Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Ratasuunnittelijoista sen verran, että liika on liikaa yhden miehen kohdalla. Tilken ratoja on sarjassa jo hieman liikaa. Sinänsä täytyy kyllä sanoa että pidän kyllä hänen arkkitehtuurityöstä muuten.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllä sen voi sekoittaa tähän, koska F1-ratojen suunnittelu tuo aivan toisenlaisen maailmanlaajuisen statuksen. Vaikka olisi millainen guru pohjois-Amerikassa, niin se ei takaa tunnettuutta muualla.
Se ei ehkä takaa tunnettuvuutta F1-aiheisella keskustelupalstalla, jossa täkeimmät puheenaiheet ovat lähinnä oman suosikin ylistys ja vastustajien arvostelu.

Jos sitten taas puhutaan tilanteessa, jossa minä haluaisin rakentaa moottoriradan ja tarvitsisin suunnittelijan, niin niissä piireissä kaikki maailman moottorirata-arkkitehdit luonnollisesti kelpaavat. Tunnetuimmat tietenkin tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta jos esimerkiksi olisin rakentamassa moottorirataa ja raha ei olisi ongelma, niin ottaisin luultavasti yhteyttä Tilkeen, Kneifeliin, Wilsoniin ja Dalyyn. Tämä tietenkin tarkoittaisi, että minun tarvitsisi todella tuntea moottoriurheilumaailmaa, eikä lähteä siitä lähtökohdasta "että olisipas kiva rakentaa tuollainen rata, jolla Räikkönen sunnuntaisin ajelee."
Tieto Kneifelin suunnittelu-urasta ei ole esim. kantautunut Wikipediaan asti. Wikipediassa on puutteensa, mutta luulisi sieltä löytyvän ihmisestä se olennaisin (koska sen kertominen on yleensä syy, miksi jokin artikkeli alunperin luodaan). Eipä tuo omallakaan sivustolla paljon asiaa mainosta, kun ei edes kerro mitä on ollut suunnittelemassa (tai sitten se on hyvin piilotettu).
Mitä pitäisi sanoa? Vaatimattomuus kaunistaa?

Kneifelin tarjoamien palveluiden listan lopusta kyllä löytyvät moottoriradat joiden parissa hän on työskennellyt. Hänhän myös suorittaa edelleen ratojen tarkastuksia, koska hän toimi FIA:n Circuit-komissiossa vuosikymmenen alussa ja oli sielläkin erittäin arvostettu jäsen.

Mitä tulee hänen Wikipedia-merkintäänsä, niin en pidä kyseistä nettisivua minään ihmiselämän "loppuraporttina". Suurelle yleisölle hän saattaa olla tuntematon, mutta jos Tracy, Bourdais, Doornbos ja Wilson ylistävät miehen suunnittelemia ratoja, niin siinä kyllä on hänelle statusta ihan kylliksi. Sama maailmaa nähnyt sekalainen seurakunta kehuivat yhteen ääneen Wilsonin Mont-Tremblant'ta.

Minkä sille sitten voi, jos Tilke paistattelee julkisuuden valokeilassa ja suunnittelee vuoristorata-katsomoita ja hotellitorneja moottoriradoille näiden muiden jäädessä paitsioon. Ne, jotka heidän työnsä tuntevat osaavat kyllä antaa sille arvostusta. Jo yksittäinen fani, joka jaksoi vaivautua katsomaan Vegasin Grand Prix'n viime vuonna ei voinut muuta kuin kunnioittaa CHK:n tekemää työtä radan suunnittelussa. Minkälaisen mestariteoksen hän olisikaan luonut, jos ei olisi ollut rakennuksia tiellä? Sitähän me emme voi tietää.

Noh, ainakin nyt tuli todistetuksi ettei Tilke ole ainoa ratasuunnittelija, jonka ihmiset pystyvät nimeämään ;)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ratasuunnittelijoista sen verran, että liika on liikaa yhden miehen kohdalla. Tilken ratoja on sarjassa jo hieman liikaa. Sinänsä täytyy kyllä sanoa että pidän kyllä hänen arkkitehtuurityöstä muuten.
Olen samaa mieltä tosta liikaa kohdasta. Muitakin suunnittelijoita pitäisi käyttää eikä vain nykyistä "monopolia".

Valitettavasti lisäksi on tuhottu vanhoja hyviä ratoja tai siirretty kisat rahanperässä jonnekin koloon... :frank:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratasuunnittelijoista sen verran, että liika on liikaa yhden miehen kohdalla. Tilken ratoja on sarjassa jo hieman liikaa. Sinänsä täytyy kyllä sanoa että pidän kyllä hänen arkkitehtuurityöstä muuten.
Siitä olen samaa mietä, että muutkin saisivat välillä koittaa. Mutta syy siihen ei ole Tilken radoissa, vaan yksinkertaisesti vaihtelun tarpeesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ratakuulumisia

Spata lyhennetään. Kyse ei kuitenkaan ole huhutusta jälkipuoliskon oikaisusta, vaan Malmedysta, jonka linjausta muutetaan hivenen isomman turva-alueen saamiseksi. Radan kokonaispituus lyhenee 20 metriä.

Imolan paluusta huhutaan. Monzan nykyinen sopimus päättyy 2011, ja Italian GP:n vuorottelu Monzan ja uudistetun Imolan välillä on saamassa kannatusta. 2012 saatetaan siis ajaa Imolassa.
(Lähde molempiin IS Veikkaaja)
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
IS Veikkaaja varmaan nyt ottaa "tietonsa" joltain vanhuudenhöperöltä Stewartilta tai vastaavaa...

Mitä Imolaan tulee, toivottavasti ei palaa. Aivan järkyttävän tylsä rata kisatilanteiden suhteen, samaa luokkaa Catalunyan ja Hungaroringin kanssa.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Ihan hyvä, että Imolakin vielä tulee. Toivottavasti tunnelma on säilynyt.
Onkos tuosta uudistetusta Imolasta jossain kuvia?
edit: Niin, käsittääkseni ainakin viimeinen shikaani suoristettiin, joten ohituspaikkakin löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ihan hyvä, että Imolakin vielä tulee. Toivottavasti tunnelma on säilynyt.
Onkos tuosta uudistetusta Imolasta jossain kuvia?
edit: Niin, käsittääkseni ainakin viimeinen shikaani suoristettiin, joten ohituspaikkakin löytyy.
Imolaa on tosiaankin muutettu ja esimerkiksi viime viikonloppuna Eurosportilta tuli radalta WTCC-kisa, jossa uutta rataa pystyi ihastelemaan. Viimeinen sikaani on tosiaan poistettu, eli nykyisin pääsuora alkaa jo Rivazza-mutkasta. Tämän muutoksen ansiosta rata olisi mielenkiintoista nähdä myös F1-kalenterissa, kun ainakin teoriassa ohittamisen pitäisi helpottua huomattavasti pääsuoralla. Muutos toi radalle takaisin hieman vanhan nopean profiilin henkeä, vaikka radalla toki onkin vielä useita sikaaneja.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Spata lyhennetään. Kyse ei kuitenkaan ole huhutusta jälkipuoliskon oikaisusta, vaan Malmedysta, jonka linjausta muutetaan hivenen isomman turva-alueen saamiseksi. Radan kokonaispituus lyhenee 20 metriä.
Tuo näkyikin Span GP:ssä kun Malmedyn kohdalta oli kaadettu metsää sisäpuolelta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luumäen Somerharjun moottorirata taas vireillä

(Uutinen on jo muutaman päivän vanha, mutta laitetaan silti.)

Hakemus Luumäen Somerharjun moottoriradan rakentamiseksi on jälleen vireillä. Konsulttiyritys on tehnyt täydentävät selvitykset moottoriradan melu- ja pohjavesivaikutuksista.

Eteläkarjalaisten moottoriurheiluseurojen yhteinen Luumäen Moottorirata -yhtiö on jättänyt ympäristölupahakemuksen kuntaan, missä muistutuksia ja lausuntoja asiasta kerätään lokakuun lopulle saakka. Päätöksen tekee aikanaan kunnan ympäristönsuojelusihteeri.

Luumäen ympäristölautakunta myönsi vuonna 2002 luvan moottoripyörä- ja autoradalle Somerharjun matkailukeskuksen taakse. Luvasta valittivat lähiasukkaat ja ympäristökeskus ensin Vaasan hallinto-oikeuteen, jonka päätöksestä puolestaan valitti moottoriratayhtiö. Korkein hallinto-oikeus pysytti voimassa lisäselvitysvaatimuksen.
http://lotta.yle.fi/rsweblpr.nsf/sivut/uutiset_uusi?opendocument&pageid=Content135611C1354



-Edit- Mainittakoon, että Tillolankankaan ja Somerharjun ratahankkeilla on etäisyyttä toisiinsa vain n. 50 km.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Taas rakennetaan rataa Moskovaan. Viimeksi piti tulla Pietariin joka olisikin ollut mukavan lähellä....

Ja Tilken käsialaa...

Moskovan uuden F1-radan, Moscow Racewayn rakennustyöt aloitetaan keskiviikkona.
Noin 130 kilometriä Moskovasta olevan radan pitäisi valmistua vuonna 2010.
Kuten kaikki viime vuosina F1-kalenteriin ilmestyneet uudet radat, myös Moskovan rata on Hermann Tilken suunnittelema.
Rata soveltuu myös MotoGP-luokan kilpailujen pitämiseen.

Lähde: GPUpdate.net
http://www.f1-online.fi/uutiset/uutiset/article/moskovan-f1-radan-rakennustyoet-polkaistaan-kaeyntiin/
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taas rakennetaan rataa Moskovaan. Viimeksi piti tulla Pietariin joka olisikin ollut mukavan lähellä....
Moskovan uuden F1-radan, Moscow Racewayn rakennustyöt aloitetaan keskiviikkona.
Noin 130 kilometriä Moskovasta olevan radan pitäisi valmistua vuonna 2010.
Käännösvirhe. Joku on kääntänyt kilometrit suoraan maileiksi ja joku toinen on sitten konvertoinut mailit takaisin kilometreiksi. Etäisyys Moskovasta on n. 77 km:

77 километрах от Москвы
http://www.f1news.ru/news/f1-46006.html

Tuolta näkyy paremmin myös rataprofiili. Lähtösuora on pitkää pääsuoraa edeltävä lyhyempi pätkä.

Montakohan "Moskovan moottorirataa" ne meinaa rakentaa. Siellä nimittäin on jo yksi Avtodrom Moskva.
http://en.wikipedia.org/wiki/Autodrom_Moscow
http://community.livejournal.com/miachkovo/
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Käännösvirhe. Joku on kääntänyt kilometrit suoraan maileiksi ja joku toinen on sitten konvertoinut mailit takaisin kilometreiksi. Etäisyys Moskovasta on n. 77 km:

77 километрах от Москвы
http://www.f1news.ru/news/f1-46006.html
No niimpä näkyy olevan. Saa nähdä.... 2011 haluaisivat järjestää F1 kisat. Ja varmaan haluaisivat sikäläisen kuskin puikkoihin mikä ei ole varmaan ongelma.

No uskon kun toteutuu, tällä hetkellä 28 venäläistä pankkia saa rahotusta valtiolta ja luultavasti olisi paljon tärkeämpiäkin kehityshankkeita siinä maassa.

No F1 kisa sopisi nykyjohdon pullisteluihin mutta miten noin vaatimaton rata....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olipa hämmentävä pläjäys. Ei kyllä mielestäni vastannut sitä rataprofiilia, joka toisessa linkissä esitettiin. Keskiosaltaan jopa hetkellisesti näytti oikealta, mutta lähtöruudukon ympäristö ei. Lähdön jälkeen pitäisi kaartaa jyrkästi oikealle, mutta videossa vedettiin vasemmalle. Ja viimeinen mutka oli selvästi Shanghaista, vaikka Moskovan radalla maalisuoralle tullaan toisesta suunnasta.

Mjaa, kun vielä mietin että mentäisiinkin vastapäivään, niin homma avautuu paremmin. Se täytyy sanoa, että onpa Tilke tehnyt taas ihan erinäköisen radan.

-Edit- Jos vastapäivään tosiaan mennään, niin ohituspaikkoja on tasan yksi.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Radan pituus hieman yllätti. Nykyään kun melkein kaikki Tilken Radat ovat 5,4-5,6 kilometria. Jos ajetaan vastapäivään, niin uskoisin radalla olevan kaksi ohituspaikkaa. Pääsuoralla nähtäisiin varmasti lyhyydestä huolimatta ohituksia, koska pisimmällä suoralla tullaan näkemään ohitusten lisäksi taistelua, joka luultavasti jatkuisi pääsuorallakin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ajetaan vastapäivään, niin uskoisin radalla olevan kaksi ohituspaikkaa. Pääsuoralla nähtäisiin varmasti lyhyydestä huolimatta ohituksia, koska pisimmällä suoralla tullaan näkemään ohitusten lisäksi taistelua, joka luultavasti jatkuisi pääsuorallakin.
Loiva ykkösmutka sinällään ei kyllä tarjoa kummoista ohituspaikkaa, mutta viimeisessä mutkassa taistelu voi johtaa siihen, että suoran aikana taaempana ollut onnistuu hankkimaan edun ykkösmutkaan mennessä.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
olipas vammanen video kun pitää väliin tunkea jotain livekuvaa jostain toisesta radasta/kisasta :thumbdown
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös