikaan vetoon latasin kaikki irti. Ja sitten...edessä ajaa joku hitaampi ja se kierros oli siinä. Manasin kypärän tulipunaiseksi ja ajattelin että se oli siinä, hyvä jos viiden sakkiin pääsin. Varikolle saapuessani yllätys oli melkoinen, sillä treeniajasta oli lähtenyt sekka pois ja aikani oli sen setin nopein. Nyt piti vaan odotella toisen setin aikoja ja paaluhan sieltä sitten tuli. Tästä oli hyvä jatkaa.
Ekaksi B-finaalin katsominen, jossa Alppu ja Darren väänsivät verisesti B-port...finaalin paremmuudesta. Se oli oikein viihdyttävää katsottavaa ja tietysti "liki" manselaisena kannustin Team Tampereen Takumaa siinä taistelussa. Sori Darren
Onneksi B-finaalista pääsi kaksi A-finaalin ja Tamperelaisia oli peräti kaksi kpl A-finaalissa. Mä ja Alppu.
FO:n matka kun katkesi valitettavasti B-finaaliin takailmanohjaimen lärpäkkeen rikkoutumisesta ja sivupeilin taipumisesta kesken pääsuoran johtuneista aero-ongelmista
Kisa:
Sitten oli vuorossa A-finaali. Lämmittelykierros ja lähtöpaikoille. Jotka muuten olivat aivan älyttömän lähellä toisiaan
Paalulla ollessani kakkospaikan auto oli melkein rinnallani jne. Lähtö oli parasta ottaa tarkasti.
Ja vitut :jaska: lipun heilahtaessa ja runtatessani tallan pohjaan, auto alkoi hitaasti nykimään eteenpäin ja röpötellen liikkui eteenpäin kunnes kone heräsi henkiin. Siinä vaiheessa tukkimiehenkirjanpidon mukaan porukkaa meni ohi ainakin sata (= 2) eli putosin heti kättelyssä kolmanneksi. Tästä oli tulossa vaikea kisa.
Eka jarrutuspaikka (toka mutka, vasuri) ja 4. paikalta ohitseni rynninyt PeePee liukastelee jarrutuksessa ja kun ei ollut paikkaa väistää, autot ottavat hieman kontaktia mutta onneksi pääsemme jatkamaan eikä kukaan takaa mennyt enää ohi. Mitä siinä vaiheessa takana tapahtui, en tiedä kuin kuulopuheilta.
Siitä sitten peräkanaa eteenpäin ja näytti jo heti että öö ruz menee menojaan. Nyt piti ainakin varmistaa kakkossija ettei Moe pääse vittuilemaan ihan liikaa
Toinen kierros ja sama mutka: tuikkaan sisäpuolelle ja PeePee missaa vähän jarrutuksen ja ohitus on tehty. Kaulaa alkaa syntyä heti taakse.
Siinä vaiheessa öö ruz on toivottoman kaukana, mutta päätän yrittää tavoittamista. Pari, kolme kierrosta kaula lyhenee ihan liian hitaasti, mutta sitten tapahtuu jotain. Parin kiekan sisään pääsen ihan öö ruzin konttiin kiinni. Peli ei siis ollutkaan vielä menetty.
Pääsuoralle peräkanaa tultaessa, öö ruz missaa hieman sinne käännön ja oikealle puolelle aukenee rako. Työnnän sinne ja kun suoralle lähdettäessä nopeuteni oli suurempi, pääsen apaut puolessa välissä suoraa edelle ja ekaan jarrutukseen tultaessa olen keulilla. Lähtömoka on paikattu ja nyt tarkkaa ajoa.
Kaulaa alkaa syntyä pikkuhiljaa ja kohta heilahtaakin ruutulippu ja voitto tulee n. 4 sekunnin turvin. Huidon autossa kuin heinäntekijä voiton kunniaksi. Tunne on hetken aikaa aivan sanoinkuvaamaton
Voittaminen maistuu kyllä todella makealta ja äijä on yhtä hymyä.
Loppuhulinat:
Sitten palkintojenjako. öö ruz heittää päivä yllärin ja jakaa kärkiviisikolle (vai nelikolle?) Mikko Hirvonen -lippikset jotka vetäistään heti päähän. Kiitokset siitä Vanda Alille
Sitten poseeraukset palkintopallilla ja kohti Hyvinkäätä ja Medicin Mania.
Ravintolaan paikalle saapuu myös kisaemäntämme 72 ja naatiskelemme porukalla maittavat pöperöt ja käymme kisaa läpi porukalla. Tämä kruunasi mukavan päivän
Juttujen mukaan monella jäi revanssin paikkaa ja uusinta otetaan mitä todennäköisimmin Toijalassa elokuun lopulla, mutta siitä lisää ensi viikolla.
Lopuksi vielä että Hyvinkään rata oli uskomattoman hieno kokemus ajaa karttia jopa Forssan jälkeen. Autojen vauhti oli aluksi aivan järkyttävä kokemus: kerrankin vauhtia piisaa ja ratakin oli sopivan haastava.
Tänne pitää kerran kesässä järkätä kisa - hinnalla ei ole mitään väliä!!!
Kiitokset minunkin puolestani kaikille osallistuneille, hienoa että saatiin taas järkättyä mukavaa puuhaa kesälauantain ratoksi. Tämä kyllä innostaa järkkäämään kisoja myös jatkossa
Edit:
Nyt nuoriso herätys! Kisan kaksi ekaa sijaa nappasivat 45- ja 47-vuotiaat ukonkäppyrät - tähän täytyy tulla muutos